Voeding puppy

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

Voeding puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 17:25

Na heel lang wachten gaan we Volgende week eindelijk onze pup ophalen bij de fokker.
Daar krijgt hij Royal canin medium puppy brok die ze mengen met gekookte rijst vlees en groente.
Nu kan ik via de fokker een grote zak van 20kg van deze brok bestellen.
Heeft er iemand ervaring met dit voer? Ervaringen van internet zijn nogal wisselend.

De honden van de fokker zien er erg goed en gezond uit.

Onze eigen honden voer ik geen brok maar zeker voor een puppy overweeg ik het wel zodat hij zeker alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Dus is die Royal canin een aanrader?

Duhelo

Re: Voeding puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:36

Royal Canin hoort op zich bij de premium merken, echter vind ik het persoonlijk geen goede voeding.

Een hond is in eerste instantie een carnivoor, en in RC en andere "goede" merken heb je met wat geluk 4 % vlees erin.

Beter kijk je uit naar een goede graanvrije brok, hoe hoger het vleesaandeel hoe beter.
Welk ras is je puppy?
Dit is bv een goede voeding, en wss nog goedkoper dan RC
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... owv#Junior

JE neemt best wel een weekje of 3 tijd om je puppy over te schakelen als je verandert van voer.

Vanillia

Re: Voeding puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:42

Die van ons krijgt al haar hele leven Royal Canin Maxi, eerst de puppy variant, en nu de adult. Ze ziet er goed uit, heeft veel energie en haar ontlasting is goed, dus wij zijn tevreden :)

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 17:46

Dat lage vleespercentage staat mij ook niet aan eigenlijk. Al zou je verwachten dat het toch wel goed voer moet zijn met die prijs. De pups zien er fantastisch uit nu en ze eten het wel graag in ieder geval.

De puppy is een Sharpei en die zijn best gevoelig dus ik wil écht goede voeding. Prijs maakt niet uit.
Qua overstappen zou ik dus beter toch die zak voer kunnen aanschaffen en dan rustig aan overschakelen naar voeding van mijn keuze?

Dat wolf of wilderness ziet er goed uit trouwens.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:47

Royal Canin heeft in het niet zo verre verleden zich bij mij niet populair gemaakt door zeer dieronvriendelijke dierproeven te doen ten bate van het voer. Daarbij zit er in RC behoorlijk wat graan. Zeker bij dé sharpei zou ik heel voorzichtig zijn met voer. Die zijn over het algemeen nogal vattelijk voor allergieën

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:48

Als je wil overschakelen inderdaad heel rustig doen over een periode van een aantal weken, waarbij je het % oude brokken steeds lager maakt en het % nieuwe steeds groter. Als je te snel wisselt heb je kans op maag- en darmproblemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:22

Royal canin met rijst vlees en groente. Wat een bijzonderde combi..

Hier momenteel mijn nestje liggen waar ze kivo kvv (dus echt vlees ) en brit care grain free salmon en potato puppy krijgen.
Overschakelen hoeft zeker niet met 20 kg. Eerder met 1 kg a max 5 kg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:58

Duhelo schreef:
Royal Canin hoort op zich bij de premium merken, echter vind ik het persoonlijk geen goede voeding.

Een hond is in eerste instantie een carnivoor, en in RC en andere "goede" merken heb je met wat geluk 4 % vlees erin.

Beter kijk je uit naar een goede graanvrije brok, hoe hoger het vleesaandeel hoe beter.
Welk ras is je puppy?

JE neemt best wel een weekje of 3 tijd om je puppy over te schakelen als je verandert van voer.

Die 4% vlees is een uiterst hardnekkig fabel.

Samenstelling royal canin medium puppy:
Gevogelteproteïne (gedroogd), dierlijk vet, maïs, plantaardige eiwitisolaat *, bietenpulp, tarwemeel, rijst, dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd), tarwe, maïzena, visolie, gisten, soja-olie, mineralen, fructo-oligosacchariden (0,34%), Gisthydrolysaat (bron van mannan-oligosacchariden), gistextract (bron van beta-glucanen), goudsbloemmeel (bron van luteïne).
* L.I.P.: Geselecteerde, gemakkelijk verteerbare eiwitten van hoge biologische waarde.

Het gaat om een product met 32% eiwit en het leeuwendeel komt uit deze 3 ingrediënten: Gevogelteproteïne (gedroogd), plantaardig eiwitisolaat, dierlijke eiwitten.

Gevogelteproteïne (gedroogd) is een luxe term voor hoge kwaliteit vleesmeel van vogelte.
Dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd) is een luxe term voor lagere kwaliteit dierlijke bijproducten goed verteerbaar gemaakt. Dierlijke bijproducten zijn vaak wel juist mineraalrijk, dus niet per se slecht. Het gaat hier onder andere om orgaanvlees.

Beide producten zijn gedroogd, wat betekent dat als je het naar vers vlees wilt omrekenen, je het x3 tot 4 moet doen om de werkelijke hoeveelheid vlees te krijgen waarmee het begon. In gedroogde variant zal het om 20-22% van het product gaan. Dus 20-22% is al dierlijk product puur door het eiwitgedeelte. en is dus gemaakt van 65-80g vers dierlijk product per 100g brokjes.

Daarnaast bevat het 22% vet en het leeuwendeel komt uit deze 3 ingrediënten:
dierlijk vet, visolie, soja-olie.

Aangezien soja-olie na gisten staat en vlak voor mineralen, is dit hoogstwaarschijnlijk slechts 2%. Er zit ook altijd nog wat vet in de overige plantaardige producten, maar beperkt, dus dan blijft er zo'n 17-18% aan dierlijk vet over, deels visolie, deels vleesvet. Totaal bevat RC dan dus geen 4% dierlijk product, maar 37-40% dierlijk product. Zelfs als je alleen het eerste ingrediënt meetelt als vlees, wat overigens ook door natuurlijke producenten niet gedaan wordt, zit je nog steeds op minimaal 15% gedroogd vlees.

Om WoW Wild Hill met eend erbij te pakken, samenstelling:
vers kipvlees (41%), stukjes aardappel (gedroogd), eendeneiwit (10%, gedroogd), gevogelte-eiwit (10%, deels gedroogd en gehydrolyseerd.) bietenpulp (ontsuikerd), lijnzaad, gevogeltevet, biergist (gedroogd), natriumchloride, monocalciumfosfaat, ei (gedroogd), bosvruchten (0,3%, gedroogd: cranberries, aalbessen, frambozen, vlierbessen), kruiden (0,2%, gedroogd: bijvoet, St. Janskruid, brandnetelbladeren, kamille, duizendblad, klein hoefblad, paardenbloemwortel) gistextract (gedroogd, 0,2% beta-glucanen en mannan-oligosachariden), appel (gedroogd), chicorée-inuline (0,1% ), zalmolie, zonnebloemolie.

26% ruw eiwit komt grotendeels uit deze 4 ingredienten:
vers kipvlees (41%), eendeneiwit (10%, gedroogd), gevogelte-eiwit (10%, deels gedroogd en gehydrolyseerd.), lijnzaad.
10% gaat sowieso naar het eendeneiwit, dat is namelijk al volledig gedroogd. Het gevogeltje-eiwit is gedeeltelijk gedroogd, waarschijnlijk voor de helft en levert dus 5% eiwit. Lijnzaad bestaat voor 33% uit vet en 20% uit eiwit en komt na bietenpulp, dit maakt het maximaal 5% dus levert dan 1% eiwit. Aardappel is tussen de 20-30% en bevat gedroogd 8% eiwit en 0.5% vet, dit levert dus 1.5-2.5% eiwit. De rest zal uit het verse kippenvlees komen, ongeveer 8% eiwit.

16% ruw vet komt grotendeels uit deze 3 ingredienten:
vers kipvlees, lijnzaad, gevogeltevet.
Lijnzaad levert zo'n 1.5% vet, gevogeltevet kan maximaal 4% zijn. Dat betekent dat het vers kippenvlees zo'n 10% vet levert (de laatste 0.5% komt uit de aardappel en bietenpulp). De rest van het kippenvlees zal voornamelijk water zijn.

Dat betekent dat er wel 61% vlees op de verpakking staat, maar de hoeveelheid dierlijk product zonder water rond de 37% van de brok ligt. Lager dan Royal Canin.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:57

Bedankt voor alle informatie en het meedenken.

Heel fijn want op hondenvoeding kan je zo ongeveer afstuderen. En ik wil uiteraard het allerbeste voor ons kleine mannetje!

Ik ga een kleine zak van de royal canin aanschaffen. Hij doet het er nu gelukkig heel goed op en zo ik begrijp is het zeker geen slecht voer. Dan krijgt hij ruim de tijd om over te schakelen op iets anders want na goed overleg gaan we wel over op iets anders omdat ik sowieso wil gaan voor graanvrije voeding.

Dat verhaal over dierproeven vind ik overigens wel echt schokkend.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:01

Mizora schreef:
Duhelo schreef:

Welk ras is je puppy?

Die 4% vlees is een uiterst hardnekkig fabel.

Samenstelling royal canin medium puppy:
Gevogelteproteïne (gedroogd), dierlijk vet, maïs, plantaardige eiwitisolaat *, bietenpulp, tarwemeel, rijst, dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd), tarwe, maïzena, visolie, gisten, soja-olie, mineralen, fructo-oligosacchariden (0,34%), Gisthydrolysaat (bron van mannan-oligosacchariden), gistextract (bron van beta-glucanen), goudsbloemmeel (bron van luteïne).
* L.I.P.: Geselecteerde, gemakkelijk verteerbare eiwitten van hoge biologische waarde.

Het gaat om een product met 32% eiwit en het leeuwendeel komt uit deze 3 ingrediënten: Gevogelteproteïne (gedroogd), plantaardig eiwitisolaat, dierlijke eiwitten.

Gevogelteproteïne (gedroogd) is een luxe term voor hoge kwaliteit vleesmeel van vogelte.
Dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd) is een luxe term voor lagere kwaliteit dierlijke bijproducten goed verteerbaar gemaakt. Dierlijke bijproducten zijn vaak wel juist mineraalrijk, dus niet per se slecht. Het gaat hier onder andere om orgaanvlees.

Beide producten zijn gedroogd, wat betekent dat als je het naar vers vlees wilt omrekenen, je het x3 tot 4 moet doen om de werkelijke hoeveelheid vlees te krijgen waarmee het begon. In gedroogde variant zal het om 20-22% van het product gaan. Dus 20-22% is al dierlijk product puur door het eiwitgedeelte. en is dus gemaakt van 65-80g vers dierlijk product per 100g brokjes.

Daarnaast bevat het 22% vet en het leeuwendeel komt uit deze 3 ingrediënten:
dierlijk vet, visolie, soja-olie.

Aangezien soja-olie na gisten staat en vlak voor mineralen, is dit hoogstwaarschijnlijk slechts 2%. Er zit ook altijd nog wat vet in de overige plantaardige producten, maar beperkt, dus dan blijft er zo'n 17-18% aan dierlijk vet over, deels visolie, deels vleesvet. Totaal bevat RC dan dus geen 4% dierlijk product, maar 37-40% dierlijk product. Zelfs als je alleen het eerste ingrediënt meetelt als vlees, wat overigens ook door natuurlijke producenten niet gedaan wordt, zit je nog steeds op minimaal 15% gedroogd vlees.

Om WoW Wild Hill met eend erbij te pakken, samenstelling:
vers kipvlees (41%), stukjes aardappel (gedroogd), eendeneiwit (10%, gedroogd), gevogelte-eiwit (10%, deels gedroogd en gehydrolyseerd.) bietenpulp (ontsuikerd), lijnzaad, gevogeltevet, biergist (gedroogd), natriumchloride, monocalciumfosfaat, ei (gedroogd), bosvruchten (0,3%, gedroogd: cranberries, aalbessen, frambozen, vlierbessen), kruiden (0,2%, gedroogd: bijvoet, St. Janskruid, brandnetelbladeren, kamille, duizendblad, klein hoefblad, paardenbloemwortel) gistextract (gedroogd, 0,2% beta-glucanen en mannan-oligosachariden), appel (gedroogd), chicorée-inuline (0,1% ), zalmolie, zonnebloemolie.

26% ruw eiwit komt grotendeels uit deze 4 ingredienten:
vers kipvlees (41%), eendeneiwit (10%, gedroogd), gevogelte-eiwit (10%, deels gedroogd en gehydrolyseerd.), lijnzaad.
10% gaat sowieso naar het eendeneiwit, dat is namelijk al volledig gedroogd. Het gevogeltje-eiwit is gedeeltelijk gedroogd, waarschijnlijk voor de helft en levert dus 5% eiwit. Lijnzaad bestaat voor 33% uit vet en 20% uit eiwit en komt na bietenpulp, dit maakt het maximaal 5% dus levert dan 1% eiwit. Aardappel is tussen de 20-30% en bevat gedroogd 8% eiwit en 0.5% vet, dit levert dus 1.5-2.5% eiwit. De rest zal uit het verse kippenvlees komen, ongeveer 8% eiwit.

16% ruw vet komt grotendeels uit deze 3 ingredienten:
vers kipvlees, lijnzaad, gevogeltevet.
Lijnzaad levert zo'n 1.5% vet, gevogeltevet kan maximaal 4% zijn. Dat betekent dat het vers kippenvlees zo'n 10% vet levert (de laatste 0.5% komt uit de aardappel en bietenpulp). De rest van het kippenvlees zal voornamelijk water zijn.

Dat betekent dat er wel 61% vlees op de verpakking staat, maar de hoeveelheid dierlijk product zonder water rond de 37% van de brok ligt. Lager dan Royal Canin.

Precies dit.. En dan nog, een hond hoeft geen dieet met 90% vlees maar heeft bewezen prima koolhydraten te kunnen verteren.

@TS gewoon ondervinden hoe je pup het ook doet en wees vooral niet bang om te experimenteren. :) Eerste twee weken lekker de brok geven die hij ook bij de fokker krijgt, zodat hij niet in een keer aan alles hoeft te winnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:15

Tegenwoordig, en dan heb ik het over meer dan 10 jaar, zijn de dierproeven en het proefdiercentrum van royal canin dusdanig diervriendelijk ingericht dat ik er met een gerust hart mijn hond naartoe zou doen (los van het feit dat ze geen veranderingen meer verdraagt door hersenatrofie, ze kan niet eens meer op onbekend terrein wandelen). De honden hebben reusachtige groepsverblijven die stimulerend zijn ingericht en alle honden worden individueel getraind met de clicker, puur voor het dierenwelzijn. Ik ben er 7 jaar terug geweest en over alles was nagedacht om het diervriendelijk on te richten. Dierproeven waren door middel van individueel voeren en reguliere dierenartsonderzoeken, dus bloed prikken en urineonderzoek etc. Er worden geen proeven gedaan gericht op falen, enkel op testen of er geen onverwacht falen tevoorschijn komt. En eerlijk is eerlijk, dat zie ik liever bij dieren waar ik niet aan gehecht ben in plaats van dat mijn eigen dieren als proefdier gebruikt worden zoals dat met ongetest voer het geval is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:05

Zoals je zegt zijn shar peis gevoelig, het ras is bekend met huidproblemen en allergieën. Graanvrij is zeker een goed idee!

Allergieën voor mijten komen vaak voor, dus die vermijden in voeding kan ook geen kwaad. Dan zou je weg moeten blijven van brokken vanwege de voedermijt (of de brokken eerst moeten invriezen), kvv is dan een goede optie. Sowieso zou ik kiezen voor voeding die zo min mogelijk bewerkt is.

Maar ik ben bevooroordeeld, onze shar pei is intussen 12 en ziet er nog tiptop uit. Wij voeren zelf ook rauw. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:29

Vanillia schreef:
Als je wil overschakelen inderdaad heel rustig doen over een periode van een aantal weken, waarbij je het % oude brokken steeds lager maakt en het % nieuwe steeds groter. Als je te snel wisselt heb je kans op maag- en darmproblemen.

Nee joh, dit is ook allang achterhaald. Je kunt gewoon omschakelen. Het heeft geen nut om een kwalitatief slechte voeding te gaan mengen met een kwalitatief goede voeding. Zeker niet als het beide een andere soort brok is.

Wij hebben bijvoorbeeld nog nooit het voer gevoerd dat ze bij de fokker kregen, ik vond het allemaal niks. Bij thuiskomst kregen ze de eerste maaltijd dan ook gelijk de voeding die ik zelf wilde gaan voeren.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 20:26

Bedankt voor alle tips. Zaterdag hebben we onze pup opgehaald. Het is zo’n heerlijk mannetje. <3 We voeren onze andere honden (ook sharpeis) KVV en omdat dat zo goed bevalt ga ik de pup ook zo voeren. Ik was bang dat een pup wellicht niet voldoende voedingsstoffen binnen zou krijgen. Maar in goed overleg met een da die er verstand van heeft hebben we een prima voedingsschema. En hij vindt het heerlijk!
Dus nu kan hij fijn in zijn nogal ruime velletje gaan groeien :D ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:37

MercuryDream schreef:
Bedankt voor alle tips. Zaterdag hebben we onze pup opgehaald. Het is zo’n heerlijk mannetje. <3 We voeren onze andere honden (ook sharpeis) KVV en omdat dat zo goed bevalt ga ik de pup ook zo voeren. Ik was bang dat een pup wellicht niet voldoende voedingsstoffen binnen zou krijgen. Maar in goed overleg met een da die er verstand van heeft hebben we een prima voedingsschema. En hij vindt het heerlijk!

in kvv zit alles wat die nodig heeft, mits je de basis wel wat volgt:
- minstens 4 diersoorten
- 1 keer pens
- 1 keer vis

Of je dit indeelt per week, of per maand maakt op zich niet uit.

wel even kijken naar je soort kvv, soms wordt er iets teveel orgaan in gegooid naar mijn idee, globaal ga ik af van volgende verhoudingen:
30% vleesbot. 20% tot 55% spiervlees. 15% organen.

Ik vermoed dat Mizora wel een stuk meer kan vertellen over de verhoudingen voor een pup (oa Ca/P )

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:14

Gefeliciteerd met je puppy. Ik zou ook zeker kvv voeren. Als je de complete soorten voert en genoeg diersoorten afwisselt komt hij niks te kort.
Ik voer al jaren al mijn honden kivo kvv. Altijd gezonde actieve honden met glanzende vacht.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:44

Ik denk dat kvv een prima keuze is.
Voor onze puppy kozen wij eerst voor een combinatie van brok en kvv. Qua brok gaven we Acana Heritage puppy & junior. Na 5 maanden wou hij ineens geen brokken meer eten en nu krijgt hij volledig kvv. Ik wissel volgende merken af: Raw4dogs, Alaska en Darf, en heel soms Degomeat (omdat ik dat hier vlakbij kan kopen, is niet mijn eerste keuze). Bevalt heel goed!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:09

MercuryDream schreef:

Fotooooo's? :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:10

dingogirl schreef:
Gefeliciteerd met je puppy. Ik zou ook zeker kvv voeren. Als je de complete soorten voert en genoeg diersoorten afwisselt komt hij niks te kort.
Ik voer al jaren al mijn honden kivo kvv. Altijd gezonde actieve honden met glanzende vacht.

Hier ook kivo! :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:38

Allereerst: Gefeliciteerd met je pup! Heel veel geluk en plezier gewenst samen.

Wat leuk om te zien welke keus je uiteindelijk hebt gemaakt. Ik denk dat je met KVV een mooie weg bent ingeslagen! En super fijn ook dat je een DA hebt die je daar zo goed mee heeft kunnen helpen. Ik denk ook zeker met een ras wat toch al best snel gevoelig kan reageren op voeding, kvv echt een uitkomst gaat zijn. En ik zag dat je je andere honden ook al kvv gaf, dus da's helemaal fijn om dan nu alles gewoon samen hetzelfde te geven denk ik.

Wij zijn sinds een kleine 6 weken nu om naar kvv met onze jonge hond van 17 maanden en heb nu wel spijt dat ik niet al van pup af aan ben begonnen ermee. Ik was er toen erg onzeker over nog, en twijfelde vooral aan mezelf of ik d'r wel een evenwichtig dieet kon bieden, dus ben bij brok gebleven maar het is wel altijd blijven knagen en uiteindelijk gelukkig toch de stap gezet om over te gaan na veel inlezen en advies inwinnen bij anderen met ervaring en kennis. Bij haar viel brok/kvv samen niet goed, want daar was ik eerst mee gestart; half/half, ondanks dat er veel tijd tussen de voerbeurten zat, dus toen volledig kvv gegaan en in samenwerking met oa een voedingsspecialist dus een 'menu' samengesteld. Wij voeren nu Kivo als basis en ik heb Degomeat erbij gekocht om af te wisselen en wil van Alroda nog het eea in huis halen. Verder krijgt ze hier nog op regelmatige basis vitaminen/mineralen van Groene Os - omdat bv. kivo geen premix erin heeft; wat ik overigens ook fijn vind - erbij in d'r week menu, 1 a 2x per week een rauw eitje en dagelijks een portie groenten/fruit wat ik van TerraCanis insla. Nu een kleine 6 weken verder zie ik al echt positieve verschillen tov eerder, dus ik ben echt helemaal 'om' <3 *\o/*