Pup in de kou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Pup in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:27

Wij halen eind vd week onze pup op. Een Jack russel, kortbenig.
Nou is het natuurlijk hartstikke koud buiten, ik denk dat er ook nog wel flink sneeuw ligt dan.
We hebben al een truitje/jasje voor haar gehaald.
Maar waar ik een beetje mee zit: Het zindelijk maken. Meerdere keren hondje oppakken en buiten zetten. Dat gebeurt natuurlijk vaak per dag.
Mijn ervaring met eerder een pup in de winter is dat het vrij moeizaam ging, hond kreeg weerstand tegen buiten en werd pas zindelijk met warmer weer (logisch).
Is het een optie de pup eerst 'zindelijk' te maken op een plasmat bij de deur in de garage? Die deur leidt naar buiten dus tweede stap is dan door de buitendeur als het weer wat aangenamer wordt.
Of is dat vragen om problemen met echt goed zindelijk krijgen?

fjord_brucht

Re: Pup in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:43

Ja hoor dat is goed te doen.
Hier ook pup eerst plasmat zindelijk gemaakt. Nu nog wel eens handig.
Doet het nu ook gewoon buiten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:46

met plasmatten etc. is het weer iets aanleren dus het maakt het niet makkelijker, want buiten plassen is gewoon weer iets nieuws en moet ook aangeleerd worden. Wat je wel kan doen wat het miss makkelijk maakt is om hem het commando plasje doen aan te leren als ie op de mat plast, wanneer je dan buiten bent kan je daar je voordeel mee hebben.

Leer hem wel samen met jou plasje doen op de mat, dus niet als een kat zelf het matje op gaat zoeken, anders krijg je weer een pup die niet met jou mee wil naar buiten om een plas te gaan doen, maar alleen wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:20

Je kan kijken naar een indoor pet toilet. Die gebruiken wij in t nest bij de pups.
En dan inderdaad het commando plasje doen aanleren Met veel snoepjes kun je dan vanzelf overstappen naar buiten als t minder nat is.
Maar mijn pups zijn t weekend voor de kerst verhuisd. Veel regen en gedoe. Maar alles was binnen notime helemaal zindelijk en deden alles buiten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:49

Ben ik dan de enige die denk van ‘ van die 5-10 min buiten telkens heeft zo’n pup toch geen nadeel? Het wordt droog, koud weer.
Hier zou het gewoon buiten zijn, ze zijn niet van papier gemaakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:50

tengeltje11 schreef:
Ben ik dan de enige die denk van ‘ van die 5-10 min buiten telkens heeft zo’n pup toch geen nadeel? Het wordt droog, koud weer.
Hier zou het gewoon buiten zijn, ze zijn niet van papier gemaakt.

Zeker heeft dat nadeel. Een laag bij de gronds ras, zonder ondervacht die erg jong is heeft zeer zeker last van de kou.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 11:51

Ja, om er een commando aan te koppelen is wel een goeie. Dat hebben we bij onze huidige Jack Russel ook gedaan en is idd praktisch.
De pups leren nu bij de fokker ook op zo'n matje te plassen/poepen, wat dat betreft denk ik prima om hier thuis voort te zetten. Met commando 'plasje'.
En als het even kan naar buiten, dat kan natuurlijk prima. Maar onze volwassen JR heeft er nu al een hekel aan in de kou, zo'n klein ras als pup staat natuurlijk met een bloot buikje in de sneeuw dus een 'tussenoplossing' vind ik wel fijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:53

Kun je een klein stukje gras sneeuwvrij maken en dat erbij gebruiken

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:54

Met jasje aan tot die een plasje gedaan heeft? Sorry, vind ik erover. Hier al veel pups gehad en meestal komt dat plasje zo goed als direct als je ze buiten zet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:01

"Een plasje" kan 1 minuut duren. Daar gaat hij zeker niet dood van . Maar wandelen met een pup, laag bij de grond, geen ondervacht is echt een dingetje nu.
Welke rassen heb jij gehad? Ik heb Entlebucher Sennenhonden gehad. Die gingen in de sneeuw op een bot liggen kauwen. Ze waren er -letterlijk- voor gemaakt. Hadden een ondervacht van heb ik jou daar. Dat is niet te vergelijken met een Jack Russel Terrier.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:16

Maar het gaat hier toch specifiek over een plasje buiten of een zindelijkheidsmatje in de garage? Er wordt nergens gepraat over wandelen of lange tijd buiten zitten?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:07

tengeltje11 schreef:
Met jasje aan tot die een plasje gedaan heeft? Sorry, vind ik erover. Hier al veel pups gehad en meestal komt dat plasje zo goed als direct als je ze buiten zet.

Bij sommige kouwelijke pups niet, dat is dus net het probleem. Dan kun je naar buiten gaan wat je wil, maar door de kou plassen ze gewoon niet (en wel zodra je weer binnen bent).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:23

Wij hebben onze eerste hond ook midden winter (met sneeuw) gehaald. Keeshondje, zo groot als 2 tennisballen. Ik heb een tijdje kranten gelegd om de plasjes op te vangen binnenshuis. Vooral handig toen we hem in een ren zetten. In een kleine ruimte leren ze dat vrij snel.
Wel gewoon buiten geprobeerd trouwens. Hij heeft heel dikwijls op de tegels geplast toen (want; onder afdak, dus sneeuwvrij). Toen hij volwassen werd en z'n poot ging optillen, ging hij uit zichzelf in het gras en tegen struiken plassen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:03

GDG schreef:
tengeltje11 schreef:

Bij sommige kouwelijke pups niet, dat is dus net het probleem. Dan kun je naar buiten gaan wat je wil, maar door de kou plassen ze gewoon niet (en wel zodra je weer binnen bent).

Dat is dus idd mijn ervaring met eerder een pup (ook een klein, kortharig ras).
Stond ze daar buiten te bibberen, helemaal verkrampt. Kwam geen plas hoor, eenmaal binnen wel :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 06:42

Ik sta normaal 's nachts op om de pup één keer buiten te laten plassen. Ook wij hebben besloten dat nu niet te doen en een puppypad te gebruiken. Ik vind het echt te koud om haar buiten te zetten.

Overdag is ze zindelijk op de pad maar gaat gewoon mee wandelen of mee naar buiten met de rest van onze honden. Als ze dan buiten plast of poept is het éxtra feest.

Ik had gerekend op kou, maar niet op zo'n kou! :brr:

Je idee is dus zeker zo gek niet.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:07

Ik heb hier 3 honden die in de winter zindelijk zijn gemaakt waarvan 2 met sneeuw maar heb het nooit als lastig ervaren.
Wat ik wel deed was bij hoge nood of gauw voor een plasje zonder jas en ik heb naakthonden.
Eer dat je een jas aan hebt ben je al te laat.
Zou gewoon goed kijken hoe de pup zich gedraagt en daar naar handelen.
Bij de laatste hadden we puppy pads(geen sneeuw) maar dat werkte ook handig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 09:10

Gisteren de pup opgehaald. Koudste dag en nacht ooit :+
Ze was wat aan de diarree, poepen duurde vrij lang. Zat ze daar buiten te trillen.
Al gauw besloten om haar in de garage te zetten. Plekje gemaakt met plasmatjes. Doet ze keurig. Ze loopt al naar de deur dus dan oppakken en naar de garage. Als het straks weer beter weer is dan is de stap naar buiten via de garage dus dat komt vast goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:23

T is ook wel echt vreselijk koud nu :(
Voor nu is dit een prima tussenstap denk ik.

Wel balen van de diaree. Even goed in de gaten houden. Is bij een pupje gevaarlijker dan een volwassen hond.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 09:56

kiwiwitje schreef:
T is ook wel echt vreselijk koud nu :(
Voor nu is dit een prima tussenstap denk ik.

Wel balen van de diaree. Even goed in de gaten houden. Is bij een pupje gevaarlijker dan een volwassen hond.

Ja komt goed. Het keuteltje vanochtend zag er al een stuk beter uit gelukkig. En ze drinkt ook goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:01

Oh gelukkig! :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:33

Majabeestje schreef:
Gisteren de pup opgehaald. Koudste dag en nacht ooit :+
Ze was wat aan de diarree, poepen duurde vrij lang. Zat ze daar buiten te trillen.
Al gauw besloten om haar in de garage te zetten. Plekje gemaakt met plasmatjes. Doet ze keurig. Ze loopt al naar de deur dus dan oppakken en naar de garage. Als het straks weer beter weer is dan is de stap naar buiten via de garage dus dat komt vast goed.

Ach het ukkie! Goed gedaan en zie hoe het al uitpakt met hoe ze naar de deur loopt <3 .

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 11:18

Ja, slim beestje! En een echte terriër, erg volhardend is ze :+

We zijn nu bezig met de training in de puppyren. Wel handig om even de handen vrij te hebben en de andere hond rust te gunnen. Maar ze moet er niks van hebben, echt totaal niet en dat laat ze merken ook :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:28

Wij hebben maandag onze pup gehaald en een beetje hetzelfde dilemma gehad (boomertje, dus ook een heel kleintje). Ik heb een stukje gras sneeuwvrij gemaakt en daar elke keer even neergezet. De eerste 2 dagen was het echt snel plasje of poepje doen en weer naar binnen, maar inmiddels springt ze al door de sneeuw zonder te trillen. Ik heb wel een jasje gekocht, maar die hebben we eerlijk gezegd nog maar 1 x gebruikt. Echt wandelen doen we nog niet. Even een klein stukje voor het huis en achter het huis om te oefenen met de riem. Ik gebruik geen trainingspads (had ze wel gekocht), ongelukjes maak ik meteen schoon en eigenlijk snapt ze het al heel goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:30

Majabeestje schreef:
Ja, slim beestje! En een echte terriër, erg volhardend is ze :+

We zijn nu bezig met de training in de puppyren. Wel handig om even de handen vrij te hebben en de andere hond rust te gunnen. Maar ze moet er niks van hebben, echt totaal niet en dat laat ze merken ook :')

Kijk eens in t puppytopic. KimD heeft daar uitgelegd hoe hun het aanpakken! :)