Terrarium leeg, welk knaagdier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Terrarium leeg, welk knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 12:36

Onze Syr is helaas overleden |(
Superlief diertje en heeft een mooie leeftijd mogen bereiken. Alleen nu... nu staat zijn hok leeg....
Wij, en met name de kids, verdrietig :(:)

Terrarium van 100x50x50

Ik wil wel graag een knaagdier. Maar gaan we weer voor een Syr? Of toch een Russische hamster? Gerbils? Muizen? Ik weet het niet -O-

Onze Bruin zagen we niet vaak. Maar als hij er was dan was hij super lief, rustig, liet zich aaien en schooide voor lekkers.

Ergens denk ik nu aan muizen of gerbils omdat je die met meer kunt houden... gerbils misschien wat minder tam. Muizen ruik je misschien wat meer...

Help! Tips?
Advies voor fokkers regio zuid-limburg?

BigOne

Re: Terrarium leeg, welk knaagdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:38

Tamme ratten, erg leuk bij kinderen en superslim.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:41

Syrtje! O:) <3 :+:

Afbeelding

Hier ben je iig welkom met een terra van 100x50!

Ratten in een terra (van 100x50x50) kan niet. Zijn wel heel leuk, maar dan zou je een andere bak moeten aanschaffen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:43

Ratjes willen heel graag klimmen en hebben hele gevoelige luchtwegen. Genoeg ventilatie maar niet op de tocht. Niet heel geschikt voor in een terrarium. Ze zijn wel echt fantastisch trouwens <3

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:48

Een klein groepje kleurmuizen zijn hartstikke leuk om naar te kijken! Een stuk actiever dan hamsters en ook goed tam te krijgen. Ruik je wel een stukje meer dan hamsters, maar gewoon zorgen dat hun poep en plashoekje goed schoon blijft en dan kun je best een tijdje met de bodembedekking doen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:53

Ik had hetzelfde toen mijn antieke Rusje doodging. Superlief dier. Áls ie er was. Want ik zag hem soms hele dagen niet, en soms moest ik superlaat opblijven om hem überhaupt nog eventjes te zien :O Ik heb ook heel erg nagedacht over 'opvolgers', en twijfelde ook over gerbils, hamsters, of muisjes. Maar dat zijn allemaal dieren die ik nog nooit eerder had gehad. En omdat ik in mijn jeugd altijd cavia's had, heb ik besloten toch weer cavia's te nemen. Aanhankelijk, vrolijk, gezellig, en je ziet ze tenminste ook overdag. Nemen wel veel ruimte in, want ze hebben een megaverblijf, maar ik wil niet meer zonder ze!

Ohja en het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je ze uit een opvang kunt halen, wat voor diertje het ook wordt :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:56

Ik vind persoonlijk de geur van muizen wel veel sterker (niet per sé urine of ontlasting, maar gewoon de geur zelf). Ik heb 12 Syren op de slaapkamer en je ruikt alleen de bodembedekking.
De Bellies ruik je wel snel. Die hebben een hele andere geur, een beetje zoetig. Zeker als de plashoek te groot wordt.

Vrouwelijke Syrische hamsters zijn vaak wat actiever dan mannen. Uitzonderingen op deze regel blijf je houden, maar dit geldt voor het overgrote deel. :j
Ze komen wat sneller kijken wat je uitspookt. Blijven wat langer wakker en doen wat meer cardio :Y)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:58

Ik heb 3 gerbils, super gezellige diertjes. Komen altijd even kijken als ik thuis kom.
Ze hebben ook nog nooit gebeten.
Zijn overdag actief en snachts slapen ze.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 13:11

Patricia_86 schreef:
Ik heb 3 gerbils, super gezellige diertjes. Komen altijd even kijken als ik thuis kom.

In hoeverre zijn ze tam!?
Zijn het klimdieren?

Het blijft sowieso deze kooi dus ratten of cavia’s lijken me niet geschikt.

Daarnaast wil ik ook benadrukken dat ik ze niet dagelijks hanteer. Dus ze moeten zichzelf kunnen vermaken! Uiteraard wel dagelijks voer en drinken!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:25

Gerbils houden vooral heel veel van graven net als hamsters. En ze kauwen veel op hun meubels. Ik kijk veel videos van Pickles, ze heeft toevallig ook een video waarin ze hamsters en gerbils vergelijkt, het is wel allemaal in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=RYjI6nJIE-8
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-11-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:27

Gerbils zijn absolute gravers. Kunnen net als hamsters hele stelsels graven en gooien hun bak vaan helemaal om. Veel erger nog dan hammies.

Ik had ook hele lieve gerbils, maar stilzitten deden ze niet. Ze kwamen wel op mijn hand en beten absoluut niet. Ze komen veel bij je kijken. Ze zijn niet per sé overdag actief, maar wel veel meer opver het algemeen. Iig als je zelf rond de bak bezig bent worden ze wakker.

Ik zou persoonlijk voor twee gerbils nog groter gaan dan 100x50 en dan het liefst een aqua want met 30+cm bodem maak je die beesten heel gelukkig! Hele kunstwerken maakten ze 's nachts.
Een kennis van me had er twee in een 2m bak en de gangen die daar in zaten! _/-\o_

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:51

In zo'n bak zou ik ook voor 2 gerbils gaan. Ze zijn makkelijk te houden, stinken niet zo als muizen, ze zijn ook overdag actief, ze kunnen zichzelf prima vermaken maar zijn ook goed redelijk tam te krijgen (als in: nemen lekkers uit de hand aan, klimmen op je hand).
Tip: geef hen veel lege toiletpapierrolletjes en keukenpapier. :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:01

Ik heb vroeger lang gerbils gehad. Uiteindelijk na een ongunstig duo (om het even zacht uit te drukken) er mee gestopt.

Mijn ervaring met gerbils is dat de mate van tamheid ook hele afhankelijk is van de persoonlijkheid. De ene kon rustig een uur op mijn hand gaan slapen terwijl de ander niet stil kon zitten.

Ze zijn, zeker als je niet persé veel wilt hanteren, wel super leuk om naar te kijken! Ze zijn ook overdag actief. Qua geur heb ik nooit echt veel gemerkt, die van mij waren zindelijk en plastten alleen in hun zandbakken, dus die maakte ik dagelijks schoon.

Let wel op dat je ze niet in een slaapkamer wilt hebben. Ze slapen gedurende dag in korte momenten, maar ze liggen dus ook niet de hele nacht te slapen, en ze zijn redelijk luidruchtig met hun gegraaf en gekrabbel en geknaag.

Wel super leuk om naar te kijken. :)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:28

Oehh jullie maken het me moeilijk hoor!

Iemand tips voor hobbyfokker Limburg?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:29

Niet echt een knaagdier, maar wel zelfse formaat: een tenrec! In tegenstelling tot egels zijn ze heel makkelijk om tam te krijgen want ze zijn niet zo bang voor mensen van nature

Afbeelding

Eten wormpjes en kattenvoer. Gaan wel in een soort winterslaap maar dan kan je ze wel gewoon oppakken en knuffelen (dat vinden ze juist lekker vanwege de warmte!)

Zijn wel heel lastig te kopen.. hebben het formaat van een goudhamster

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:37

Apart zo’n tenrek, nog nooit live gezien.

Weet niet of dat het juiste dier voor ons is. Lees over verwarmen van verblijf in de zomer? En minimaal 100x50 dat heb ik dan wel maar dan zit ik aan minimale maat.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:39

Jenny21 schreef:

Weet niet of dat het juiste dier voor ons is. Lees over verwarmen van verblijf in de zomer? En minimaal 100x50 dat heb ik dan wel maar dan zit ik aan minimale maat.

Dat zit je met Syren en gerbils ook. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:40

Ik vind zowel voor een tenrec, gerbils als een goudhamster eigenlijk 100x50 te klein. Zie je zeker bij goudhamsters nog vaak gedragsproblemen bij 100x50. Ik zou ook eens kijken naar een roborovski hamster! Die zijn echt super leuk, heel actief en enorm schattig! Zou ze niet in een groepje nemen dat gaat te vaak mis. Maar het is zulke leuke hamsterTV. Echt schattig! Ik heb nu twee rusjes maar als die gaan hemelen komt er een robo! <3

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:45

Een Russische dwerghamster zou leuk kunnen zijn.
Goudhamsters zijn echt vooral 's nachts actief, maar rusjes hebben een wisselend ritme en zou je dus makkelijk ook overdag of 's avonds al bezig kunnen zien.
Zeker als je altijd begin van de avond voert bijvoorbeeld, mijn ervaring is dat ze dan altijd wel komen.
Veel goudhamsters trouwens ook wel hoor, maar heb er ook een aantal gehad die stug bleven doorslapen totdat ze het zelf tijd vonden om op te staan :P
Al kan je natuurlijk ook net een rusje treffen die wel vaste bedtijden hanteert :D

Muisjes heb ik ook gehad en zijn leuk om naar te kijken, in groepjes te houden (als je vrouwtjes neemt), maar ze ruiken inderdaad veel meer en zijn daardoor ook meer werk met schoonmaken etc. En ze leven korter.

Bij een rusje kan je je dan ook lekker uitleven qua inrichting en zit je echt lekker ruim, voor een syrtje is 100x50 ook al snel wat aan de krappe kant omdat ze grotere spullen nodig hebben (qua huisje en wiel in ieder geval).

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:47

MarlindeRooz schreef:
Ik vind zowel voor een tenrec, gerbils als een goudhamster eigenlijk 100x50 te klein. Zie je zeker bij goudhamsters nog vaak gedragsproblemen bij 100x50. Ik zou ook eens kijken naar een roborovski hamster! Die zijn echt super leuk, heel actief en enorm schattig! Zou ze niet in een groepje nemen dat gaat te vaak mis. Maar het is zulke leuke hamsterTV. Echt schattig! Ik heb nu twee rusjes maar als die gaan hemelen komt er een robo! <3

Hier wil ik ook voor gaan als mijn goudhamster komt te overlijden!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:59

MarlindeRooz schreef:

Tenrecs worden vaak kleiner gehouden, de mijne komt uit een 60×40 van de vorige eigenaar (wat echt belachelijk klein is imo). Bij mijn 110×60 merk ik zelf echt totaal niet dat hij het zelf te klein vindt. Wel heb je een rad nodig!! Volgens sommige mensen niet, maar de mijne maakt er super veel gebruik van en ik denk dat dit ook scheelt qua gedrag. Ze zijn een stuk minder actief dan hamsters of gerbils.

Jenny21 schreef:

Ze zijn wel 's avonds actief, al vinden ze het lekker om zodra ze zich veilig voelen af en toe overdag onder hun warmte lamp te gaan zonnen, dus als je die onder een boomstam zet ofzo dan zal je ze genoeg zien. Ook het eten geven doe je meestal met een tang (al dump ik zijn wormen soms gewoon in een bakje want hij kauwt zo langzaam lol), dus dan zie je zo ook tevoorschijn komen.

Qua warmte klopt het, de mijne zit zo rond de 25/26 graden, met een niet zo'n sterke warmte lamp. In de winter kan hij uit of heel laag. (Hangt ervanaf hoe warm de kamer is. Mijn zolderkamer wordt soms behoorlijk koud :brr:) In tegenstelling tot de meeste reptielen en egels zijn ze heel bestendig. Ze kunnen goed tegen kou en warmte, dus het is niet zo dat je bang hoeft te zijn dat ze dood gaan of ziek worden. Of dat je precies op 26.4 moet gaan zitten anders dan sterven ze :'). Ook in de zomermaanden staat hij bij mij uit, want het wordt zo warm in Nederland (en in mijn zolderkamer :') ) dat 25/26 graden makkelijk gehaald wordt.

Maar als dit iets is wat je lastig vindt (wat ik wel begrijp) dan is het inderdaad niet het diertje voor jullie. Ze zijn wel echt heel leuk en apart! En doordat ze zo rustig zijn kan je ze makkelijk op schoot zetten en ze zullen rustig stil blijven zitten.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:14

Jenny21 schreef:
Patricia_86 schreef:

In hoeverre zijn ze tam!?
Zijn het klimdieren?

Het blijft sowieso deze kooi dus ratten of cavia’s lijken me niet geschikt.

Daarnaast wil ik ook benadrukken dat ik ze niet dagelijks hanteer. Dus ze moeten zichzelf kunnen vermaken! Uiteraard wel dagelijks voer en drinken!

Mijne zijn heel tam en heel actief en indd gravers. En wc rol versnipperaars.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:24

Ik heb een groepje campbelli's, dat vind ik persoonlijk erg leuk. Ze zijn naar mijn idee actiever dan mijn rusjes, en als je dus een groepje hebt zie je ze ook samen bezig. Overdag zie ik ze ook regelmatig bezig, of opzoek naar een ander slaapplekje bijvoorbeeld. 'S avonds, 's nachts en vroeg in de ochtend zijn ze natuurlijk het meest actief met zijn allen qua radjes enzo. Wel opletten dat je ze bij een betrouwbare fokker haalt (geen hybrides met rusjes), en goed tam zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:45

Gerbils!!
Ze zijn zó leuk. Lekker actief, altijd wat te kijken (gooi een doosje, wat hooi, een volle WC-rol in de kooi en ze springen direct in actie). En ze zijn makkelijk. Stinken amper. Ik verschoon de kooi maar 4x per jaar. Er gaat een flinke laag zaagsel in, de rest maken ze zelf met doosjes en lege WC rollen.
Een verdieping (Of 2) vinden ze erg leuk.
Ik heb er 5 (moeder met 4 dochters) in een 100x50x50 plus opzetbakje.
2 bijten heel soms, 3 nog nooit. Mijn dochter van 7 vist ze zo uit de kooi. Het zijn geen knuffeldiertjes, maar wel érg leuke kijkdiertjes.