Hoe koop je een hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Hoe koop je een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:46

Dat vroeg ik me net af.
Vriend en ik zitten te denken om een leuke hond\puo te kopen. We zijn nog aan het orienteren.
Maar toen bedacht ik me, we hebben nog nooit een dier gekocht.
2 katten zijn opvangers die we via via hebben 'gekregen' en 1 is gekocht van mijn schoonzus.
Dus..
Wat zetten jullie in een bericht naar de verkoper? Hou je het kort en bondig en zeg je dat je een hond wil kopen? Of leg je uit waar de hond terecht zou komen? Vermeld je mogelijke eerdere ervaring met honden?

Of wat vind je als verkoper fijn om te weten van een potientiele koper? Wil je een vrij zakelijk bericht of wil je dat iemand meteen in het eerste bericht de hele (woon)situatie uitlegd?

Brand los, ik ben benieuwd!

Mizora

Re: Hoe koop je een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:55

Ik zou in ieder geval een korte samenvatting geven van de woonsituatie en je werksituatie, hoe je het alleen blijven wilt oplossen, wat je met de hond wilt doen en wat je in een hond zoekt.

Zeggen dat je een hond wilt en vragen hoe duur die is, verder niets, is vloeken in de kerk bij veel fokkers en krijg je meestal geen antwoord op.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:00

Eerst op zoek naar een ras of kruising die je aanspreekt. Dat. Opzoek naar een goeie fokker die de oude dieren heeft laten testen en rapport zou kunnen laten zien. {Geen MP dus ) heb je een goeie fokker gevonden zou ik gewoon eens bellen en informeren. Misschien mag je wel bij hem kennis maken met het ras en kan je beslissen of je op de wachtlijst wilt (die is er bij een goeie fokker vaak)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:05

Bij mijn rashond en kat heb ik na info opzoeken over de fokker gewoon gebeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:08

Ik zou benoemen wat je zelf zoekt en wat je te bieden hebt aan een hond. Dat lijkt me in een eerste bericht voldoende.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:09

Mizora schreef:
Ik zou in ieder geval een korte samenvatting geven van de woonsituatie en je werksituatie, hoe je het alleen blijven wilt oplossen, wat je met de hond wilt doen en wat je in een hond zoekt.

Zeggen dat je een hond wilt en vragen hoe duur die is, verder niets, is vloeken in de kerk bij veel fokkers en krijg je meestal geen antwoord op.

Sommige krijgen echt alleen maar de vraag; hallo, wat kost een pup? :')

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:19

Wij hebben eerst gekeken wat voor hond we willen en of dat soort hond ook bij ons gezin past.

Meeste rasverenigingen hebben een website waar veel op staat waar fokkers die bij hun zijn aangesloten zich aan moeten houden qua testen en gezondheid van de dieren.
Hier heb ik zelf veel aan gehad en de fokker van onze pup vond het dus ook fijn om tijdens ons gesprek er achter te komen dat ik mijn huiswerk in het ras al goed had gedaan.

En inderdaad in het eerste bericht laten weten in wat voor situatie de hond komt en wat je van plan bent om te gaan doen met de hond.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:24

Ik zou eerst uitzoeken wat voor hond bij jullie past en bij jullie woonsituatie.
Als je een bepaald ras op het oog hebt kan je een fokker benaderen en vragen of je eens langs mag komen om kennis te maken met het ras.
Ben je overtuigd dan kan je bespreken voor er een nest aankomt en er een pup beschikbaar is.
Als je een oudere hond wilt kan je ook kijken bij herplaatsingsite voor dat ras.

En als het ras je niet uitmaakt, kan je ook eens het asiel bellen om te kijken of daar een geschikte hond voor jullie zit.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:25

Eerst onderzoeken wat voor ras bij jullie zou passen en kijk dan vooral verder dan naar een mooi uiterlijk. Kijk wat het oorspronkelijke gebruiksdoel van een ras is (waken van erf of kudde, zelfstandig jagen of juist niet, op geur of op zicht jagen) dat kan je al wat vertellen over bepaalde eigenschappen die veel honden van dat ras hebben. Kijk wat een hond van een ras nodig heeft om zich prettig te voelen en of dat past bij wat jullie kunnen bieden.

Heb je een (of een aantal) ras(sen) gevonden die jullie aanspreken neem dan contact op met de rasvereniging en ga het gesprek aan met fokkers. Veel goede fokkers willen eerst met geïnteresseerden kennismaken voor ze een pup toezeggen. Zoek via de rv uit welke gezondheidsonderzoeken vereist zijn en vraag daarna bij de fokker. Kan en wil een fokker dit niet laten zien, zoek een andere fokker.

Omdat de vraag naar pups momenteel ongekend hoog is, zijn er veel broodfokkers actief en dit kan voor veel ellende zorgen. Juist daarom is het extra van belang erg zorgvuldig te zijn in de zoektocht naar een goede fokker.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:25

Ik heb me georienteerd op de asiels, marktplaats, herplaatsingsites en facebookgroepen. Op honden die je aanspreken reageer je dan door te bellen of een berichtje te sturen. Ik maakte er geen boekwerken van, maar gaf aan dat we op zoek waren naar een hond en dat specifiek deze hond me aansprak omdat... Vul maar in. Vervolgens maak je een afspraak om te gaan kijken & dan merk je vanzelf of het klikt met de huidige eigenaar of de hond. Lees je goed in, maar ga ook echt op je gevoel af (energie van de hond).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:29

Als fokker kan ik je vertellen dat uitgebreide berichten zeker worden gewaardeerd.
Veel fokkers negeren korte berichten ook gewoon, wat ik onzin vind trouwens. Er zijn nou eenmaal genoeg mensen die niet weten wat fokkers willen zien of gewoon niet handig zijn met communiceren via een scherm terwijl het prima mensen voor een pup zouden kunnen zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:53

Op dit moment moet je geen hond kopen. Er is vreselijk veel vraag wat resulteert in heel veel nestjes. De meeste vreemde kruisingen komen voorbij en de prijzen zijn erg hoog. Gewoon een halfjaar wachten dan komen de impuls aankopen wel weer op MP of zo. Dan betaal je ook geen vermogen meer.
Ter illustratie: Een kennis van mij wil graag een Stabij en had zich aangemeld bij de rasfokkerij vereniging. Hij kwam als 292 e op de wachtlijst. De pups kosten rond de €1500,00. Gaat nergens over dus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:56

Wij hebben (voor een raskat maar goed, zelfde principe) een bericht gestuurd met daarin waarom we in dit ras geïnteresseerd waren en hoe onze thuissituatie eruit ziet. En of de fokker daar een match in zou zien.

Hoorde laatst wel in het nieuws dat er alweer veel honden die tijdens de eerste lockdown gekocht zijn, in het asiel terecht komen, dus misschien daar ook even kijken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:00

Momenteel is er veel meer vraag dan aanbod van honden.Voor mijn internetloze vriendin heb ik een half jaar gezocht. Ook met zoekertje op Boktmarkt. Zonder resultaat. Zij zocht geen ras maar een type.Nu eindelijk geslaagd met een lief asielhondje.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:09

Ik zou me eerst afvragen wat je precies wil, een bepaald ras, of liever een hond uit het asiel een goed huisje geven. Dan zijn er ook nog hondjes die gered worden uit Spanje/Griekenland.
Een rashond bij een fokker is wel duur, maar zijn wel zorgvuldig gefokt. En je hebt vaak een lange wachtlijst.
In het asiel zitten ook lieve dieren, en die kunnen je ook helpen een hond te zoeken die echt bij jou past. Je hebt dan vaak geen pup. Maar wel lage kosten.
Dan is er nog marktplaats, ik zou er zelf niet nog een keer een pup vandaan halen. Mijn 1e hondje was een pup uit een gelegenheidsnestje bij een dierenarts thuis. Dat was helemaal prima. Mijn 2e hondje heb ik van geleerd. Dat was achteraf denk ik best broodfok, wel bij mensen thuis, geen schuur oid. Maar ze hadden weinig aandacht voor waar het hondje naar toe ging, ook weinig tijd met ophalen. Hondje had een onderbeet en scheef bekje.
Achteraf had ik zulke fokkers niet willen faciliteren.
Succes met je zoektocht! Er is vast ergens een leuke hond te vinden die bij je past.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:11

Als fokker heb ik liever dat mensen contact opnemen en dan wat over de woon/werksituatie waar de pup/hond in terecht komt. Wat je verwacht of wan plannen hebt met de hond etc.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:20

Toen wij heb opzoek gingen naar een Beaglepup heb ik een aantal fokkers aangeschreven via de mail. Ik heb hun verteld wie wij waren, waarom we graag een Beagle wilden, wat onze ervaring met honden is. Voor de rest heb ik gevraagd of we een afspraak mochten maken omdat we graag meerdere fokkers wilde bezoeken etc.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:31

Ik wist al jaren welk hondje ik het liefst wilde en ben wat rond gaan vragen, dan krijg je een hele rits met fokkers, daar heb ik een mailtje van a4 formaat heen gestuurd, en uiteindelijk was er eentje die op een hartstikke leuke manier terug antwoordde. Gelijk gebeld, afspraak gemaakt om te komen kijken, en toen was ik om.
De Woezelemans werd een week later geboren en er waren nog 3 reutjes beschikbaar, daar was hij de kleinste van. Met 3 weken ben ik opnieuw gaan kijken en met 8 is hij mee gegaan. Van een van de allerleukste fokster ooit, kan iedereen haar aanraden. <3

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:40

Bij onze eerste zijn we gaan kijken bij iemand die had gefokt om kennis te maken met het ras. Zij heeft ons doorverwezen naar iemand die met een teef van haar fokte. Dat nest was een half jaar later pas, ondertussen hebben we haar op een rasverenigingsdag al eens ontmoet.
De 2e hebben we via mensen uit de sport gekregen, die zouden pups krijgen en daar hebben we ons op de lijst gezet. Hopelijk komt nummer 3 straks ook zo :D Leuke is dat je zo nog leuk contact hebt met de fokker omdat je die nog op wedstrijden ziet en nestgenootjes komen vaak ook in de (of een andere) sport terecht aangezien baasjes daarop uitgekozen worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:45

Als fokker wil je helemaal niet horen (of lezen) dat mensen een hond willen kopen... Of althans ik niet en de meeste van mijn vrienden die geregeld een nestje fokken ook niet. Ja, een pup is niet gratis en ook niet goedkoop, maar voor ons is elke pup onbetaalbaar en geen ding. Geïnteresseerden die alleen naar beschikbaarheid en prijs vragen krijgen een standaard bedankje. Maar goed de vraag is groter dan het aanbod, dus we kunnen het ons veroorloven nieuwe baasjes op de rooster te leggen. Maar eigenlijk zijn er best wel wat geïnteresseerden, die zich goed ingelezen hebben in het ras en een bewuste selectie gemaakt hebben wat betreft welke fokker te contacteren. Zij stellen zichzelf, hun verwachtingen en leefsituatie voor.

Vanuit de rasvereniging beantwoord ik vaak mailtjes met alleen een van de volgende scenario's:
"Hebt u nu puppies beschikbaar?"
"Ik zoek een pup, wat is de prijs?"
"Ik zoek een teef/reu, waar is er nog een over?"
Dit zijn mailtjes waarvan ik weet dat ze door het merendeel van onze fokkers of geen of een negatief antwoord zullen krijgen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:47

Ik ben het eens met vrijwel alles wat hier gezegd wordt, maar ik lees ook verwijzingen naar hondjes uit het buitenland. Alsjeblieft, doe dat niet! Ik bedoel dat niet gemeen, ik snap ook wel dat die hondjes een naar leven hebben en had ze ook anders gegund. Maar broodfokkers in die landen hebben allang lucht gekregen van deze vraag en fokken vaak om aan louche stichtingen te verkopen, die ze vervolgens aanbieden als straathonden of doorverkopen aan goede stichtingen als zijnde straathonden. Maw: wat je juist wilt voorkomen met die luchtbruggen, het nare bestaan van zo'n hond, werk je op die manier in de hand. Je steunt broodfokkers in het buitenland, broodfokkers die nóg erger zijn dan die in Nederland. En dan heb ik het nog niet eens over de vele ziektes en gedragsproblematiek die deze (vaak al getraumatiseerde) honden met zich meebrengen.

Alsjeblieft, zoek niet in het buitenland!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:58

petitparis schreef:
Als fokker wil je helemaal niet horen (of lezen) dat mensen een hond willen kopen... Of althans ik niet en de meeste van mijn vrienden die geregeld een nestje fokken ook niet. Ja, een pup is niet gratis en ook niet goedkoop, maar voor ons is elke pup onbetaalbaar en geen ding. Geïnteresseerden die alleen naar beschikbaarheid en prijs vragen krijgen een standaard bedankje. Maar goed de vraag is groter dan het aanbod, dus we kunnen het ons veroorloven nieuwe baasjes op de rooster te leggen. Maar eigenlijk zijn er best wel wat geïnteresseerden, die zich goed ingelezen hebben in het ras en een bewuste selectie gemaakt hebben wat betreft welke fokker te contacteren. Zij stellen zichzelf, hun verwachtingen en leefsituatie voor.

Vanuit de rasvereniging beantwoord ik vaak mailtjes met alleen een van de volgende scenario's:
Dit zijn mailtjes waarvan ik weet dat ze door het merendeel van onze fokkers of geen of een negatief antwoord zullen krijgen.

Zooo mee eens.
Ik krijg zelfs vaak alleen “prijs”

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:02

petitparis schreef:

Maar het gaat er dan toch vooral om dat mensen liever veel meer vertellen en vragen stellen dan dit?

Want als je een heel verhaal doet over dat je dolgraag een hond wil van het ras X en je situatie voorstelt is het toch niet verkeerd ook even te vragen wat de verwachte prijs gaat zijn?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:08

Ik snap dat ook nooit zo goed waarom er niet naar de prijs mag gevraagd worden bij fokkers.
Ja, ik vertel heel graag over m’n plannen, waarom ik een bepaalde hond wil, ik kom graag (meerdere keren) kennismaken en wil gerust op een wachtlijst staan.

Maar als mijn (aankoop)budget 1.000 euro is (ik noem maar iets), en de prijs voor een pup bij bepaalde fokker is 1.800, dan gaat het gewoon niet lukken. En dat weet ik graag alvorens ik er m’n energie in steek om misschien wel naar de andere kant van t land te rijden, om kennis te maken,...

Overigens heeft dit niks te maken met ‘geen geld hebben voor DA-kosten.’ Aankoopbudget en potje voor DA zijn twee verschillende dingen, imo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:12

SinneJ schreef:
petitparis schreef:

Maar het gaat er dan toch vooral om dat mensen liever veel meer vertellen en vragen stellen dan dit?

Want als je een heel verhaal doet over dat je dolgraag een hond wil van het ras X en je situatie voorstelt is het toch niet verkeerd ook even te vragen wat de verwachte prijs gaat zijn?

Wij zijn eerst bij fokkers langs geweest en pas tijdens een live gesprek gevraagd naar vraagprijs. Het is geen ding wat je koopt en waar de prijs het belangrijkste bij is.

Ik ken fokkers die nu belletjes krijgen met hoeveel mensen moeten betalen om bovenaan de wachtlijst gezet te worden.