Hallo allemaal

Ik heb hier in huis 1 hond en 1 kat.
De hond is een 9 jaar oude border collie, niet opgegroeid met katten. Ik heb haar zelf bewust uitgekozen en veel mee ondernomen.
Daarnaast heb ik nu een ongeveer 13 jaar oude kater die nu zo’n 5 jaar hier woont.
Ik werk zelf op een dierenartsen praktijk en toen hij werd binnen gebracht als vondeling was ik opslag verliefd. Mijn vriend wilde eigenlijk nooit een kat maar De eigenaar is nooit gekomen en na netjes zijn zwerf tijd uit te hebben gezeten in het asiel is hij met mij mee naar huis gekomen. Ik geloof dat mijn vriend door had hoe verliefd ik was op dit kleine vierpotige beestje.
Inmiddels is hij bijna gekker op de kat dan ik ben. En we nemen al zijn gebreken (medisch) voor lief.
De kat liet op de praktijk al zien totaal niks van honden aan te trekken dus ik denk dat hij ermee op gegroeid is.
Omdat mijn hond niet is opgegroeid met katten vind ze ze wel spannend. Maar vrij snel waren de 2 prima vriendjes. Sporadisch liggen ze een keer bijna tegen elkaar, maar ze wonen in ieder geval prima met elkaar samen.
Maar als de hond ligt te knuffelen met ons en de kat komt eraan (spinnend en wel) dan vind ze dat gespin toch maar iets raars en gaat uiteindelijk ergens anders liggen tenzij ik voorkom dat de kat op/tegen haar aan gaat zitten dan wil ze ook prima blijven liggen.
Zo ik denk dat dit ongeveer genoeg introductie is.
Dan nu het lijstje waar ik denk dat een kat/kitten aan moet voldoen:
- liefst kortharig
- goed zijn met honden of vanuit het nest bekend zijn met honden
- ik heb een enorme zwak voor katten met blauwe ogen
- liefst een jonge kat zodat ik die kan (proberen haha) te trainen
- raskat is harstikke leuk, maar sluit een asiel of htk/Europese korthaar niet uit
- sowieso geen platsnuit
Als extra:
Ik maak graag foto’s; ik probeer (haha) de kat wat kunstjes te leren en maak graag fotos van mijn huisdieren. Neem de kat soms mee op wandeling. Houd niet van een kat die bij het meubilair hoort. Een kat mag lekker aanwezig zijn in huis.
Ik ben mij bewust dat de meeste raskatten met de nodige ziektes binnen het ras komen.
Welke katten ik leuk vind:
De Britse korthaar (mits gewoon met een goede snuit etc)
Bengaal
Ik neig meer naar de wittere/lichtere katten.
Maar wellicht heeft bokt nog veel meer ideeen voor wat bij mij zou passen.
Ik twijfel bijv. bij de bengaal omdat het een actieve kat is. Wat ik juist wil, maar wellicht te actief?
Ik wil zeker ter zijner tijd bij fokkers etc langsgaan om met verschillende rassen kennis te maken. (De meeste rassen ken ik als ze als zieke katten binnen komen op de praktijk en ik zie ze dus niet altijd in volle glorie)
Oh en belangrijk, de kat zal niet los buiten komen. In de tuin wel, of tijdens een wandeling. Maar niet zonder toezicht op straat met mogelijke gevolgen van dien. (Ik zie ze vaak zat binnen komen op de praktijk)
Het is geen kat die ik nu meteen wil. Komt hij nu op mijn pad is mooi, maar moet ik een jaar zoeken/wachten is dat net zo prima.
Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!