Leencavia?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lein82

Leencavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 17:32

Hoi!

Het onderwerp zegt het misschien al. Ik heb afgelopen maandag 1 van mijn cavia's in moeten laten slapen. Ik heb nu nog 1 vrouwtje over. Zij is ongeveer 5 jaar. Ik wil wel echt dat dit de laatste cavia is en ik wil dus geen nieuwe halen.

Ik heb contact gehad met de cavia opvang waar zij vandaan komt, maar die geven aan dat ik haar mag komen brengen. En tja, dat kan mijn cavia moederhart nou eigenlijk niet.

Heeft iemand een idee waar ik wellicht een (oudere) cavia kan lenen tot mijn dame ook uitstapt?

future_vet

Re: Leencavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:36

Kun je niet met ze regelen dat je van de opvang er een adopteert en terugbrengt als je nu laatste cavia overlijdt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:37

Maar dan blijft die nieuwe toch weer alleen over? Of wou je die dan weer teruggeven? Kun je cavia's trouwens wel altijd samen matchen,of is er kans dat ze elkaar niet mogen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:44

Vind je het straks niet net zo moeilijk de leencavia weer terug te moeten geven als het nu voelt om je caafje zelf naar de opvang te brengen? Wel top dat je haar nog een maatje gunt. Misschien kun je een fokker bij jou in de omgeving benaderen en vragen of zijn een dame voor je hebben die evt later terug mag? 5 is al wel een mooie leeftijd, misschien zit er bij een fokker ook eentje van die leeftijd als pensionada en kun je zo iets regelen.

Anjali, meestal lukt een koppeling prima, af en toe zijn zeugjes wat kattig, een volwassen beer met klein beertje uit het nest gaat hier altijd top, bij dames is het meestal goed, maar af en toe zit er een krengetje tussen die graag de baas speelt. Gecastreerde beer en zeug heb ik ook nog nooit mis zien gaan. Over het algemeen zijn ze dus prima sociaal, uitzonderingen zijn er altijd. Een fokker weet vaak wel wat voor karakter het volwassen diertje heeft.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:45

Bij een opvang kan je soms wel de afspraak maken dat je een cavia tijdelijk adopteert en terug brengt als jouw dame is overleden. Die afspraak heb ik ook met mijn konijnenman (die ik inmiddels zo lief vind dat hij niet meer weg gaat, maar gewoon blijft en herkoppelt wordt indien nodig.. Had het kunnen weten, haha.) Als deze opvang dat niet wil kan je eventueel even verder rondbellen/mailen.
Leuk weetje is dat volgens mij is Zweden speciale "dier leen bureau's" bestaan voor sociale dieren bij mensen die in jouw situatie zitten. Het is daar overigens ook verboden sociale dieren alleen te huisvesten, ik hoop dat we daar ook in Nederland uiteindelijk naartoe gaan!
Vind het super goed van je dat je naar een passende oplossing zoekt en niet je dier alleen laat ts!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:47

Ik zou er denk ik dan toch voor kiezen om zelf een zeugje aan te schaffen. Een zeugje voor meerdere jaren "uitlenen" en na overlijden van de andere zeug weer terug gebracht krijgen zou ik nooit aan beginnen.

Zeker gezien de leeftijd moet je dan ook echt wel een goede match zien te vinden met een ander zeugje die niet te druk is.

Ik heb wel wat zeugjes zitten, maar wil die eigenlijk niet uit de groep halen om vervolgens binnen x tijd weer terug te krijgen.. Met het risico dat ik haar niet meer terug gekoppeld kan krijgen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:48

Je zou wat meer opvangen kunnen proberen, of je kunt kijken of je bij een fokker een zeugje dat met pensioen is mag lenen? Ik vind het in zo'n situatie wel een goed idee. Je moet iets om uit het cirkeltje te komen, en dan lijkt een leencavia mij een betere oplossing dan een cavia alleen houden.

Misschien wil een oproepje in een cavia-Facebookgroep wel helpen. Als dit niet lukt zou ik een castraat kopen, dan kun je daar wanneer dat nodig is zelf een nieuw thuis voor zoeken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:51

SandAndOak schreef:
die ik inmiddels zo lief vind dat hij niet meer weg gaat, maar gewoon blijft en herkoppelt wordt indien nodig..

Precies, zo zou het hier ook gaan :o Maar fijn dat zoiets er is en misschien door ts ook te regelen. Zo zitten vaak veel mensen, hier ook gehad met een konijntje, vriendje overleed en eigenlijk zouden het de laatste konijntjes zijn. Maar dan wil je ze toch niet alleen laten zitten.

Ik zie hier overigens niet veel verschil in leeftijd @ Hommage, wij hebben er een aantal, aantal groepjes ook, maar zeugjes zijn bijna altijd te koppelen, speelt leeftijd hier geen rol. Wel karakter, we hebben er een stuk of 3 die gewoon erg brutaal zijn. Dat gaat prima samen met wat onderdanigere caafjes, maar niet samen, dan blijft het gekibbel over het leiderschap. Maar die mutsen gaan juist prima samen met een kleintje, dan is de orde gelijk al bepaald nl.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:53

Je zou kunnen kijken of er ergens anders ook een cavia alleen is overgebleven?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:53

Ooit in dezelfde situatie gezeten en toen inderdaad een leencavia van een caviaopvang geregeld. Van tevoren was dus helder dat ze terug zou komen en dat was ok. We hadden toen een cavia die al twee anderen overleefd had en inmiddels 8 was.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:54

Op marktplaats doen castraten het idd nog prima, zelf een nieuw huisje voor vinden tzt zou idd ook een prima optie zijn, of evt dan de caaf naar een opvang brengen kan natuurlijk ook.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:55

Overigens was dat ook vanwege allergie dochter, en was voor de kinderen ook duidelijk dat het een tijdelijke logee was. Dan ga je je er toch anders aan hechten denk ik. Hoewel voor de kinderen misschien ook meespeelde dat ze vrij schuw was :-)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:55

MightyMike schreef:
Ik zie hier overigens niet veel verschil in leeftijd @ Hommage, wij hebben er een aantal, aantal groepjes ook, maar zeugjes zijn bijna altijd te koppelen, speelt leeftijd hier geen rol. Wel karakter, we hebben er een stuk of 3 die gewoon erg brutaal zijn. Dat gaat prima samen met wat onderdanigere caafjes, maar niet samen, dan blijft het gekibbel over het leiderschap. Maar die mutsen gaan juist prima samen met een kleintje, dan is de orde gelijk al bepaald nl.

Ik vind leeftijd ook zeker wel een rol spelen. Bij een 5 jarig zeugje zou ik ook wel echt een wat ouder/ongeveer even oud zeugje zetten, daar een jong zeugje vaak toch drukker is. Karakter is zeker het belangrijkste, maar als je zonder opvang zelf wilt gaan koppelen moet je wel goed weten hoe het karakter is van je eigen zeug en die van de nieuwe.

Ik zou zelf eerder gaan voor een castraat en daar tzt een passend huisje voor zoeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:56

Hier werden de cavia's met gemak 11 jaar. Dat zou in mijn geval betekenen een leen cavia voor 6 jaar er van uit gaan dat die ook 11 wordt. Ik zou dan weer geen afstand kunnen doen van de leen cavia mocht je huidige cavia eerder dood gaan. Hoe sta je daar tegen over? Kan je daar dan wel weer afstand van doen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:05

@Hommage, wanneer wij een nieuwe cavia ophalen, weten wij helemaal nog niets van karakter. 8 van de 10 keer gaat het met zeugjes gewoon goed. Cavia's zijn over het algemeen erg makkelijk. Een jonkie bij een oudere zeug hebben wij nog nooit problemen mee gehad. Het zijn vaak 2 volwassen zeugen die orde willen bepalen en kattig kunnen zijn. Maar vandaar ook het advies om naar een fokker te gaan, die kan adviseren over het karakter, om te zorgen dat je niet die 2 op de 10 hebt, die wel kattig tegen elkaar zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:11

Ik zou bij een opvang informeren en niet zelf aan de slag gaan. Laatst bij de opvang een beer bij mijn twee zeugen laten koppelen. Ging daar goed maar eenmaal thuis heeft de beer toch een flinke jaap in zijn hoofd opgelopen door mij dame. Ik was ook blij dat die terug kon en ik niet met een eenzame cavia zat

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:15

Advies is zeker niet verkeerd, maar een zeug die een hap uit een beer neemt is toch bijzonder Amber_anne! Maar fijn dat je dan idd de cavia terug kan brengen. Hier maar 1 zeug gehad in jaren fokken die het tegen een beer op nam, maar uitzonderingen zijn er altijd en die wil je niet treffen als je geen verschillende groepen hebt.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:16

Bij onze caviaopvang (t kuufke in Limbricht) staat in het contract dat de dieren van hen blijven en dat als het maatje overlijdt en ze alleen achter blijven, je de cavia terug moet brengen. Ik heb op zeker moment een jaar gehad dat achter elkaar 3 cavia's overleden: oude beer overleed, toen een nieuwe gekregen (altijd gecastreerd he ;) )voor bij het overgebleven vrouwtje, toen ging het vrouwtje dood en kregen we een nieuw vrouwtje en daarna is de nieuwe beer overleden. Dat hakte er zo in, en we hadden nog weinig band met het vrouwtje, dat we haar hebben teruggebracht. Daar was volledig begrip voor. En heel regelmatig zie ik op hun facebook staan dat er een cavia is teruggebracht wegens overlijden van het maatje. Hun redenering is: beter een cavia terug dan een cavia alleen! Dus ik zou gaan voor een leencavia van een opvang, en jouw opvang geeft ook aan dat je een cavia weer terug mag brengen toch? Dus dat is dan niet deze, maar wel de volgende.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:17

MightyMike schreef:
@Hommage, wanneer wij een nieuwe cavia ophalen, weten wij helemaal nog niets van karakter. 8 van de 10 keer gaat het met zeugjes gewoon goed. Cavia's zijn over het algemeen erg makkelijk. Een jonkie bij een oudere zeug hebben wij nog nooit problemen mee gehad. Het zijn vaak 2 volwassen zeugen die orde willen bepalen en kattig kunnen zijn. Maar vandaar ook het advies om naar een fokker te gaan, die kan adviseren over het karakter, om te zorgen dat je niet die 2 op de 10 hebt, die wel kattig tegen elkaar zijn.

Ik fok zelf cavias en heb er heel veel zitten, dus vandaar ook mijn advies.. 8 van de 10 keer goed... dan kun je dus mooi opgescheept zitten met een zeugje wat niet klikt. Heb er genoeg zitten die niet makkelijk te koppelen zijn hoor.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:35

MightyMike schreef:
Advies is zeker niet verkeerd, maar een zeug die een hap uit een beer neemt is toch bijzonder Amber_anne! Maar fijn dat je dan idd de cavia terug kan brengen. Hier maar 1 zeug gehad in jaren fokken die het tegen een beer op nam, maar uitzonderingen zijn er altijd en die wil je niet treffen als je geen verschillende groepen hebt.

Ik had het helaas ook niet verwacht na alle positieve verhalen. Ben meer gewend aan konijnen koppelingen en dit leek daar meer op thuis. Ze viel hem echt zo aan dat ik moest ingrijpen.
Afbeelding

Heb de hoop op een beer erbij ook maar laten varen. De dames doen het samen prima dus dan laat ik het maar zo

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:39

Konijnen zijn idd lastiger, maar jammer dat het bij jou niet gelukt is. Daar haal je idd niet een beertje voor op, om het zo te laten eindigen. Das een flinke jaap! Arme man..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:01

Ik heb ook meerdere dames die moeilijk te koppelen zijn. Waaronder zeker 2 die ook heel lastig deden tegen castraten. Daarom kies ik liever voor een opvang of fokker met wat meer keuze. Dan kunnen ze speeddaten :P

Ik doe vrijwilligerswerk in een opvang, 5-6 is toch wel een gemiddelde leeftijd. Af en toe heb je natuurlijk uitschieters, maar ouder dan 7 is uitzonderlijk hier. Dat is mijn eigen ervaring ook, mijn oudste was 7,5.

Ik heb vorig jaar een zeugje van 5 gekoppeld aan een castraat van een half jaar. Dat zijn super goede vriendjes, ze liggen altijd samen in een huisje. Nu heeft de castraat helaas kanker, dus hij zal niet oud worden, maar eigenlijk vond ik het verschil wel fijn omdat jongere cavia's beter met veranderingen om kunnen gaan. Ik zou dus niet alleen naar oude cavia's kijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:33

Ik weet niet waar je woont, in Ridderkerk zit het knaagspoor daar hebben ze konijnen en cavia,s.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 20:38

Ik snap heel goed dat mensen niet zomaar hun cavia uit gaan lenen. Dat zou ik zelf ook niet doen.

Ik heb het idee dat als ik een cavia "leen" dat dit anders voelt dan wanneer ik er één adopteer. Dan is het van mij en moet ik er voor zorgen tot hij of zij met 4 pootjes de lucht in de deur weer uitgaat.

Maar misschien vergis ik me daarin en hecht ik me er net zo goed aan. Als ik geen andere oplossing vind, gaat ze terug naar de opvang om daar haar laatste tijd met vriendjes door te brengen. Ik wil niet dat ze, omdat ik moeite heb haar af te staan, de laatste tijd van haar leven alleen moet doorbrengen. Dat vind ik niet eerlijk naar haar toe.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:46

Ik heb dit met mijn konijn gehad. Het mannetje overleed maar ik kon geen afstand nemen van het vrouwtje. Daarom besloten om haar te koppelen in een opvang met het idee in mijn achterhoofd dat het mannetje weer terug naar de opvang gaat als zij is overleden. Want anders zit ik voor eeuwig vast aan konijnen. :P Voor mij werkt dit goed, ik houd toch een soort afstand qua gevoel (niet dat ik daardoor minder van hem houd). Maar ik weet wat nu me te wachten staat en dit is het beste wat ik kan doen. Bij de opvang zorgen ze er sowieso voor dat hij goed terecht komt.

Mijn vriend gelooft me overigens niet en is er van overtuigd dat we eeuwig aan konijnen vast zitten. _O-