Paniek hond bij de dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Paniek hond bij de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 13:16

Hi iedereen!

Beetje onduidelijke titel, maar ik hoop dat iemand tips heeft.

Ik heb een ontzettend lieve 3 jarige hond. Hij komt uit portugal, wel hier gekomen toen hij een puppy was. Zelf heb ik hem met 7 maanden gekregen. Hij is in alles super behalve bij de dierenarts of als er iets moet gebeuren.

Hij heeft op dit moment telkens jeuk aan zijn oor, dus ik wilde graag dat de dierenarts ging kijken. Ik mag altijd overal aankomen. Hij vind het niet erg om de praktijk in te gaan, kijkt rustig rond. Maar op het moment dat ze wilde gaan kijken pure paniek. Gillen, weg willen en toen dat niet kon viel hij kort uit. Uiteindelijk hebben ze met een snuitje om toch kunnen kijken. Nu is hij niet alleen zo met zijn oor maar ook met zijn bijvoorbeeld nagels knippen. Hechting na castratie eruit halen was ook drama.

Nu moet ik dagelijks zijn oor spoelen wat hij niet toe laat. Zo wel met veel geduld vertrouwd hij me niet. Stel ik houd hem vast dan schiet hij in totale paniek en gaat hij gillen. Nu voorkom ik dit laatste liever natuurlijk maar ik vind het ontzettend lastig om te trainen. Met mijn handen mag ik normaal overal aan zitten, ook nu aan zijn oor. Tot er iets moet gebeuren.

Heeft iemand tips wbt het trainen voor bij de da als wel als tips om het oorspoelen nu gemakkelijk te maken?

daantjuhhhJarig

Re: Paniek hond bij de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:19

Ik lees graag mee met de tips. Onze hond heeft een verleden en ik dank God op mijn blote knietjes dat hij geen gezondheid dingetjes heeft.

Hij is namelijk ook zo bang.
Ik mag ook overal aankomen, maar zo gauw er een zalfje of spraytje aan te pas komt.
Berg je maar op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:50

Die van mij is ook erg bang bij de DA, maar ik geef altijd rescue remedy voordat we gaan en dat haalt er wel de scherpe kantjes vanaf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:02

Ik heb een bange Spanjaard en als ik in de buurt van de d.a ben dan ga ik hem wegen. Dan komt hij toch wat vaker in het pand.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:02

Bach rescue druppels geven op de dag dat je een afspraak hebt staan. Werkt snel, homeopatisch en haalt de scherpe randjes er af.
Vraag eens aan de dierenarts of je zo mag langs komen, zonder dat er iets moet gebeuren. Eventjes de spreekkamer in en door de dierenarts of assistente overal aan laten raken en wat snoepjes geven.

Thuis ook, hou het spuitje / flesje / wat je nodig hebt om het oor schoon te maken bij de hand en ga eerst alleen met je hand bij het oor. Is hij rustig? Dan pak je het flesje zonder het te gebruiken. Braaf? Klaar en belonen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:22

Vraag inderdaad eens aan de DA of je niet langs kan komen om een bezoekje leuk te maken voor de hond.
Wij zijn het eerste jaar maandelijks naar de DA gegaan, puppy begeleiding. Doet de assistente, kijkt in de oren, bekijkt het gebit, friemelt aan het hele lijf, en geeft vooral veel snoepjes en knuffels. Mijn hond is rete enthousiast nu bij de DA, want daar gaan we snoepjes halen. :)) De sterilisatie, bloed afnames, nagel trekken die gescheurd was, anaalklieren legen enz is ze allemaal vergeten of heeft ze niet eens door gehad. :))

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 15:05

Nyaleti schreef:
Bach rescue druppels geven op de dag dat je een afspraak hebt staan. Werkt snel, homeopatisch en haalt de scherpe randjes er af.
Vraag eens aan de dierenarts of je zo mag langs komen, zonder dat er iets moet gebeuren. Eventjes de spreekkamer in en door de dierenarts of assistente overal aan laten raken en wat snoepjes geven.

Thuis ook, hou het spuitje / flesje / wat je nodig hebt om het oor schoon te maken bij de hand en ga eerst alleen met je hand bij het oor. Is hij rustig? Dan pak je het flesje zonder het te gebruiken. Braaf? Klaar en belonen.

Bedankt voor alle tips zover. Ik ga zeker vragen of ik eens vaker bij de dierenarts mag binnen lopen. Ook de kalmerende middeltjes ga ik naar kijken.

Hij krijgt telkens ook de halve snoep pot van de da en van mij ook een hele hoop. De da vindt hij ook erg leuk, behalve als ze iets moet doen.

Dit laatste stukje van de quote doe ik nu steeds. Het voelt alleen steeds als 1 stap naar voren en 2 stappen terug. Op het moment dat ik dan zo ver kom dat ik de mogelijkheid krijg om wat in zijn oor te doen en dat ook doe (moet toch eenmaal daags gebeuren) laat hij me er vervolgens helemaal niet meer bij. Ik probeer daarna nog wel goed af te sluiten, door weer 4 stappen terug te doen tot hij enigzins ontspant.

Ook gister bij de da afgesloten door hem zelf op de tafel te laten springen en hem daar ontspannen te laten liggen. Dit ging dan ook erg goed en vind hij dan ook prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:11

Doet mij een beetje denken aan mijn wat kopschuwe pony, halster/hoofdstel/handen was geen probleem, maar kom niet met een schaar in de buurt om pluim vol oorsmeer te knippen. Combinatie van de focus op dat lichaamsdeel en iets in je hand wat het eng maakt. Oefen dus niet alleen het aanraken met handen, maar ook met dingen incl. geluid maken er mee.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:39

Ik denk dat ik heb gewoon rustig zou wennen aan een snuitje of muilkorf. Mijn honden vinden de dierenarts ook niet oké ( min jongste houdt sowieso niet van vreemden en al helemaal niet van mannen), maar soms moet het gewoon. En dan liever veilig en hem geen kans geven anderen pijn te doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:42

En wat gebeurd er als een DA van het andere geslacht dan je huidige DA iets doet bij de hond?

Mijn teefje (geadopteerd met 2 á 3 jaar, verleden onbekend) is doodsbang bij een mannelijke DA en met de enige vrouwelijke DA is het te doen.

Mijn reu beschouwt iedere DA als een nieuwe beste vriend. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:00

Hier toevallig ook een panieker bij de dierenarts en nagels knippen. Maar een hele fijne dierenarts kon haar van de week prikken zonder complete paniek. Ja ze was gespannen. Maar t was zo gepiept. Ipv normaal bijna 15 minuten stoeien.
Ik merk bij haar dat veel dierenartsen nerveus worden en/of geirriteerd door de reactie waardoor ze nog meer over de flos gaat. Terwijl ze absoluut niet bijt of uitvalt.

Ze krijgt nu puur tranquil ivm wat spanning door de “samenstelling” hier nu. Vuurwerk, pups, drukke buurt etc. En dat kreeg ze met prikken ook en van de week kon ik voor t eerst in bijna 4 jaar nagels knippen zonder vlucht en paniek gedrag.

Dus ik zou ook iets van tranquil (evt het vuurwerk angst pakket) proberen. Al dan niet met training en goed en eerlijk opletten naar jouw houding en die van de dierenarts

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:39

Je hebt een soort kleefmatjes waar je super lekker blikvoer in kunt uitsmeren. Deze kan je dan op hoogte tegen bv een deur plakken waardoor je de hond afleid tijdens een handeling. Dat is niet trainen maar wellicht is afleiding wel iets dat werkt. De snoepjes kan je bv ook in een vloerpuzzel of snuffelmat plaatsen waardoor de focus is op eten ipv de handeling die de dierenarts gaat doen. Succes

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:41

Voor het behandelen nu zou ik denk ik gewoon een snuitje omdoen, in de houdgreep nemen en daarna de hemel in prijzen en heel veel koekjes geven. Het zal nu toch moeten gebeuren, anders wordt het probleem erger en wordt het alleen maar lastiger om aan de oren te zitten (want pijnlijk). Dan kan je het beter nu zo snel en adequaat mogelijk doen, in plaats van er elke keer een heel ding van te maken. Vaak gaan ze het dan zelfs minder erg vinden omdat ze doorkrijgen dat ze er snel vanaf zijn.
Buiten de momenten dat ze behandeld moet worden om, kan je dan rustig oefenen om makkelijker de oren aan te raken, ook met een flesje in je handen. Maar dan heb je ook niet de druk van er moet nú wat in.

Het is lastig oefenen als je hond de dierenarts niet eng vindt maar alleen de handelingen zelf. Ik denk dat daar ook de beste oplossing is om bij voorbaat een snuitje om te doen en alle nare handelingen zo snel mogelijk te doen. En daarna weer uitgebreid belonen, zodat de dierenarts ook niet eng wordt. Soms lukt het gewoon niet zonder dwang en dan kan je het beste maar zorgen dat het zo snel mogelijk voorbij is.

Als ze echt over de zeik gaan helpt afleiden vaak ook niet meer.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 18:16

Mijn DA is een vrouw. Denk niet dat geslacht heel veel uit maakt. Heb ook wel eens een andere gehad, hier hetzelfde verhaal met een hechting eruit halen na castratie.

Afleiden met eten lukt helaas niet. Op het moment dat hij het doorkrijgt dat er iets moet gebeuren is het laatste waar hij aan denkt eten.

@Sanned wat jij zegt twijfel ik inderdaad over. Of er geen ding van proberen te maken en het gewoon doen. Verder inderdaad oefenen met de fles bij zijn oor als de noodzaak er niet is. Denk dat dit het plan van aanpak voor nu wordt.

Net heb ik het enigzins voor elkaar gekregen. De douchekop vindt hij gelukkig minder eng. Hier dus wel een deel mee kunnen spoelen. (Da gaf aan dat dat ook een optie was). Daarna nog hem vast kunnen houden en met de oplossing erin gegaan. Paniek viel mee tot dat het spul in zijn oor kwam. Toen even piepen en natuurlijk gelijk schudden. Ik had zijn eten ook mee onder de douche dus gelijk erna hem flink veel gegeven.

Ik ben trouwens niet bang dat hij naar mij uitvalt. Daarvoor hoef ik hem niet lang genoeg vast te houden. Het kijken in het oor waar hij stil voor moest zitten was echt het probleem. Toen de vlucht optie wegviel was dat het volgende.

Dit is trouwens het monster waar het over gaat *D
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:19

Het is eigenlijk ook super logisch dat hij de dierenarts eng vind als er iets moet gebeuren. Het is een vreemde omgeving waar het al gek ruikt (naar 10 andere honden maar ook naar schoonmaakmiddelen etc) en dan ineens een vreemd persoon die plots in zijn ruimte komt en ook nog eens aan de pijnlijke plekken moet zitten.

Wat voor middel moet je gebruiken? Als het een antibiotica druppel oid is of het echt ernstig ontstoken / vies is, is het een ander verhaal maar als het nu redelijk rustig is ben je misschien beter af met een dagje overslaan als het niet lukt, dan hem weer compleet over z'n toeren te laten gaan. Gewoon heel erg veel oefenen is hier de oplossing denk ik. Meerdere keren per dag eventjes met het flesje bij het oor en niet alleen op het moment dat je eigenlijk wilt gaan schoonmaken.

Mocht je hier vanaf zijn, probeer het dan te blijven oefenen. Soms even stevig achter de oren fixeren, hand om de bek heen, hem laten zitten en over hem heen stappen / tegenhouden van achter. Iets wat je anders nooit doet natuurlijk maar alleen als er iets moet gebeuren. Je hond bouwt daardoor waarschijnlijk al heel veel stress op omdat dat al anders is dan normaal.
Een flesje oid pakken en dat hij z'n oor houden, hem vast houden en iets richting z'n oog brengen (veilige afstanden zodat je hem niet perongeluk kan verwonden), een teentje pakken om te oefenen voor nageltjes knippen mocht dat eens nodig zijn.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 19:27

Het is gelukkig nog niet echt ontstoken. Ik gebruik nu TrizAural, dat is spoelmiddel op waterbasis. Dus gelukkig geen antibiotica. Het is dan ook redelijk rustig.

Dat oefenen met vasthouden is een hele goede. Zeker ook in combinatie met dingen in de hand hebben en naar hem toe bewegen. Daar ga ik sowieso mee aan de slag.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:48

Wat een schatje <3 . Ik zou het oefenen niet combineren met dan ineens tóch iets in het oor doen. Eigenlijk ben je daardoor onbetrouwbaar, want het ene moment ga je niet over zijn grens en het andere doe je dat stiekem toch. Dus het toedienen zou ik nu snel en onder dwang doen en los daarvan oefenen zonder over zijn grens te gaan.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:12

Als er iets moet gebeuren, laat ik ze eerst goed ruiken aan hetgeen ik vast heb. Daarna hebben ze maar stil te zitten terwijl ik m'n ding doe. Desnoods 10x op de plaats zetten, maar dan ook 10x een ferme ZIT erbij. Wat moet, dat moet, ze hebben geen keuze.
Na het gebeuren zijn ze de mooiste en beste en liefste en krijgen ze kusjes en kietels en koekjes.
In het begin even doorzetten (klitten superkort op de vacht eruit knippen is nogal een uitdaging bij een oortje dat continue beweegt), maar de aanhouder wint hoor. In de aanleer-fase doe ik sommige dingen zelfs in etappes. Beetje knippen, pauze met kietels, weer beetje knippen, pauze, etc. Na een aantal keer lukt het gewoon in een keer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:57

Ik ben toch ook meer van de 'jammer maar helaas, het moet even' aanpak. En soms is het slechts vervelend, soms doet de dierenarts je gewoonweg pijn. Het is niet leuk en dat hoeft ook niet, het moet nou eenmaal gebeuren. Dan heb ik liever 10 seconden paniek dan 15 minuten stress.
En als er iets vervelends moet gebeuren wil ik dat mijn hond mijn steun voelt. Dat houdt in dat ik bepaal hoe en wat er gebeurt, inclusief wie mijn hond vasthoudt en of daar een snuitje of niet om heen gaat.
Ik wil namelijk geen geklooi tussendoor. Snuitje gaat om, of niet.
Belangrijk is namelijk dat de hond jou als steun ervaart. Dat als hij begint te gillen jij zelf niet ongerust wordt over de situatie en kalmte uit blijft stralen. Jij weet het plan van aanpak en jij hebt de touwtjes in handen.

Zelf kun je inderdaad oefenen met in oren kijken, middels spelvorm. Even kijken en gek rondje rennen, wiejooee en weer even in oor kijken en balletje gooien etc.

Wij lopen ook geregeld even binnen om te wegen en eventueel een aaitje of koekje te halen, zo is een bezoekje aan de dierenarts niet meteen iets vervelends.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 12:48

Even een update

Vandaag toch maar weer naar DA geweest, ik zag niet genoeg verbetering en wilde niet te lang er mee doorlopen.

Ik had eigenlijk een afspraak gemaakt met de vraag voor een roesje. Zodat ze in ieder geval rustig konden kijken. Maar het ging zo goed dat dit niet nodig was. Het aanraken en zonder instrument kijken vond timo prima. Daarna snuitje omgedaan assistente erbij en in het oor gekeken. Dit ging verrassend goed, ik zag dat hij bang was maar hij bleef nog een stuk rustiger dan vorige keer waardoor ze goed kon kijken.

Daarna ook nog goed stil gestaan met een crème in het oor doen. Nu hoeft er aankomende week even niets. Volgende week echter moet hij terugkomen voor nog een behandeling.

Ik heb gelijk even gevraagd of deze zelfde da er dan weer was. Helaas is ze alleen waarnemend da in de vakantie. De zelfde assistente echter is er wel. Ik heb dan ook de afspraak gemaakt als zij er weer is om te helpen.

Hopelijk gaat het weer zo goed volgende keer! :j