Kat erg ziek, dierenarts denkt aan vergiftiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Kat erg ziek, dierenarts denkt aan vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:15

Hoi Bokkers,

Vanmorgen hoorde ik mijn kat Sammy schreeuwen en het leek onder het keukenblok vandaan te komen.
Ik heb de plint eraf getrokken en daarachter lag ze. Ze kroop er niet onder uit, dus dacht ik dat ze klem zat. Ik heb haar er onder vandaan gehaald, wat goed en makkelijk ging, ze zat niet klem.
En toen schrok ik me te pletter: ze kon helemaal niet staan en haar kopje ging van links naar rechts.
Ze was totaal gedesoriënteerd!
Een uur later zaten we bij de dierenarts. Hij dacht niet aan een hersenbloeding, ik wel in eerste instantie.
Hij noemde haar helemaal in de war en vermoedde een vergiftiging.
De waarden van het bloed getest en dat was goed op 1 waarde na: de ontstekingswaarde was veel te hoog. De waarden van de organen waren godzijdank prima.

Sammy heeft een injectie tegen duizeligheid/misselijkheid gehad en een injectie met flinke ontstekingsremmers.

Nu moet ik haar om de vier uur een pipet vloeibare norit geven om te ontgiften, maar dat lukt nauwelijks. Ze lijkt wel iets beter, ze heft haar kopje op en ligt wat rechter.
Als zij binnen 3 dagen niet opknapt is de prognose slecht, en ik hou eerlijk gezegd mijn hart vast.

Zijn er bokkers met ervaring met dit ziektebeeld?
Hebben jullie misschien tips om het medicijn toch in te geven?

Alvast bedankt.

Seni

Re: Kat erg ziek, dierenarts denkt aan vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:17

Oepfh ik vind dit een zeer beperkte aanpak.
Als je meer zou willen zou ik persoonlijk vragen om een doorverwijzing of een 2de lijns kliniek benaderen voor verdere opwerking.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:23

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:26

Hmm denk dat je dat mis hebt Esther.
Alle dierenartsen waar ik mee gewerkt heb zijn maar al te goed bekend met geriatrisch vestibulair syndroom.
Goede tip om Nicky ernaar te laten kijken, maar denk dat deze aanname niet helemaal juist is.

Edit: Nicky houd er rekening mee dat bokt geen medisch forum is. Helaas zitten hier heel veel mensen op. Maar niet veel met een medische achtergrond. (waar daadwerkelijk voor gestudeerd is en praktiserend is).
Wellicht verstandiger om je verhaal voor te leggen aan een andere praktijk/dierenarts en zijn of haar advies in overweging nemen.
Laatst bijgewerkt door Seni op 27-01-21 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:26

Bij mijn buren is twee maanden terug hun kat overleden aan een muizengifvergifteging. Die ging echt heel snel achteruit, maar ook omdat daar in eerste instantie een verkeerde diagnose was gesteld. Dus als ik jou was zou ik opletten, want als dat het is, dan moet er snel actie worden ondernomen en dan denk ik dat wat er nu gebeurd, te mild is. Sterkte! Duimen dat de opknapt!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:34

Seni schreef:
Oepfh ik vind dit een zeer beperkte aanpak.
Als je meer zou willen zou ik persoonlijk vragen om een doorverwijzing of een 2de lijns kliniek benaderen voor verdere opwerking.

Kan me echt alleen hierbij aansluiten. Sterkte!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:36

Laura_ schreef:
Bij mijn buren is twee maanden terug hun kat overleden aan een muizengifvergifteging. Die ging echt heel snel achteruit, maar ook omdat daar in eerste instantie een verkeerde diagnose was gesteld. Dus als ik jou was zou ik opletten, want als dat het is, dan moet er snel actie worden ondernomen en dan denk ik dat wat er nu gebeurd, te mild is. Sterkte! Duimen dat de opknapt!

Als ik hoor dat ze achter een plint is gevonden, zou ik dat niet zo'n gek idee vinden eigenlijk, als daar een kat kan zitten, zouden daar ook best muizen kunnen zitten.

Zou je het niet door het voer kunnen mengen of evt vermengen met tonijn als ze wel eet?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:53

Seni schreef:
Alle dierenartsen waar ik mee gewerkt heb zijn maar al te goed bekend met geriatrisch vestibulair syndroom.
Goede tip om Nicky ernaar te laten kijken, maar denk dat deze aanname niet helemaal juist is.

Edit: Nicky houd er rekening mee dat bokt geen medisch forum is. Helaas zitten hier heel veel mensen op. Maar niet veel met een medische achtergrond. (waar daadwerkelijk voor gestudeerd is en praktiserend is).
Wellicht verstandiger om je verhaal voor te leggen aan een andere praktijk/dierenarts en zijn of haar advies in overweging nemen.

Dat mijn ervaring anders is dan de jouwe hoeft niet te zeggen dat ik het mis heb.
Mijn ervaring is dat dierenartsen het vaak niet herkennen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 22:02

Seni schreef:

Dank voor je reactie. Natuurlijk weet ik dat bokt geen medisch forum is. Al zijn er ook bokkers die dierenarts zijn :)
Mijn vraag om ervaringen met dit ziektebeeld kan ik toch aan katteneigenaren en liefhebbers stellen, omdat er ook heel veel kattenmensen op bokt zitten?
En de vraag of er tips zijn om het medicijn te geven is toch ook niet raar om op een forum als bokt te stellen?
Ik denk niet direct aan een second opinion, ik heb vooralsnog geen twijfel over de kundigheid van mijn dierenarts.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 22:05

Kairos schreef:
Laura_ schreef:

Als ik hoor dat ze achter een plint is gevonden, zou ik dat niet zo'n gek idee vinden eigenlijk, als daar een kat kan zitten, zouden daar ook best muizen kunnen zitten.

Zou je het niet door het voer kunnen mengen of evt vermengen met tonijn als ze wel eet?

Er zijn geen muizen in mijn keuken hoor :D
Mijn katten lopen volop op ons terrein waar het stikt van de muizen. Ook komen ze wel op aangrenzende boerderijen waar misschien wel gif gebruikt wordt.
Tonijn vindt ze verrukkelijk, maar ze is nog niet in staat om te eten...

@Laura, leek het ziektebeeld op het beeld van mijn kat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:15

Oh wta naar en heftig... Ik ken het onrustige van het hoodd, gedesoriënteerd etc alleen vanwege een ontsteking in de oren/middenoor/evenwichtsorgaan. Bij m'n oude kat was dat plots doorgebroken en heb ik direct laten inslapen. Haar zoon hebben we, bij dezelfde klachten, laten opereren. Gehele gehoorgang eruit. Daarna nooit meer gehad.
Geen ervaring met vergiftiging gelukkig dus of dat eenzelfde fse beeld kan geven geen idee...

Heel veel sterkte ermee iig, ik duim voor jullie!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:16

Wat naar, zeg. Ik zou toch de dierenarts weer vragen hoe je die norit binnenkrijgt? Kun je het met een injectiespuitje (zonder naald uiteraard) in haar bekje spuiten? Voorzichtig dat ze zich niet verslikt?

Ik heb van alles meegemaakt met katten, helaas zelfs gebakken spons, maar nooit vergiftiging. Ik zou denken dat het misschien met een maagsonde (door de dierenarts) kan worden gedaan, maar weet niet of dat kan bij een kat.

Heel veel sterkte!!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:36

Nicky1963 schreef:
Kairos schreef:

Er zijn geen muizen in mijn keuken hoor :D
Mijn katten lopen volop op ons terrein waar het stikt van de muizen. Ook komen ze wel op aangrenzende boerderijen waar misschien wel gif gebruikt wordt.
Tonijn vindt ze verrukkelijk, maar ze is nog niet in staat om te eten...

@Laura, leek het ziektebeeld op het beeld van mijn kat?

Dat weet ik dus niet helemaal zeker, volgens mij wel misselijk en desoriëntatie. Ik zou dat even na moeten vragen voor je of mn moeder dat misschien weet. Doordat daar te laat de juiste diagnose is gesteld, is er niet direct tegengif gegeven.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:03

Moet ze dan niet via het infuus en/of sonde aan de boeit en extra vocht? Dat was het eerste dat ze bij mijn doodzieke kat deden. Die had wel hele andere klachten, maar op die manier kregen ze de medicijnen het snelst naar binnen. En hij werd opgenomen in de kliniek.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 23:28

ikkedus schreef:
Moet ze dan niet via het infuus en/of sonde aan de boeit en extra vocht? Dat was het eerste dat ze bij mijn doodzieke kat deden. Die had wel hele andere klachten, maar op die manier kregen ze de medicijnen het snelst naar binnen. En hij werd opgenomen in de kliniek.

Ja, dat had ik gehoopt en ook wel gedacht want ik vond haar heel slecht. De dierenarts was kennelijk minder onder de indruk.
Misschien is 'erg ziek' ook niet de juiste omschrijving, denk ik nu... Ze is erg gedesoriënteerd en ze kan dus niet lopen, ze valt om.

Het is nu ongeveer 14 uur verder en ik zie haar wel ietsje beter worden. Ze lag een uurtje geleden te slapen als een kat, min of meer opgerold bedoel ik. En ze ging net rechtop liggen en vouwde haar pootje mooi onder haar borst. Het lijkt dus of de oriëntatie beter wordt.
Ik hoop zo dat ze er goed doorkomt!

Aan iedereen dank voor jullie medeleven en adviezen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:16

Nicky1963 schreef:
ikkedus schreef:

Ja, dat had ik gehoopt en ook wel gedacht want ik vond haar heel slecht. De dierenarts was kennelijk minder onder de indruk.
Misschien is 'erg ziek' ook niet de juiste omschrijving, denk ik nu... Ze is erg gedesoriënteerd en ze kan dus niet lopen, ze valt om.

Het is nu ongeveer 14 uur verder en ik zie haar wel ietsje beter worden. Ze lag een uurtje geleden te slapen als een kat, min of meer opgerold bedoel ik. En ze ging net rechtop liggen en vouwde haar pootje mooi onder haar borst. Het lijkt dus of de oriëntatie beter wordt.
Ik hoop zo dat ze er goed doorkomt!

Aan iedereen dank voor jullie medeleven en adviezen.

Hoop dat ze ook drinkt, ze moet eventuele gifstoffen kwijt. Heel veel sterkte!!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:53

Goedemorgen,
hier even een zeer voorzichtig positieve update:
Sammy is vannacht op de bak geweest en zojuiar heeft ze iets van haar voer gelikt. Niet echt gegeten, maar toch.
De noritvloeistof toedienen gaat nog steeds niet makkelijk en ik krijg er ook zeker niet de aanbevolen hoeveelheid in (om de 4 uur 6 ml), maar ondanks dat lijkt het wat te werken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:59

Let op dat ze snel gaat eten, katten kunnen erg slecht tegen niet eten!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:00

Ik heb goede ervaringen met hoge dosis vitamine b bij een kat welke neurologische uitval kreeg nav vergiftiging.
Heel veel sterkte TS, naar als je dier zo ziek is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:00

Is zijn stolling getest? Bij vergiftiging is vaak de stolling ontregeld. Mijn, net overleden, kat had een paar jaar geleden ook een verstoorde stolling waardoor de dierenarts dacht dat ie vergiftigd was. In zijn geval was het uiteindelijk een reactie op een grote ontsteking, iets wat bij mensen ook kan gebeuren (noemen ze een DIC).

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 14:46

Hevonen schreef:
Wat naar, zeg. Ik zou toch de dierenarts weer vragen hoe je die norit binnenkrijgt? Kun je het met een injectiespuitje (zonder naald uiteraard) in haar bekje spuiten? Voorzichtig dat ze zich niet verslikt?

Ik heb van alles meegemaakt met katten, helaas zelfs gebakken spons, maar nooit vergiftiging. Ik zou denken dat het misschien met een maagsonde (door de dierenarts) kan worden gedaan, maar weet niet of dat kan bij een kat.

Heel veel sterkte!!

Dankjewel. Wat erg van jouw ellende met je katten.
De noritvloeistof geef ik ook met een spuitje. Ze stribbelt alleen erg tegen en ik wil haar niet
overstuur maken, omdat ze zich al zo rottig voelde. Die 6 ml om de vier uur gaat echt zo niet lukken.
Nu geef ik haar een aantal keer per uur een klein beetje.

Kennelijk helpt het wel, want zojuist is ze uit haar mand gekomen en naar de deur gelopen. Ze liep ook weer terug haar mand in en kroop weer onder de handdoek. Het beviel haar toch niet zo goed, maar ik was zo blij om haar weer te zien lopen! Ze loopt!
Straks heb ik telefonisch overleg met DA omdat ze nog steeds niet wil eten en drinken.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:56

Wel fijn dat ze toch wat lijkt te betere .
Hoelang heeft ze al niet gegeten? Katten krijgen erg snel een alvleesklieronsteking bij niet eten, weet ik helaas uit ervaring. Vraag je dierenarts evt om speciaal voer (bij Royal Canin A\D) zodat je daarmee wat kan dwangvoeren. Dat wil soms ook werken om ze zelf weer aan het eten te krijgen. Elk klein beetje wat je erin krijgt is meegenomen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 15:02

SVRL schreef:
Is zijn stolling getest? Bij vergiftiging is vaak de stolling ontregeld. Mijn, net overleden, kat had een paar jaar geleden ook een verstoorde stolling waardoor de dierenarts dacht dat ie vergiftigd was. In zijn geval was het uiteindelijk een reactie op een grote ontsteking, iets wat bij mensen ook kan gebeuren (noemen ze een DIC).

Wat akelig van jouw kat.
Haar stolling is niet getest.
Maar ze heeft wel een injectie met een sterk middel tegen ontsteking gehad.

Sanniejtjuh schreef:
Wel fijn dat ze toch wat lijkt te betere .
Hoelang heeft ze al niet gegeten? Katten krijgen erg snel een alvleesklieronsteking bij niet eten, weet ik helaas uit ervaring. Vraag je dierenarts evt om speciaal voer (bij Royal Canin A\D) zodat je daarmee wat kan dwangvoeren. Dat wil soms ook werken om ze zelf weer aan het eten te krijgen. Elk klein beetje wat je erin krijgt is meegenomen.

Ze heeft in ieder geval vanaf gistermorgen vroeg niks meer gegeten.
DA zal mij zo terugbellen voor overleg.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:18

Met spuitje beetje heel verdund voer in de bek en geloof me ze wennen echt aan het spuitje.
Mijn kat heeft nu 2x een middenoorontsteking gehad ook niet kunnen lopen, ogen draaien weg, niet eten ivm misselijk, voelde erg koud aan.

Novacam 4 ml en in het begin was dat drama na 2 dagen was het prima te doen en als ik hem nu verdenk van pijn in zijn oren dan doet hij al bijna zijn bek open zoiets van kom maar op, de pilletjes AB en anti misselijkheid was iets lastiger maar ook daar aanhouder wint.
En dus ook beetje natvoer met warm water helemaal fijngeprakt in een spuitje en dit ieder uur een klein beetje totdat hij niet meer misselijk is en zelf wil eten.

Sterkte met je kat hoop dat die snel opknapt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:24

Hoop dat het snel beter gaat TS.
Ik vind het super lief dat je zo voorzichtig bent en het beestje niet overstuur wilt maken met medicijnen maar het is wel het beste als je even doorpakt.
Dan is ze maar even niet zo blij met je. Die medicijnen moeten gewoon even naar binnen.
Wat zei de DA?