Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Han21 schreef:Hoi allemaal,
Ik zit een beetje in dubio wat we met ons konijn moeten doen aankomende week.
Ik lees overal dat konijnen goed tegen kou kunnen, maar dat gaat meestal om een graad of 10 vorst. Nu zakt de (gevoels)temperatuur tot bijna -20 snachts komende week.
Ons konijn loopt normaal gesproken los door de tuin. Hij kan altijd terecht in een ruim hok. Hiervan is de voorkant gaas, wat ik nu dicht heb gemaakt met vuilniszakken. Het hok is nu tocht en redelijk vochtvrij. Er ligt een dikke laag stro in en er staat een ren aan zodat ik hem goed in de gaten kan houden.
Helaas is zijn vriendje onlangs overleden, waardoor hij alleen zit en niks warms heeft om tegenaan te kruipen. Ik zou misschien een kruik neer kunnen leggen, maar daar is na een goed uur de warmte ook vanaf. Daarom twijfel ik of ik hem naar binnen zal halen. Ik lees alleen overal dat hij na een paar dagen binnen niet meer naar buiten kan ivm het afbouwen van zijn wintervacht. Dit is geen optie helaas.
Denken jullie dat hij voldoende warm en beschut zit nu?
Seraphia schreef:Ik begrijp je twijfel hoor, ik heb ook lang zitten twijfelen of ik hem naar binnen zou halen. Wel eerst in een verkoelde kamer alvorens naar een warme kamer om inderdaad de klap van koud naar warm niet te extreem te maken maar hij voelt warm aan, eet goed, is momenteel heerlijk in de sneeuw buiten aan het spelen, heeft een dekentje over zijn hok hangen waar hij graag onder ligt, ligt op een dik pak stro dus maak ik me al minder zorgen.
Misschien kan je ook naar een dekentje kijken om over zijn hok te hangen? Scheelt natuurlijk ook wel.
Hannanas schreef:Extra tip: niet uitmesten nu maar oppotten, iedere dag een schoon laagje stro/zaagsel erbij zodat het wat gaat broeien (warmte).
Sizzle schreef:Bij veel kou en wind gooide ik soms een waterdichte paardendeken over het hok voor extra demping, maar in de praktijk zitten ze toch gewoon de hele tijd buiten in de ren.
Rex_Rolfo schreef:5-6x is meer dan genoeg. Wilde konijnen hebben ook geen drinkbakje bij hun hol staan
Met deze kou is er eigenlijk maar één diersoort waar ik me zorgen over maak: de huishond. Die ligt 23 uur per dag lekker op 20 graden. Dat is bij het uitlaten een temperatuurverschil van 25-30 graden, vaak kleine hondjes zonder pootbescherming of dekentje. En wij ons maar zorgen maken over onze 500 kg hooiverterende haarballen.