Dieren houden zonder gras, in warmer klimaat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Dieren houden zonder gras, in warmer klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 19:12

Ik heb twee dromen die ik misschien ooit wil verwezenlijken en dat is wonen in een zonniger klimaat en wat vee houden zoals wat schapen/geiten/kippen. Nu gaat een warmer klimaat al gauw gepaard met minder gras en ik vroeg me dus af of er dieren houders zijn die ergens wonen met minder grasland. Gaat dat goedkomen zolang je bijvoorbeeld genoeg hooi bij geeft? Ik moet wel zeggen geiten zie je vaak in warme klimaten en ik weet bijvoorbeeld dat er een manege is op een van de abc eilanden, maar kost het hooi importeren dan ook ontzettend veel geld? Het staat echt nog in de categorie dromen, ik zal me dan ook heel erg in moeten lezen over de dieren die ik zou willen houden, maar het moet natuurlijk ook realistisch zijn.

suffie

Re: Dieren houden zonder gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:17

Ja, hoor dat kan prima. Onze 3 geiten lopen al ruim 20 jaar samen met de eenden en kippen in een grote uitloop. Daar staat inmiddels geen gras meer. De geiten krijgen dagelijks hooi uit een ruif (voerton met gaten aan de zijkant, zodat het niet nat regent) en knabbelen overdag met de kippen mee van het voer, maar omdat ik dit strooi valt het mee wat de geiten opeten. 's Avonds krijgen de geiten hun eigen voer, wanneer de kippen op stok zitten.

Mizora

Re: Dieren houden zonder gras, in warmer klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:20

Geiten komen oorspronkelijk zelfs uit een warm klimaat en zijn helemaal niet zo geschikt voor het Nederlandse klimaat, net als geiten. Schapen moet je gaan kijken naar haarschapen, wolschapen is in warme landen niet verstandig. Kippen is geen enkel probleem. Paarden draaien overal mee, al zou ik je ras er wel op afstemmen. Half Egypte draait nog op paardenkracht.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 19:22

suffie schreef:
Ja, hoor dat kan prima. Onze 3 geiten lopen al ruim 20 jaar samen met de eenden en kippen in een grote uitloop. Daar staat inmiddels geen gras meer. De geiten krijgen dagelijks hooi uit een ruif (voerton met gaten aan de zijkant, zodat het niet nat regent) en knabbelen overdag met de kippen mee van het voer, maar omdat ik dit strooi valt het mee wat de geiten opeten. 's Avonds krijgen de geiten hun eigen voer, wanneer de kippen op stok zitten.

Mag ik vragen waar je woont :o ? Of gewoon in Nederland met weinig gras? Fijn om dit te lezen. Zijn er ook dieren waarbij het echt af te raden is? Een warmer klimaat /weinig graasgras? Mijn voorkeur gaat wel uit naar schapen/geiten met goed wol wat ik zou kunnen verwerken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:23

De Achterhoek waar wij al 3 zomers een heel warm, maar vooral droog klimaat hebben :') :')

Gras genoeg, alleen is dit een mooi stukje voor het kleine vee. Mooie schuur eraan vast voor 's nachts. De weilanden zijn voor de koeien en paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:43

Hoge temperaturen en goede wol gaan niet samen. Zelfs hier liggen de schapen 's zomers al te hijgen in het gras als ze niet net geschoren zijn (dus in maart geschoren of nog moeten), vreten ze slechter en geven ze minder melk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:07

Ik lees wel dat alpacas ook goed gedijen in een warm klimaat. Er bestaat ook een geit met een soort schapenvacht, de Angora geit, maar die heeft ook ongetwijfeld niet de voorkeur voor warmte. Overigens wil ik niet naar een land waar het jaar rond heet is. Zo tussen de 10 tot 34 graden zijn de delen waar we een beetje naar kijken, maar vooral ook meer zon uren dan hier.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-01-21 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:08

suffie schreef:
De Achterhoek waar wij al 3 zomers een heel warm, maar vooral droog klimaat hebben :') :')

Gras genoeg, alleen is dit een mooi stukje voor het kleine vee. Mooie schuur eraan vast voor 's nachts. De weilanden zijn voor de koeien en paarden.

Wat voor klein vee hou je? En ja in Nederland is het de laatste zomers ook soms langere tijd heel heet geweest.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:23

Ik woon in Spanje in de op een na bergachtigste provincie van het land op een kleine eigen berg. En gras groeit hier echt totaal niet.
Toen we ons huis kochten hebben we hier een paddock paradise gebouwd, maar met alleen zand.
De kosten voor ruwvoer zijn hier niet perse goedkoop, ik denk zelfs hoger dan in NL, en als je er helemaal van afhankelijk bent (zoals ik) is dat soms wel even tricky/kost uitzoekwerk. Maar als het lekker loopt dan loopt het lekker.
Mijn Spaanse paarden zijn zo stabiel op de rotsen en steile paadjes, zo anders dan Nederlandse paarden!

Geiten doen het hier trouwens helemaal goed. Lokaal zijn hier diverse geitenhoeders die met kuddes rondstruinen. De beesten eten alles. Er groeien hier veel kruiden op de berg die ze graag eten.
Ik ken ook veel mensen met kippen, maar zelf hebben we naast de paarden alleen een hond (en heel veel wilde dieren op ons land)

In mijn onderschrift staat mijn link naar insta, als je het leuk vindt om meer te zien/lezen.
Laatst bijgewerkt door Castellon op 12-01-21 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:23

Dieren houden in een warmer klimaat kan prima. Wel zou ik even kijken welke dieren de daar al wonende mensen houden. Dat geeft een goede indicatie wat er mogelijk is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:38

Castellon schreef:
Ik woon in Spanje in de op een na bergachtigste provincie van het land op een kleine eigen berg. En gras groeit hier echt totaal niet.
Toen we ons huis kochten hebben we hier een paddock paradise gebouwd, maar met alleen zand.
De kosten voor ruwvoer zijn hier niet perse goedkoop, ik denk zelfs hoger dan in NL, en als je er helemaal van afhankelijk bent (zoals ik) is dat soms wel even tricky/kost uitzoekwerk. Maar als het lekker loopt dan loopt het lekker.
Mijn Spaanse paarden zijn zo stabiel op de rotsen en steile paadjes, zo anders dan Nederlandse paarden!

Geiten doen het hier trouwens helemaal goed. Lokaal zijn hier diverse geitenhoeders die met kuddes rondstruinen. De beesten eten alles. Er groeien hier veel kruiden op de berg die ze graag eten.
Ik ken ook veel mensen met kippen, maar zelf hebben we naast de paarden alleen een hond (en heel veel wilde dieren op ons land)

In mijn onderschrift staat mijn link naar insta, als je het leuk vindt om meer te zien/lezen.

Wat een prachtige foto's! Ziet er geweldig uit. Hoe ben je daar terecht gekomen? Geiten lijken me dan weer ideaal voor melk en om daar vervolgens ijs van te kunnen maken :9 wil een beetje meer zelfvoorzienend worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:01

Mizora schreef:
Hoge temperaturen en goede wol gaan niet samen. Zelfs hier liggen de schapen 's zomers al te hijgen in het gras als ze niet net geschoren zijn (dus in maart geschoren of nog moeten), vreten ze slechter en geven ze minder melk.

Ik heb ze toen het maart 2019 zo erg was een streep over de borst geschoren net zoals ik bij de pony's doe. Probleem opgelost.

Qua kippen let op de kammen, hoe groter hoe makkelijker ze warmte kwijt kunnen (en bij kou bevriezen) en hoe kleiner hoe eerder ze last hebben. Let dus op de kenmerken van het ras dat je wil en kijk goed naar het weer over het gehele jaar, want sommige gebieden kennen aan beide kanten uitersten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:19

moonsparkle schreef:
Wat een prachtige foto's! Ziet er geweldig uit. Hoe ben je daar terecht gekomen? Geiten lijken me dan weer ideaal voor melk en om daar vervolgens ijs van te kunnen maken :9 wil een beetje meer zelfvoorzienend worden.

Dankjewel! Op zoek naar een plek om meer in de natuur te wonen zijn we gaan reizen en uiteindelijk hier uitgekomen.
We wonen off grid en knappen een oude boerderij op. Energie komt van onze eigen panelen en regen vangen we op. In die zin dus al een stukje zelfvoorzienend :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:34

Ik denk dat een ezel ook wel moet kunnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 21:51

Lukasje schreef:
Ik denk dat een ezel ook wel moet kunnen.

Ik heb ooit een week op een camping gestaan waar ezels in de buurt stonden, die balkte echt uren achter elkaar. Je schijnt ze ook op kilometers afstand te kunnen horen. Sindsdien heb ik niet meer aan ezels gedacht :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:51

Hier op La Palma doen geiten het prima! Ze zijn sober, leven ook prima op andere planten dan gras en hier lopen ze probleemloos in de bergen.

Op dit moment is het hier steenkoud en nat, net als de rest van spanje, en ook dat deert ze volgens mij niet.