Laatste paar dagen Magneet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackbirb

Laatste paar dagen Magneet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 01:47

(Excuses als dit topic niet goed staat. Ik wist niet helemaal te vinden waar dit topic thuis hoort.)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen is dit topic denk ik vooral om een beetje van me af te kunnen schrijven.
Ik heb een cavia genaamd Magneet en hij houdt het al 9 jaartjes vol. Hoogbejaard dus. Hij heeft altijd een maatje gehad tot 6 maanden geleden tot zijn broertje was overleden. In het begin even wennen, maar hij paste zich goed aan. Tot de laatste drie dagen. Hij gingen ineens met sprongen achteruit, wat te verwachten was met zijn leeftijd. Ik ben met hem naar de DA geweest. Die gaf hem pijnstillers mee mocht hij pijn hebben om zijn laatste paar dagen zo fijn mogelijk te laten gaan. In eerste instantie ging dat goed, maar nu is hij erg moeilijk gaan ademen. Zowel in als uit een reutelend geluid. Ik vraag me af hoe humaan het is om hem natuurlijk dood te gaan. Het lijkt niet lang meer te duren aangezien hij ook gestopt is met eten op een paar kruiden na.
Ik ben er zelf nog echt niet aan toe om hem kwijt te raken want het is na die 9 jaar echt m'n maatje geworden. (zo erg zelfs dat zijn kooi nu op de slaapkamer staat zodat hij niet alleen is 's nachts :')). Maar ik hoor hem dus moeilijk adem halen en zit in dubbio wat nu slim is, want ik wil het graag zo fijn als mogelijk voor hem.
Zijn broertje is ingeslapen vanwege nierstenen en veel pijn. Dit was alleen een erg vervelende ervaring die ik Magneet als het even kan niet ook aan wil doen.

Nogmaals ik weet niet helemaal goed wat ik wil bereiken met dit topic, maar misschien zijn er lieve bokkers die input hebben...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:01

Hier ook een zware cavia liefhebber die altijd flinke moeite heeft met afscheid nemen, maar wel eerlijk wil zijn tegenover ze.

Mijn vorige cavia was ook ziek en heb ik een maand mee lopen klooien. Uiteindelijk in laten slapen maar voel mij nog wel eens schuldig dat ik eigenlijk te lang gewacht heb.

Je caafje heeft een prachtige leeftijd gehaald wat zeker wel zeldzaam is. Mijn eerste cavia is ook 7 geworden en uiteindelijk zelf gestorven. Hij was op na 2 hersenbloedingen maar voor ons idee voelde hij aan dat hij zou overlijden die nacht. Hij kwam zelfs nog even naar mijn vader toe lopen voordat hij in zijn slaap is overleden.

Ik snap dat afscheid nemen heel moeilijk is, maar een longontsteking knappen helaas oude cavia's moeilijk weer van op. Jonge cavia's komen er vaak wel goed door mits je er op tijd bij bent. Inslapen is niet leuk maar je kan wel je diertje steunen door hem vast te houden tijdens het proces.

Veel sterkte!!

Blackbirb

Re: Laatste paar dagen Magneet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 11:25

@Zebrastreep, Dankjewel voor je reactie. Hij is vannacht zelf al overleden. Dus ik kon gelukkig de afspraak met de dierenarts afzeggen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:07

Sterkte met het verlies van je maatje. ;(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:34

Blackbirb schreef:
@Zebrastreep, Dankjewel voor je reactie. Hij is vannacht zelf al overleden. Dus ik kon gelukkig de afspraak met de dierenarts afzeggen.

Ach wat sneu :( Veel sterkte met het verlies :knuffel: