konijn en vrieskou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

konijn en vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 13:11

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje in dubio wat we met ons konijn moeten doen aankomende week.
Ik lees overal dat konijnen goed tegen kou kunnen, maar dat gaat meestal om een graad of 10 vorst. Nu zakt de (gevoels)temperatuur tot bijna -20 snachts komende week.

Ons konijn loopt normaal gesproken los door de tuin. Hij kan altijd terecht in een ruim hok. Hiervan is de voorkant gaas, wat ik nu dicht heb gemaakt met vuilniszakken. Het hok is nu tocht en redelijk vochtvrij. Er ligt een dikke laag stro in en er staat een ren aan zodat ik hem goed in de gaten kan houden.

Helaas is zijn vriendje onlangs overleden, waardoor hij alleen zit en niks warms heeft om tegenaan te kruipen. Ik zou misschien een kruik neer kunnen leggen, maar daar is na een goed uur de warmte ook vanaf. Daarom twijfel ik of ik hem naar binnen zal halen. Ik lees alleen overal dat hij na een paar dagen binnen niet meer naar buiten kan ivm het afbouwen van zijn wintervacht. Dit is geen optie helaas.

Denken jullie dat hij voldoende warm en beschut zit nu?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:14

gaat hier al 20 jaar prima.

Wij maken de grote ren ook dicht met hout en folie zodat er geen wind in komt.
Als het droog is en uit de wind is het echt al een stuk minder koud.

Onze konijnen hebben net heerlijk in de sneeuw gespeeld ook en zijn nu weer in hun grote ren.
Ik geef ze wat extra brokjes en zorg dat er altijd vers hooi en water is, dan gaat het eigenlijk altijd gewoon goed. Binnenhalen zou ik niet doen, dat geeft alleen maar stress en de temperatuurwisseling is veel te groot. Extra stro is nooit erg.

Zolang je konijn geen ander gedrag vertoont en goed eet red hij zich prima. Veranderd dat dan temperatuur opnemen (check op internet, het is niet hetzelfde als bij mensen qua graden).

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:19

Han21 schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje in dubio wat we met ons konijn moeten doen aankomende week.
Ik lees overal dat konijnen goed tegen kou kunnen, maar dat gaat meestal om een graad of 10 vorst. Nu zakt de (gevoels)temperatuur tot bijna -20 snachts komende week.

Ons konijn loopt normaal gesproken los door de tuin. Hij kan altijd terecht in een ruim hok. Hiervan is de voorkant gaas, wat ik nu dicht heb gemaakt met vuilniszakken. Het hok is nu tocht en redelijk vochtvrij. Er ligt een dikke laag stro in en er staat een ren aan zodat ik hem goed in de gaten kan houden.

Helaas is zijn vriendje onlangs overleden, waardoor hij alleen zit en niks warms heeft om tegenaan te kruipen. Ik zou misschien een kruik neer kunnen leggen, maar daar is na een goed uur de warmte ook vanaf. Daarom twijfel ik of ik hem naar binnen zal halen. Ik lees alleen overal dat hij na een paar dagen binnen niet meer naar buiten kan ivm het afbouwen van zijn wintervacht. Dit is geen optie helaas.

Denken jullie dat hij voldoende warm en beschut zit nu?

Zie dikgedrukt,

Als je een konijn die in de tuin staat, Dus buiten naar binnen haalt gaat die ook dood aan een longontsteking, Hij is de kou gewend en krijgt dan een enorme klap.
Leg genoeg stro er in, inderdaad afschermen dat die een warm plekje heeft

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:28

Ik begrijp je twijfel hoor, ik heb ook lang zitten twijfelen of ik hem naar binnen zou halen. Wel eerst in een verkoelde kamer alvorens naar een warme kamer om inderdaad de klap van koud naar warm niet te extreem te maken maar hij voelt warm aan, eet goed, is momenteel heerlijk in de sneeuw buiten aan het spelen, heeft een dekentje over zijn hok hangen waar hij graag onder ligt, ligt op een dik pak stro dus maak ik me al minder zorgen. :)

Misschien kan je ook naar een dekentje kijken om over zijn hok te hangen? Scheelt natuurlijk ook wel. :)

Mungbean

Re: konijn en vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:31

De gevoelstemperatuur is met wind.
Als je konijn gewoon beschut uit de wind zit dan telt de daadwerkelijke temperatuur en die is niet zo schokkend. Ik zet mijn konijnen in de kelder als de daadwerkelijke temperatuur overdag naar -10 gaat, maar dat is tot nu toe 2x voorgekomen in 12 jaar geloof ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:32

Is het anders mogelijk om je konijn in een schuur te houden? Scheelt toch wel met de wind maar is koud genoeg dat die daarna weer naar buiten kan

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 13:33

Dan blijft hij lekker buiten. Hij gedraagt zich gewoon normaal. Gaat af en toe het ren in maar meestal zit hij lekker in het stro.

Seraphia schreef:
Ik begrijp je twijfel hoor, ik heb ook lang zitten twijfelen of ik hem naar binnen zou halen. Wel eerst in een verkoelde kamer alvorens naar een warme kamer om inderdaad de klap van koud naar warm niet te extreem te maken maar hij voelt warm aan, eet goed, is momenteel heerlijk in de sneeuw buiten aan het spelen, heeft een dekentje over zijn hok hangen waar hij graag onder ligt, ligt op een dik pak stro dus maak ik me al minder zorgen. :)

Misschien kan je ook naar een dekentje kijken om over zijn hok te hangen? Scheelt natuurlijk ook wel. :)

Word dat niet helemaal nat/bevroren dan, een dekentje?

Hij zou eventueel in de schuur kunnen, maar daar is het alsnog een graad of 15 dus best warm...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:34

Dan zou ik hem lekker buiten laten, als je merkt dat die zich anders gedraagt kan die dan nog in de schuur

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:36

Wij hebben onze 2 konijnen in een heel licht verwarmde schuur gezet. Licht verwarmd in die zin dat het boven nul is.
Vooral uit de wind is belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:36

Bij veel kou en wind gooide ik soms een waterdichte paardendeken over het hok voor extra demping, maar in de praktijk zitten ze toch gewoon de hele tijd buiten in de ren.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:41

Veel stro erin en hooi. Ik heb plastic voor en over de hokken. Alles zit binnen. Sommige zitten samen en sommige alleen. Tot nu toe allemaal dikke vachten en zitten in hun slaapgedeelte. Vanmiddag nog een ronde groente/fruit en water. Ik heb niet het idee dat ze het koud hebben. 1 hok is meer afgeschermd want daar staat de wind meer op

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:45

Ik heb het stukje gaas voor het nachthok dicht getaped. Extra stro en hooi en ze kunnen daar warm zitten, in elk geval uit de wind (is het belangrijkste).
Ze spelen nu in de ren. Blijkbaar niet te koud :brr:

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:18

Ze hebben ook van die schijven voor in het hok die je in de magnetron kunt doen en dan lang warm blijven, wat handiger als een kruik.
Je zou evt nog een deken over het hok kunnen doen tegen het tochten door de kieren

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:19

Kruik of waterfles vullen met flink warm water en in het nacht/schuil hok neerleggen. Als hij ertegenaan gaat liggen houdt het echt lang warmte vast. Gewoon iedere avond, ochtend (en eventueel nog tussendoor) vervangen. Scheelt echt een hoop!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:20

Ik heb een jute sinterklaas zak hangen voor het gaas. De ren afgedekt met zeil, dus daar ligt nu maar klein laagje sneeuw in ipv een dikke laag (die ligt er bovenop). In de ren hebben ze holletjes maar die zijn niet diep genoeg om sneeuwvrij te blijven (zit gaas onderin gegraven). Veel stro en 3-4 keer per dag vers bakje water.
Ze zitten wel veel in het nachthok maar dat is eigenlijk altijd overdag. Mocht ik denken dit gaat fout dan kunnen ze naar de schuur, al kan daar wel makkelijker en wezel of marter naar binnen dan buiten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 07:55

Extra tip: niet uitmesten nu maar oppotten, iedere dag een schoon laagje stro/zaagsel erbij zodat het wat gaat broeien (warmte).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:00

Hannanas schreef:
Extra tip: niet uitmesten nu maar oppotten, iedere dag een schoon laagje stro/zaagsel erbij zodat het wat gaat broeien (warmte).

Op een of andere manier heb ik dat blijkbaar intuïtief gedaan, steeds een dikke plak hooi erbij.

Mijn konijnen waren uit e ren ontsnapt en we hebben maar een stukje van de ren open gemaakt zodat ze in en uit kunnen huppelen.

Ze zitten bijna alleen in hun hok om te eten, verder lekker buiten, ook in de sneeuw.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:26

Sizzle schreef:
Bij veel kou en wind gooide ik soms een waterdichte paardendeken over het hok voor extra demping, maar in de praktijk zitten ze toch gewoon de hele tijd buiten in de ren.

Dit inderdaad, ik heb mij jaren geleden eens vreselijk zorgen gemaakt toen het s nachts -20 is geweest. Ik in de nacht naar buiten om te kijken of ze ok waren, zaten ze doodleuk in de buitenren :+

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:28

Ligt ook een beetje aan de leeftijd en gezondheid. Oudere konijnen hebben vaak last van artrose en dan is kou erg pijnlijk. Dan adviseer ik in schuur te plaatsen waar het net vorst vrij of net vorst is. Gewoon gezond en jong kunnen ze heel goed tegen de kou, maar alleen is niet fijn.
Natuurlijk dan weer zo spoedig mogelijk een maatje, alleen is niks aan, maar met deze kou is het helemaal niks.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:03

Ik heb pasgeboren jonkies gehad (kaal, blind, je kent het wel) terwijl het water voor de moeder bevroor in de drinkbak. Die lagen lekker in hun met onderhaar beklede nestje van stro, niets aan de hand. Konijn van TS is gewend aan buiten zijn, heeft een hok met stro waar ie uit de wind kan gaan liggen. Ik zou me geen zorgen maken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:07

Ik zit hier ook een beetje mee.
Ondanks dat ze normaal uit de wind zitten, is dat nu niet het geval met die rare winden.

Wij zorgen nu 5-6 keer per dag voor vers water omdat het snel bevriest. Hebben zo’n warmte schijf die in de magnetron kan en doe extra stro in het hok. Ook het hooi krijgen ze in het nachthok nu.
Veel meer kan ik nu niet voor ze doen vrees ik.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:13

5-6x is meer dan genoeg. Wilde konijnen hebben ook geen drinkbakje bij hun hol staan ;)

Met deze kou is er eigenlijk maar één diersoort waar ik me zorgen over maak: de huishond. Die ligt 23 uur per dag lekker op 20 graden. Dat is bij het uitlaten een temperatuurverschil van 25-30 graden, vaak kleine hondjes zonder pootbescherming of dekentje. En wij ons maar zorgen maken over onze 500 kg hooiverterende haarballen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:16

Mijn konijntjes doen het momenteel prima. Bij 1 hok was het ingesneeuwd. Die beetje uitgemest want het was ook bevroren. Overal weer lekker stro erin en extra hooi. Hopelijk is het snel voorbij

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:20

Rex_Rolfo schreef:
5-6x is meer dan genoeg. Wilde konijnen hebben ook geen drinkbakje bij hun hol staan ;)

Met deze kou is er eigenlijk maar één diersoort waar ik me zorgen over maak: de huishond. Die ligt 23 uur per dag lekker op 20 graden. Dat is bij het uitlaten een temperatuurverschil van 25-30 graden, vaak kleine hondjes zonder pootbescherming of dekentje. En wij ons maar zorgen maken over onze 500 kg hooiverterende haarballen.

Ja idd, onze jack teckel krijgt een bucas (honden)dekentje aan als we naar buiten gaan :D

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:27

Hahaha ja naast drinkbakken ontdooi ik ook de poten van de hond na iedere wandeling. En zijn hele vacht wordt 'ontsneeuwd' met een blazer. Hij heeft overigens duidelijk wel het meeste plezier van de sneeuw, de enige die vol enthousiame er door heen scheurt. De konijnen zitten vooral binnen, gelukkig bleef gisteren overdag het bakje water redelijk ontdooid, ik had er wat hooi in gedaan en het binnen gezet op en tussen een laag stro. Vannochtend was het wel alleen maar ijs. Vanaf morgen gaat de zon schijnen, de wind liggen en ik denk dat het dan overdag een stuk aangenamer wordt. Alleen die voorspelde nachttemperaturen....