Vreemde allergische reactie hond, wie kent dit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Vreemde allergische reactie hond, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 23:32

Afgelopen Woensdag had onze hond Berne (boerenfox, geholpen, teefje 2,5 jaar oud) aan een kant van haar kop een zwelling zitten. Omdat ze graag buiten de boel op stelten zetten dacht ik aan een steek van een wesp/bij/hommel. Gezien die nu wat loom zijn door het koude weer, en de hond nieuwschierig is.

We dachten er niks van, ze had verder nergens last van. Bh dan dat ze er wat vreemd uitzag en we haar Marlo Brando bleven noemen.

Vrijdag schrokken we, haar hele huid is dik en rood. En als ik zeg haar hele huid, dan bedoel ik ook haar hele huid. Geen mm is bespaard gebleven. Haar kop, oren, pootjes, voetjes, kussentjes, staart, rug, buik.. alles is opgezwollen, rood, en erg gevoelig.

We zijn bij de dierenarts geweest, en die schrok er best van. Helemaal omdat ze het nog nooit zo ernstig heeft gezien bij een hond. Ze krijgt nu prednison en moet de dierenarts op de hoogte houden van de temperatuur van de hond en evt verslechteringen. Ze had gisteren bij de DA een verhoging, vandaag niet.

Morgen moet ik weer bellen, en foto's sturen zodat deze doorgestuurd kunnen worden. De dierenarts heeft dit nog nooit op deze manier gezien, dus durft weinig te zeggen over wat er aan de hand is.

Heeft iemand hier op bokt dit een keer meegemaakt? En wat bleek het achteraf te zijn. Een allergische reactie? Of toch wat anders.

Afbeelding

Afbeelding

Miekje23

Re: Vreemde allergische reactie hond, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:47

Ziet eruit als een allergische reactie. Misschien op t voer (kan een nieuw stofje aan toegevoegd zijn). Was bij onze boxer wel. En die was wit bleek niet tegen t voer te kunnen. Overgestapt op voer van de Fokker en t verdween gelijkelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:14

Hmmm, mijn minimuts is ooit eens een keer opgeblazen geweest als een michelinmannetje, van staart, tot pootjes, tot kop, alles! En ook met een rode huid, niet zó heftig als deze, wel rood. Ik schrok me kapot om 23 uur na mijn werk. In de tijd dat we hier nog geen spoeddienst hadden.

Anyway, de volgende dag was het heel veel minder, zowel het opgezwollene als het rode. Toch naar de DA gegaan, hondje in orde, allergische reactie. Volgens de DA hier ewn gebruikelijke reactie op de grotere gif insecten. Dus geen mug. Hier kan er gelijk maar 1 boosdoener zijn, dat is de cienpiez. Een soort van 15cm lange miljoenpoot die venijnig is.

Dus ik weet niet wat er bij jou in de buurt zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:18

Gestoken door een wesp? Heb ze hier al weer zien vliegen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:23

Liggen rollen in iets? Niet perongeluk gif gespoten in de tuin ook geen azijn of kunstmest in de tuin?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 21:51

Het lijkt op een eiwit allergie, ze krijgt nu hyperallergeen-voer. De prednisone bouwen we nog niet af, omdat ze nog steeds best een hevige reactie heeft. Tot nu toe houden we het op voer. Arme hond heeft het er wel echt zwaar mee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:04

Oh jeetje wat heftig. Is ze niet ergens door de bosjes gevlogen?
Maar eigenlijk had met de prednison al veel verschil zichtbaar gezien moeten zijn.
Als ik zelf weer eens de pineut ben en ik krijg prednison dan voel ik t door de dag afzakken en de zwelling ben ik dan met uiterlijk 24 uur helemaal kwijt. De rest van de klachten niet maar de zwelling is wel weg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:15

Hond van een vriendin kreeg van rund giga jeuk, en krabte haar hele buik en liezen kapot.
Per ongeluk een stukje pensstaafje en het was weer mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:15

Als ze niet op prednison reageert, dan zou ik even verder zoeken dan allergieen.
Ik heb hier een die zijn hele rug kapot beet, met enorme gaten tot gevolg. We stonden op het punt van inslapen, maar 2 dagen prednison erin en dag jeuk en klachten.

Kan het geen bacteriele infectie zijn? Want dan red je het niet met prednison en moet je hond aan de AB.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:05

Iets van potentieel giftige planten in de tuin of omgeving?

Bij vrienden van mij had de hond in 2019 soortgelijke verschijnselen. Bleek een vetplantje te zijn met giftif sap, zelfs blaren kreeg ze uiteindelijk (zoals 2e graads brandwonen). Ze zijn een jaar nadien erachter gekomen omdat ze zelf die planten aan het dunnen waren en dus brandende handen kregen en rode/kapotte huid.

De reactie was dus gewoon van door/over de plant heen te lopen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 18:28

Het lijkt erop dat ze een erg nare allergische reactie heeft gehad op voer. We voeren haar nu anti-allergeen en het lijkt beter te gaan! Vanaf gisteren was er echt verschil te zien in kleur van haar huid, de zwelling is afgenomen, en de bultjes trekken weg.

we moeten nog 2 weken doorgaan met Prednisone (dit is met de afbouw periode) en dan kijken we of ze weer op 'gewoon' voer kan, al dan niet het voer wat we toen hadden gegeven. Hopelijk reageerd ze er dan niet op! want nu op anti-allergeen gaan zitten is erg vervelend!

Maar het gaat dus beter! ze speelt weer met de katten, blaft weer naar de postbode, en staat weer triomfantelijk bovenop de sta-op stoel!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:52

Bedoel je niet hypo-allergeen voer? :+
Voor welk eiwit is ze allergisch? Ik vind het best (om niet te zeggen heel) vlot uitgekiend, voor een voedsel-allergie.

Als een hond eenmaal een voedsel-allergie heeft ontwikkeld, kun je er vanuit gaan dat dit niet meer over gaat. Een allergie bouwt zich namelijk op.
Dus terug gaan op het voer wat de allergie triggert is vragen om problemen.
Beterschap!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:04

Ik denk ook voer. Heb het hier ook meegemaakt en dat lag aan het voer..
Onze hond reageert erg op kip en rund, wij geven haar nu voer met zalm of eend

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 19:38

BarbaLala schreef:
Bedoel je niet hypo-allergeen voer? :+
Voor welk eiwit is ze allergisch? Ik vind het best (om niet te zeggen heel) vlot uitgekiend, voor een voedsel-allergie.

Als een hond eenmaal een voedsel-allergie heeft ontwikkeld, kun je er vanuit gaan dat dit niet meer over gaat. Een allergie bouwt zich namelijk op.
Dus terug gaan op het voer wat de allergie triggert is vragen om problemen.
Beterschap!

haha... ja hypo! we gaan haar niet teveel aan allergenen geven :(:) :(:)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:43

Zo een rode buik krijgt onze hond van sloot/regen water. Als we haar niet afdrogen na het lopen krijgt ze dus een rode buik. De neus heeft ze ook wel eens gehad maar dat kwam van een wesp :+
Deze allergie heeft ze pas na een jaar ontwikkeld!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:06

Welk merk en smaak voer gaf je?
De mijne krijgt jeuk en kale plekken op de oren van kip in voer of snoepjes.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:19

Wat bedoel je precies met "niet teveel aan allergenen geven"?
Een dier met een voedsel-allergie moet je überhaupt geen voer willen geven waarop een allergische reactie ontstaat, want dat triggert enkel méér de reactie van het lichaam.
Zeker bij een hond die zo heftig reageert is het hoogst onverstandig om telkens weer die grens opnieuw op te zoeken. (Die grens ligt ook steeds lager, want zoals ik reeds aangaf, bouwt een allergie zich op.)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 20:28

BarbaLala schreef:
Wat bedoel je precies met "niet teveel aan allergenen geven"?
Een dier met een voedsel-allergie moet je überhaupt geen voer willen geven waarop een allergische reactie ontstaat, want dat triggert enkel méér de reactie van het lichaam.
Zeker bij een hond die zo heftig reageert is het hoogst onverstandig om telkens weer die grens opnieuw op te zoeken. (Die grens ligt ook steeds lager, want zoals ik reeds aangaf, bouwt een allergie zich op.)

Als we toch aan het uitleggen zijn wat beduidend 'DUH' is;

Ik reageerde op een schrijffout. Schreef Hyper ipv Hypo. Hyper betekend teveel, Hypo betekend weinig. Hyper-allergeen voer heeft dus VEEEL allergenen. Hypo-allergeen betekend WEINIG allergenen.

Voorbeeld, je hebt beduidend hypo tekst gelezen, en hyper uitleg gegeven.