4 vrouwtjes konijnen samen...ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

4 vrouwtjes konijnen samen...ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 20:08

Een vraagje...wij hebben een ruim konijnenverblijf (6 meter lang, 1 meter breed, binnenhok van 1 vierkante meter...nog een hok van 100x60 cm) Daar zitten 4 vrouwtjes en gecastreerd mannetje in. Nu gaat dit goed.

Maar straks in het voorjaar gaan die hormonen aan..alle dames zijn niet gesteriliseerd..ik was benieuwd naar jullie ervaringen van voedsters samen houden die niet geholpen zijn. Ik lees wisselende verhalen op internet..zo lastig

Alvast bedankt!

Amber_anne

Re: 4 vrouwtjes konijnen samen...ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:15

Het is altijd aan te raden om voedsters te castreren ivm met kans op kanker.

Voedsters zijn bitches als je ze bij elkaar hebt. Het kan wel maar ik vind het hok ook niet ontzettend groot voor 5 konijnen. Ze hebben iets meer dan 1 vierkante meter per konijn. Waarom heb je gekozen voor zo veel voedsters. Ik zou er zelf voor kiezen om de groep kleiner te maken

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:21

Ik had exact deze combi, nooit problemen mee gehad. Zolang ze genoeg ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan is het goed! :) eventueel zou je het hok kunnen uitbreiden als je merkt dat het wat onrustig wordt.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:41

Ik heb ook 4 (complete) dames en een gecastreerde man samen zitten. De dames zijn wel zussen van elkaar en zijn nooit uit elkaar geweest. In het voorjaar wel eens dat ze even wat hormonaal kunnen zijn, maar het blijft bij een enkel plukje haar wat ik dan tegenkom :)
Afbeelding

Daarnaast heb ik ook een koppeltje van 2 vrouwtjes en die plakken letterlijk aan elkaar vast.
Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:00

Hier had ik 2 zusjes met 1 gecastreerde ram. Ging prima, tot 1 van de zusjes koliek kreeg en een tijdje bij de DA moest blijven. Daarna vochten de beide voedsters elkaar tot bloedens toe het hok uit. Om na een paar weken apart weer naast elkaar tegen het tralies te liggen. :\

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:00

Afbeelding
Hier nu 3 dames, 1 is geholpen en nu denk een jaar of 7, de andere zijn 1,5.
Ze kunnen bij ons elkaar ontlopen aangezien ze in een wei van 40 meter diep zitten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:02

Hangt voor mijn idee ook wel wat van het ras af. De kleine puntoren zijn in mijn beleving het meest pittig.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:05

Ik heb dan wel niet 4 vrouwtjes, maar wel 2 vrouwtjes samen.
Zoals wel te zien is, het zijn 2 zusjes en ze zijn altijd samen geweest.
Ze zijn ruim 8 maand en de beste maatjes. Liggen ook heel vaak tegen elkaar aan in het hok of onder de tuintafel. Ik heb ze gekocht, met het idee dat als het niet zou gaan er ook nog prima ruimte is om er een gecastreerde ram bij te nemen.
1x paste ik op het konijn van mijn ouders, die een vrouwtje bleek te zijn. Toen gingen ze ineens haren uittrekken en een nestje bouwen. (Ze zaten niet bij elkaar, maar merkten elkaars aanwezigheid wel op)

Moet zeggen dat mijn konijnen wel wat meer ruimte hebben. Ik denk dat jouw hokken prima zijn qua ruimte voor de konijnen maar niet genoeg om 'elkaar uit de weg te gaan wanneer dat nodig is'. Ze hebben hier de hele voortuin 4x13 en lopen de hele dag en nacht daar los.
Afbeelding
Afbeelding

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:18

Heb geen enkel advies maar aaahw wat een lieve nijntjes allemaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:39

ik heb 2 zusjes gehad, die zaten in zo een 2 verdieping hok met een rennetje er voor.
soms hadden ze wel es wat ruzie, en zaten op elkaar te rijden.
en inderdaad in het voorjaar wat gepluk en nestjes maken.
en op een gegeven moment kreeg er een cuniculi,maar ze zijn toch vrij happy 11 en 12 geworden.
kan prima toch, en jij hebt zat ruimte lijkt me.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:45

Het is enorm wisselend, het kan zowel vroeg als laat fout gaan namelijk. Ik heb heel veel ellende met voedster groepen gehad, waarbij de gecastreerde rammen het samen beter deden en elke keer voedsters onderling vervelend. Ruimte is belangrijk en stabiliteit, meeste onrust geeft bijvoorbeeld als ze 's nachts in een ren zitten en overdag meer ruimte hebben. En verder veel geluk hebben.
Het verblijf is voor vijf wel aan de krappe kant. Voor een groep adviseren van vijf adviseren wij altijd een ren van minimaal 10m2. (2m2 per konijn), omdat je dan met dezelfde geslachten te maken hebt en er echt meer ruimte nodig is.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 09:59

Bedankt voor de reacties. Ik kijk het even aan...nu zitten ze vaak met z'n vijfen gezellig tegen elkaar aan. Hok uitbreiding zou kunnen en ze kunnen ook nog los in de tuin.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:24

Wanneer het vaakste mis gaat is echt wanneer ze niet dag en nacht dezelfde omgeving hebben, dus overdag bijv. los in de tuin en 's nachts opgesloten. Die wisseling van territorium is voor een groep vaak funest.