Ik heb de knoop doorgehakt en wil een tweede kat bij mijn erg aanhankelijke velcro-cat. Hij is naar alle verwachting veel te vroeg bij zijn moeder weggehaald en heeft zich daardoor ontzettend aan mij gehecht. Dat is meestal heel leuk, hij wil bijvoorbeeld het liefst 24/7 in mijn nek liggen en is eigenlijk nooit meer dan 2 meter bij me vandaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het leuk is voor hem.
Daar komt bij dat zijn aanhankelijke/afhankelijke gedrag tijdens de lockdown nog veel erger is geworden, en ik vanaf januari weer vaker naar kantoor moet door een nieuwe functie. Hij vindt het niet erg als ik niet thuis ben, hij doet een dutje en scharrelt wat rond, maar ik merk wel dat hij de laatste tijd meer wil spelen en 's avonds mijn aandacht wat agressiever opeist.
Na veel lezen, nadenken en overwegen heb ik besloten dat een broertje of zusje gepast is voor hem. Dit gaat hoe dan ook voorzichtig, met verschillende safe zones en ze over een paar weken tijd aan elkaar laten wennen. Ik zit er echter wel mee dat ik niet helemaal weet in welke hoek ik moet zoeken naar een kat. Tofu (mijn kat) is 4 en een voormalig zwervertje uit Roemenië. Hij is dus enorm aanhankelijk, maar ook stressgevoelig en erg op mij gericht. Mijn instinct zegt dat ik een kat van ongeveer zijn leeftijd moet zoeken die lief en mellow is, maar minder mensgericht als hij (om jaloezie te voorkomen). Aan de andere kant is hij erg speels en is het misschien makkelijker om een kitten te introduceren. Ras is sowieso ondergeschikt want ik weet 100% zeker dat het op een of andere manier een herplaatser zal worden (via een stichting of een asiel).
Ik hoor heel graag wat jullie denken