Welke brok pup

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Welke brok pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:46

Over een paar weken mogen wij onze nieuwe pup verwelkomen. We hebben alle spullen wel zo'n beetje al in huis, alleen met de brok kom ik er nog niet uit.

Het gaat om een labrador pup.

Ben op zoek naar tips welke brok nou echt goed is, en qua prijs ook nog een beetje normaal is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:05

Wij voeren zelf brit care grain free salmon & potato. Onze pups worden hier (in combi) met kivo op afgespeend en ook de volwassenen krijgen kivo en brit care grain free. :)
Voorheen voerden we vol tevredenheid wolf of wilderness.

Wat krijg je van de fokker mee?

Mandy_89

Re: Welke brok pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:40

Van de fokker krijgen we carocroc mee.

Onze vorige hond gaf ik altijd concept for life

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:48

Wanneer is een brok echt goed voor jou? Welke eisen stel je aan een brok? Dat lijkt me het belangrijkste. Via voervergelijk kun je dan zelf heel makkelijk brokken gaan vergelijken op prijs en inhoud :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:06

Mandy_89 schreef:
Van de fokker krijgen we carocroc mee.

Onze vorige hond gaf ik altijd concept for life

En de honden die nu bij mijn vader zitten krijgen ook caro crock (bull terrier en jack russel) behalve onze pup(uitplaatser).
De bull terrier doet t goed op caro croc, de jack russel niet, die gaat binnenkort met de pup overstappen op de brit care grain free adult.

Ik heb zelf de voorkeur voor graanvrij. Maar welke voorkeur heb jij?
Wil je zelf verder kijken omdat Carocroc en Concept for life naar jou idee misschien niet passend zijn? Of meer; er is zoveel te krijgen wat voert een ander?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:07

Ik kom zelf steeds weer uit op Royal Canin. In principe gewoon de size-lijn, dus bij labradors Maxi (puppy, adult, senior). Maar soms zijn de rasgerichte varianten verstandiger als het op te brengen is (wel duurder voer namelijk).

Bij labradors zeker, omdat ze een verhoogd risico op koperstapeling hebben en gemakkelijk te dik worden. De gewone adult-lijn is al light, de sterilised-lijn is extra light. Beide varianten bevatten veel minder koper dan normaal voer. Niet zo weinig dat een hond zonder koperstapeling een tekort oploopt normaal gesproken, maar weinig reserve waardoor honden met dekoperstapelingmutatie wanneer hij eenmaal 6-7 is geen kapotte lever heeft van de opgeslagen koper.

Ook geeft de vorm brokken een extra vol gevoel en bevat het extra glucosamine en chrondroitine voor gewrichtsondersteuning, aangezien labradors nogal eens last van artrose krijgen.

Dat gezegd hebbende, op de maxi-lijn doen de meeste honden het ook prima, op tijd overschakelen naar light, niet wachten totdat de (dan volwassen) hond te dik is of permanent ernstig honger heeft doordat er te weinig gevoerd mag worden voor zijn gewicht. Minder dan 75% van de minimaal aanbevolen hoeveelheid levert een sterk vergroot risico op tekorten op en geeft de hond permanent het gevoel te verhongeren.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:19

Een goede brok is brok waar je hond het goed op doet. Wat voor de ene hond goed is, kan voor de andere totaal niet werken.
Ik voer mijn reu na lang zoeken nu purizon graanvrij paard (single meat) en hij krijgt hert en konijn (gewoon "zuiver" vlees).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:27

Ik heb een RR pup; ik had voor haar van INBALANCE petfood besteld omdat daar een hoge drooggehalte vlees in verwerkt zit, helaas poept ze zich het lierus en niet zo'n mooie vaste en ga ik haar binnenkort omzetten op Prins. Mijn vorige hond (tervueren,moeilijke eters en stressers)deed het daar super op, 1 heel soms 2x per dag poepen. en hoeft niet veel te voeren.Mooie ontlasting. Niet overmatig drinken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:38

Ja zoveel smaken en wensen, inderdaad wat vind jij belangrijk?

Mag er graan in zitten?
Moet het biologisch zijn of vind je herkomst van vlees belangrijk?
Wil je kip/rund vermijden?
Vind je de omega-balans belangrijk?
Maakt de prijs nog uit?
Geperst, geëxtrudeerd, geëxpandeerd of gedroogd?

Ik vind 'goed doen' op een brok altijd een beetje vage term. Wanneer is het goed? En ga je voor goed of het beste? Zo deed een bulldog het prima (dus goed) op goedkope brok, echter na overstap op Acana werd z'n vacht veel mooier en de kleuren dieper. Dusja, hoe 'goed' deed ie het nou op de brok?
En niet onbelangrijk: hoe goed doet ie het wanneer hij ouder is, want dan zie je eigenlijk pas het eindresultaat van je voedingkeuze. (Genoeg mensen die het nu prima doen op hun ongezonde levensstijl, die gaan daar later wel echt voor betalen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:39

Inbalance is helaas gewoon een duurder gemaakte Wooof-brok met redelijk weinig vlees. Hun eerste ingrediënt is niet rund (of zalm of lam), en ook is hun tweede ingrediënt geen dierlijk eiwit. Het eerste ingrediënt is Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais. Een mengproduct dat grotendeels uit ontsloten mais bestaat.

Eerder stond er ook 65% dierlijk en 35% plantaardig op de verpakking, maar daar stond wel wat kleiner het woord eiwit bij. Oftewel, het eiwit was voor 65% dierlijk, wat logisch is gezien ze hoofdzakelijk mais gebruiken en mais is zeer eiwitarm.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:46

Mandy, heb je al gevraagd wat de fokker voert?

Mijn ene hond doet het overal wel goed op (maar plast bijvoorbeeld veel meer op royal canin) maar mijn andere hond krijgt op veel merken last van verstopping. Op dit moment krijgen ze allebei Sam's Field alleen vind ik dat ze daar nu weer erg veel van poepen dus ben nog niet helemaal tevreden.
Zoiets is dus een beetje een zoektocht. Ik zou daarom beginnen bij de brok die de fokker voert, als die voor jou ook makkelijk verkrijgbaar is en betaalbaar is.
Ik heb 2 ruwhaar teckels overigens.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:59

Mizora schreef:
Inbalance is helaas gewoon een duurder gemaakte Wooof-brok met redelijk weinig vlees. Hun eerste ingrediënt is niet rund (of zalm of lam), en ook is hun tweede ingrediënt geen dierlijk eiwit. Het eerste ingrediënt is Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais. Een mengproduct dat grotendeels uit ontsloten mais bestaat.

Eerder stond er ook 65% dierlijk en 35% plantaardig op de verpakking, maar daar stond wel wat kleiner het woord eiwit bij. Oftewel, het eiwit was voor 65% dierlijk, wat logisch is gezien ze hoofdzakelijk mais gebruiken en mais is zeer eiwitarm.

Tja...ik ga er in ieder geval mee stoppen...
Hier heb je de samenstelling..

Afbeelding

Afbeelding

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:45

Er zijn zoveel soorten en merken brok tegenwoordig, belangrijkste vind ik denk ik wel dat er veel vlees in zit.
Hoeft niet helemaal volledig graanvrij te zijn.
En verkrijgbaarheid vind ik ook wel belangrijk, vind het fijn dat de brok ook in de dierenspeciaalzaak of welkoop te verkrijgen is. Dat ik niet afhankelijk van de post ben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:50

Kijk hier eens: https://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken
Kun je heel simpel ingrediënten en prijzen kijken en vergelijken.
De percentages dierlijk eiwit staan ook weergegeven.

Of het dan bij jou in de buurt makkelijk verkrijgbaar is kun je opzoeken op websites van betreffende winkels :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:20

Als t in de dierenwinkel te krijgen moet zijn is misschien Edgard en Cooper een optie?
En ik hoor veel positiefs over Wellness core.
Met beide geen ervaring zelf. Behalve 1 kat op Edgard en cooper.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:21

Kijk eens op de site van Edgar en Cooper. Hun concept sprak mij erg aan en ik voer het nu dik twee jaar en ben er erg tevreden over. En dan heb ik het over de brok. Hun natte voer lust de mijne dan weer niet. Dat krijgt hij dan weer van Renske.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:22

In het boek 'Denken als een hond' van John Fisher staat er uitgelegd hoe je een goede brok kan herkennen, hoe je kan berekenen wat je hond moet krijgen. Dat boek werd me destijds aangeraden toen ik mijn eerste hond kreeg.
Mijn honden hebben al een aantal soorten brok gekregen. Een van mijn honden heeft een tijdje op brok voor gevoelige maag- en darmen gestaan (Hill's), mijn andere hond kreeg een tijd brokken voor goede / sterke / soepele gewrichten (Hill's), in het verleden kregen ze beide denk ik wel eens royal canin. Nu krijgt één van de twee wolf of wilderness brokken (ik heb verschillende smaken) en de andere krijgt veganistische brokken (Trovet NVD exclusion). Niet omdat ikzelf zo proveganistisch ben, maar wel omdat dit op aanraden van de dierenarts is ivm blaasgruis / -stenen en (chronische) blaasproblemen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:28

Pateeke , waarom heb je voor wolf of wilderness gekozen (ken het niet, maar 1 van mijn honden heeft hele gevoelige darmen)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:29

Koekie73 schreef:
Pateeke , waarom heb je voor wolf of wilderness gekozen (ken het niet, maar 1 van mijn honden heeft hele gevoelige darmen)

Gevoelige darmen waarop?
Wolf of wilderness heeft ook een elementslijn met maar 1 diersoort.

Ik heb t ook een paar jaar gevoerd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:40

Koekie73 schreef:

Mijn hond heeft graag eens iets anders te eten. De hond van mijn buurvrouw is onlangs overleden. Zij had nog een heleboel zakken wolf of wilderness voor haar hond liggen. Ik heb die zakken overgekocht. Ik ken het als een betere brok, graanvrij,... Mocht mijn buurvrouw nu een niet kwalitatieve hondenbrok gehad hebben voor haar hond had ik de hondenvoeding niet overgenomen, maar vermits ik het dus wel ken als goed hondenvoer en mijn hond het graag eet, was het voor mij wel handig dat de buurvrouw die zakken hondenbrokken weg deed.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:57

kiwiwitje schreef:
Koekie73 schreef:

Gevoelige darmen waarop?
Wolf of wilderness heeft ook een elementslijn met maar 1 diersoort.

Ik heb t ook een paar jaar gevoerd.

Dat weten we niet goed genoeg. Hij is al een paar keer bij de dierenarts geweest en heeft i.i.g. geen ziekte aan zijn darmen. En ik begrijp dat de allergietesten niet genoeg duidelijkheid kunnen geven om echt te zeggen waar hij exact allergisch voor is. Kwestie van uitproberen. Maar hij reageert dus op veel brokken helaas.

Waar hij in ieder geval op reageert zijn bijna alle dauwbotten, behalve de vegetarische 'tandenborsteltjes' van aardappelzetmeel.

Op de royal canin brokken doet hij het in principe ok, maar daar zit veel zout in, waardoor hij eigenlijk veel te veel drinkt en plast. DA heeft liever dat hij overgaat op iets anders. Dus nu proberen we Sam's Field, Dat lijkt nu redelijk te gaan, al viel het me vanmorgen op dat hij niet wilde eten (soms het eerste teken weer van verstopping) En van de Sam's Field poept de ander (die krijgt dat namelijk al langer) heel veel vind ik.
Als ik dan toch nog een keer naar een andere brok overga, zou ik ze liefst alletwee nog een keer op een andere brok overzetten. In ieder geval granenvrij. Ik wil evt ook nog wel een brok combineren met vers vlees.
Er is gewoon zoveel op de markt, dat ik het lastig vind. En vanwege de darmen van hond 1, probeer ik niet zomaar vanalles.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:28

Samsfield viel hier ook absoluut niet in de smaak helaas.
Ik ga je even een PB sturen!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:53

Koekie73 schreef:
Dat weten we niet goed genoeg. Hij is al een paar keer bij de dierenarts geweest en heeft i.i.g. geen ziekte aan zijn darmen. En ik begrijp dat de allergietesten niet genoeg duidelijkheid kunnen geven om echt te zeggen waar hij exact allergisch voor is. Kwestie van uitproberen. Maar hij reageert dus op veel brokken helaas.

Waar hij in ieder geval op reageert zijn bijna alle dauwbotten, behalve de vegetarische 'tandenborsteltjes' van aardappelzetmeel.

Op de royal canin brokken doet hij het in principe ok, maar daar zit veel zout in, waardoor hij eigenlijk veel te veel drinkt en plast. DA heeft liever dat hij overgaat op iets anders. Dus nu proberen we Sam's Field, Dat lijkt nu redelijk te gaan, al viel het me vanmorgen op dat hij niet wilde eten (soms het eerste teken weer van verstopping) En van de Sam's Field poept de ander (die krijgt dat namelijk al langer) heel veel vind ik.
Als ik dan toch nog een keer naar een andere brok overga, zou ik ze liefst alletwee nog een keer op een andere brok overzetten. In ieder geval granenvrij. Ik wil evt ook nog wel een brok combineren met vers vlees.
Er is gewoon zoveel op de markt, dat ik het lastig vind. En vanwege de darmen van hond 1, probeer ik niet zomaar vanalles.

De trovet Exclusion NVD is hypoallergene voeding. Mijn hond die dit krijgt heeft dus ook gevoelige maag en darmen (maar krijgt deze brokken owv blaasproblemen). Deze brokken verteren goed, darmproblemen zijn er ook mee onder controle. Mijn andere hond eet die veganistische brokken ook wel graag, maar ik ben niet zo'n voorstander van een hond veganistisch voeren als het niet nodig is. Dus zij krijgt wel brokken met vlees in, nu dus wolf of wilderness.