Muronia's Afrikaantjes deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Muronia's Afrikaantjes deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 20:08

Een tijd geleden heb ik eens een topic geopend over mijn Afrikaantjes, oftewel, mijn Malawi Cichliden. Inmiddels is het bestand toch wel weer wat gewijzigd, dus het leek me leuk om weer eens wat foto's met jullie te delen.

Voor de niet-kenners, Malawi Cichliden zijn zoetwater vissen en komen oorspronkelijk uit Lake Malawi in Malawi (Afrika). De kleinste vissen zijn de mbuna's. Dit zijn rotsbewoners en staan bekend om hun felle karakters. Daarnaast zijn er de keizerbaarsen (Aulonocara's). Deze leven in een overgangsbiotoop tussen rots en vrije ruimte. Tot slot zijn er de vrijzwemmers. Dit zijn de grote cichliden, meest ook roofvissen.

Malawi cichliden staan bekend om hun prachtige kleuren. Het zijn de meest gekleurde zoetwatervissen ter wereld. Hun omgeving is echter niet al te kleurrijk. Planten is geen lang leven gegund, want die worden als lekker hapje gezien. Zeer harde planten, zoals de valisneria of anubias willen het wel eens redden. Hout past ook niet in een malawibiotoop omdat deze vissen het beste gedijen in hard water en hout het water verzuurt.

Ik heb in mijn aquarium meest mbuna's en daarnaast 2 koppels aulonocara. Mijn bak is ingericht met veel rotsen, maar er is ook vrije zwemruimte.

Ik zal jullie niet vermoeien met de latijnse namen, maar laten we gewoon eens visjes kijken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:44

Die laatste foto is erg mooi!!! Love aquariums.. altijd 1 gehad ook met Malawi visjes... Maar nu geen ruimte meer voor helaas. Hopelijk in de toekomst weer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 01:52

Ja cichliden zijn geweldig! Ik heb met die uit lake Victoria gewerkt omdat het een hele interessante soort is voor evolutionair onderzoek. Normaal doet evolutie er miljoenen jaren over, maar in cichliden maar een paar 1000 jaar. Het is zelfs zo erg dat Victoria 1500 jaar terug droog stond en in die jaren zijn er 500 soorten ontstaan. Ik heb gewerkt met p.pundamilia-like en p.nyererei-like, dat zijn zustersoorten van elkaar, ze zijn nog niet eens volledig afgescheiden van elkaar. Maar het grappige is die in het lab zijn alweer bewezen anders qua genetica dan de wild variant, daarom de like erachter. Ik vind het nog altijd reuze-interessante vissen. Mooie vissen ook om naar te kijken! <3
Oh ik heb ook een vraag, heb je alleen vrouwtjes of ook mannetjes? Van Victoria moeten de mannen apart van andere mannen zitten want ze zijn extreem agressief, ik vraag me af of dat bij de jouwe ook zo is. (Sorry ik ben en blijf een bioloog :') )

boeflover

Re: Muronia's Afrikaantjes deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:51

Heb je ook een foto van je bak? Wat veel soorten zo!
En ik denk ook vrouwtje te zien, geen problemen met vechtende mannen en gejaag achter de vrouwtjes? Wij hebben jaren cycliden gehad maar hebben uiteindelijk enkel nog mannen gehouden, gaf toch wat meer rust in de bak. Herken veel soorten. Super mooie vissen, ik vond het ook altijd heel bijzonder hoe ze uiteindelijk wel, of juist niet, op kleur kwamen. Vissen die minder dominant zijn kleuren minder door als de dominante exemplaren. Dan had je 2 vissen van hetzelfde soort waarbij 1 knal oranje was, terwijl de andere blauw bleef.