Kat gedraagt zich anders sinds aanschaf nieuwe kitten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lfrwinterz

Kat gedraagt zich anders sinds aanschaf nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 07:50

Hoi allemaal!

Ik zal jullie even onze situatie uitleggen. Wij hebben al zo’n 6 a 7 jaar een hele lieve poes Twinky, die nu ongeveer 14 jaar zou moeten zijn. Dit is niet zeker want als kitten is ze gevonden. Twinky is een mega aanhankelijke kat die heel erg graag betrokken is bij ons best drukke gezin.

Zo’n 2 weken terug liep er opeens een kitten bij ons in de tuin. Enorm schuw en bang, en Twinky leek hem een beetje onder haar hoede te nemen. Kitten werd steeds minder bang, tot dat ze afgelopen zondag zomaar mee naar binnen liep. Ondertussen is ze helemaal aan ons gewend en al mee geweest naar de dierenarts om even te kijken of alles goed zit.

Maar sinds de kitten bij ons binnen leeft is Twinky anders. Ze maakt soort van grommende geluiden naar iedereen, ook de kitten, laat zich bijna niet meer aaien en op schoot liggen al helemaal niet meer, terwijl ze eerst de hele avond bij je kwam liggen. Het lijkt wel alsof ze boos op ons is.

Als dit door de kitten komt, en we zijn er zeker van dat dat zo is, zal ze er dan aan wennen en weer ‘normaal’ worden? Of blijft ze de knorrepot die ze nu is? Wij willen natuurlijk het liefst dat ze beide kunnen blijven en het gewoon goed gaat, maar is dit wel mogelijk?

Ik hoop dat jullie ervaringen/kennis kunnen delen om te helpen!
Groetjes Renske

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:31

Ik heb jaren geleden een verwaarloosde kater in huis genomen. Heerlijk dier, een ros geval dat ik Simba genoemd heb. Hij sliep ongeveer 22 uur per dag en at graag lasagne :+ Hij kwam wel naast mij liggen in de zetel en werd ook graag geaaid, maar hem oppakken was nooit zijn ding.

Na pakweg een half jaar vond mijn exvriend dat er een 2de kat moest bijkomen, want "Simba was eenzaam". Volgens hem. Nou, oké dan. Een Nala erbij gezocht, een kattin van een week of 8 oud.

De rust is huis was per direct weg hoor. Natuurlijk, zo'n jong ding heeft veel meer energie dan mijn rustige, volwassen Simba, daar kon ik nog wel inkomen. Maar ik vond het echt oprecht zielig voor hem - dat kleine ding zat heel de dag achter hem aan, liet hem niet rustig zijn slaapje doen, viel hem echt lastig.

Simba veranderde daar niet echt onder, zoals jij jouw kat beschrijft, maar hij zocht steeds andere plekjes op waar hij hopelijk toch rustig zou liggen. Daardoor kreeg ik hem minder te zien, want als hij bij mij in de zetel kwam hangen, kwam Nala spelen, en joeg ze hem daarmee weg.

Natuurlijk voorzag ik verschillende mandjes en krabpalen en van die hangmandjes aan de verwarmingen, maar het is en blijft een beperkte ruimte.

Na overleg met de dierenarts kwam ik te weten dat het doorsnee appartement (een goeie 100 vierkante meter) te klein is wat betreft territorium voor 2 katten. Het zijn solitaire dieren. Er zullen katten genoeg zijn die deze ruimte zonder issues delen met andere katten, maar in theorie is de drift naar meer eigen ruimte groter dan de aangeboden ruimte. Dit kan dus voor stress/ongemak zorgen.

Als ik dit op voorhand geweten had, had ik nooit een 2de kat genomen.

maitestar23

Re: Kat gedraagt zich anders sinds aanschaf nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:15

Katten zijn gewoon solitaire dieren en helemaal als ze al zo lang alleen heeft geleefd.
Uiteindelijk zou je het waarschijnlijk wel leefbaar kunnen krijgen, maar of je dat moet willen is een 2e.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:35

gewenning aan soortgenoot of bv hond in huis kan lang duren voordat je het idee hebt dat ze er helemaal vrede mee hebben, soms wel maand of 2 zeker of langer.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:38

Dat katten solitair zijn is een beetje achterhaald. Wij hebben twee katten van dezelfde leeftijd, en ik ga nooit meer een kat alleen houden want ze zijn zo leuk en blij met elkaar. <3

Wat hier wel het probleem kan zijn is dat het verschil in leeftijd te groot is. Jonge katten zijn over het algemeen veel actiever dan oudere katten, en die kunnen daar wat grumpy van worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:42

Hier een kat die telkens ongeveer een jaar nodig heeft om te wennen aan een nieuwe kat in huis.
Normaal zit er bijna constant binnen, nieuwe poes en ze komt een jaar lang enkel vlug-vlug binnen om te eten en is terug weg. Is ook bij haar altijd goed gekomen, sommigen hebben gewoon veeeeeel tijd nodig.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:59

Ik heb ongeveer dezelfde situatie, al is mijn oudere kat pas 5 en heeft daarvan ook 4,5 jaar een andere kattenvriend gehad. Ik heb sinds 3 weken ook een nieuwe kitten erbij, ze vind het met vlagen heel leuk.
Want ze speelt zelf ook nog graag en hij wilt heel graag spelen. En met vlagen wordt ze gek van hem, dan kan hij ook een tik of een grom krijgen.

Ik vind het ook jammer dat ze mij iets minder opzoekt omdat kitten er dan al vaak is. Maar ze komt steeds vaker toch bij me liggen, ook als hij er ook ligt. En als ze er geen zin in heeft zijn er genoeg plekjes waar hij nog niet bij kan. Hij leert inmiddels dat als hij rustig doet ze beter op hem reageert. Niet dat dat hem weerhoudt om haar stiekem te bespringen.
Ze kunnen samen heel goed spelen met een hengel, ze vindt het ook fantastisch dat hij de halve kerstboom inhoud eruit haalt. Hij kan echt idolaat naar haar staren, zij rolt nog net niet met haar ogen.

Ik probeer wel op te letten dat ik ook echt momenten pak om haar te kroelen zonder mijn aandacht naar hem gaat.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:27

Captain schreef:
Dat katten solitair zijn is een beetje achterhaald. Wij hebben twee katten van dezelfde leeftijd, en ik ga nooit meer een kat alleen houden want ze zijn zo leuk en blij met elkaar. <3

Wat hier wel het probleem kan zijn is dat het verschil in leeftijd te groot is. Jonge katten zijn over het algemeen veel actiever dan oudere katten, en die kunnen daar wat grumpy van worden.

Nee hoor, is niet achterhaald maar ligt geheel aan de situatie.
Die van jou zijn, gok ik door dezelfde leeftijd, tegelijk komen en daardoor met elkaar opgegroeid.
Ook speelt het geslacht van de beide dieren nog mee. Poezen kunnen wat rustiger en serieuzer zijn en daardoor minder goed klikken met bijv. een speels jong katertje.

Een oudere kat samenvoegen met een kitten of een andere kat gaat vaak gewoon niet, of als het met ingrepen wel lukt houdt je vaak een kat over die altijd wat anders zal zijn dan hij/zij voorheen was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:35

De volwassen kat woont jaren in een huis, heeft het hele huis alleen en dan opeens is er een indringer.
Geen wonder dat ze zich zo gedraagt. 2 katten aan elkaar laten wennen moet je ook stap voor stap doen.

Wil je ze allebei houden dan is het raadzaam om de kleine apart te gaan zetten in een kamer en vandaaruit ze samen te gaan introduceren. Dat begint bij dekentjes wisselen.

Ik ben zelf fan van katten kenner Jackson Galaxy. Hij(en je zal er nog meer vinden) heeft legio youtube filmpjes waarin in uitlegd hoe je goed 2 katten kan introduceren. Verder ook heel veel informatie over divers kattengedrag.
Al zijn filmpjes vind je op youtube.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:10

wij hebben hier 2 jaar geleden ook een kitten in huis genomen naast de huidige kat (zij was toen 3).
Ze tolereren elkaar inmiddels, en de oudste kat gromt steeds een beetje minder naar de jongste :') Maar zo klein als zij is, ze heeft die grote lompe puber wel onder controle :))

Sommige katten doen het goed samen, anderen niet. Ze kunnen bij ons door het hele huis en hebben genoeg plekjes om rust te zoeken als ze geen zin hebben in elkaar en zo gaat het prima :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:27

Ik zou inderdaad kijken of je ze opnieuw kan introduceren. Maar, een kat van 14 zit vaak ook niet meer te wachten op een kitten. Zeker als kitten straks meer los komt en drukker wordt.

Ik zou mogelijk in dit geval zelfs overwegen een leuk huisje te zoeken voor kitten. Liefst met een ander kittenvriendje :)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:10

Maar 2 weken is echt nog heel kort om nu al die conclusie te trekken om voor kitten een ander huis te vinden. Ik heb keurig 'volgens de voorschriften' mijn katten aan elkaar geïntroduceerd, toch gaat het nog steeds met kleine stapjes. Maar de afgelopen 1,5 week heb ik ze al meerdere keren samen op bed of op de bank aangetroffen. Niet tegen elkaar, maar wel binnen een meter van elkaar.
Zo ging het 4 jaar geleden met mijn andere kater ook, daar deed ze nog veel lelijker tegen en dat ging met een paar weken gewoon goed.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:13

Lenexa schreef:
Maar 2 weken is echt nog heel kort om nu al die conclusie te trekken om voor kitten een ander huis te vinden. Ik heb keurig 'volgens de voorschriften' mijn katten aan elkaar geïntroduceerd, toch gaat het nog steeds met kleine stapjes. Maar de afgelopen 1,5 week heb ik ze al meerdere keren samen op bed of op de bank aangetroffen. Niet tegen elkaar, maar wel binnen een meter van elkaar.
Zo ging het 4 jaar geleden met mijn andere kater ook, daar deed ze nog veel lelijker tegen en dat ging met een paar weken gewoon goed.

Klopt, maar kat is al 14. Dat is vaak niet echt een combi met een kitten. Ik zou dan liever kitten zo jong mogelijk herplaatsen, ipv net helemaal gewend laten zijn en dan alsnog moeten verhuizen. Bovendien hebben kittens vaak behoefte aan een speelmaatje.

Maar dat is een persoonlijke keuze, puur iets om te overwegen :)