PeeWee bak verschonen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

PeeWee bak verschonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:12

Ik heb gezocht maar ik kan het nergens vinden. Hoe vaak en wanneer verschoon je de bovenbak?
De onderbak is me duidelijk maar de bovenbak niet. Ik haal iedere dag de poep eruit maar het blijven bij mij geen korreltjes, het wordt toch gewoon zaagsel net als in de onderbak. Het voelt droog aan en stinkt niet.
Moet ik toch de hele bak leeggooien en dan weer vullen met houtkorrels?

Allejandro

Re: PeeWee bak verschonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:14

Zeef je de bak wel? Je moet even heen en weer 'schudden' zodat het zaagsel door de gaatjes naar onderen valt.
Dan houd je in de bovenste bak enkel complete hout korrels over.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:14

Ik schep dagelijks de drollen er uit, echt verschonen doe ik de bovenbak niet. Het gebruikte gaat namelijk door de zeef. Dus wat in de bovenbak zit kan gewoon gebruikt blijven, ik vul hem wel wekelijks bij en als de bak zelf vies is maak ik hem even schoon met een sopje en doe ik de korrels daarna gewoon weer terug.

Als de korrels in de bovenbak uit elkaar vallen gebruik je te weinig of zeef je hem niet goed of zit de onderbak te vol denk ik.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:24

Als ik er drolletjes uitschep ga ik met het schepje altijd even goed door de bak zodat het zaagsel naar beneden valt. De korrels in de bovenbak vervang ik nooit eigenlijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:25

Je moet inderdaad de bovenbak 'zeven' of omscheppen zodat de kleine korrels naar de onderbak vallen. Wij doen 1x per dag poepje eruit en dan de bak omscheppen. Onderbak legen zodra deze vol is. Even omspoelen en weer neerzetten. Nog nooit zo'n makkelijke kattenbak gehad.

Edit: de korrels in de bovenbak vervang ik ook nooit. Als ze verzadigd zijn vallen ze vanzelf naar de onderbak.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:28

Hmm, ik zal eens kijken of die gaatjes niet dichtgeslibd zijn. Het is 1 dikke laag zaagsel geworden. Ik had al het idee dat dat niet helemaal klopte.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:35

Zodra het zaagsel in de bovenbak blijft zitten, is waarschijnlijk de onderbak te vol. Ik leeg de onderbak 2 keer per week, ik heb 2 katten en twee bakken. De onderbak spoel ik dan even uit en gaat een schoonmaak doekje doorheen. Dan echt een mini handje korrels in de onderbak en klaar. De korrels in de bovenbak blijven dan gewoon korrels en verschoon ik ook nooit. (ok tenzij het echt een vieze boel is omdat iemand iets heeft opgevreten wat niet de bedoeling was...)
Het kan ook zijn dat je een te dikke laag korrels in de bovenbak doet in het begin, dat wordt ook een zaagselbende dan. Dan krijgt het zaagsel niet de kans om door het rooster te vallen omdat de laag te dik is. Er hoeft echt maar een dun laagje in!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:53

Ik heb ook twee peeweebakken sinds kort en in principe vervang ik de bovenlaag ook niet. Maar ik herken je probleem. Bij 1 bak heb ik laatst verse korrels bijgegooid en omdat de zak bijna leeg was iets meer dan normaal. Dat is nu ook 1 grote laag zaagsel geworden. Of te wel teveel korrels. Volgende keer weer een dunner laagje dus.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:09

Als t bovenin zaagsel word heb je of teveel korrels boven in. Of katten die graven niet.
Heb er hier eentje die in geen enkele bak graaft en dus ook in de peewee niet. Dus schud ik de bak 1x per dag even als er zaagsel in ligt. En bovenin doe ik dus niet veel korrels.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:49

Mijn kat was zoveel aan het graven dat dus alles ook zaagsel werd. Dan is het hele effect van dit systeem weg. Voor mij was dit dus geen optie meer en heb nu een top entry bak met Cats Best grid.
Vind het systeem mooi bedacht, maar dus niet geschikt voor elke kat.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:47

Ik leeg de onderbak altijd buien in de gft-kliko. Dan schud ik de bovenbak ook altijd even boven de gft-kliko om het restant gruis uit de bovenbak te zeven. Verder moet ik soms tussendoor ook even de bovenbak omscheppen, want ik heb ook een poes die vrijwel niet graaft. Idd belangrijk om in de bovenbak de laag houtkorrels niet te dik te maken, dat zeeft makkelijker.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:22

Lukt het al ts?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:44

Wat grappig, ik kende dit niet, maar het lijkt mij ook wel wat. Ik heb voorheen wel eens houtkorrels van de welkoop geprobeerd in onze normale kattenbak, maar daar weigeren ze gebruik van te maken. Zijn deze houtkorrels anders? Andere lucht of ander formaat? Of zou de peewee kattenbakvulling hier bij voorbaat al kansloos zijn?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:00

Ik dénk dat ze deze dan ook niet gebruiken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:02

Ik had de peewee ook voor mijn katten, maar inmiddels de zeef eruit gehaald en gebombardeerd tot gewone kattenbak. Haalde elke dag de drollen eruit, om de dag de onderkant leeggooien en schoonmaken, maar vond het naar hout ruiken in huis en dat vond ik niet lekker. :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:13

Hier blijft de bovenbak altijd droog met hele korrels. Twee x per dag drollen eruit en zeven, om de dag onderbak schoon.

Welke korrels gebruik je?
Wij gebruiken die van de appie bovenop (blijft meer als korrel) en in de onderbak altijd een type korrel wat snel uiteen valt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:41

Hannanas schreef:
Hier blijft de bovenbak altijd droog met hele korrels. Twee x per dag drollen eruit en zeven, om de dag onderbak schoon.

Wij gebruiken die van de appie bovenop (blijft meer als korrel) en in de onderbak altijd een type korrel wat snel uiteen valt.

In de onderbak hoeft toch geen aparte korrel?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:47

Hier korrels van plospan. Eerst van de cranenbroek. Maarja corona dus alles besteld en die van de plospan kun je bij de hornbach bestellen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:25

Needje schreef:

Mijn kat verdomde het eerst ook om dan maar zijn behoeftes in de badkamer te doen -O-
Toen hebben we een poosje heel kunstig de kap van de oude bak er op gezet en toen ging ie zonder problemen op de peewee, na n week de juiste kap op de bak gedaan en dat was geen probleem.
Sindsdien gaat ie gewoon op de peewee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:54

Jilletje schreef:
Needje schreef:

Mijn kat verdomde het eerst ook om dan maar zijn behoeftes in de badkamer te doen -O-
Toen hebben we een poosje heel kunstig de kap van de oude bak er op gezet en toen ging ie zonder problemen op de peewee, na n week de juiste kap op de bak gedaan en dat was geen probleem.
Sindsdien gaat ie gewoon op de peewee.

Drolletje uit de oude bak in de nieuwe leggen of oude korrels met een plasje in de onderbak doet vaak ook wonderen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:57

Allejandro schreef:
Hannanas schreef:

In de onderbak hoeft toch geen aparte korrel?

Doen wij wel, werkt veel fijner. Urine loopt door de bovenste bak naar onder en zo nemen de korrels in de onderbak gelijk de urine op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:59

In de onderbak horen ook korrels. Maar dit kunnen gewoon dezelfde zijn als die in de bovenbak. :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:13

Een handje inderdaad, als je de onderbak verschoont maar meer hoeft niet. Het zaagsel valt er wel doorheen en houd de bovenste bak dan droog.
Nouja, tenminste, zo werkt het hier prima met veel katten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 12:51

Jilletje schreef:
Lukt het al ts?

Ik heb gisteren de bak volledig leeg gekiept en schoongemaakt. De gaatjes zaten verstopt met kattenbakgrint. Dat had ik erbij gedaan om het verschil niet te groot te maken, hij moet al overal aan wennen. Dus gisteravond met een schone bak begonnen en eens kijken hoe het zich blijft houden nu.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:06

truselientje schreef:
Wat grappig, ik kende dit niet, maar het lijkt mij ook wel wat. Ik heb voorheen wel eens houtkorrels van de welkoop geprobeerd in onze normale kattenbak, maar daar weigeren ze gebruik van te maken. Zijn deze houtkorrels anders? Andere lucht of ander formaat? Of zou de peewee kattenbakvulling hier bij voorbaat al kansloos zijn?

Onze kat weigerde eerst ook en ging stug op de oude bak (ookal stond die op een andere plek, en de peewee op de plek van de oude). Ik heb er toen wat grit overheen gedaan uit de oude bak (dus met haar eigen geur). Toen ging ze er gewoon op!