Schapen kruisen ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinsiekay

Schapen kruisen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:24

Beste,
Ik heb onlangs een oussant schaapje aangenomen vanwege een plaatsgebrek bij andere mensen.
Omdat ik las dat schapen niet discrimineren heb ik er soay schaapjes bij geplaatst. Ze vermaken zich prima samen. Maar ik was al wat vooruit aan het denken en zou wel eens graag het oussant schaapje laten dekken. Nu ik krijg haar niet van de groep gescheiden en dit zijn mijn intenties ook niet.
Maar ik vroeg me af of ik ze over een half jaar kon laten dekken door een soay bok of door een oussant bok?
Beide rassen verschillen niet veel van grote al is een soay misschien toch net ietsje groter.
Vroeger hadden we wel enkele texel schapen maar deze hebben we nooit gekruist.
Dus vroeg ik me misschien af of iemand hier wat ervaring mee had? Want op het internet vind ik niet veel

hagelslag

Re: Schapen kruisen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:28

Maak een nieuw account aan op een schapen forum en vraag het daar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:10

Ja kan, maar bedenk wel dat er problemen kunnen komen bij het aflammeren als het lam te groot is. Je kan dus beter een kruising doen met een kleine ram op een grote ooi dan andersom.
Soay schapen ken ik niet. Ouessantjes wel, die zijn erg klein en ik zou zeker niet groter gaan qua ram.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:27

Soay ooi is 20-25 kg, ouessant ooi 14kg. Ik heb lammeren van zo'n kruising wel eens te koop gezien, maar het is riskant met een grotere ram. Andersom is een betere optie, dus zet er een ouessant ram bij om alles te dekken. Als je er vriendelijke lammeren uit krijgt (veel tijd in steken!) kan je ze nog wel verkocht krijgen ook, ivm leuk, klein en komt makkelijk uit de wol. Soay schapen zijn schuw, ouessant struikel je zowat over (zeker als je eten hebt).
Ooien dragen trouwens zo'n 145 dagen (reken meestal 5 maanden min 5 dagen vanaf dekdatum), cyclus komt op gang door korter daglicht en je wil liever lammeren als de nachten al wat warmer worden en je gras groeit. Dekken in nov-dec dus.
Bedenk ook wat je met de ram wil hierna, want er bij laten heeft zijn nadelen en apart alleen geeft ook ellende (en gevaarlijk gedrag daardoor). Hier gaan ze na 3 maanden naar de slager en mijn vriezer. Ik koop daarom doelbewust lammeren (zelfde jaar geboren als dekseizoen), die zijn ivm de leeftijd ook een stuk liever en vriendelijker in de omgang. Oudere dieren kan je zeker inzetten, maar de verkoop daarna is een uitdaging. Een ramlam wat je niet zelf wil eten, krijg je voor het vlees nog wel weg via particuliere verkoop, vanaf 10-12 maanden en dus volwassen kan je dat vergeten (al zal de slager ze wel gratis accepteren).
Met een klein aantal dieren zoals deze hobby koppels zijn, is het nogal essentieel om kritisch te zijn op de kwaliteit van je ooien en de bloedspreiding er van. Meerdere jaren dekken met dezelfde ram is daarom niet verstandig,

Kinsiekay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:47

Dankuwel voor de reacties. En ik wil het zeker schaap vriendelijk houden dus inderdaad liefst zonder complicaties bij het lammeren. Ik ben wel zeer tevreden om te horen dat ik er toch een ouessant rammetje bij kan plaatsen.
En ja het is zeker nog niet voor nu want onze soay schaapjes zijn gedekt geweest voor we ze aanschaften al zijn het jaarlingen waardoor de kans blijkbaar groot is dat hun eerste lam het niet overleeft. Hopen voor het beste. Ik heb toch voor de zekerheid biest melk in de vriezer.
Ook bedankt om nog wat informatie mee te geven betreffende het vlees.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:27

Ik verplaats dit topic naar [BB] Beestenboel en omdat de topicstarter niet genoeg berichten heeft geplaatst om op dit forum te kunnen plaatsen wordt dit topic gesloten.