kitten naar een pension doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

kitten naar een pension doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 14:36

Hoi Bokkers,

Ik ben op zoek naar ervaringen met kattenpensions.

We willen in april een midweek weg; blijven in Nederland. Ligt er natuurlijk aan wat dan de situatie met corona is of dat mag.

Sinds november hebben we 2 kittens in huis. Ze zijn in april dan 7 maanden. Dus nu is de vraag wat doen we ermee?

Thuis laten met (betaalde) oppas? Of proberen we een keer een pension?

Ikzelf zit in dubio want ons dametje is niet de gemakkelijkste. Heb hier al een topic over geopend want toen konden we haar niet optillen. Dit gaat ondertussen beter, soms nog wel met wat gegrom.

Nu zijn ze afgelopen week gecastreerd en mijn vermoeden is dat ze een flinke kluif eraan gehad hebben. Had de assistente met brengen al gewaarschuwd dat ze agressief kan zijn. Bij het ophalen zei de dierenarts das een kwaaie. Of hij moet de kater ermee hebben bedoeld.

Als mevrouw boos is, is het het bekende gegrom,blazen en binnenkeels miauwen. Ze heeft mij nog nooit gebeten op zo`n moment.
Maar vandaar dat ik het echt niet weet. Moet ook bekennen dat ik totaal geen ervaring heb met kat weg brengen naar een pension. De vorige katten woonden bij mijn ouders en die gaan nooit weg.

Ikzelf wil ze een keer meenemen naar mijn ouders; kijken hoe ze daar reageren.

Moesten ze naar een pension gaan dan zal ik eerlijk het verhaal over de dame doen zodat er geen verrassingen zijn.

Als je een fijn kattenpension in de buurt van Etten - Leur weet hoor ik het ook graag.
Ik heb er 2 gevonden waar ik een goed gevoel bij heb: de opvang bij het dierenasiel in Breda. En een nieuwe in Rijsbergen.

Of ervaringen met zo`n oppas aan huis zijn ook welkom!

Ir111

Re: kitten naar een pension doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:40

Normaal hadden we een kennis die in ons huis ging als wij op vakantie waren. Laatste keer niet, toen hebben we een oppas aan huis genomen. Die kwam 1x per dag om te voeren en de kattenbak te doen en om de kat wat aandacht te geven. Dat ging prima, aardige vent die ook de moeite en tijd nam voor onze kat (die heel schichtig is voor vreemden).

Wij konden ook kiezen wat we wilden, aantal keer per dag, tijd die hij extra zou blijven etc.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:41

Katten zijn nu eenmaal geen honden die je even meeneemt naar een vreemd adres om te kijken hoe ze het doen. De meeste katten vinden dat absoluut niet prettig en zullen zich daar verstoppen. Ik ga 1 keer per jaar een week weg ( met mijn werk ) en dan zet ik een mega bak voer neer en halverwege de week komt mijn vader een keertje het water verversen en eventueel brokken bijvullen, maar dat bijvullen is nog nooit nodig geweest. Kun je niet iemand vinden die bij jou thuis een keertje checkt of alles goed gaat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:42

Oppas thuis is qua bekend terrein fijner, maar zo'n kat op een oppas loslaten? Pension heeft meer kennis en opties om zulke dieren veilig te verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:43

Als wij een lang weekend of een midweek weggaan zetten we genoeg voor neer voor de kat, de buurvrouw checkt 1 of 2 keer of ze nog genoeg voer en water heeft. Voor een midweek zou ik geen pension oid doen. Wij brengen haar pas naar de oppas als we langer dan een week weg zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:46

Ik zou een ervaren kattenmens proberen in te schakelen en ze dan lekker thuis laten.
Het is maar een midweek, geen lange vakantie.

In pension heb ik ooit ook wel gedaan maar mijn katten toen vonden dat niet fijn. Kreeg ze ook terug met vlooien en de jongste een kuchje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:50

Zolang het alleen maar bij blazen blijft zou ik ze thuis laten. Juist dit soort katten kun je soms weer overnieuw beginnen wanneer er iets stressvols gebeurt. Gewoon iemand die één keer per dag water en voer geeft, kattenbak uitschept en post uit de bus haalt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:50

Kan je niet vragen of een bekende of de buren elke dag even willen checken en voer/water willen geven? Lijkt me voor een midweek prima.

We hebben onze kat 1x een week bij vrienden gebracht. Volgens mij was ze liever thuis gebleven. Gaf toch veel stress.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:51

Buren, vrienden, familie vragen om een paar dagen voer en water te komen neerzetten.
Veel makkelijker en minder stressvol dan je katten verhuizen voor een paar dagen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:53

Ik ging ooit twee weken weg, en vrienden konden niet. Toen heb ik via pawshake een oppas aan huis geregeld.

Je kunt zelf aangeven wat je wilt of een oppas benaderen met je verhaal.

Eenmaal had ik iemand die twee maal per dag kwam.

Ik heb ook iemand gehad die eenmaal per dag een uur kwam. Dan deed ze ook de bak en spelen met de poezen. Ze had een tablet mee voor als de poezen geen zin hadden.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:54

Ik zou juist bij zo'n 'moeilijke' kat iemand thuis laten komen. Die persoon hoeft in principe die paar dagen niet veel met deze kat te doen. De sitter zorgt voor een schone bak, water en eten. Eventueel nog even spelen als jullie dat afspreken.
Een moeilijkere kat in een vreemde locatie zal daar niet makkelijker van worden, die zou ik het liefst thuis laten.
Toen mijn ene kat ziek was heb ik een tijdje iemand ingehuurd via huisdierenoppas om me te helpen op sommige dagen met medicatie ( als ik niet op tijd thuis kon zijn ). Zij deed bijvoorbeeld ook vakantie oppas en vertelde dat ze gewoon met de eigenaar afspreekt wat ze doet. Spelen met de katten, knuffelen of juist even huis een keer stofzuigen. Ze stuurde mij altijd even een appje als ze was geweest en of er bijzonderheden waren met het geven van medicatie. Ik vond het super fijn, dat zou dus mijn voorkeur hebben.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:00

Ik zou ze gewoon thuis laten en regelen dat iemand om de dag komt kijken om even te kroelen en te kijken of alles ok is. Zeker als ze elkaar hebben moet dat prima kunnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:02

Naar een pension brengen worden katten zelden beter van. Als je al zo'n moeilijke dame hebt zou ik er zeker niet mee gaan slepen. Maar idd iemand regelen via pawdinges. En ze hoeven toch ook niet perse met de kat te knuffelen? Eten geven, kattenbak doen en aanwezig zijn is soms al genoeg.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:04

Ik zou een oppas aan huis nemen, wij hebben dat toen ook gedaan toen we een weekje weggingen en net de kat medicatie had.. heel fijn vrouwtje, nam de tijd en ging zorgvuldig te werk. Heb me nergens zorgen over hoeven te maken.

Een kat kan prima een weekje zonder wat aandacht van de baas (is mijn ervaring), een vreemde omgeving doet vaak meer kwaad.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:08

bigone schreef:
Zolang het alleen maar bij blazen blijft zou ik ze thuis laten. Juist dit soort katten kun je soms weer overnieuw beginnen wanneer er iets stressvols gebeurt. Gewoon iemand die één keer per dag water en voer geeft, kattenbak uitschept en post uit de bus haalt.

Dit dus. Verhuizen is in de meeste gevallen behoorlijk stressvol voor een kat. Zolang ze niet bij iemand in de enkels hangen, is een bakje voer, vers water en een schone kattenbak voor die paar dagen echt wel genoeg. Even geen extra aandacht, knuffels of met de baas spelen overleven ze echt wel, mits je geen weken weggaat.

En dan maar kijken of ze super beledigd of super blij zijn als het vaste personeel weer terugkomt :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:19

JoT schreef:
bigone schreef:

Dit dus. Verhuizen is in de meeste gevallen behoorlijk stressvol voor een kat. Zolang ze niet bij iemand in de enkels hangen, is een bakje voer, vers water en een schone kattenbak voor die paar dagen echt wel genoeg. Even geen extra aandacht, knuffels of met de baas spelen overleven ze echt wel, mits je geen weken weggaat.

En dan maar kijken of ze super beledigd of super blij zijn als het vaste personeel weer terugkomt :D

Dat laatste sowieso. Die van ons was altijd echt de eerste 10 min dat we thuis waren niet aanspreekbaar. :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:21

Ik vind dat sommige katten echt lang alleen zitten, dit zijn kittens die hebben aandacht nodig. Zeker wanneer het gedrag soms niet goed is, ik zou iemand aan huis laten komen dan krijgen ze lekker de aandacht.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:28

Hoewel ik mijn eigen kat meeneem of naar mijn zus breng (die wil gewoon onder de mensen zonder andere beesten zijn, anders eet ie niet), zou ik in dit geval kiezen voor iemand aan huis. Toen onze vakantie tegelijk zou vallen met die van mijn zus had ik op stal een student gevraagd te komen kat- en huisoppassen. Zij kon dan even 2 weken op haarzelf en onze kat had iemand om bij op schoot te gaan liggen. Door covid gingen toen de vakanties allemaal niet door, maar een bekende zoeken is misschien dus ook nog een idee. Tijdens mijn eigen studie mocht ik altijd in het huis van de eigenaar van mijn bijrijdpaard als zij weg waren, zij hadden een huis- en dierenoppas en ik even de luxe van een huis voor mezelf. :)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 15:36

Fijn voor alle ervaringen zo te lezen.
Pawshake was ik ook net op aan het kijken. Dus dat houd ik zeker als optie.

Buren moeten we even over navragen; buurman doet normaal de post als we weggaan maar weet niet of hij ervoor open staat om de katten te doen. Andere buurvrouw is absoluut geen dierenliefhebber.
Mijn zusje en/of schoonzusje is ook een optie hoor!

Inderdaad zal ze bij een vreemde wegkruipen en misschien een keer blazen, als degene haar met rust laat is er niks aan de hand. Je moet der alleen niet willen pakken.
Voor ons is ze lief,komt `s avonds lekker op schoot. Geniet ook van het aaien,geeft kopjes. We mogen nu ook gewoon aan der buik zitten om te kijken naar de hechtingen.

Idd eten /drinken geven, bak schoonmaken is al voldoende. En die kroel die ze misschien komt halen.

Mijn man wilt graag een pension proberen voor als we langer weggaan maar ik wil ze nu denk ik gewoon lekker thuis houden. Hij vergelijkt het met de hond van zijn ouders -> die vond het heel leuk.
Ja schatje een hond is anders dan een kat.
Voor we de kittens in huis haalden is de vraag wat doen we met vakanties besproken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:42

Wij laten de kat altijd thuis. Gaan ook max 2 weken weg hoor maar ze redt zich prima. Om de dag komt iemand het voer bijvullen en het water. Het is een buitenkat dus een bak is er niet. Onze kat zou het heel naar vinden om bij iemand anders (of pension) te moeten verblijven dat weet ik zeker.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:44

Voor mijn kat is iemand die alleen brokjes, water en de bak komt doen geen optie, zelfs iemand die een uur gaat zitten voor hem vindt ie stom, weleens gedaan in een weekend dat we weg moesten, maar dan at ie vanaf dag 2 ook al niet meer. Maar ik heb zelf in het verleden vaak genoeg zo voor katten gezorgd, waaronder eentje waar ik echt met gevaar voor eigen leven naar binnen ging. Dat vond ik echt vreselijk, zowel voor mezelf als voor het beestje. Zoveel stress is voor niemand leuk.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:48

Wij hebben een profi oppas gevonden via pawshake (Geen aandelen), dat is ons zeer goed bevallen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:06

Lekker thuis laten als je de mogelijkheid hebt :j eventjes geen knuffels is minder stressvol dan een nieuwe omgeving en nieuwe katten. Onze lieve knuffelige kat heeft na het pension echt wel even tijd nodig gehad om tot zichzelf te komen. Voor ons geen pension meer :n
Voor dezelfde kat heeft een vriendin een tijdje gezorgd (geen kattenmens) en dat ging prima. We gingen op dezelfde voet verder met de kat :D

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:16

Ik zou ook voorkeur hebben om katten voor deze korte periode thuis te laten met een oppas die af en toe langs komt...mocht je ooit langer weggaan is dit pension een hele goede optie...in willemstad

https://kattenpensionstadsedijk.nl/informatie/

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:35

Mijn katers gaan al vanaf 7 maanden elk jaar op vakantie naar een hotel :) ze hebben het er enorm fijn.