Hond artrose rug, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Hond artrose rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 12:59

Hoi!

Onze kruising boerenfox van bijna 10 jaar oud heeft sinds gisteren erge pijn in zijn rug. Toen ik gisteren thuis kwam van de avondwandeling, verstijfde hij helemaal en bolde zijn rug. Het was meteen duidelijk dat hij veel pijn had. Even dacht ik aan buikpijn omdat hij ook de 'bidhouding' aan nam.

We zijn meteen naar de DA gegaan en die denkt aan artrose in zijn rug. Hij heeft meteen pijnstillers gekregen, maar ik vind hem nog steeds wel erg treurig. Het is normaal een heel vrolijk hondje, maar daar is heel weinig van over. Heb net weer met hem gewandeld en dat verergert de pijn weer, zo lijkt het. We hebben pijnstillers mee gekregen voor de komende tijd.

Iemand hier ervaring mee?

Goof

Re: Hond artrose rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:54

Ik zou hem sowieso verder laten onderzoeken zodat je weet wat er aan de hand is en je gericht medicatie ofzo kan inzetten.
Nu weet je niks.
Arm dier.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:58

Zou ook nog een hernia kunnen zijn gezien de acute klachten. Dit is eventueel op een röntgenfoto te zien. Als het artrose is dan is dit zeker op een röntgenfoto te zien. Al het een Hernia is Rust, rust en nog eens rust en pijnstillers/ ontstekingsremmer erin. En evt een injectie Dex tegen de zwelling in de rug. Alleen even naar buiten om te plassen en te poepen. Niet wandelen, niet laten rennen en springen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:25

poown schreef:
Zou ook nog een hernia kunnen zijn gezien de acute klachten. Dit is eventueel op een röntgenfoto te zien. Als het artrose is dan is dit zeker op een röntgenfoto te zien. Al het een Hernia is Rust, rust en nog eens rust en pijnstillers/ ontstekingsremmer erin. En evt een injectie Dex tegen de zwelling in de rug. Alleen even naar buiten om te plassen en te poepen. Niet wandelen, niet laten rennen en springen.

Injectie dex is achterhaald.
Ik zou eerst verdere beeldvorming doen als de pijn niet over gaat. Maar eerst even kijken met rust en metacam.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:44

Accupunctuur kan erg goed werken, welke pijnstilling heb je mee gekregen?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:08

Mijn ouders hond had het, helaas. Binnen een week is ze ingeslapen. Ondanks prednison bleef ze pijnaanvallen houden. Bij hun hond kwam de eerste pijn aanval uit het niets en dachten ze eerst aan een maagtorsie, maar foto’s bevestigde ernstige artrose in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:08

Artrose of spondylose

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 02:25

Even een kleine update: gedurende de dag werd hij weer fitter en meer zichzelf. Dat maakt het eigenlijk nog gekker.

De acute pijn en het vlotte herstel naar normaal zijn toch niet kenmerkend voor iets chronisch als artrose of spondylose.

Hij zit nu aan een tablet wat zowel pijnstillend als ontstekingsremmend werkt.

Snap dat een röntgenfoto uitleg geeft maar was benieuwd of anderen die ook zo hebben meegemaakt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:00

Ik zou verder onderzoeken en mocht daar inderdaad artrose uitkomen dan zou ik gaan samenwerken met een fijne dierfysio.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:08

Ik zou je willen aanraden naar een orthomanueel dierenarts te gaan. Ik weet niet waar je woont, maar als je even zoekt, vind je er vast een in de buurt. Zij weten veel meer van deze ellende dan een reguliere da. En dat is natuurlijk niet vreemd.
Ik ben hier geweest https://www.dierenkliniekivd.nl/ en heb erg goede ervaring. Jacha Heukels is ook een topper en heeft spreekuren door heel Nederland. Sterkte voor je hond.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:09

SophievdV schreef:
Even een kleine update: gedurende de dag werd hij weer fitter en meer zichzelf. Dat maakt het eigenlijk nog gekker.

De acute pijn en het vlotte herstel naar normaal zijn toch niet kenmerkend voor iets chronisch als artrose of spondylose.

Hij zit nu aan een tablet wat zowel pijnstillend als ontstekingsremmend werkt.

Snap dat een röntgenfoto uitleg geeft maar was benieuwd of anderen die ook zo hebben meegemaakt

Nou op zich niet gek gezien de medicijnen denk ik.

Maar het blijft gissen totdat er röntgen/scan zijn genomen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:11

Ik zou rontgen foto laten maken. Mijn hond was opeens stokkreupel. Behalve artrose in de si gewrichten ook artrose in de rechterheup, rechterknie en linkerknie gevonden. Ruim een maand aan de metacam gezeten. Ik weet nu wat de situatie is en mocht het erger worden of ik zie dat de kwaliteit van het leven een stuk minder wordt dan laat ik haar gaan. Het spelen met haar grote vriend (Duitse dog) is wel voorbij want daarna had zij veel pijn. Zij is nu 8,5 maar gedraagt zich vaak als een jonge hond.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:50

De eerste stap is röntgenfoto's laten maken.

Een goede therapeut of osteopaat zal een hond met zulke duidelijke klachten ook niet zomaar behandelen voor er een diagnose is.

Die diagnose heb je ook nodig als de medicatie blijvend is. Dus ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken voor verder onderzoek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:13

Mijn moeders hondje heeft ook artrose in haar rug. Ze is nu 16 en krijgt dagelijks metacam en daar doet ze het goed op. Verder hoeft ze niet veel meer te lopen. Krijgt met kou buiten een jasje aan. Ze slaapt veel.
Ouderdom komt met gebreken en als ze het nog even goed doen op pijnstilling dan is het prima. Ga er niet mee leuren bij fysio, krakers en wat dan ook.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:19

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:32

Hier ook een hondje met drie papagaaienbekken op de rug. ( spondylose) alsook artrose in de pootjes
Ze slaapt op een matje van back on track en krijgt dagelijks “flexadin”
Ik moet ze nu soms wat remmen, want ze wil alleen maar werken. Dus het helpt!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:16

Mijn kruising boerenfox van 13 heeft het ook. Zelfde geval gehad paar jaar terug, een soort pijn aanval gehad. Met medicatie knapte hij weer op. Mijne staat niet altijd op pijnstilling. Heeft soms zo'n aanval, en krijgt dan wat, vaak trekt het zelf weer weg. Ja hij is wat strammer etc. Geen foto's laten nemen verder. Laat ik ook niet meer doen bij mijn oudje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:31

Een foto zijn de kosten niet en geeft wel hoop duidelijkheid. Waarom zou je aan modderen zoals Saskia9 aan beveelt als je voor nog geen 100 euro een goede diagnose kan krijgen en specifiek daar op kan reageren, handelen en medicatie of behandeling in kan zetten? Voor jou hondje is 10 jaar in principe nog zeker niet bejaard. Dus ik zou oorzaak willen weten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:15

dierenfan schreef:
Een foto zijn de kosten niet en geeft wel hoop duidelijkheid. Waarom zou je aan modderen zoals Saskia9 aan beveelt als je voor nog geen 100 euro een goede diagnose kan krijgen en specifiek daar op kan reageren, handelen en medicatie of behandeling in kan zetten? Voor jou hondje is 10 jaar in principe nog zeker niet bejaard. Dus ik zou oorzaak willen weten

Foto’s enz zijn wel iets duurder. Ik was met 2 foto’s, narcose, metacam en consult €270 kwijt maar ik weet nu iig wat er speelt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:34

Ik beveel aanmodderen niet aan. Een diagnose kan wel degelijk helpen. Hier was het vermoeden artrose, en wel logisch op die leeftijd. Zolang het doenbaar is vind ik foto's niet nodig want geen verdere behandeling nodig. Mijn hond heeft in 3 jaar tijd 2 keer pijnstillers nodig gehad en verder niets. Dus of het echt artrose is, of gewoon strammigheid? Maar vind met zo weinig last niet nodig om verder te dokteren. Raadde mijn da ook niet aan.
Mocht je dier nu echt ontzettend achteruit gaan is het wat anders natuurlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:59

caro29 schreef:
dierenfan schreef:

Foto’s enz zijn wel iets duurder. Ik was met 2 foto’s, narcose, metacam en consult €270 kwijt maar ik weet nu iig wat er speelt.

Dat ligt helemaal aan de kliniek waar je heen gaat.
Onofficieel bij putten HD,ED, Rug foto’s 130,-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:10

caro29 schreef:
dierenfan schreef:

4 röntgenfoto's met narcose n9g geen 100 euro bij mijn dierenarts. Ik ga wel in België maar zelfs bij mijn dure dierenarts in NL die ik voor nood heb is röntgenfoto nog onder de 100 euro inclusief consult dan geen narcose.

Even wat rond bellen. Zoals kiwiwitje aan geeft het kan ook in NL heel goedkoop EN goed

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:43

@dierenfan, dan is er denk ik ergens in de rekening opbouw verkeerd gegaan, of draait je dierenarts echt verlies, want zo goedkoop kan eigenlijk niet uit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:05

Nou inderdaad. Vriendin van me moest 92 euro betalen voor de eerste foto, 2e en 3e waren in de 50 euro. Weet zo niet waarom die eerste duurder was, misschien speciale.
Uiteindelijk had ze een rekening van meer dan 300 euro voor een kat, incl consult, medicatie, 3 foto's en een lichte narcose.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 21:20

Ik heb gebeld voor de prijs van onderzoek met foto's. Kost rond de 250 piek.

De hond is nu weer helemaal zichzelf, gek genoeg.

We kijken het nu even aan. Zolang hij vrolijk is en gemakkelijk beweegt dan laat ik het zo.