Zijn er hier mensen met Micro fretten? Want ik kan weinig vinden op internet. Ook waar er eventueel fokkers zijn en/of herplaatsers.
Iemand die mij wegwijs kan maken in de micro fretten wereld?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Thestral schreef:Zulke reacties mogen wegblijven van mij. Die discussie wil ik niet aangaan.
Cayenne schreef:Thestral schreef:Zulke reacties mogen wegblijven van mij. Die discussie wil ik niet aangaan.
Waarom niet?
Het is gewoon niet gezond dat ze zulke dieren fokken. Dan ga je dat toch niet in stand houden?
Dan ben je als koper ook gewoon verkeerd bezig.
Captain schreef:Thestral schreef:Zulke reacties mogen wegblijven van mij. Die discussie wil ik niet aangaan, behalve als je goed onderbouwde kritiek kunt geven.Ja stel je je voor dat je rekening zou houden met dierenwelzijn in plaats van mode.
Solleke_Noah schreef:Ben uit nieuwsgierigheid gaan googelen en vond oa dit:
"Het is een hype die komt overzetten uit Engeland. Ze zijn verder niets anders naar mijn weten, maar de moertjes wegen werkelijk maar iets van 300 gram, rammen 500 à 600 gram. Naar mijn smaak veel en veelte klein. Ik vind Sarafina met haar 500 gram al te klein??: . Moertjes mogen van mij minstens 600 gram wegen en liever 700 dan rond die 600 bungelend. Maar de gemiddelde moer weegt in Nederland toch echt wel iets van 750 à 800 gram.
Of dat gezond is hangt vooral af van de manier waarop ze gefokt zijn. Ik ben niet erg te spreken over de wijze van omgang in de fok met fretten in Engeland (veel bunzingen, er is geld te verdienen aan kleurtjes dus daar zitten ze fors en ongezond mee te fokken, die microfretten hype helpt ook niet, etc.). Om een dergelijk resultaat te krijgen ben je wel meer dan 10 jaar bezig, en door 'smerig fokken' kun je dat resultaat sneller verkrijgen. Door wat ik al weet over Engeland heb ik zeer mijn twijfels bij de wijze waarop deze fretten zo snel zo klein zijn gekregen (denk aan lijnteelt), maar dat is puur mijn gevoel door wat ik al aan ervaring met hen heb. Ik kan er best ongelijk in hebben. En uiteraard zal elke eigenaar van microfretten me ongetwijfeld keihard tegenspreken en hun fretten verdedigen :mrgreen: .
Ze komen nog niet in de gezelschapswereld van weldenkend NL voor gelukkig, en ook ik hoop dat zo te houden. Maar het is mede een reden waarom ik ze nog niet in handen heb gehad, hun gezondheid heb kunnen zien en controleren, of ooit heb gehoord wat voor leeftijden ze bereiken (hoewel ze daarvoor eig. nog te kort bestaan)."
Vind het zelf oprecht jammer dat door al het doorfokken, de gemiddelde leeftijd van fretjes al zo drastisch verlaagd is. Ik zou me dus echt ver houden van dit soort hypes.
Cayenne schreef:Thestral schreef:ja want jij hebt er verstand van? onderzoek naar gedaan etc? wil je aub niet meer reageren.
Reageren staat hier gewoon vrijEn zo te zien ben ik niet de enige die het een onverantwoord idee vind
Solleke_Noah schreef:Ik begrijp het wel TS, ze zijn erg schattig als ze zo klein zijn. We hebben nu een moertje die in wintergewicht 700 gram is, een mini'tje in onze ogen! Zeker omdat ons vorige fretje een ram van 1 kg was, en die was als ram ook al best klein.
Jachtfretten zijn sowieso kleiner gefokt, dus als je graag klein hebt, in de jachtfrettenwereld zoeken naar een gezond kleintje?
Thestral schreef:Klopt, maar dan hoeven mensen me nog niet aan te vallen. Ik wist niet dat het meestal doorgefokte dieren zijn. Daarom dat ik ook om info vroeg van mensen die er verstand van hebben. Nu ik dat weet en het informatieve stuk van hierboven heb gelezen en gegoogeld, staat daar inderdaad nog meer over de hype in engeland. En daar wil ik zeer zeker ook geen deel van uitmaken aangezien dierenwelzijn hier in huis hoog staat!
Cayenne schreef:Thestral schreef:Klopt, maar dan hoeven mensen me nog niet aan te vallen. Ik wist niet dat het meestal doorgefokte dieren zijn. Daarom dat ik ook om info vroeg van mensen die er verstand van hebben. Nu ik dat weet en het informatieve stuk van hierboven heb gelezen en gegoogeld, staat daar inderdaad nog meer over de hype in engeland. En daar wil ik zeer zeker ook geen deel van uitmaken aangezien dierenwelzijn hier in huis hoog staat!
Je ziet dit helaas bij heel veel diersoorten.
Kijk maar naar de katten en honden. Hoe kleiner, hoe gewilder en daar komen jammer genoeg ook veel meer gebreken of gedragsproblemen bij kijken.
Thestral schreef:Ja inderdaad. Heb hier ook een perzische poes van 11 jaar, met een vreselijk platte neus en blaasgruis. Beestje is weggehaald omdat ze totaal onder de klitten zat en niet meer door de neus kon ademen. Echt ZO zielig![]()
Ik snap reacties hier ook wel. Maar ik dacht, wie weet is het een frettenras op zichzelf, net als je de falabella hebt in de paardenwereld. Daarom dat ik ook echt informatie wilde van mensen die verstand hebben van een microfret en dit ook kunnen weerleggen, ook juist om eventueel te waarschuwen voor doorgefokt etc.
Ik ga het gewoon bij mijn heerlijke grote meiden houden hihi
Cayenne schreef:Thestral schreef:Ja inderdaad. Heb hier ook een perzische poes van 11 jaar, met een vreselijk platte neus en blaasgruis. Beestje is weggehaald omdat ze totaal onder de klitten zat en niet meer door de neus kon ademen. Echt ZO zielig![]()
Ik snap reacties hier ook wel. Maar ik dacht, wie weet is het een frettenras op zichzelf, net als je de falabella hebt in de paardenwereld. Daarom dat ik ook echt informatie wilde van mensen die verstand hebben van een microfret en dit ook kunnen weerleggen, ook juist om eventueel te waarschuwen voor doorgefokt etc.
Ik ga het gewoon bij mijn heerlijke grote meiden houden hihi
Heel verstandig TS!
Mijn ouders hebben vroeger ook een Pers gehad en die had voor zijn tijd nog een redelijke neus. Maar zoals je ze nu ziet is gewoon echt heel sneu![]()
En onze overbuurvrouw heeft een ontzettend kleine chihuahua waarbij de ogen ontzettend bol staan alsof ze niet in het schedeltje passen. Hij heeft ook een flinke overbeet en loopt vaak op 3 pootjes ipv 4.