Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:39

Ik begrijp dat er geen concreet antwoord is op mijn vraag, ook kennen jullie mijn kat niet. Toch wil ik even los hier van een beeld schetsen van hoe de situatie nu is en meningen vragen. Ik worstel er zelf zo erg mee, misschien hebben mensen ervaringen.

Kat is pas 3 jaar oud. Als kitten gevonden met gebroken poot, was vast gegroeid dus ze mankt. Ik heb haar geadopteerd. Leek nooit last te hebben, maakte alleen geen hele hoge sprongen, bleef veilig in de tuin en leek altijd wel een beetje een luie kat. (Naïeve invulling van mij)

Door langzaam verslechterde situatie was het uiteindelijk niet meer oké (veel op zolder slapen, minder makkelijk lopen, niet meer op de bank kunnen springen, moeilijk trap kunnen lopen) foto's gemaakt waar artrose uit is gekomen bekken/staartbeen. Iets duwt wss tegen haar ruggengraat, ze heeft slappe achterpoten. Moet volgens dierenarts ooit een klap hebben gehad (dus waarschijnlijk al gebeurd bij eerste ongeluk waar ze de gebroken poot van had). Metacam ging eerst goed, daarna werkte het niet goed genoeg meer. Nu een mengsel met morfine waar ze van krijgt, nu gaat het vrij goed. Operatie is complex, heel duur (4000 euro) met 50% kans van slagen, waarbij ze daarna lang moet revalideren in de bench. Daarnaast is ze telkens als ze ergens heen moet compleet over de zeik (in reismand poepen en plassen, hijgen, miauwen). Ik ga nu elke 4 weken naar de dierenarts om het allemaal te monitoren, ik vind het iedere keer klote dit haar aan te doen.

Op haar goede dagen:
- slaapt ze veel maar komt ze ook beneden
- gaat ze soms even in de tuin, blijft even buiten en houdt stare down wedstrijden met buurkatten.
- speelt als we het hengeltje pakken in de vorm van met voorpoten pakken en ermee rollen. Ze rent niet achter dingen aan.
- wast ze zich zelf goed genoeg
- lukt het haar soms zelf op de bank te springen.
- houdt ze enorm van eten en drinkt ze goed.
- is ze heel aanhankelijk, eindeloos knuffelen en iedere nacht bij baasje onder de deken slapen
- oogt ze in mijn beleving wel tevreden en reageert ze alert.

Wat ze niet kan is hoge sprongen maken, snel rennen, snel de trap op of af, jagen. Alles gaat altijd wat moeizaam bij haar, soms schuift ze uit met traplopen, soms probeert ze toch op de bank te springen maar valt ze om. Ze wilt heel graag opgetild en gedragen worden, vooral van de trap op en af.

Op slechts dagen:
- blijft ze de hele dag op zolder liggen
- eet ze als ik het haar ga brengen
- verzorgt ze zichzelf niet goed genoeg meer.


Doordat ze met pijnstilling nu echt aanzienlijk meer goede dan slechte dagen heeft, vind ik het te vreemd haar in te laten slapen. De dierenarts heeft het me wel een soort van aangeraden omdat hij denkt dat het alleen erger gaat worden. Maar hoe neem je het leven van een dier dat op zoveel momenten tevreden lijkt en nog zoveel wilt knuffelen, geniet van brokjes eten en bij de verwarming leven. Anderzijds; wat voor katten leven heeft ze als ze niet kan springen jagen rennen spelen? Hoeveel pijn heeft ze nog zonder dat ik dat precies door heb?

Er is geen goed antwoord op: "is mijn kat gelukkig". Ik zou het heel graag aan haar vragen. Iedere dag als ik naar haar kijk gaat er door me heen of ik haar gewoon uit haar lijden moet verlossen. Maar genoeg momenten denk ik juist nee, ze is toch nog veels te gelukkig??

Lang verhaal, en ik begrijp lastig te antwoorden. Toch waardeer ik meningen en wie weet helpt het me een beetje een richting op.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:49

Als buitenstaander is het heel makkelijk want er zijn geen gevoelens bij. Maar als ik het goed begrijp is dat ze zonder de pijnstilling 1 zielig hoopje is.

En zijn er meer slechte dan goede dagen?

Is het een idee om haar een bepaalde periode het maximale aan pijnstilling te geven en haar daarna (hoe moeilijk dat het ook is) te laten gaan?

Edit: zou je haar een plekje beneden kunnen geven waar ze zich vertrouwt voelt? Zodat ze niet die trap op moet.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:52

Persoonlijk valt rennen,klimmen en springen bij mij onder een katwaardig leven.
Kan mijn kat dit niet en ben ik niet in staat/wil ik geen operatie laten uitvoeren en reageert de kat niet op pijnstillers dan is het over.
Ik snap je eigen emotie hierin maar, de reden dat je hier een topic over aanmaakt geeft denk ik ook wel aan dat je weet dat je een keuze moet gaan maken.
Gelukkig gaan dieren anders om met doodgaan, het is je eigen emotie die je nu nekt.
Liefde is (op het juiste moment) loslaten, veel sterkte TS!

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:53

Omdat ze nog zo jong is, en dagelijks pijnstilling nodig heeft, zou ik haar verder lijden besparen. Ik denk dat langdurig gebruik van pijnstillers ook niet gezond is.

Het is echt geen fijne keuze om te maken, maar ik denk wel de meest eerlijke.
Succes!

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:42

Als ze zelf niet de trap op en af kan of wil om bij haar eten te komen maar moet wachten totdat iemand haar optilt en meeneemt of haar eten bij haar neerzet, zou ik haar laten gaan.

Je hebt haar ondanks haar handicap al 3 jaren meer gegeven dan ze gehad had als jij haar niet in huis had opgenomen. Doe een laatste liefdevolle daad, dan heb je van begin tot eind goed voor haar gezorgd.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:46

Dikke knuffel voor jou Ts. Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:52

Mijn kat is nooit heel speels en actief geweest. Geen mankementen, gewoon een rustig karakter.
Maar zo jong al op pijnstillers en toch klachten lijkt mij voor een kat niet wenselijk. Zichzelf niet meer verzorgen is bij een kat echt een serieus signaal.
Maar TS, deze keuze is ontzettend moeilijk. Mijn ervaring is dat je op een gegeven moment wel weet wat het goede moment is.
Sterkte, het is een @#€&#-'opdracht'.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:00

Het is zo lastig, heel herkenbaar.

Wij hebben pas onze hond in laten slapen. Ik kende de tekst al, maar toch had ik weer heel veel aan de tekst van het boekje "Zijn we niet te vroeg":

https://dierenkliniekdeark.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/

Wat mij vooral aan het denken zette: je maakt de keuze om te stoppen niet om wat nog wel kan, maar om de dingen die niet meer kunnen. De keuze wordt er absoluut niet makkelijker van, maar je kunt het misschien voor jezelf wel beter concreet maken.

Heel veel sterkte met je keuze. :(:)

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:08

Ook ik zou in laten slapen, hoeft niet per direct maar wel op kort termijn.

Ik heb in november mijn pas 4 jarige kat in laten slapen. In augustus werd een vergevorderde hartziekte geconstateerd. Met een dure ziekenhuis opname en 3x per dag medicatie ging het even nog heel goed. Toch dacht ik dat ik hem af en toe weer wat benauwder vond lijken, toch weer naar de dierenarts. Die vertelde dat het aflopende zaak was. Ik heb hem gelijk laten inslapen. Ondanks dat ik al wist dat hij niet oud ging worden had ik het op dat moment nog niet verwacht, hij deed het zo goed. Maar van binnen deed hij het helemaal niet zo goed.

Ik zou een dierenarts aan huis laten komen en laten inslapen. Nog een paar dagen/weken genieten met hopelijk goede dagen.
Ondanks dat ik mijn lieve kat ontzettend mis ben ik echt zo blij dat ik op dat moment de keuze heb gemaakt. Daar heb ik vrede mee.

Absoluut niet leuk, maar wel lief naar je dier.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:14

Ik heb vorig jaar een dergelijke beslissing moeten maken, alleen was de kat in mijn geval 17+
Maar ook zij was een straatkat maar zij heeft jaren buiten moeten overleven.
En ook zij was gehavend.
Ook ooit een klap gehad.
Een meisje met een ijzer sterk hart, en dito gezondheid, maar haar pootjes konden haar lijf niet meer pijnloos dragen.

Gezien haar leeftijd had ik maar een keuze, maar nog steeds een hele zware.
Maar inderdaad, als een kat zich zelf niet meer kan opvangen bij zo iets simpels als uit een stoel springen, worden pijnstillers zelfs gevaarlijk.
Oké, pijn is er niet, maar dan komt wel het gevaar dat een kat meer gaat doen dan dat ze lichamelijk aan kan.

Ik wou mijn kat niet terug vinden met botbreuken en ellende omdat ze ergens op de dag ergens op of afgesprongen was.
Of in jou geval ergens onder aan de trap, omdat ze zich zelf niet redden kon.

Pijn vrij met vergroot risico op val en of verstap gevaar, is net zo min een optie dan een dure operatie met geen garantie op herstel.
Het is hard, en ik mis mijn “ grande dame “ nog steeds, maar ik denk persoonlijk dat laten gaan de eerlijkste optie is.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:15

Ik zou me met de kat eerst langs holistische praktijk Den Hoek gaan voor een consult. Zij kunnen goed aangeven of je kat pijn heeft en hoe de prognose van haar leven is.
Pas daarna zou ik een beslissing nemen, afhankelijk van wat er uit het consult komt.

Sterkte!

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:16

Van de week heb ik onze kat inlaten slapen.
Nou was zij al 15 overigens,maar zij kwam eind december op 3 poten binnen.
Na foto's bleek ze waarschijnlijk een hernia te hebben.
Mri en eventuele behandeling kwam op ongeveer 2500 euro.
Vanwege haar leeftijd hebben we dat niet meer laten doen.
Verleden week liep ze weer erg slecht, weer aan de pijnstillers.
En ondanks dat ze beter liep van de week ging ze ineens toch hard achteruit.
Omdat ik niet haar nog langer dit wou laten meemaken toch besloten om haar te laten gaan.
Ze trok zich vaak terug nu en was echt niet meer haar oude zelf.

Ze zal ongetwijfeld mss nog wat goede dagen hebben gehad maar toch vond ik het zo sneu.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:22

Lastig als de kat nog zo jong is. Dierenarts zal er niet zomaar over beginnen.
De kat leeft in het nu en heeft geen weet van morgen en de dagen die komen. Als je twijfelt weet je denk ik eigenlijk ook al wel dat het er aan zit te komen.
Wat betreft pijnstillers. Liever een kort fijn leven dan lang met lijden. Ik zou ook kiezen voor een maximale pijnbestrijding en als je ziet dat ze dan meer slechte dagen gaat krijgen kiezen voor euthanasie.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:33

Kun je voor jezelf besluiten om het hierbij te laten? Dus niet meer steeds naar de dierenarts: dit is wat het is. En zo lang ze voldoende goede dagen heeft, met pijnstillers en knuffels op de bank, lekker laten, maar als je merkt dat het echt slechter wordt, dan niet meer gaan dokteren.

Ik denk dat het zoeken naar contact wel een maatstaf is: zolang ze graag bij jullie is, bij jullie wil zijn, het ook goed vindt om opgepakt te worden denk ik dat het nog redelijk goed zit - wil ze dat niet meer dan denk ik dat het genoeg geweest is.

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:52

Ik denk altijd als een dier dingen moet laten en niet meer kan dan ga ik er toch over na denken. Voor een dier is het niet fijn als ze beperkt zijn in hun doen en laten.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:19

Is amputatie geen optie ? katten kunnen prima op 3 poten verder.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:17

Het lijkt mij het beste om eerst meer inzicht te krijgen in de lichamelijke conditie van je kat, en in hoe zij zich eronder voelt.
Daarom zou ik naar Den Hoek gaan. Daarna kun je een beslissing nemen.

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:27

Nikass schreef:
Het lijkt mij het beste om eerst meer inzicht te krijgen in de lichamelijke conditie van je kat, en in hoe zij zich eronder voelt.
Daarom zou ik naar Den Hoek gaan. Daarna kun je een beslissing nemen.


Het diertje heeft morfine nodig om enigszins te functioneren. Hoe duidelijk wil je het hebben?

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:33

Morfine doet ook veel voor dat lijfje wil je de kat een leven lang op morfine zetten?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:56

Ik gooi het even over een andere hoek.

Onze kater is ook aangereden en had toen ook erg veel klachten. Kon niet meer springen traplopen op de bank ect.

Hij is toch naar de chiropractor geweest (ja dat kan ook met katten). En dit heeft hem ontzettend geholpen. Hij kwam met 1 behandeling van zijn klachten af.

En natuurlijk had hij geen artrose en geen verwaarloosde gebroken poot. Maar blokkades in het lijfje van je kat kan wel heel veel beperkingen opleveren. De kosten van wen chiropractor voor katten is relatief laag( bij die van ons 27.50. ) en t effect direct merkbaar. Misschien het overwegen waard?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:01

TS, wat zou jouw advies zijn wanneer jouw bericht gepost zou zijn door iemand anders?

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wanneer de knoop doorhakken (in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:11

Mijn mening met mijn beesten is altijd geweest, wanneer het leven lijden word houd het op.

Als mijn beesten aangeven dat het genoeg is het of zichzelf terugtrekken dan houd het op.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:32

kamsel schreef:
Nikass schreef:
Het lijkt mij het beste om eerst meer inzicht te krijgen in de lichamelijke conditie van je kat, en in hoe zij zich eronder voelt.
Daarom zou ik naar Den Hoek gaan. Daarna kun je een beslissing nemen.


Het diertje heeft morfine nodig om enigszins te functioneren. Hoe duidelijk wil je het hebben?


Nou een stuk duidelijker graag. Ik zou willen weten wat mijn dier precies mankeert en of er nog wat aan te doen is.
Beestje is niet gisteren aan komen lopen hè.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:40

Ik ben heel radicaal in zulke beslissingen...wordt het niet beter, dan laat ik het dier direct inslapen. Daarna veeg ik mezelf wel weer bij elkaar... Ik wil niet wachten tot dieren een hoopje ellende zijn, en heb ook zeker nooit te horen gekregen dat ik te vroeg was.

3 jaar is erg jong, en verdomd oneerlijk. Heel veel sterkte, het is en blijft een moeilijk besluit wat maar 1 x te nemen is.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:25

Nikass schreef:
kamsel schreef:
Het diertje heeft morfine nodig om enigszins te functioneren. Hoe duidelijk wil je het hebben?


Nou een stuk duidelijker graag. Ik zou willen weten wat mijn dier precies mankeert en of er nog wat aan te doen is.
Beestje is niet gisteren aan komen lopen hè.


Maar dat staat toch in de openingspost? Een verkeerd aangegroeid gebroken pootje met artrose in het bekken/staartbeen. Hoogstwaarschijnlijk duwt dat tegen de ruggengraat, want ze heeft slappe achterpoten. Wat er aan te doen is, is een operatie. Zelfs prijs, slagingskans en revalidatie staat in de openingspost vermeld. En TS heeft vast ook nog wel meer info uit de mond van de dierenarts te horen gekregen.