Voer voor te dikke kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

Voer voor te dikke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 15:16

Hallo allemaal!
Vandaag mijn nieuwe huisgenootje op gehaald! Een 5 jarige kater, die aardig aan de maat is (6 kilo..) hij is echt wel wat te dik.

Hij krijgt nu (vanuit zn vorige baasje mee) Kenner van de Welkoop. Ik werk zelf bij de Welkoop en ken de brok. Kwa kwaliteit niet heel erg hoog in vlees etc. De eiwitten zit op 30% en vet op 10%.

Hebben jullie een idee welke brok ik nog niet ken, en die wat minder vet/eiwit bevat waardoor hij wat kan afvallen? De brokken die ik ken vanuit de winkel hebben allemaal een hoger vet en eiwit percentage. Ook sterilised/indoor merken...

wendyh

Re: Voer voor te dikke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:19

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:23

Onze geadopteerde kat was ook veel te dik, lees 9,3kg :') die hebben we met Royal canin satiety van onze dierenartspraktijk af laten vallen. Is nu in ik denk ongeveer een half jaar naar zijn streefgewicht van 6,5kg. (Ja het is een behoorlijk grote kat lol) het is in principe voeding waar meer vulling in zit, zodat ze zich wel vol voelen maar niet meer calorieën binnen krijgen.
En bijkomend voordeel van deze voeding is dat royal canin een gezond gewicht wil stimuleren en er dus acties aan verbind. Zoals eerste zak halve prijs en bij behalen streefgewicht een maand lang gratis voeding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:26

Naast wat je voert, kijk ook naar hoe je voert. Er zijn verschillende manieren om een kat meer moeite te laten doen voor zijn eten, dat helpt zowel qua meer bewegen als qua eerder vol gevoel hebben omdat ze langzamer eten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:36

Leuk kerstcadeautje :D

Kwa verhoudingen ben ik niet thuis in het kattenvoer dus daar kan ik geen tips over geven.
Wel een veel gemaakte fout (ja echt := ) : voer naar het gewenste gewicht. Evt met tussenstapjes als er veel af mag. Is 4 kilo het streefgewicht, voer dan eerst de hoeveelheid voor 5kilo totdat hij zoveel weegt en dan minder naar de hoeveelheid voor 4 kilo.
Meerdere keren per dag een klein beetje voeren ipv 2 keer een grotere hoeveelheid.
Evt de brokjes los op de grond gooien zodat ze er even mee bezig zijn of een denkspelletje kopen waar voer in kan.

Kreeg hij bij z'n vorige eigenaar niet gewoon teveel brok? Misschien ging het daar mis en is hij zo terug op gewicht als je gewoon de juiste hoeveelheid geeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:03

Hoog eiwit is juist goed, van te weinig eiwit krijgen ze extra honger en spierverlies (dus minder kcal- verbruik).

Ik heb met Royal canin satiety ook de beste resultaten gezien.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:07

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:32

Veel eiwitten in voer is juist heel geschikt voor een kat. Ik zou beginnen met afgewogen porties en de kat laten werken voor het eten. Dus niet een bakje neerzetten waarbij het hap slik weg is. Maar laten rennen voor de brokjes, voerpuzzels, voer in doosjes met wc-rolletjes etc.
Spelen met een hengel etc.

Ik hou onze kater nu prima op gewicht met natvoer van carny adult en brok van power of nature.

Katten worden vaak dik door verveling en te weinig beweging.