Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 12:20

Mijn kattenbeest (britse korthaar) was deze week niet helemaal 100 %, sliep wat op rare plaatsen waar ze anders nooit slaapt, en was wat duf, maargoed, ze komt ook wel ouder.
Donderdagavond plots veel oog uitvloei, en had wat evenwichtsproblemen.

Vrijdag afspraak bij dierenarts, en nieuws was niet zo goed.
Ze was behoorlijk uitgedroogd en verstopt (de donderdag had ze nog gegeten, de vrijdag niet meer), bloedonderzoek gedaan.
Bun was 206 (hoogste normaalwaarde is 30)
Creatinine was 9.8 (hoogste normaalwaarde is 2.1)
Door ongemak/stress heeft ze een afweerdip gehad en is de niesziekte wss wat opgeflakkerd, vandaar de ooguitvloei.

Ze is bij de dierenarts gebleven, en werd dit weekend aan de baxter behandeld tegen de uitdroging en verstopping en ook de niesziekte uiteraard.
ZE heeft inmiddels een minibeetje gegeten (vitakraft liquid snack en wat saus van de sheba).
Vandaag opnieuw getest

waardes zijn wel gezakt, naar 130 en naar 6.1. Dit is op zich goed nieuws, maar alsnog veel en veel te hoog.

Het feit dat ze niet goed eet en drinkt baart ook wel zorgen.

Nu, wat is wijsheid, ze is 13, wat oud is voor een brit. De kans dat het goed komt is niet te voorspellen, en ook niet hoe lang het dan goed blijft met speciale voeding en medicijnen, de kans dat ze binnen 3 weken hervalt kan, het kan ook jaren goed gaan.

Iemand ervaring met dergelijke hoge waarden die nog bijtrekken? Of moet ik erop rekenen dat het end of story is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:25

Mijn ouders hebben dit al een aantal keer meegemaakt bij hun birmanen.
(Daar komt nierfalen ook regelmatig bij voor helaas).
Niervoeding kan een hoop doen, maar helaas is het geen wondermiddel. Één van de birmanen was nog maar 3 toen ze haar moesten laten inslapen :(
Ik hoop dat jouw dame nog een tijd zonder klachten bij je mag blijven! Maar de gevallen van chronisch nierfalen die ik ken zijn helaas niet positief afgelopen :n

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:26

Hier helaas een ervaring met minder goede afloop.. :(

Mijn toen 10 jarige kat kreeg nierfalen en ging op medicatie, wat goed ging tot z'n 14e. Nadien slechter wordende (en te hoge) waarden en medicatie (en voer) nogmaals aangepast/opgehoogd. Ging enkele weken goed tot het weer slecht ging en we besloten dat het genoeg was.Net voor het inslapen (15jr) was hij zichzelf aan het uitdrogen, hij dronk en at ook niet meer. DA gaf aan dat we hem aan het infuus konden leggen, maar dat dit maar een oplapmiddel was ofja eerder uitstel van het verdriet die zou komen.

Uiteindelijk besloten dat het genoeg was. We deden er de kat geen plezier mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:33

Je moet idd het vergiftigingsproces echt voor willen blijven. Dat is een enorme lijdensweg voor zo'n dier :\

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:36

Inderdaad en dat kan zo snel gaan..met het aanpassen ging het een hele poos goed, maar dit veranderde binnen de 24u en binnen die 24u hebben we dan ook besloten om hem te laten gaan. Ik had de gok genomen om aan te passen en op te hogen, omdat het mogelijk lang goed kon gaan (en blijven), maar achteraf gezien had ik hem die medicatie, bloedonderzoeken etc willen besparen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:41

Hier ervaring met beide katten, broers van elkaar. Ze hebben na behandeling nog een aantal jaren goed geleefd maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ze wel een flink stuk jonger waren dan jouw kat, ze werden 14 en 16 jaar oud en kregen het op 8 en 10 jarige leeftijd.

Heel veel sterkte!

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 12:50

Cayenne schreef:
Je moet idd het vergiftigingsproces echt voor willen blijven. Dat is een enorme lijdensweg voor zo'n dier :

Ik vermoed dat we al in het vergiftigings proces zitten, gezien de waardes.
DA gaf aan dat met hydrateren we een heel ander beeld konden krijgen, en de waardes zijn dus effectief gezakt, maar nog altijd veel en veel te hoog.

Ik zou haar zo graag nog een aantal goede weken of maanden geven, en als we zien dat ze weer begint te slabakken, haar inslapen voor het zo erg is, maar de vraag is idd of we persé moeten proberen haar er nu door te trekken...

@carola: ook zo acuut, of was je er vroeger bij?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:04

Bij de eerste kat was het acuut, de tweede kat was ik er op tijd bij omdat die kat begon te miauwen. Dierenarts zei dat de kat er goed uitzag en verwachtte geen nierfalen, bleek dat nadat ik op een bloedonderzoek stond wel te hebben.

Wil je kat wel wat anders eten? Mijn beide katten wouden geen dieetvoer eten, we besloten daarom brokken te geven met een hoog percentage vlees en weinig zout. Dit aten ze heel goed op tot het einde. Nierdieet is het beste voor zulke katten maar niet zaligmakend wanneer de katten het niet eten. En in verband met mogelijke vergiftiging zou ik alles proberen wat ze maar wil eten.
Het besluit om wel of geen behandeling in te gaan om haar voor een aantal weken/maanden goed te laten leven is je eigen besluit. Het zou voor mij heel afhankelijk zijn of de kat in kwestie wil gaan eten binnen een paar dagen maar dat is persoonlijk.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 14:23

C_arola schreef:
Bij de eerste kat was het acuut, de tweede kat was ik er op tijd bij omdat die kat begon te miauwen. Dierenarts zei dat de kat er goed uitzag en verwachtte geen nierfalen, bleek dat nadat ik op een bloedonderzoek stond wel te hebben.

Wil je kat wel wat anders eten? Mijn beide katten wouden geen dieetvoer eten, we besloten daarom brokken te geven met een hoog percentage vlees en weinig zout. Dit aten ze heel goed op tot het einde. Nierdieet is het beste voor zulke katten maar niet zaligmakend wanneer de katten het niet eten. En in verband met mogelijke vergiftiging zou ik alles proberen wat ze maar wil eten.
Het besluit om wel of geen behandeling in te gaan om haar voor een aantal weken/maanden goed te laten leven is je eigen besluit. Het zou voor mij heel afhankelijk zijn of de kat in kwestie wil gaan eten binnen een paar dagen maar dat is persoonlijk.

Momenteel krijgt ze dus geen speciale brok idd, belangrijkste is nu DAT ze eet.
Ik heb dus zelf natvoer, vitakraft liquid snack en soup (is ze verzot op) binnen gebracht, daar likt ze een beetje vanop. Brokjes van de dierenarts wil ze er maar een stuk of 10 ofzo van eten. Mijn moeder brengt straks nog brok en natvoer van mij binnen.
Normaal eet ze wel alles van brok, natvoer is ze moeilijker in, thuis likte ze ook enkel wat de saus ervanaf (en dan enkel de sheba in saus )en laat de vleesstukjes liggen :+

Dus dat is nu wat moeilijk inschatten.
Dierenarts gaf net aan om het nog met 2 dagen infuus te proberen, omdat ze wel een heel stuk levendiger is ondertussen.
Dat was ook mijn idee, dus dat doen we, indien de waardes daarna nog altijd torenhoog zijn, haal ik ze naar huis en wordt ze thuis ingeslapen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:07

Brokjes anders nat maken? Komt er meer geur vanaf.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 20:42

Weigert ze dan :+

Mevrouw heeft haar voorkeuren...

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:56

Mijn kat is op 10 jarige leeftijd erg ziek geworden met hoge nierwaarden. Ik weet alleen de exacte waarden niet meer. Ze is toen 4 dagen gespoeld via een infuus en daarna heeft ze nog twee jaar geleefd. Ze kreeg cerenia om de dag (tegen misselijkheid) waar ze met een lage dosis goed op at en niervoer. In het begin heeft ze ook nog een eetlust opwekken gehad. Ik had als regel dat ze zelf moest willen eten (met de cerenia). Toen ze dat niet meer wilde heb ik haar in laten slapen. Maar ze heeft die twee jaar nog een goed leven gehad.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 20:58

Hmm. Dat geeft ergens wel hoop. Ze zit nu op 3 dagen infuus, dus nog 2 dagen erbij ik gok echter wel dat als het na 5 dagen infuus niet "goed" is het ook niet veel beter zal worden?

Ik hou ergens ook mijn hart vast voor het kostenplaatje...

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:02

Dat was idd wel een paar honderd euro maar de medicijnen zijn gelukkig niet zo duur.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:11

Onze poes heeft ook chronisch nierfalen. Inmiddels is het bijna 4jaar terug dat we erachter gekomen zijn, de waardes waren toen zo slecht dat ze volgens de dierenarts binnen een maand zou overlijden. Het was toen januari en het vroor dat het kraakte, dus met de mededeling dat ik met dit weer geen schep de grond in zou krijgen, was overlijden geen optie.
Wij zijn zelf om de dag een vocht infuus onderhuids gaan geven, inmiddels is dat afgebouwd naar 1x per week. Ze krijgt speciaal nier voer (Renal Select van Royal Canin brokjes en ook het nat voer) daarnaast krijgt ze dagelijks Semintra en Ipakitine (dit mengen wij ook met water zodat we het in een spuitje kunnen geven).
Helaas heb ik haar afgelopen weekend gewogen en is ze toch wel afgevallen nu, dus we gaan nu wat vaker infuus geven een maand lang, zien of we haar daarmee weer terug op gewicht krijgen.
Het geven van het infuus is al met al (poes pakken, infuus klaarzetten en weer alles opbergen) in 5 minuten klaar. Maar deze poes is ook we vrij relaxt. Onze ex-kater die aan nierfalen is overleden had dat niet aangekund en de ex-kater die we nog hebben rondlopen ook niet.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:37

4 jaar geleden ging ik naar de dierenarts omdat ik dacht dat mijn kat last had van haar tanden i.v.m. slecht eten. Maar na een bloedonderzoek bleek dat zij ook ernstige nierfalen had en het beste meteen uit haar lijden verlost kon worden. Ik heb dezelfde dag nog een second opinion laten doen bij een andere dierenarts die helaas hetzelfde constateerde. We hebben haar dezelfde dag nog thuis laten inslapen. ;( Ze was pas 6 jaar. Hoe hoog de waardes waren weet ik niet meer, maar iig had de dierenarts ze nog nooit zo hoog gezien.

Ik hoop dat jouw kat hersteld :knuffel:

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:37

Kat is vandaag levendiger, eet ook kleine beetjes, dus dat is goed nieuws.

Voor wie ervaring heeft met nierfalen. De waardes zijn nu nog veel te hoog uiteraard, hoe hoog mogen die waardes zijn om het onder controle te houden met medicijnen?
Als in, moeten die waardes terug naar de normaalwaardes en proberen we dat dan op dat niveau te houden met medicijnen, of is dat een utopie en kunnen we wel de gevolgen bestrijden.
(als in, stel dat de waardes morgen nog een heel stuk te hoog zijn, maar kat is op zich levendiger en wil thuis weer eten, is het dan katwaardig met medicijnen, of laat ik ze door de te hoge waardes alsnog afzien?)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:43

Mijn dierenarts nam de waardes als richtlijn maar keek daarnaast als eerste naar het dier zoals het imo ook zou moeten. De ene kat doet het namelijk beter op een hogere waarde dan de andere kat namelijk.
Het zou imo om de kwaliteit moeten gaan in plaats van getallen. Maakt het tevens ook erg moeilijk want getallen zijn veel beter meetbaar.
Wat betreft de kwaliteit van leven, heeft het dier zin in leven, eet het goed, gaat drinken goed, komt ze nog graag bij je of zit het liever op een stil, donker plekje en gaat er met moeite wat in.
Voor drinken kun je bijvoorbeeld kijken naar een drinkfontein, deed hier heel veel voor beide katten.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:56

Mijn kat werd mager en mager achteraf dronk ie veel maar ik had er 3 dus viel niet op.
Hij zat opeens graag voor verwarming

Okay shoot me ik zag dat ie afviel maar durfde um niet te wegen dus naar de dierenarts
9.5 kilo naar 8 en naar 3.5

Bloed was slecht factor 100 en 1000x teveel
Ik had 3 opties

Dieetvoer en elke maand bloedprikken tot je zag dat de waarden slechter werden.
Aan dialyse en infuus nieuw bloed in lijfje kuur van 3 dagen het was weekend en kersttarief totaal kosten plaatje was minimaal 2500€
En hemelen

Ik koos voor dialyse dus ik zeg hoeveel jaar kan ie dan nog mee ong 3-4
Waarop de dierenarts zei we praten over 3-4 maanden hooguit half jaar maar jaar zeker niet

Toen ging ie gelijk hemelen

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:07

We hebben in het begin best regelmatig geprikt. Maar het belangrijkste blijft: hoe voelt de kat zich en blijft die op gewicht.
Dat is belangrijker dan wat een labwaarde zegt.
Als je wilt, kan ik kijken wat die waren. Ik weet wel dat onze ex-kater die overleden is aan zijn nierfalen, minder hoge waardes had dan onze poes die nu nog leeft. Dus dat zegt niet alles...

De laatste keer wilde de arts ook niet bloed prikken: waarom de kat dat aandoen? Ze voelde zich goed, bleef mooi op gewicht, at het voer goed, vacht was mooi. Geen reden om te prikken dus...

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:10

Sanet deze waarden van kat was al zo slecht dat we um echt in de gaten moesten houden

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:15

Onze rooie heeft het 2x gehad en heeft het met dieet voer nog een tijdje goed gedaan.

Vorige kerst kreeg hij hartfalen erbij en toen ging het heel snel. Hij was 1 dag niet lekker, maar nog alert. Dag erna was het helemaal mis. Met spoed aan infuus en leek op te knappen, maar dag later was het echt niet goed, dus hebben hem laten gaan.
Het was echt vreselijk naar en baal ook dat hij de laatste 2 dagen op de kliniek heeft gelegen.

Toen we hem pas hadden, was hij gedumpt en we wisten dat zijn hart niet 100% was. Nieren kwamen we na 1,5jr achter. Leeftijd onbekend, maar hij was niet heel oud, we schatten rond de 10jr toen.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:20

Mijn reactie was niet naar jou gericht Titia, maar naar de vraag van TS :)

TS: schade aan de nieren is onomkeerbaar, dus de waardes zullen, denk ik, nooit meer volledig normaal worden.


Afbeelding
Hierbij overzichtje van onze kat destijds. Daarna is nog wel geprikt geloof ik, maar heb ik er niet meer naar gevraagd.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:34

Ik heb ze ook niet meer laten meten maar naar de kat gekeken. De graadmeter was voor mij of ze wilde eten en drinken en idd of ze op gewicht bleef. Je weet dat de nieren niet beter worden en de waardes kunnen behoorlijk schommelen.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 20:55

Oke. Dus morgen na de test kijken of er verlaging in zit en dan eerder zien hoe haar toestand is en of ik ze aan het eten en drinken krijg de komende dagen.
Ik wil ze morgen sowieso mee naar huis nemen. Na 5 dagen infuus zal dat niet veel nut meer hebben, en van daaruit zien of we verder gaan.