Hond opeens bang tijdens wandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NNikki

Hond opeens bang tijdens wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:40

Hoi!

De laatste tijd gebeurd het steeds vaker dat mijn hond angstig wordt tijdens het wandelen.
Hij is dan aan het snuffelen en wandelen, en dan uit het niets gaat zijn staart tussen zijn poten, zijn kop omlaag en wil hij zo snel mogelijk weg. Meestal begint ie ook te piepen.
Wanneer ik later probeer er weer langs te gaan, durft hij ook niet.

Weet iemand wat dit kan zijn?
Het is wel vaker op een bepaalde plek, maar gebeurd ook op andere plekken.

Verder is hij nooit echt ergens bang voor.
Het gaat om een 7-jarige labrador.

Maureen95

Re: Hond opeens bang tijdens wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:41

Is je hond bang voor vuurwerk? Misschien heeft je hond door dat het weer de tijd van het jaar is voor vuurwerk.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:45

Of een bepaald wild dier. Sommige honden zijn heel bang wild (zwijnen vaak, maar een slang kan ook). Moet je natuurlijk wel meer buitenaf zijn, in een woonwijk komen die niet zo veel voor :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:49

Onze hond kreeg hier ook last van toen ik hem Bravecto tegen vlooien en teken gaf. Bij veel honden werkt dit middel heel goed, maar die van ons werd ook angstig en verstopte zich tijdens wandelingen. Enkele maanden na de laatste Bravecto was het weer over. Nu gebruik ik een ander middel tegen vlooien en teken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:38

Bij die van mij komt dat omdat het vuurwerk weer van start is hier overal. Vooral als het donker is natuurlijk. Dus zolang we daglicht hebben, of in de vroege ochtend, kan ik prima wandelen met hem. Vanaf de avondschemer wil hij niet meer en is hij heel angstig en reageert hij op ieder geluid heel heftig (rammelende fiets = blaffen bijvoorbeeld, wat overdag echt niet zo is)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:00

geuren kunnen rare dingen met honden, een geur kan een herinnering triggeren, dat hebben wij ook, stap in een nw auto en iedereen zegt mmm hij ruikt nog nieuw, en bij de lucht van het bbqen krijgen veel mensen ineens trek.

Als een bepaalde geur hoort bij een niet leuk moment dan zal dat altijd naar boven komen wanneer ie die geur ruikt. Dat herstellen zou je moeten weten welke geur dat veroorzaakt, zodat je de herkenbaarheid van die geur kan ombuigen naar iets leuks en dat is moeilijk. Wat je kan proberen omdat je denkt dat het op dezelfde plek is om hem elke keer op die plek iets lekkers te geven en even met hem te gaan spelen met zijn favoriete speeltje..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:03

Hoort ie geen vuurwerk in de verte?

NNikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 23:40

Kan het ook zijn dat hij de geur van vuurwerk herkent en daardoor bang wordt?

Hij is namelijk wel wat bang voor vuurwerk.
Maar de angst is op verschillende plekken en ook gewoon in het licht, wanneer er geen vuurwerk wordt afgestoken. Ook heb ik geen vuurwerk oid zien liggen, maar wandelen wel langs veel plekken waar waarschijnlijk veel afgestoken wordt. Zal er de komende dagen eens op letten.

In ieder geval heel erg bedankt iedereen voor de reacties!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:29

Dat zou zeker door de geur van vuurwerk bijv kunnen komen. Wat doe je over t algemeen met zijn vuurwerk angst?