Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muiz schreef:Als je vrij zeker weet dat het aangeleerd gedrag is (even een belletje naar de DA kan geen kwaad) dan zal je inderdaad op afleren uitkomen. Hoe reageert ze op een plantenspuit?
Flevolander schreef:klinkt in je verhaal erg als FHS
Flevolander schreef:kleine aanvulling.. ik maak uit je verhaal op dat je denkt dat de kat het doet om aandacht te krijgen of iets voor elkaar te krijgen. Ik wil deze theorie niet onderuit halen, maar ik ben bang dat je je kat qua intelligentie niveau te hoog in schat![]()
Realiseer je dat klachten als ziekte van munchenhausen en automutilatie bij mensen vergelijkbaar zijn met dit verhaal. En de vraag om aandacht hier in meer of mindere vorm deel van uit maakt. Echter spreek je dan over hele complexe denkvormen die samen gaan met psychische stoornissen.
Uiteraard kent het brein van een kat wellicht ook zijn complexheden, maar in mijn ogen is een kat niet slim genoeg om dit op deze manier(bewust of onbewust daargelaten) te ontwikkelen.
Waarschijnlijk is er toch eerder spraken van een vorm van kortsluiting of stoornis wat door periodieke stress wordt veroorzaakt. De achterdeur die niet open is op het moment dat zij dit wel wil kan zeker een stressmoment veroorzaken.
Nogmaals, ik raad je toch aan het artikel in mijn bovenstaande link door te lezen en door te klikken naar het Nederlandstalige pdf bestand over FHS
Flevolander schreef:ook een goede theorie Sokje, je reactie is goed onderbouwd..
ben benieuwd hoe jij in dit geval aankijkt naar een "correctie" of "doorbreking" door het gebruik van een plantenspuit..
ik ben erg bang dat je van de regen in de drup gaat omdat je, vanuit mijn oogpunt(eerder genoemde idee over overprikkeling of vlam in de pan door stress) je het probleem dus versterkt (nog een stressfactor toevoegen)