calciumarm dieet konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

calciumarm dieet konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:36

Heeft iemand een konijn de ook op een calcium arm dieet staat vanwege blaaszand of blaasstenen?
Zo ja, hoe ziet dieet er uit, behalve geen brok?

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:13

Je kan beahar's nature konijn dan nemen. Hier zit weinig calcium in en is ook betaalbaar.
3kg €9

Verder zorgen dat hij veel drinkt, misschien door een lekker smaakje toe te voegen aan het water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:19

hoefijzers schreef:
Je kan beahar's nature konijn dan nemen. Hier zit weinig calcium in en is ook betaalbaar.
3kg €9

Verder zorgen dat hij veel drinkt, misschien door een lekker smaakje toe te voegen aan het water.

Brok geef ik al heel lang niet meer. Zelfs zonder brok blijft het blaaszand en de blaasstenen komen. Ik ga over op timothee hooi, maar geen idee verder. Ik gaf calcium arme groenten en ook dat is dus schijnbaar te veel. Water uit de supermarkt heb ik ook gelezen, maar we zitten hier op redelijk zacht water. Dus is daar dan winst te behalen?
Ik heb al zo veel geprobeerd!

Kitty_

Re: calciumarm dieet konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:47

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:55

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:02

Is het zeker dat het calciumgruis is? Als het konijn al geen brok krijgt, calciumarme groenten en geen hard water, en gewoon nederlands weidehooi of timothee, is de kans dat hij te veel calcium binnenkrijgt nihil. Het zou wel kunnen dat hij te oxalaatrijke groenten binnen krijgt.

Dit is een lijstje waarin je de hoeveelheid oxaalzuur van verschillende groenten kan vergelijken. Pastinaak (36mg Ca/100g), komkommer (16mg Ca/100g) en paprika (10mg Ca/100g) zitten zowel laag in calcium als oxalaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxalic_ac ... food_items

Te weinig calcium is ook niet gezond voor een konijn, dan krijgt hij straks gebitsproblemen en broze botten.

Ik zou hem zo veel mogelijk vers gras en groenten geven voor het vocht. Géén gedroogde kruiden en dat soort spul, vaak zijn dat juist mineralenbommen die je niet wilt hebben bij gruis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:14

melody7 schreef:
Van dezelfde site als hierboven kan dit ook een steuntje in de rug zijn: https://beestenplein.nl/product/enjoy-u ... mix-mixen/
Timothy hooi is inderdaad een goede, je zou eens na kunnen vragen of vitamine D wat toevoegt.

Kijk dat soort dingen bedoel ik, dank je wel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:19

ik heb een konijn gehad wat na een flinke blaassteen op calciumbeperkt moest.
maar daar kreeg ik gewoon het advies om minder brok te voeren en inderdaad timothee hooi
ik gaf dan ik dacht 25 gram brok per dag.
verder heb ik niks speciaals gedaan en konijn is uiteindelijk 12 geworden.

kijk hier ook even voor tips
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... nijnenvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:22

Mizora schreef:
Is het zeker dat het calciumgruis is? Als het konijn al geen brok krijgt, calciumarme groenten en geen hard water, en gewoon nederlands weidehooi of timothee, is de kans dat hij te veel calcium binnenkrijgt nihil. Het zou wel kunnen dat hij te oxalaatrijke groenten binnen krijgt.

Dit is een lijstje waarin je de hoeveelheid oxaalzuur van verschillende groenten kan vergelijken. Pastinaak (36mg Ca/100g), komkommer (16mg Ca/100g) en paprika (10mg Ca/100g) zitten zowel laag in calcium als oxalaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxalic_ac ... food_items

Te weinig calcium is ook niet gezond voor een konijn, dan krijgt hij straks gebitsproblemen en broze botten.

Ik zou hem zo veel mogelijk vers gras en groenten geven voor het vocht. Géén gedroogde kruiden en dat soort spul, vaak zijn dat juist mineralenbommen die je niet wilt hebben bij gruis.

Ja, zeker weten. Ze is een paar maanden geleden gespoeld en toen kwam er veel blaaszand, sludge uit. Ze stond daarna op calcium arme groenten en hooi, gewoon van een baal. Brok er helemaal uit.
Vandaag is ze weer gespoeld en behalve sludge kwamen er nu ook kleine blaassteentjes mee, veel. Ze vermoeden dat er iets mis is met haar vermogen om calcium af te voeren.
Aangezien we haar verder lijden willen besparen, gaan we nu alles uit de kast trekken en als dat niet helpt wordt ze helaas ingeslapen. We gaan dus nu over op timothee hooi, van de groenten af, misschien een klein blaadje andijvie nu en dan en misschien wat calcium arme dingen. Verder staat ze nu op novacam en een kuur sulfatrim.

Oxalaat kende ik niet, dus ga me daar verder over inlezen, dank je wel! Ze krijgt niets gedroogd, verse groenten doet ze het dus niet goed op. Ze drinkt goed, en eet als een slootgraver gelukkig.
Ik heb ook urologist besteld, daar kwam de DA mee aan als tip van kliniek Wilhelminapark.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:24

ellepel schreef:
ik heb een konijn gehad wat na een flinke blaassteen op calciumbeperkt moest.
maar daar kreeg ik gewoon het advies om minder brok te voeren en inderdaad timothee hooi
ik gaf dan ik dacht 25 gram brok per dag.
verder heb ik niks speciaals gedaan en konijn is uiteindelijk 12 geworden.

kijk hier ook even voor tips
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... nijnenvoer

Dat heeft hier helaas niet geholpen, zelfs van de brok af helpt niet.

Bunnybunch is idd mijn favo konijnensite! :D

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:24

Trovet heeft daar een speciale brok voor ontwikkeld...

Trovet RHF