Bokkers met Eurasier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Bokkers met Eurasier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 12:48

Hoihoi!

Eindelijk na lang zoeken, researchen en met mijn vriend praten is het zo ver. Ik heb een ras gevonden die bij ons beide past.

Was best lastig moet ik zeggen, we wilde een middelgrote hond met het liefst lang haar. Mijn vriend en schoonmoeder zijn snel bang voor honden en wilde iets rustigs. Ik kom uit de werkhonden wereld en wilde een hond waar samenwerking inzit. Nu dus de Eurasier.

Nu staan we net een maand op de wachtlijst en moeten we nog wel even. Genoeg tijd om te sparen en verhalen te lezen van anderen. Opvoeding, voeding e.d. Het ras is nog niet heel bekend in Nederland en het lijkt mij leuk om hier met zijn alle verhalen te delen. Tot de pup komt en daarna.

Kuggur

Re: Bokkers met Eurasier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:09

Moest hem googlen. Mooie honden zeg, zien er uit als king size ijslandse schapenhonden.
Jammer alleen van de smalle genetische basis van het stamboek. Typisch FCI geblunder.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:41

Jaa dat zeker nog, hier heb ik ook naar geinformeerd want inteelt vind ik een nogo. Op dit moment komen er veel honden vanuit Duitsland en Zweden maar moet nog enorm groeien.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:48

Mijn schoonouders hebben een kruising Eurasier, Het is een geweldige hond! Ze stinkt niet, verhaart niet extreem en is inderdaad niet erg druk. Ik geloof dat ze een kruising is met Chowchow, keeshond en Eurasier.

Afbeelding

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 16:51

Wat een leukerd! Eurasier is ook al chow met grote kees dus zou goed kunnen voor de genen ook!
Wij waren wel een beetje bang voor het gedrag van een samo en chow erin wegens veel bewegen bij de samo en vrij dominant in de chow. Lijkt toch mee te vallen, hoe is jouw ervaring daarin?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:56

Dat is bij deze absoluut niet zo. Ze is heel goed opgevoed en zal ook nooit brutaal zijn. Eerder onderdanig. Wel vrij eenkennig en het duurt even voordat je haar vertrouwen hebt. Ik had nooit veel met honden, maar sinds ik deze ken is het toch wel anders :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:04

Ik heb geen Eurasier maar een grote keeshond, mag ik me ook melden ;).

Is toch voor de helft hetzelfde ras haha, helaas kon ik geen keeshonden topic vinden.

De vacht is prima te onderhouden, veel minder werk dan ik dacht. Qua karakter kan ik denk ik wat minder meepraten, want ik heb echt een eigenwijze hyperactieve keeshond..

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:28

Hier geen Eurasier maar wel een Samojeed dus dat zit er deels natuurlijk wel in. Mijn Samojeed is een super fijne hond die heel stabiel is en graag beweegt maar in huis rustig is. En lief met de katten ook, geen jachtlust. Hij kan prima los lopen zonder te verdwijnen voor langere tijd en is super sociaal. Hij is dan ook al vanaf kleins af aan gewend om los te lopen en heeft gewoon een consequente opvoeding gekregen. Hij is nu 2.5 en niet gecastreerd omdat hij zo makkelijk in de omgang is en totaal niet stoer doet naar andere reuen. Onze fokker fokt dan ook best wel op karakter en hun honden zijn allemaal echt zacht van karakter zover wij hebben kunnen zien. Dat is al een goede start en dan moet je gewoon ook geluk hebben met het individuele karakter. Maar met het opgroeien en opvoeden kun je zeker zelf ook veel doen.
Het zijn oer honden en qua gezondheid ook nog best vrij van grote problemen maar ook wel aardig zelfstandig dus je moet ze vanaf pup gewoon lekker consequent opvoeden. Mijn Marley heeft zeker de wil om te werken samen, ik step met hem en we doen dogfunity bij de hondenschool, dat is een soort agility Light. Doet hij best aardig maar soms wel op zijn eigen manier, het blijft een lekker eigenwijze poolhond dus ik verwacht ook niet dat hij altijd de oefeningen vlekkeloos uitvoert, als hij zijn best maar doet. En lol hebben we daarbij zeker! :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 08:52

Jaa geen probleem! Alle rassen die erin zitten, wees welkom!

@billy Ik ben ook heel erg blij dat omdat ze nog vrij zijn van de meeste dingen we daar ook op moeten testen dmv borg die we bij aanschaf van pup betalen. Als we heupen ogen oren ellebogen laten testen dan krijgen we die borg weer terug naar anderhalfjaar. Klinkt echt als een heerlijke samo die je hebt. De toewijding aan elke dag fysiek uitdagen konden wij niet geven anders wist ik het wel

(natuurlijk word onze hond later 5x per dag uitgelaten, maar op slechte dagen kunnen dat ook prima 10 min per keer zijn)

@renee. Handen vol aan dus :') Was je er wel op berekend? Of was dit een leuke verassing toen ze/hij opgroeide?

Van beide zijn foto's natuurlijk welkom O:) O:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:03

En vriendin heeft een inmiddels gepassioneerde Eurasier en die was wel behoorlijk actief. Zij deed er agility mee en daarnaast veel wandelen. Is inderdaad een super lief die, wel heel vocaal.

En dat haar, al dat haar. :') Hij ging ieder x aantal weken naar het trimsalon voor een was & borstelbeurt.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:11

Ik heb een volle keeshond pup en een kruising eurasier keeshond. De keeshond is natuurlijk nog jong, maar het grootste verschil vind ik de neiging tot blaffen. De eurasier hoor je alleen als er écht wat is, de keeshond blaft naar alles en iedereen. Vacht is hetzelfde. Karakter verschillend. De eurasier maakt het je graag naar de zin, zoekt geen problemen op. Ook nooit gedaan. Heeft maling aan andere honden en is daar ook niet zo vriendelijk tegen. Voor mensen heel zachtaardig. Is de kees ook, maar vooral wat luidruchtiger dus.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:19

Marley kan ook op een slechte dag prima alleen kleine rondjes lopen trouwens, dat is geen groot probleem. Maar ik vind het wel fijn een iets actievere hond te hebben na ruim 20 jaar Berner Sennen te hebben gehad :D

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 10:13

Citaat:
En vriendin heeft een inmiddels gepassioneerde Eurasier en die was wel behoorlijk actief. Zij deed er agility mee en daarnaast veel wandelen. Is inderdaad een super lief die, wel heel vocaal.

En dat haar, al dat haar. :') Hij ging ieder x aantal weken naar het trimsalon voor een was & borstelbeurt.
Ik hoop dat agility ooit gaat lukken. Het is voor mij zeker geen must en in het gesprek van de vereniging hoorde ik ook dat inderdaad soms het oertype de kop opsteekt en dat je beter zelf over de hekjes kan springen :') Helemaal prima natuurlijk! Haar... tja dat weten we het voordeel is dat het wel grotendeels binnen de verharingsperiodes blijft

Citaat:
Ik heb een volle keeshond pup en een kruising eurasier keeshond. De keeshond is natuurlijk nog jong, maar het grootste verschil vind ik de neiging tot blaffen. De eurasier hoor je alleen als er écht wat is, de keeshond blaft naar alles en iedereen. Vacht is hetzelfde. Karakter verschillend. De eurasier maakt het je graag naar de zin, zoekt geen problemen op. Ook nooit gedaan. Heeft maling aan andere honden en is daar ook niet zo vriendelijk tegen. Voor mensen heel zachtaardig. Is de kees ook, maar vooral wat luidruchtiger dus.
Ik kan zelf heel slecht tegen blaffende honden. Misschien ontstaan door mn vorige werkgeefster die daar ook een hekel aan had en ik ervaarde hoe het is als ze gewoon stil zijn :')

Citaat:
Marley kan ook op een slechte dag prima alleen kleine rondjes lopen trouwens, dat is geen groot probleem. Maar ik vind het wel fijn een iets actievere hond te hebben na ruim 20 jaar Berner Sennen te hebben gehad :D
Dat snap ik zeker! Ik zou nu ook denken geef mij maar elke dag een uur lopen nu ik al 5 jaar de behoefte heb aan een hond. Maar dan ga ik zelf kritisch kijken en dan weet ik dat ik dat op lange termijn, bij een actief karakter, niet ga volhouden of niet met plezier doe. Dat vind ik echt niet eerlijk