Help, kat maakt me wakker voor eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
remi

Berichten: 1716
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:20

Ik heb heel veel verschillende voerpuzzels staan, dan hoef je niet meer eten te geven dan je normaal doet maar ze is wel langer bezig met het voer wat je geeft. Ook ligt er een zgn.voerbal,maar dat is misschien niet handig als je een "harde" vloer hebt.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:21

Captain schreef:
Knert schreef:
Een kat vangt in de natuur toch ook niet meerdere keren per dag iets?

Kijk maar eens naar de katachtigen, ze vangen iets en de kans is groot dat ze daarna tijd niets meer vangen.

Ik zou zeggen dat een kat juist wel past bij het incidenteel voeren. Uiteraard wel voldoende.


https://degelukkigehuiskat.nl/hoe-vaak- ... -kat-eten/

Bij ons eten ze inderdaad ook de hele dag door kleine beetjes. Vaak 5/10 brokjes en dan gaan ze weer wat anders doen.



Mmm oké... hele andere inzichten.
Maar de grootste vijand is verveling toch?
Een huiskat wat voldoende uitdaging heeft, zal toch wat minder snel op eten gefocust zijn.

Uitzonderingen daargelaten.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:26

Bij ons staat er onbeperkt brokjes en af en toe eten ze.. rond 17.00 krijgen ze natvoer.
Onze oudste kat begint nu al rond 16.00 te zeuren.
Jammer dan zeurt hij maar en anders eet hij naar brokjes.

Ik had een voersilo maar de jongste vond het altijd leuk om deze om te gooien
Dus nu staan er 2 bakken.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:27

Automatische voerbak ga ik naar kijken! Kan daar nat voer in? Ze krijgt vanwege haar slechte gebit één keer natvoer en één keer brokjes. Als ze laat heeft slikt ze brokjes namelijk zonder kauwen door.[/quote]


Onze kat had ook een heel slecht gebit en op het laatst geen kiezen meer in de mond.
Brokken at hij wel en je hoorde hem ook er op kauwen. En hier krijgen ze ook maar 1 x per dag natvoor voor we op bed gaan. Brokken kunnen ze de hele dag door eten......

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:34

Wij hebben slowfeeder bakjes waar de hele dag door brokjes in zitten. Daar moeten ze brokje voor brokje uit hengelen, dus kunnen niet 't hele bakje naar binnen schrokken. Hier klagen ze pas als het bakje echt leeg is.
Zo een:
Afbeelding

SelinaJarig

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:39

Mooblie schreef:
Selina schreef:
Mijn kat maakte ons ook vroeg wakker voor eten. Dus nu krijgt ze 's ochtends geen eten meer. Heeft het voor zichzelf verpest :=


Hier zit ik ook aan te denken. Op welke momenten voer je dan? Ik denk wel dat mijn ochtenden de eerste periode dan heel zwaar worden :o

Plantenspuit werkt eigenlijk niet, is niet vervelend genoeg. Wat ze wel heel vervelend vind is deo, maar ook dat heeft ze door en gaat inderdaad gewoon buiten bereik zitten.

Automatische voerbak ga ik naar kijken! Kan daar nat voer in? Ze krijgt vanwege haar slechte gebit één keer natvoer en één keer brokjes. Als ze laat heeft slikt ze brokjes namelijk zonder kauwen door.


Hier krijgt ze onbeperkt brok en eerst natvoer in 2 porties. We geven het nu gewoon in 1 portie om 16.00. Dan zeurt ze nog wel door de videomeetings heen, maar ach :Y) Toen ik 's ochtends stopte met voeren had ze dat na 3 dagen door. Dus ging heel makkelijk eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Selina op 01-03-21 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:39

Heb niet alles gelezen, maar alleen 2x dags voer is te weinig en ook gevaarlijk (tenminste als het afgemeten porties zijn)
En kattenlichaam is gemaakt voor meerdere porties op een dag verdeeld.
Te weinig of te grote tijden ertussen kunnen leververvetting te gevolg hebben en dan ben je verder van huis.
Slecht gebit of tanden hebben weinig invloed op brokjes.
Mijn oude kater had de laatse 4 jaar van zijn leven geen enkele tand/kies meer en brokjes waren geen enkel probleem.
Normaliter "overvreet" zich een kat ook niet.
Natuurlijk zou ze in begin alles in een keer opdchrokken, maar dat duurt hooguit een paar dagen en dan heeft zij het door.
Puzzlespeeltjes kan er ook wel bij helpen.
Mijn 4 katten krijgen hier ook alleen in de avond een portie natvoer plus 1 gekookt visstuk.
En dan vallen ze aan als die wolven.

Maar verder hebben ze 24/7 goed- dus kwalitatief- droogvoer ter beschikking en je ziet dat ze overdag geregeld even een paar happen nemen.
Ik had hier in de afgelopen jaren meerdere uitgehongerte en uitgemergelde zwervers (echt vel over been) maar ook bij hun duurde het niet lang voordat het schrokken over was.

Maar nogmaals: 2x dags alleen een portie is vragen om (lichaams) problemem

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:40

2 keer per dag eten geven is echt te weinig.
Dan is zo'n voerstation zeker ideaal. Dan kan je iig vaker kleine porties brokjes af laten geven. Beter voor z'n darmen en beter tegen evt verveling. En dan in de avond bv het natvoer.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:41

De mijne heeft onbeperkt eten, bak brokjes staat altijd vol. Maar ze is bij mij geboren dus heb dat bewust altijd zo gedaan om dit soort dingen te voorkomen. Een voerautomaat kan de oplossing zijn, dan ben jij niet meer de brokjesbron.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:49

Een kat heeft echt meerdere keren eten per dag nodig. Ik gaf mijne zo'n 6 keer per dag een aantal brokjes toen hij overgewicht had, rustig afgevallen maar katlief heeft ook geen honger gehad, soms is dat ook testen met verschillend goed kwaliteitsvoer. Inmiddels heb ik mijn beide huiskatten onbeperkt op brok staan voor gesteriliseerde katten. Hier kunnen ze genoeg van eten om geen honger te hebben en te gaan zeuren, zonder dik te worden. 1x per dag krijgen ze natvoer.

Verder vind ik het inderdaad heel bijzonder om een kat maar onder de kraan te zetten als straf. Werkt ook zeer handig als ze ooit onder de kraan moeten om een andere reden lijkt me. Maar deo spuiten vind ik echt absurd.
Laatst bijgewerkt door November108 op 01-03-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:50

Knert schreef:
Een kat vangt in de natuur toch ook niet meerdere keren per dag iets?

Kijk maar eens naar de katachtigen, ze vangen iets en de kans is groot dat ze daarna tijd niets meer vangen.

Ik zou zeggen dat een kat juist wel past bij het incidenteel voeren. Uiteraard wel voldoende.


Eh... dat klopt zo niet helemaal... een kat jagd meerdere keren per dag en qua grote en hoeveelheid prooi kun je het ook niet vergelijken met grote katachtigen.
Dat strookt het zelfde zo weinig als huishond met wolf vergelijken.

Als een huiskat voor haar voer iets moet "doen" zoals voerpuzzles of speeltjes is het perfect. Alleen al om haar te stimmuleren of verveling tegen te gaan.
Maar incidenteel te voeren is echt gevaarlijk voor de lever...

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:57

Super fijn deze inzichten!
Ik ga vandaag meteen even langs de dierenwinkel om te kijken voor zo'n automatische voerbak. Anders bestel ik deze vanavond :D

Ik lees ook dat 2x per dag te weinig is. Eerder kreeg ze 3x eten. Heb dit zo afgesproken met de dierenarts omdat ze te zwaar bleek, maar met de automatische voerbak kan ik het natuurlijk ook makkelijk verdelen over de dag :j

Ze geloof eigenlijk niet dat ze zich verveelt. Ze vliegt meerdere keren per dag het huis door tijdens het spelen en ze vind het heerlijk om uit het raam naar de vogels te kijken. Overdag gaat het ook best wel goed, alleen de ochtenden zijn voor mij zwaar :') Mijn vriend wordt er niet wakker van en die laat ze wel met rust...

Ze heeft trouwens helemaal geen kiezen meer, enkel wat voortanden nog.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:13

luxx schreef:
Needje schreef:
Bijzondere gedachtegangen hebben mensen soms. :)

Inderdaad... Onder de kraan houden? Deo spuiten???

Iedere kat verdient een familie maar niet iedere familie verdient een kat


Tja, ik probeer ook maar wat natuurlijk. Ik heb de deo niet op haar gericht maar gewoon in de kamer, in de hoop dat ze daar dan weg zou blijven. Dat doet ze voor hooguit een kwartier en gaat ergens anders vervelend doen. Dat vind ik eigenlijk nog erger want dan heb ik er geen zich op en gaat ze bijvoorbeeld uit protest aan de bank/deur krabben. Of ze gooit van alles van de tafel. Het stomme is dat ze dat alleen in de ochtend doet, omdat ik dan op sta.

Dit heb ik dus ook maar 2x geprobeerd want voor je werk de bloempot en aarde van de grond rapen is ook niet zo fijn natuurlijk...

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:15

veel luchtjes zijn voor katten ook giftig dus zou wel oppassen met deo en van die verdampers. :j

Kan de kat naar buiten? (tuin/balkon)

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:19

Ze kan naar het balkon maar zie haar hier eigenlijk nooit in haar eentje, dan is het te eng denk ik. Als we er zitten komt ze soms wel op onze schoot maar lang niet altijd.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:21


Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:26

Vanillia schreef:
Mijn kat was ook zo'n zeur. Ik heb nu al een jaar een voerautomaat die 3x per dag een portie droogvoer geeft. Hij had echt heel snel door dat ik niet meer degene ben die voor zijn voer zorgt, dus toen was het gezeur meteen over.

[ Afbeelding ]
Catmate C3000

Deze hebben wij. Voor onze vorige kat ideaal. Maar de huidige kat is iets bijdehanter. Hij duwt zijn hele poot in het aanvoerkanaal en blijft er brokjes uitvissen :+ Voor hem overweeg ik daarom een andere voerautomaat, maar ga eerst nog kijken of ik deze misschien iets kan aanpassen of anders kan neerzetten, zodat het vissen niet meer mogelijk is.
Overigens hebben we voor hem ook een voerbal en een activityboard. Dat zorgt ervoor dat hij zijn porties langzamer eet en er meer voor moet doen. Daardoor eet hij ook niet alles in 1x op, waardoor het eten automatisch wat meer verspreid over de dag gegeten wordt.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:31

Captain schreef:
luxx schreef:
Inderdaad... Onder de kraan houden? Deo spuiten???

Iedere kat verdient een familie maar niet iedere familie verdient een kat


Jij praat wel anders als jij de onze een week in huis hebt. _O-
Nee hoor, we houden zielsveel van onze katten, maar na 3x corrigeren kun je echt de kraan krijgen.

Citaat:
die zet ik elke dag onder de kraan als ze zo klagelijk zit te miauwen. Maar dat werkt niet hoor. :))

Je zegt zelf al dat dat niet werkt, dus waarom dan?

Las ook iets over planten van de vensterbank af ketsen, tja, geen planten dus, oplossing lijkt mij vrij simpel, bij katten moet nou eenmaal alles op de grond, of ze gaan erin graven ofzo

Wanneer je je huis deelt kun je er maar beter voor zorgen dat je huis is aangepast aan alle bewoners, wanneer iemand een kind krijgt haalt diegene het kunstwerk wat van scheermesjes gemaakt is uit de kamer, goed dat bestaat natuurlijk niet, maar de dingen die gevaarlijk zijn worden dan weggehaald

Ik zou ook niet tegen zeikende katten kunnen, maar ik ben van mening dat natvoer helemaal niet nodig is voor katten, een goed hardvoer volstaat en dat hebben ze gewoon altijd, en dus niks te zeiken. Stel dat ze dat niet kunnen eten zag ik hier dat daar ook een voerautomaat voor bestaat, dan zou ik dat dan dus kopen, want ik heb geen zin in gezeik aan mijn hoofd. Het beste is om het huis aan hun aan te passen, en niet te denken dat je ze iets aan of af kunt leren, dat werkt gewoon niet, en je riskeert je katten gestrest te maken en dat wil je al helemààl niet, gestreste katten kunnen op je bank gaan piesen enzo.

En echt, dat deodorant spuiten, zelfs alleen in de ruimte, hoe kom je erop? Dat kan inderdaad ook nog eens een keer giftig zijn en niet alleen een klotestreek zoals onder de kraan houden

Waarom heb je een kat? Vind je een kat wel leuk? Wanneer je een hond hebt kun je die leren zich aan jou aan te passen, bij een kat is dat gewoon andersom, wanneer je dat niet begrijpt zul je er nooit in harmonie mee samen kunnen leven

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

luxx schreef:
Je zegt zelf al dat dat niet werkt, dus waarom dan?

Las ook iets over planten van de vensterbank af ketsen, tja, geen planten dus, oplossing lijkt mij vrij simpel, bij katten moet nou eenmaal alles op de grond, of ze gaan erin graven ofzo

Wanneer je je huis deelt kun je er maar beter voor zorgen dat je huis is aangepast aan alle bewoners, wanneer iemand een kind krijgt haalt diegene het kunstwerk wat van scheermesjes gemaakt is uit de kamer, goed dat bestaat natuurlijk niet, maar de dingen die gevaarlijk zijn worden dan weggehaald

Ik zou ook niet tegen zeikende katten kunnen, maar ik ben van mening dat natvoer helemaal niet nodig is voor katten, een goed hardvoer volstaat en dat hebben ze gewoon altijd, en dus niks te zeiken. Stel dat ze dat niet kunnen eten zag ik hier dat daar ook een voerautomaat voor bestaat, dan zou ik dat dan dus kopen, want ik heb geen zin in gezeik aan mijn hoofd. Het beste is om het huis aan hun aan te passen, en niet te denken dat je ze iets aan of af kunt leren, dat werkt gewoon niet, en je riskeert je katten gestrest te maken en dat wil je al helemààl niet, gestreste katten kunnen op je bank gaan piesen enzo.

En echt, dat deodorant spuiten, zelfs alleen in de ruimte, hoe kom je erop? Dat kan inderdaad ook nog eens een keer giftig zijn en niet alleen een klotestreek zoals onder de kraan houden

Waarom heb je een kat? Vind je een kat wel leuk? Wanneer je een hond hebt kun je die leren zich aan jou aan te passen, bij een kat is dat gewoon andersom, wanneer je dat niet begrijpt zul je er nooit in harmonie mee samen kunnen leven


Ik zie dat de zin wat ongelukkig geformuleerd is. Het stukje 'het werkt niet, ze gaan een stukje verder zitten' was over de opmerking met de plantenspuit. Ze gaan dan gewoon buiten bereik zitten.

Kraan werkt hier gelukkig wel, anders zou ik het niet doen natuurlijk. De "Die zet ik elke dag onder de kraan als ze zo[...]" zegt toch niet dat ik dat elke dag doe? Wel als het nodig is.

Ik vind katten geweldig, maar wij werken vanuit huis en tijdens [***] een klagelijk gejank op de achtergrond hebben werkt gewoon niet zo lekker. Ze hebben een heel huis om rond te dwalen, ze heeft een kattenmaatje waar ze mee rond rent, ze heeft 3 denkspeeltjes met snoepjes. Maar mevrouw wil naar buiten. En voor haar eigen bestwil kan dat gewoon nog niet. Als ik katten zou haten zou ik niet zoveel moeite en geld steken in het afzetten van de tuin. ;) Dan liet ik haar wel gewoon rond dwalen en succes ermee. Maar dat wil ik niet, dus moet ze nog even afzien.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:13

Ik mag hopen dat je nooit een baby krijgt, Stel je voor dat die begint te huilen als het jou niet uitkomt. Wordt meteen onder de kraan geknald. :x

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:16

Mijn katten hadden altijd eten staan en had nooit last van bedelen voor eten, enkel aandacht :Y)

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:19

Needje schreef:
Ik mag hopen dat je nooit een baby krijgt, Stel je voor dat die begint te huilen als het jou niet uitkomt. Wordt meteen onder de kraan geknald. :x


Lekker uit context. :')
Weer terug on topic?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:31

sasja0705 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar alleen 2x dags voer is te weinig en ook gevaarlijk (tenminste als het afgemeten porties zijn)
En kattenlichaam is gemaakt voor meerdere porties op een dag verdeeld.
Te weinig of te grote tijden ertussen kunnen leververvetting te gevolg hebben en dan ben je verder van huis.
Slecht gebit of tanden hebben weinig invloed op brokjes.
Mijn oude kater had de laatse 4 jaar van zijn leven geen enkele tand/kies meer en brokjes waren geen enkel probleem.
Normaliter "overvreet" zich een kat ook niet.
Natuurlijk zou ze in begin alles in een keer opdchrokken, maar dat duurt hooguit een paar dagen en dan heeft zij het door.
Puzzlespeeltjes kan er ook wel bij helpen.
Mijn 4 katten krijgen hier ook alleen in de avond een portie natvoer plus 1 gekookt visstuk.
En dan vallen ze aan als die wolven.

Maar verder hebben ze 24/7 goed- dus kwalitatief- droogvoer ter beschikking en je ziet dat ze overdag geregeld even een paar happen nemen.
Ik had hier in de afgelopen jaren meerdere uitgehongerte en uitgemergelde zwervers (echt vel over been) maar ook bij hun duurde het niet lang voordat het schrokken over was.

Maar nogmaals: 2x dags alleen een portie is vragen om (lichaams) problemem


Vind ik te kort door de bocht. Mijn kat heeft zich dus wel veel te dik gegeten aan onbeperkt voer en heeft zelfs diabetes gekregen. Nu krijgt hij twee keer per dag eten zodat we zijn insuline kunnen reguleren en doet hij het erg goed. Hij krijgt dus afgemeten porties en blijft nu constant op een goed gewicht. Ik denk dat mijn kat niet perse een uitzondering is, dus ik zou toch voorzichtig zijn met onbeperkt voer aanraden.

TS, mijn kat was ook een enorme zeur om eten. Van steeds een paar brokjes (ook geprobeerd) werd hij alleen maar jengeliger. Nu hij op vaste tijdstippen krijgt is dat behoorlijk over. Mijne heeft veel baat bij regelmaat.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:54

Mooblie schreef:
Ze krijgt vanwege haar slechte gebit één keer natvoer en één keer brokjes. Als ze laat heeft slikt ze brokjes namelijk zonder kauwen door.


Onze kat heeft dat ook (geen kiezen meer).
De dierenarts heeft aangegeven dat dat geen enkel probleem is. Katten verteren pas voer in hun maag. Het kauwen met de mond van harde brokjes is niet noodzakelijk.
Dus daarvoor hoef je geen natvoer te geven in ieder geval!

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:03

Een van mijn katten heeft diabetes en krijgt 4 porties natvoer via een timerbak. Ideaal!
Hij heeft altijd wel een beetje een voerfocus gehad, maar doordat hij heel hongerig werd door de diabetes, liep het de spuigaten uit. Elke beweging die ik maakte associeerde hij met eten, werd er gek van.
Gezien dat hij ook 's nachts moet eten op vaste tijden, heb ik timerbakken gekocht. Hij krijgt nu alleen nog eten van mij voor dat hij insuline krijgt en de rest gaat via die bakken. Dus nog maar 2x per dag "zeurt" hij om voer :)