Loopwiel ratten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

Loopwiel ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 12:15

Aangezien er mensen op bokt zitten die beter zijn in zoeken dan ik vraag ik het hier ook :o .
Ik ben opzoek naar een nieuw loopwiel voor mijn ratten. Op dit moment heb ik een houten van 30cm doorsnee, maar daar zijn ze ondertussen uitgegroeid. Ik zoek dus een loopwiel met een diameter van minimaal 30cm en zonder tralies als loopoppervlakte.
Op etsy heb ik er een gevonden van 40cm, maar die kost inc. verzenden €75 dus ik hoop dat er iets bestaat wat goedkoper is.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:24

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 12:52

Animal

Re: Loopwiel ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:10

Ben je een beetje handig?
Ik heb mijn vriend een loopwiel laten maken. Hiervoor heb ik een grote taartpan en een stepwieltje (daar zit een lager in) besteld. Vriend heeft hem in een klein uurtje in elkaar gezet. Werkt echt ideaal! Hij is lekker groot (40 cm) en heel makkelijk schoon te maken. Ook is het rad zelf geruisloos. Je hoort enkel nog de voeten van de ratten trappelen.

Bij ons hangt hij aan de tralies, maar er is ook makkelijk een staander bij te maken.

Ga straks wel even wat foto's maken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:11

ik heb er een van drdknaagdierwinkel, alumiunium, 37cm. dat ding is duur maar gaat wel je leven lang mee. en hij is geheel geruisloos. hoor alleen de voetjes trappelen op het aluminium. ik vind hem ideaal.
volgens mij is hij ook nog een stuk groter te krijgen.

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/dr ... quantity=1

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:17

Afbeelding
Afbeelding

Het is eigenlijk heel simpel. Men neme een taartpan naar keuze en daar maak je wat gaatjes in (2 per aanhechtinspunt). Je legt het stepwiel dan aan de achterkant en je bindt de spaken van het stepwiel vast aan het looprad met tiewraps.

Wij hebben vervolgens een bout in het stepwiel geplaatst en hem met blokjes hout aan de tralies geklemd.

Edit: ik moet hem wel even fatsoenlijk ophangen. Ik zie dat ik hem gisteren scheefgehangen heb.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 13:27

veneri schreef:
ik heb er een van drdknaagdierwinkel, alumiunium, 37cm. dat ding is duur maar gaat wel je leven lang mee. en hij is geheel geruisloos. hoor alleen de voetjes trappelen op het aluminium. ik vind hem ideaal.
volgens mij is hij ook nog een stuk groter te krijgen.

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/dr ... quantity=1

Deze is heel mooi, wel prijzig inderdaad. Hou hem wel als optie.

Animal schreef:
Ben je een beetje handig?
Ik heb mijn vriend een loopwiel laten maken. Hiervoor heb ik een grote taartpan en een stepwieltje (daar zit een lager in) besteld. Vriend heeft hem in een klein uurtje in elkaar gezet. Werkt echt ideaal! Hij is lekker groot (40 cm) en heel makkelijk schoon te maken. Ook is het rad zelf geruisloos. Je hoort enkel nog de voeten van de ratten trappelen.

Bij ons hangt hij aan de tralies, maar er is ook makkelijk een staander bij te maken.

Ga straks wel even wat foto's maken.

Ik ben qua dingen bouwen niet heel handig, heb dus liever een die al kant en klaar is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:32

Ik had een grote flying saucer voor ze. Schijnt ook beter te zijn voor de ruggetjes.

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/pr ... oopradjes/

Ik had m van 30 cm, zie nu dat die hier niet meer verkrijgbaar is. Maar wel een vergelijkbaar model geloof ik.

Edit: linkje toegevoegd.

Vanillia

Re: Loopwiel ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:38

Mijn ratten deden niks met een flying saucer := Ik heb jarenlang de grootste maat Silent Spinner gehad en die was groot genoeg voor mijn castraat maat kleine cavia :P

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:45

amy495 schreef:
Aangezien er mensen op bokt zitten die beter zijn in zoeken dan ik vraag ik het hier ook :o .
Ik ben opzoek naar een nieuw loopwiel voor mijn ratten. Op dit moment heb ik een houten van 30cm doorsnee, maar daar zijn ze ondertussen uitgegroeid. Ik zoek dus een loopwiel met een diameter van minimaal 30cm en zonder tralies als loopoppervlakte.
Op etsy heb ik er een gevonden van 40cm, maar die kost inc. verzenden €75 dus ik hoop dat er iets bestaat wat goedkoper is.

Om wat voor dieren gaat het eigenlijk? Zijn ze op dit moment al uitgegroeid? Zijn het dames? Of grote mannen?

Hier zijn we zelf gaan knutselen omdat ik geen 175 euro wilde betalen voor een looprad en er verder niks groot genoeg was voor ze. Ik heb 2 castraten in een koppel vrouwen, beide castraten zijn boven de 700 gram ondertussen.

Een 40 cm verticaal looprad was bij ons het enige dat ze weer aan het lopen kreeg. Nu lopen ze er juist weer super graag in. Als je uitgegroeide dames hebt hoef je natuurlijk niet naar zo'n enorm rad te kijken. Dan is een paar cm extra waarschijnlijk al genoeg.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 13:48

Flying saucer heb ik ooit gehad voor mijn muizen (toen ik die nog had), maar die deden er weinig mee. Dus ben bang dat mijn ratten er ook weinig mee gaan doen en dat vind ik zonde.
Silent spinner grootste maat is geloof ik ook 30cm en daar lopen mijn ratten echt krom in helaas.

Animal schreef:
Om wat voor dieren gaat het eigenlijk? Zijn ze op dit moment al uitgegroeid? Zijn het dames? Of grote mannen?

Hier zijn we zelf gaan knutselen omdat ik geen 175 euro wilde betalen voor een looprad en er verder niks groot genoeg was voor ze. Ik heb 2 castraten in een koppel vrouwen, beide castraten zijn boven de 700 gram ondertussen.

Een 40 cm verticaal looprad was bij ons het enige dat ze weer aan het lopen kreeg. Nu lopen ze er juist weer super graag in. Als je uitgegroeide dames hebt hoef je natuurlijk niet naar zo'n enorm rad te kijken. Dan is een paar cm extra waarschijnlijk al genoeg.

Gaat om mannelijke uitgegroeide ratten. Heb nu dus een houten looprad van 30cm waar ze veel gebruik van maken, maar dus ondertussen krom in lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:27

In principe is het de lengte van neus tot kont en dan minimaal x2 en bij voorkeur x2.5 zodat ze de rug helemaal recht kunnen houden.