Voor de niet-kenners, Malawi Cichliden zijn zoetwater vissen en komen oorspronkelijk uit Lake Malawi in Malawi (Afrika). De kleinste vissen zijn de mbuna's. Dit zijn rotsbewoners en staan bekend om hun felle karakters. Daarnaast zijn er de keizerbaarsen (Aulonocara's). Deze leven in een overgangsbiotoop tussen rots en vrije ruimte. Tot slot zijn er de vrijzwemmers. Dit zijn de grote cichliden, meest ook roofvissen.
Malawi cichliden staan bekend om hun prachtige kleuren. Het zijn de meest gekleurde zoetwatervissen ter wereld. Hun omgeving is echter niet al te kleurrijk. Planten is geen lang leven gegund, want die worden als lekker hapje gezien. Zeer harde planten, zoals de valisneria of anubias willen het wel eens redden. Hout past ook niet in een malawibiotoop omdat deze vissen het beste gedijen in hard water en hout het water verzuurt.
Ik heb in mijn aquarium meest mbuna's en daarnaast 2 koppels aulonocara. Mijn bak is ingericht met veel rotsen, maar er is ook vrije zwemruimte.
Ik zal jullie niet vermoeien met de latijnse namen, maar laten we gewoon eens visjes kijken