Kat jaagt op eigen staart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Kat jaagt op eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 22:36

Sinds enige tijd jaagt één van onze katten op haar eigen staart. Niet constant, maar vooral als ze naar buiten wil. En dan niet een beetje rondjes rennen, nee, echt bijten, tot bloedens toe, en heel hard schreeuwen. Ik heb verschillende filmpjes gezien van het feline hyperesthesie syndroom, maar dit lijkt het niet te zijn. Stress durf ik ook wel uit te sluiten, er is weinig veranderd in onze (thuis)situatie. Verveling, maar waarom dan alleen bij de achterdeur? Of gewoon dwingelandij?

Morgen naar de DA om in ieder geval iets medisch uit te sluiten.

Autumnn

Re: Kat jaagt op eigen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:38

Vlooien?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:39

Geen kattenluikje wat voor stress kan zorgen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 22:40

Geen vlooien, geen luikje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:46

oh ik ken het alleen van spelen met de staart.
ik ben meest benieuwd hoe je op de kat reageerd als die zo doet?
laat je het dan ook naar buiten?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 22:48

Eh ja, geluid is echt niet te harden. Waarmee ze wrs bereikt wat ze wil. Maar vandaag ging ze er ook buiten mee door.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:59

Hoe oud is je kat?

Het constant tot bloedens aan toe op de eigen staart jagen valt onder compulsief gedrag. Dat kan een lichamelijke of een mentale oorzaak hebben. De oorzaak kan echt van álles zijn, van een dermatologisch probleem tot neurologische problemen (hersentumoren of dementie) of parasieten.

Het hebben van een constante wond (zeker een die de kat veroorzaakt met tanden en nagels) veroorzaakt een constant risico op infectieziekten. Het is dus wel een serieus probleem en zeker grond voor verder onderzoek door een dierenarts. Jij kan waarschijnlijk zelf deduceren of het wel of niet gaat om een mentaal probleem. Als een kat bepaald gedrag vertoont en jij laat hem naar buiten, is de link snel gelegd met dat gedrag moeten vertonen om z.s.m. naar buiten te mogen. Het kan ook verveling zijn, of juist overprikkeling, of weinig variëteit binnen. Hoe dan ook kan het helpen om een met gedragstherapie dit gedrag te ontmoedigen, als het gaat om een mentaal probleem.

Even wat leesvoer;
https://www.thesprucepets.com/cat-attac ... ail-553998
https://www.merckvetmanual.com/behavior ... rectid=767 (ook een stukje over hyperesthesie en mogelijk oorzaken)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 09:49

Ze is ongeveer 7 jaar.

Dementie durf ik (nog) wel uit te sluiten. Haar staart is verder niet gevoelig, althans, ik kan er gewoon in knijpen en ik voel momenteel geen wondjes.
Waar ik toch een beetje bang voor ben is ze (omdat ze dit gedrag alleen vertoont voor de achterdeur) dit doet omdat we dan uit pure wanhoop (het gekrijs is echt niet om aan te horen) toch maar de deur open doen. Voorheen ging ze gewoon nog in de gordijnen hangen....

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:53

Kan je haar niet gewoon naar buiten laten als ze dat wil?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:11

Of haar op de een of andere manier de mogelijkheid geven zelf naar buiten te kunnen? Via een kattenluikje of raam? Als het psychisch is zou ze dit gedrag kunnen kwijtraken als het maar lang genoeg niet nodig is.

Klinkt wel zielig. Waar bijt ze in haar staart? Aan de basis of verder naar achter?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 10:39

Natuurlijk kunnen we haar iedere keer naar buiten laten als zij dat wil, maar we hebben er beiden geen zin in dat we om de drie minuten haar naar buiten en naar binnen laten want daar is het inmiddels op uitgedraaid.

Een katteluikje is geen optie, we hebben een schuifpui ;)

Maar als het aangeleerd gedrag is zal het afgeleerd moeten worden ben ik bang. En dat betekent dat we wrs niet moeten toegeven aan een beetje gekrijs, maar daar zit meteen de crux: hoever zal ze gaan?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:46

Dit klinkt niet gezond. Misschien haar vaker buiten houden, kijken of als ze een tijd wel buiten is ze het dan nog steeds doet. Zo ja dan lijkt me toch iets te zitten wat misschien pijn doet of jeukt. Misschien dat de dierenarts nog iets kan verklaren. Misschien op de plek waar ze dit doet tijdelijk een krabpaal neerzetten nog een optie is? Dan kan ze mogelijk haar nagels scherpen uit frustratie
Laatst bijgewerkt door Sabri op 22-01-21 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:48

Als je vrij zeker weet dat het aangeleerd gedrag is (even een belletje naar de DA kan geen kwaad) dan zal je inderdaad op afleren uitkomen. Hoe reageert ze op een plantenspuit?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:02

Mijn kat 8 begon ermee op schoot staart pakken zag ikbal paarckeer maar van de week gromde die alsof die een andere kat aanviel en had ook zijn eigen staart beet. Ik heb het niet weer gezien. Hij bijt er nog niet in.

Lees dus even mee.

Ik las ook van dat syndroom maar dat lijkt het bij mijn kat nog niet op.

Er was ook een oudere topic hierover op bokt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:14

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -probleem/

klinkt in je verhaal erg als FHS, ik heb katten mee gemaakt die hier inderdaad moeilijk vanaf kwamen..

tot wanhoopsdaden met staartamputaties aan toe. Alleen een prikkelvrije omgeving hielp in de meeste gevallen..

1 exemplaar bleek een tumor achter zijn oor te hebben(dus nee, geen hersentumor) wat pijn en druk op de zenuwen veroorzaakte

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:22

Muiz schreef:
Als je vrij zeker weet dat het aangeleerd gedrag is (even een belletje naar de DA kan geen kwaad) dan zal je inderdaad op afleren uitkomen. Hoe reageert ze op een plantenspuit?

Eens. Als je dat zeker weet natuurlijk. Dat zou ik ook doen, als het op een vloer is die tegen wat water kan zelfs een beker water erover gooien. Lijkt sneu maar dit is zelfdestructief gedrag, dan voor de eigen bestwil beter even doorpakken!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 14:34

Flevolander schreef:
klinkt in je verhaal erg als FHS

Ik heb er verschillende filmpjes van bekeken en het lijkt er echt niet op. Dat likken komt overal terug, en dat doet ze echt niet, rennen ook niet. Alleen maar pirouettes (om maar eens in paardentermen te blijven) om haar staart te pakken te krijgen.

Eveneens even overleg gehad met de DA, daar ze totaal niet gevoelig is op haar staart even afwachten.

Ik denk dat de plantenspuit een betere optie is, temeer daar ze verder niet gevoelig is op haar staart. Vanavond meteen proberen! Wordt vervolgd...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:41

Wat gebeurt er als je op dat moment een flinke prikkel 'toedient'? Als in; hard in je handen klappen, plantenspuit, haar omduwen. Houd ze dan op, is ze te benaderen? Dan onderbreek je het gedrag. Mocht ze daarna weer rustig zijn, dan kan je haar naar buiten laten. Bovenstaande alleen van toepassing als het inderdaad aangeleerd gedrag lijkt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:46

kleine aanvulling.. ik maak uit je verhaal op dat je denkt dat de kat het doet om aandacht te krijgen of iets voor elkaar te krijgen. Ik wil deze theorie niet onderuit halen, maar ik ben bang dat je je kat qua intelligentie niveau te hoog in schat :Y)

Realiseer je dat klachten als ziekte van munchenhausen en automutilatie bij mensen vergelijkbaar zijn met dit verhaal. En de vraag om aandacht hier in meer of mindere vorm deel van uit maakt. Echter spreek je dan over hele complexe denkvormen die samen gaan met psychische stoornissen.

Uiteraard kent het brein van een kat wellicht ook zijn complexheden, maar in mijn ogen is een kat niet slim genoeg om dit op deze manier(bewust of onbewust daargelaten) te ontwikkelen.

Waarschijnlijk is er toch eerder spraken van een vorm van kortsluiting of stoornis wat door periodieke stress wordt veroorzaakt. De achterdeur die niet open is op het moment dat zij dit wel wil kan zeker een stressmoment veroorzaken.

Nogmaals, ik raad je toch aan het artikel in mijn bovenstaande link door te lezen en door te klikken naar het Nederlandstalige pdf bestand over FHS

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:48

Apart probleem! Als je zeker weet dat het niet medisch is, zou ik een gedragsdeskundige om raad vragen en niet lukraak met een plantenspuit aan de slag gaan zeg maar. Ik heb eerder veel aan een gedragsdeskundige gehad, pb maar voor gegevens.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:52

Flevolander schreef:
kleine aanvulling.. ik maak uit je verhaal op dat je denkt dat de kat het doet om aandacht te krijgen of iets voor elkaar te krijgen. Ik wil deze theorie niet onderuit halen, maar ik ben bang dat je je kat qua intelligentie niveau te hoog in schat :Y)

Realiseer je dat klachten als ziekte van munchenhausen en automutilatie bij mensen vergelijkbaar zijn met dit verhaal. En de vraag om aandacht hier in meer of mindere vorm deel van uit maakt. Echter spreek je dan over hele complexe denkvormen die samen gaan met psychische stoornissen.

Uiteraard kent het brein van een kat wellicht ook zijn complexheden, maar in mijn ogen is een kat niet slim genoeg om dit op deze manier(bewust of onbewust daargelaten) te ontwikkelen.

Waarschijnlijk is er toch eerder spraken van een vorm van kortsluiting of stoornis wat door periodieke stress wordt veroorzaakt. De achterdeur die niet open is op het moment dat zij dit wel wil kan zeker een stressmoment veroorzaken.

Nogmaals, ik raad je toch aan het artikel in mijn bovenstaande link door te lezen en door te klikken naar het Nederlandstalige pdf bestand over FHS

Niet met je eens, het is namelijk helemaal niet zo complex.
Gedrag dat steeds heftiger wordt en dat ondertussen ook steeds beloond wordt, dat is helemaal niet zo lastig. Je begint bij xxx gedrag = deur open. Dat werkt. Gedrag wordt versterkt. Op den duur kom je dan vanzelf uit bij sterk gedrag = deur open. Even heel kort door de bocht natuurlijk, maar het is gewoon oorzaak-direct gevolg. Niks complex aan.
Dit is zelfs bij vissen van toepassing, dus een kat moet dat zeker kunnen.

Maar goed, dat werkt alleen zo als het aangeleerd gedrag is. Bij ziektebeelden wordt het al gauw anders.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:09

ook een goede theorie Sokje, je reactie is goed onderbouwd..
ben benieuwd hoe jij in dit geval aankijkt naar een "correctie" of "doorbreking" door het gebruik van een plantenspuit..

ik ben erg bang dat je van de regen in de drup gaat omdat je, vanuit mijn oogpunt(eerder genoemde idee over overprikkeling of vlam in de pan door stress) je het probleem dus versterkt (nog een stressfactor toevoegen)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:26

Ik vind de plantenspuit of welke straf dan ook geen goed idee. Je straft een dier dan omdat het enigszins wanhopig is. Katten doen echt wel dingen om hun zin te krijgen, maar zichzelf pijn doen lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Als de staartbasis het bijtpunt is, is er denk ik iets medisch aan de hand. Zou het in elk geval laten nakijken

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:12

Flevolander schreef:
ook een goede theorie Sokje, je reactie is goed onderbouwd..
ben benieuwd hoe jij in dit geval aankijkt naar een "correctie" of "doorbreking" door het gebruik van een plantenspuit..

ik ben erg bang dat je van de regen in de drup gaat omdat je, vanuit mijn oogpunt(eerder genoemde idee over overprikkeling of vlam in de pan door stress) je het probleem dus versterkt (nog een stressfactor toevoegen)

Ik ben in het algemeen geen fan van correcties tenzij het echt niet anders kan.

Deels omdat ik vind dat straffen hopeloos ouderwets is; deels omdat er dan vaak voorbij wordt gegaan aan de onderliggende oorzaak/behoefte. En die twee gaan vaak hand in hand. Ik ben voorstander van medische oorzaken uitsluiten, daarna gedrag bekijken en dingen aanpassen - waar mogelijk positief stimulerend (bv. bij verveling niet straffen, maar verveling oplossen).
Maar goed, dat is heel algemeen, ik wil ook niet te off topic gaan.

Plantenspuit ben ik met je eens, ik vraag me af of een extra prikkel wel dingen gaat oplossen. Als dit een resultaat is van overprikkeling of pijn, dan lijkt het me niet zo'n strak plan in elk geval.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:12

ik ga daarin zeker met je mee Sokje..

ik ben wel benieuwd naar het effect van bijvoorbeeld sambal of antiknabbel achtige materie op de staart.. dat het als het ware een negatieve conditionering geeft, maar dan moet je in mijn ogen wel echt een product gebruiken wat verder niet opgemerkt wordt.. lijkt me een lastige combi