Waarom lachen bij vuurwerk angst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Waarom lachen bij vuurwerk angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:43

Iets waar ik me zo aan irriteer is dat weg lachen of grapjes maken bij vuurwerk angst. Dan ben je een zeur en heb je zelf nooit iets afgestoken vragen ze dan. Of je moet met de hond gaan trainen zo dat het over gaat.
Jack is 4 weken in Nederland en heeft vanaf pup dus 8 jaar in het asiel gezeten in Roemenië.

Althans wat je een asiel kan noemen,dus dat trainen om de angst voor vuurwerk weg te halen was onmogelijk in zo.n korte tijd. Hoe gaan jullie hier mee om dus met mensen die zeggen dat je zeurt of overdrijft?

Sherivey

Re: Waarom lachen bij vuurwerk angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:46

Angst is maar in een heel klein deel te trainen, omdat een mens of dier er niet voor kiest om angst te hebben.

Heb zelf een Roemeentje gehad, was ook heel angstig voor knallen. Feit dat er ook een duitse herder bij liep die er totaal niks om gaf, hielp na 2 jaar nog steeds niet.

Heb zelf ook vuurwerkangst, juist omdat ik vroeger dus wel naar buiten ging met oud en nieuw. Kan er niks aan doen en het helpt ook niet om dan toch gewoon te wennen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:50

Wat die mensen betreft heb ik niet echt een antwoord, behalve dat ik met die mensen niet meer om zou gaan. Wat angst betreft zou je Bach rescue remedy kunnen proberen, gaat het niet van over maar helpt wel, het haalt de scherpe randjes eraf

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:54

Niet, tegen zulke stellige mensen heb je helaas vaak niets in te brengen. Om een hoop frustratie te besparen loop ik meestal lekker door of kap ik zo’n gesprek al snel af. Gewoon laten gaan, je kan ze meestal toch niet overtuigen (zonde van je tijd en energie).

Vuurwerk en dieren blijft een ding, veel mensen zijn zo gehecht aan het vuurwerk/de traditie dat het moeilijk is toe te geven dat er anderen zijn die er last van hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:57

Gewoon negeren. Kortzichtige mensen staan doorgaans niet open voor andere meningen en ervaringen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:07

Tja, daar kan je weinig aan doen / tegenin brengen.
Erover in discussie gaan heeft niet veel zin, is mijn ervaring. Mijn honden zijn geen van beide bang voor vuurwerk, de kat wel. Al sinds jaar en dag, blijf ik met oudjaar thuis om voor de dieren te zorgen en zorg ik dat ik thuis ben voor de ergste knallen. Honden en de kat lekker binnen in huis, tv aan en honden eventueel afleiden met een lekker been mochten ze toch last hebben (maar is slechts heel zelden, meestal slapen ze gewoon). Mijn familie en vrienden weten dit en niemand kijkt me er raar voor aan. Ik moet wel zeggen dat ik hoe dan ook niet zo'n feestbeest ben en eigenlijk zowat al mijn vrienden en familie ook huisdieren hebben. Dus niemand kijkt ervan op. Als toch iemand dat doet, dan vind ik dat meer zijn probleem dan het mijne. Ik ga mijn gedrag er niet voor aanpassen omdat iemand anders het niet eens is met hoe ik omga met mijn dieren. Ik heb mijn manier van omgaan met mijn dieren en heb mijn redenen om dat zo te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:26

Nuja, waarom zou je er iets mee moeten? Iedereen mag toch zijn mening hebben?
Jij vindt vuurwerk gevaarlijk/stom, de ander vindt dat je overdrijft/een zeur want het is toch hartstikke leuk en gezellig die ene dag in het jaar? (En ja ik als hondeneigenaar begrijp dat dat zeker geen kwestie van een dag is, maar die ander ziet dat probleem dus niet zo)

Als je begrip wilt ontvangen, is het effectief het zelf ook te geven. Als dat er niet in zit, lekker van je schouders af laten glijden zou ik zeggen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:29

Ik lees het wel meer hoor, je moet het gewoon trainen!! Met andere woorden: het ligt gewoon aan jou vervelende zeikerd.
Maar wat valt er te trainen aan een hondje dat zo bang is omdat er ooit een rotje tussen haar pootjes is afgegaan?
Misselijke figuren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:36

Gewoon niet verwachten dat de hele wereld overal rekening mee kan houden en komend jaar lekker gaan trainen. :)

Hier ook zo'n angsthaas en helemaal verdwijnen doet het niet. Met oud en nieuw ook altijd wel paniek, maar ik gun de mensen buiten ook hun feestje. Dus via de dierenarts wat rustgevends en in de avond tot diep in de nacht maar even niet meer uit.

Imo willen de meeste mensen ook goed rekening houden met je en de rest haal ik mijn schouders maar over op. Elke gek zijn gebrek. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:46

Heel bot gezegd is de angst van jouw hond (of welk ander dier dan ook) niet hun probleem. Dus je kan ook niet verwachten dat mensen daar rekening mee houden. Sommige zullen er begrip voor tonen, andere niet.

Ik had vroeger een paard die er panisch voor was, maar ik liet al mijn buren wel gewoon nieuwjaar vieren zoals zij dat wilden. Een buurman vroeg er een keer naar en toe heb ik wel verteld hoe mijn paard, maar ook de wilde dieren (ik woon in het bos) erop reageren. Een jaar later waren ze het totaal vergeten of was het in elk geval niet belangrijk genoeg om het vuurwerk te staken of te beperken. Nou ja, ook prima.. ik gun hun ook hun feestje.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:02

Ik heb een hond die in complete paniek schiet zodra er maar een vuurwerk klap is. Daarom ben ik met hem ook naar een vuurwerk vrij park gegaan en hier hoorden we verder alleen maar doffe carbid knallen.

Maar hier kreeg ik onwijs veel commentaar op van buitenstaanders.
'Je hond moet zich niet zo aanstellen' 'je hond moet zich maar aanpassen, het is 1x per jaar'
En nog veel meer van deze opmerkingen. :(:)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:14

CupCakes_ schreef:
Maar hier kreeg ik onwijs veel commentaar op van buitenstaanders.
'Je hond moet zich niet zo aanstellen' 'je hond moet zich maar aanpassen, het is 1x per jaar'
En nog veel meer van deze opmerkingen. :(:)

Wat deden deze mensen dan op zo'n vuurwerkvrij park? :o?
En tja, had jij maar gewoon tegen je hond moeten zeggen dat ie zich niet zo aan moet stellen dan had je dat probleem nu niet _-:(
Over vanuit je eigen referentiekader kijken gesproken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:14

Jessix schreef:
Heel bot gezegd is de angst van jouw hond (of welk ander dier dan ook) niet hun probleem. Dus je kan ook niet verwachten dat mensen daar rekening mee houden. Sommige zullen er begrip voor tonen, andere niet.

Ik had vroeger een paard die er panisch voor was, maar ik liet al mijn buren wel gewoon nieuwjaar vieren zoals zij dat wilden. Een buurman vroeg er een keer naar en toe heb ik wel verteld hoe mijn paard, maar ook de wilde dieren (ik woon in het bos) erop reageren. Een jaar later waren ze het totaal vergeten of was het in elk geval niet belangrijk genoeg om het vuurwerk te staken of te beperken. Nou ja, ook prima.. ik gun hun ook hun feestje.

Dat is het, vuurwerk is voor hun belangrijker dan de dieren die er last van hebben. In de ontkenning gaan en lekker knallen. Tot ze misschien zelf en huisdier treffen dat erg angstig reageert.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:48

tja in de wisseling 2019 naar 20 is er een klootzak geweest die niet keek en vuurwerk naar mijn 4 honden gooide zonder kijken en maar lachen terwijl zijn kinderen ernaast stonden, ik kan echt geen respect voor dat soort mensen opbrengen hoor.

dit jaar heb ik de honden geprobeerd te ondersteunen, met supplementen maar het was alsnog verschrikkelijk. Gelukkig was er veel politie op straat en zijn er dus wel kinderen/mensen aangesproken op hun gedrag

mensen kijken alleen naar zichzelf en staan niet open voor een gesprek waarom het niet zo handig is om vuurwerk af te steken zonder te kijken