Kat krabt oren stuk.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Kat krabt oren stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 01:51

Iemand bekend mee?
Ik ben al vaak naar de dierenarts geweest hiermee met nog steeds geen resultaat..
En nog steeds krabt ze zich open.
Morgen weer bellen.. Het wordt weer erger..

Iemand zo'n soort gelijk iets meegemaakt?
Wat zou ik nog kunnen adviseren bij de da?.
Ik wil niet dat mijn meisje pijn heeft of iets, en het nog verder open krabt.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat krabt oren stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:55

Ik neem aan dat ze goed is nagekeken op oormijt?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 02:00

Cayenne schreef:
Ik neem aan dat ze goed is nagekeken op oormijt?

Ja..
En vlooien druppels heeft ze kort geleden ook niet gehad.
Ze dachten aan een oorontsteking, heeft de medicijnen voor gehad, maar het is gebleven.

Ik denk dat ik een allergie checkup laat doen. Dat ze het hier nog niet over gehad hebben na 3 dierenarts bezoeken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:20

Ongeacht de oorzaak, zou je je kat wat kunnen ondersteunen/comfortabeler maken met een verzachtende zalf. Steeds die korstjes, dat jeukt natuurlijk en zo blijft ze krabben. Heb je toevallig honingzalf staan, of uierzalf?

Hier ook goede ervaringen met anti-jeuk medicatie voor een toen nog onbekende voedselallergie (ging niet om de oren overigens).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:26

Ik heb dit topic verplaatst naar [BB] BeestenBoel

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:38

Een van onze katten deed dit (jaren geleden) ook. Ik heb toen een druppeltje teatree-olie vermengd met calendula-zalf en dit er op gesmeerd. De jeuk en daarmee het krabben was toen snel voorbij. Ik dacht destijds dat het een soort van schimmel was. Teatree-olie moet je altijd met een drager (olie/zalf etc.) vermengen, nooit alleen maar teatree-olie op de huid aanbrengen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:40

Ik zou ook denken aan een allergie als de rest is uitgesloten. Vlooien of voer misschien.

En niet leuk maar misschien tijdelijk even een kapje op zodat ze het niet open kan krabben, samen met wat honing zalf om het te verzachten? Eventueel samen met een prik tegen de jeuk van de dierenarts. Heeft hier bij mijn main coon goed geholpen. Die had last van vlooien en bleef heel hard krabben.

Ik heb overigens nieuwe vlooien pillen, die smaken als een snoepje en ze hebben heel snel geen vlooien meer. Heet iets van credelio, via de dierenarts. Ben er erg blij mee, die pipetten was altijd een gevecht, nu komen ze zowat bedelen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:42

Ik heb ook een kat gehad die dit deed. Zij bleek uiteindelijk een voedsel allergie te hebben. Ze is op speciaal voer gezet en toen was het krabben over.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:46

hoogendroog schreef:
Een van onze katten deed dit (jaren geleden) ook. Ik heb toen een druppeltje teatree-olie vermengd met calendula-zalf en dit er op gesmeerd. De jeuk en daarmee het krabben was toen snel voorbij. Ik dacht destijds dat het een soort van schimmel was. Teatree-olie moet je altijd met een drager (olie/zalf etc.) vermengen, nooit alleen maar teatree-olie op de huid aanbrengen!

Tea tree olie is giftig voor katten en honden geloof ik ook. Dus ik zou het dan eerder met een neutrale zalf smeren, en indd allergieën even in je achterhoofd houden TS.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:03

Het kan ook stress gerelateerd zijn

Heb je iets van feliway of vergelijkbaars hangen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:08

Als je zeker weet dat vlooien en oormijt uitgesloten is, is het zeer wrs een allergie. Dat kan zijn op omgeving, maar ook op voedsel.
Zag het wel vaker in de praktijk, katten die ineens aan de oren begonnen.

Zolang het geen witte oren zijn is zonneallergie ook wel uit te sluiten. Dat is ook heel naar namelijk.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:12

Allergie reactie? Onze kat is allergisch voor kip, die heeft pas per ongeluk kippensap van de snijplank gelikt. Meteen een dag aan de diarree en heeft zijn oren stuk gekrabt. Nu een maand later ziet het er wel steeds beter uit. Hij heeft nu alleen kale oren (bovenkant) :+

Je kunt de wondjes evt paar keer per dag insmeren met calendula olie. Dat houdt het soepel waardoor het wat minder jeukt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:52

Krabben aan oren kan duiden op voedselallergie. Is het alleen aan 1 oor, dan zou je ook aan een middenoorontsteking kunnen denken. Dat kan je niet van buitenaf zien, dan moet er een scan gemaakt worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:58

Ik kwam er achter dat mijn jonge kater zichzelf eind winter voorjaar en zomer open haalde door jeuk. Ik vermoede een pollenallergie. En dat klopte, ik hou hem jeukvrij met pollenallergie druppels.

Was net te laat begonnen weer met druppelen dit jaar en heeft nu een wondje achter zijn oor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:06

Ik had een kat die zijn nek open bleef krabben. Heb hem toen een kraag (letterlijk kraag, een Leeuwenkraag lol) omgedaan zodat hij er niet meer op kon krabben, en smeerde er honingzalf op. Heeft goed geholpen. Dit worden vaak hotspots genoemd.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:04

Hoi TS hoe gaat het nu?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:04

Bij Maasduyn kan je een allergietest laten doen via een plukje haar, krabben is toch vaak een reactie van voeding.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:17

Even een update.
Afbeelding

Ik heb de dag nadat ik deze topic plaatste contact gehad met mijn dierenarts.
Die benoemde dat ze geen voorstander was van allergie testen en dit dus niet wou doen. (elke gezonde kat heeft een allergie en om deze vol te proppen met medicijnen is niet nodig zei ze.)
Ze benoemde kom maar langs voor een spuitje tegen de jeuk. Als dat haar een jaar vooruit helpt is dat voor haar beter.
Helaas..

Wat me echt opvalt ze heeft het altijd in het begin van het pollen seizoen. Als het van koud naar warm en dan weer naar koud gaat.
Wij mensen hebben daar met hooikoorts ook extra last van.

Pip gaat hyperventileren als ze elke keer in de auto moet. Ze is wage ziek en gaat vreselijk hijgen en schuimbekken van stres.
Op medpets heb ik een natuurlijk product gevonden voor pollen en voor jeuk.
Met advies van hun dierenarts.
Gek genoeg het helpt, haar wond is dicht, en ik zie haar niet krabben meer.
Als dit uiteindelijk wel weer doorzet zal ik naar een andere dierenarts gaan.
Kortom nu gewoon een blij katje op een natuurlijk product.

Nu zit ik in de lappenmand, mevrouw ligt elke ochtend lekker in mijn armen, nu aaide ik haar vanochtend en ze rekt zich uit en gaat languit liggen. Plots krijg ik haar nagel in mijn oog :o
Ik had mijn hoofd op de verkeerde plek haha.
Oog beschadigd, pijnlijk.. Stuk minder zich, en moet oogdruppels gebruiken, hopelijk snel allemaal weer voorbij.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:24

Fijn dat het met de kat beter gaat!

En oh jee wat naar... Hopelijk komt het goed en krijg je je zicht weer terug! Beterschap!

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:43

oorwormen..
vocht in de oren of hersesen, zijn de oren nat geworden binnen in_

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:22

Wat fijn dat dat product helpt!

Beterschap met je oog...