kitten wilt niet vastgehouden worden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

kitten wilt niet vastgehouden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 22:15

Hey,

Sinds 3 weken hebben we 2 kittens in huis. Het is broer en zus, ze zijn nu 12 weken oud.

De dame heeft toen ze 3 - 4 weken was met haar staartje tussen de deur gezeten. Hiervoor is ze meerdere keren bij de dierenarts geweest. De dierenarts heeft onder lokale verdoving het topje geamputeerd. Dit is verder goed genezen. Maar natuurlijk elke keer op controle geweest daarvoor.

Nu lopen we tegen het "probleem" aan dat ze dus liever niet vastgehouden wilt worden. Zodra je dit doet begint ze te miauwen (de boze mauw wat iedere katteneigenaar kent) en te grommen.

We willen haar natuurlijk leren dat vasthouden niet erg is. Want dat zal soms toch wel eens moeten gebeuren.
Maar wat is nu de beste manier?
Vasthouden en laat maar grommen;zodra ze gekalmeerd is weg laten gaan?
Of het opnieuw aanleren....als dit nog lukt.

Afgelopen week moesten we voor de 2e enting en chip naar de dierenarts. Was 1 groot gil en gromfestijn. Tijdens het chippen moest ze in de handdoek gewikkeld worden want ze waren bang dat ze flink zou uithalen. Dit helpt natuurlijk ook niet voor het vertrouwen.

Ze komt wel uit zich zelf op schoot liggen of tegen je aan. Aaien is dan ook dikke prima. Als ze rondloopt en dan wilt aaien geeft een schrik/vlucht reactie.

Ook denken we doordat ze vaak en langere tijd van moeder is gescheiden ze daarom graag sabbelt aan dekentjes. Ze ligt dan echt te sabbelen en te kneden alsof ze aan het drinken is.

Kortom ons kattenkind heeft al heel wat meegemaakt.Dus alle tips zijn welkom

Maureen95

Re: kitten wilt niet vastgehouden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:19

Kan het zijn dat ze pijn heeft? Als je je kitten nou eens gewoon op de grond vasthoudt en haar dan overal even aanraakt. Kijk dan of er plekken zijn waar ze echt boos wordt en gaat mauwen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:19

In kleine stapjes weer opnieuw beginnen, laten zien dat een hand niet eng is, dan rustig aaien etc en zo steeds langzaam een stapje verder gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:28

Wij hebben er ook zo eentje. Zogauw ik voor de tv zit komt ze op schoot zitten, dan kan ik haar aaien en knuffelen. Maar als ze ergens rondloopt kan je haar echt niet pakken of aaien.
We hebben haar nu net een jaar.
Dan is het maar zo.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:36

Mijn kitten had die neiging ook een beetje. Voordat zs bij mij kwam moest ze vaak naar dierenartsen en daaarna twee keer per dag zalf in haar oogje. Toen ze bij mij kwam kon ik haar echt niet tillen. Soms kwam ze bij mij zitten maar dat ging niet van harte.

Nu is ze een maand of 4 bij mij en op een incident bij de dierenarts na kan ik haar nu optillen en knuffelt ze graag. Maar het optillen gaat echt niet van harte. Wat ik haar heb geleerd is komen op het roepen van haar naam / tikken op de plek waar ze heen moet. Zo kan je verplaatsen zonder te tillen. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:52

Opnieuw beginnen met opbouwen en belonen met wat lekkers zodat ze weer een positieve ervaring heeft met oppakken?