Voer oudere hond (cavalier king charles)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Voer oudere hond (cavalier king charles)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 11:18

Goedemorgen,

Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen/op ideeën brengen.
Situatieschets:
Mijn meisje is een gesteriliseerd cavalier king charles teefje van bijna 10 jaar. Ze is lui van aard, maar als ze eenmaal buiten is loopt ze lekker mee. Is geen spelerig hondje, maar dat is ze niet meer geweest sinds ze pup-af is. Ze eet goed, als in ze is onwijs voedsel georiënteerd. Ze heeft zelfs een speciaal voerbakje tegen het schrokken, want anders is het net een stofzuiger. Ook dit is al sinds pup-af het geval.

Ze heeft in het verleden (lees +-6 jaar geleden) problemen gehad met blaasontstekingen, waardoor ze op royal canin urinary s/o is gezet. Hier doet ze het met betrekking tot haar blaasproblemen van het verleden heel goed op, ze heeft het namelijk nooit meer gehad. Daarvoor had ze het regelmatig.
Ze krijgt tevens extra vezels over haar voeding van plantago ovata, in verband met regelmatig (lees, 2x per jaar) ontstoken anaalklieren. Ook met deze vezelfs heeft ze hier veel minder last van.

Het voer en het supplement wat ze krijgt is door de dierenarts aangeschreven. de vezels heeft ze sinds april/mei van dit jaar.

Nu merk ik dat ze toch op leeftijd begint te komen. Ze wordt grijzer, iets langzamer maar nog wel redelijk actief (voor haar doen). Maar wat mij het meest een belletje doet rinkelen, is dat ze magerder wordt. Ze is in september nog gecheckt door de dierenarts en die vond haar inderdaad wel slank, maar vond geen gekke dingen bij haar standaard check-up.
Ze is niet graat mager, maar ik voel toch wat duidelijker haar ribbetjes en vind haar wat ingevallen op haar flanken. Ze krijgt wat meer voeding dan voorheen, maar dat lijkt niet echt veel te helpen.

Ik wil dus kijken naar een voeding wat haar kan ondersteunen. Zeker omdat de blaasontstekingen echt van jaren geleden is, wil ik toch gaan proberen over te stappen. Hier heb ik de dierenarts over gesproken en die zei dat dat zeker zou moeten kunnen. Maar ik zie echt door het bomen het bos niet meer. Ik zie van senior-voedingen vaak dat ze overgewicht reduceren, maar ik moet toch echt de andere kant op werken. Ze krijgt voeding over 2 voerbeurten per dag, en daarnaast nog iets van een kauwstaafje in de avond.

Mijn kat krijgt overigens carnilove voeding. Niet veel verkrijgbaar, maar mijn kat is er echt van opgefleurt en zit goed in vacht, mooi op gewicht (+- 12 jaar) en stinkt niet. Maar of dit ook een optie zou zijn voor de hond kan ik eigenlijk er niet goed uithalen en daar heb ik niet genoeg kennis voor qua hondenvoeding.

Oja, overstappen op vers vlees/kvv zie ik eigenlijk niet zitten. Maar dat is ook gevoelsmatig omdat ze al 10 jaar op brokken leeft en ik niet zo'n ingrijpende verandering wil toebrengen.

Lang verhaal, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen :))

Esther

Re: Voer oudere hond (cavalier king charles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:37

Je kunt wat vet toevoegen aan het eten in de vorm van bijv. schapenvetbonbons of (zalm)olie over het eten.
Als ze dunner aanvoelt door spierverlies kun je eiwitten toevoegen in de vorm van bijv. houdbare worst of gekookte eieren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 13:07

Dat is wellicht een mogelijkheid. maar ik wil ook even kijken naar een completer voer voor een senior. ik houd het wel in mijn achterhoofd :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:27

Celiien schreef:
Dat is wellicht een mogelijkheid. maar ik wil ook even kijken naar een completer voer voor een senior. ik houd het wel in mijn achterhoofd :j

Senior voer heeft geloof ik juist minder calorieën dan "normaal" hondenvoer.
Gezien je zegt dat ze erg goede eetlust heeft en het goed doet op haar huidige voer, zou ik simpelweg de hoeveelheid die je geeft wat opvoeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:49

Als de hond afvalt zonder dat er meer beweging is of slechter eet zou ik toch aan een beginnende ziekte denken en even wat bloed af laten nemen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 12:28

ik heb toch nog even gebeld met de dierenarts hierover. hij gaf aan de komende 2/3 weken wat meer voer te geven en het dan even aan te kijken. hij gaf aan dat het een bijwerking van de plantago zou kunnen zijn, omdat dit invloed heeft op de darmwerking. zo niet dan inderdaad even terug komen.

het is namelijk niet zo dat ze ineens bam magerder is geworden, maar het geleidelijk aan is gegaan. wellicht dus toch door die vezels.
ik ga het de komende weken even zo proberen, en als ik over 2 weken niet veel verandering zie, dan ga ik met haar bij ze langs :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:57

Onze oude cocker (14 jaar en bijna 8 maanden) had een weekend waarop wij allebei dachten... oei dit gaat niet lang duren. Ze at al jaren KVV en brokjes. Brokjes gingen niet lekker meer naar binnen en KVV overgroten we al met kokend water zodat het iets makkelijker te verteren werd. Gezocht en dit voer gevonden. Ze gaat weer als een (oude) speer. Afbeelding
Te koop bij oa bij Pets place en als het bevalt is het interessant om online een tray te bestellen, want goedkoper te vinden.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:00

Kuggur schreef:
Celiien schreef:

Senior voer heeft geloof ik juist minder calorieën dan "normaal" hondenvoer.
Gezien je zegt dat ze erg goede eetlust heeft en het goed doet op haar huidige voer, zou ik simpelweg de hoeveelheid die je geeft wat opvoeren.

Dit is wat wij bij ons oudje ook gedaan hebben. Moet zeggen die krijgt nu te eten voor een grote sintbernard :') Terwijl het een friese stabij is. Nu trekt hij weer bij maar hij wordt niet dik maar dat is hij ook nooit geweest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:08

Ik weet dat deze hondjes vaak last hebben van hun hart. Dat is heel erfelijk en komt veel voor. Een symptoom daarvan is ook vermageren. Misschien eens laten checken? (Myxomateuze mitralisklepinsufficiëntie, lekkage van de linkerhartklep)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:29

Esther schreef:
Je kunt wat vet toevoegen aan het eten in de vorm van bijv. schapenvetbonbons of (zalm)olie over het eten.
Als ze dunner aanvoelt door spierverlies kun je eiwitten toevoegen in de vorm van bijv. houdbare worst of gekookte eieren.

Dan kun je beter kijken naar paardenvet van bijvoorbeeld Duodog. Schapenvet bonbons zijn meestal niet de beste kwaliteit en zalmolie is heel vaak kweekzalm. En dat laatste wil je ook niet voeren. :)

Ik vind het opzich wel interessant dat met de urinary (waar een vrij hoog vet gehalte in zit) dat ze niet op gewicht blijft.
Senior voer heeft vaker een lager calorieen dus die valt in principe af zou ik zeggen. Door de vezels stimuleer je de darmen om te werken. Ik zou niet verwachten dat ze daar van afvalt. Tenzij het voer en de vezels samen haar gewoon teveel moeite kost om te verwerken.

Ik zou, denk ik, kiezen om een bloedonderzoekje te doen om te kijken of daar iets verklaarbaars uit komt. Of inderdaad wisselen van voeding. Als je al sinds april de de psyllium bijvoert zou ze nu wel fatsoenlijk gesetteld moeten zijn.
De verstopte anaalklieren komen door te zachte ontlasting. Wat betekend dat er meer uitgepoept word aan vulstoffen die ze dus niet kan gebruiken. De vezels maken die ontlasting harder. In principe bij goede ontlasting moet je deze (sorry) met je blote handen op kunnen pakken zonder ''vieze'' handen te krijgen. Een mooie stevige drogere drol. Dan worden de anaalklieren ook goed onderhouden.

Wij voeren sinds kort brit care grain free salmon & potato. Daarbij nette vaste ontlasting en vooral ook niet veel ontlasting. En dan zou ik in jouw geval gaan voor gewoon de adult. Omdat het zomaar kan dat graanvrij voor jouw hond zeker een optie kan zijn. Een voeding met een hogere calorie doel zou ik niet zomaar doen omdat ik het niet helemaal logisch vind dat de hond steeds meer gaat verbruiken. Wat je nog wel kan doen is zorgen dat ze goed warm blijft. Dus een jasje/truitje aanschaffen. Warm blijven kost ook energie.

Voorheen voerden we wolf of wilderness. Ook graanvrij.
Carnilove zit standaard heel hoog in eiwit. (37/38% is daar niet gek) en ook hoger in vet dan de meeste brokken. Wat ook gaat zorgen voor meer calorieen.
Daarnaast is de urinary laag in calcium en fosfor ivm de blaasproblemen. Juist Carnilove zit daarin in de meeste smaken heel hoog. Dat, zeker met een blaasproblemen history, zou ik niet aandurven. :)

Dus ik zou sowieso kiezen voor een andere brok. In principe als eerste zonder de vezels. En evt een groot bloedonderzoek.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:58

Kijk eens naar Edgard & Cooper. Deze voeding is ontwikkeld door 2 mensen die zelf problemen hadden met hun hond qua voeding. Je kan een vragenlijst invullen om advies te krijgen en een proefpakket bestellen.
Voeding is graanvrij en hoog van kwaliteit.
Nog een ander merk, ook van Belgische makelij is Just Russel. Deze voeding wordt echt op maat gemaakt.
Heb er zelf geen ervaring mee, is erg nieuw (ontwikkeld door 21jarige) maar ben ondertussen wel gestart met mijn proefpakket van Edgard &Cooper. Ik heb ook een cavalier maar dan een moeilijke eter, en eentje die snel darmproblemen heeft. Voorlopig geen last meer en hij eet het ook beter.

Max
Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:18

veel reacties, fijn!

MarlindeRooz schreef:
Ik weet dat deze hondjes vaak last hebben van hun hart. Dat is heel erfelijk en komt veel voor. Een symptoom daarvan is ook vermageren. Misschien eens laten checken? (Myxomateuze mitralisklepinsufficiëntie, lekkage van de linkerhartklep)

Ray heeft godzijdank geen hartproblemen. Dierenarts checkt haar altijd op haar hart bij de jaarlijkse checken en er zit nog geen lichte ruis op zoals hij het zegt.

@kiwiwitje
interessant, dat wist ik niet. ik heb gezien hoe goed dat kat het op carnilove doet, maarja die heeft natuurlijk een compleet andere voedingsbehoefte dan de hond.van de vezels nu afstappen, vind ik wel een beetje spannend. haar anaalproblemen zijn eindelijk voorbij nu, en het is zo zielig als ze dat weer krijgt. het barst bij haar echt open namelijk incl ontsteking en de dierenartsen krijgen het er echt niet uitgeknepen omdat het net steen is.

maar het voeding wat je zegt klinkt wel interessant, ik ga er eens naar kijken.

ik wil nu eerst de komende 2 weken kijken wat er gebeurd. wat ik zeg, ze is magerder, maar niet graatmager. ze is nooit een super dikke cavalier geweest, zoals je ze vaak ziet lopen, maar nu vind ik haar net iets te slank. haar gedrag is ook niet anders, net zo enthousiast etc als altijd. ik heb haar gewogen, en waar ze bij haar checken rond de 7,4kg zat, zit ze nu op 7,2 dus niet schokkend wel genoeg (voor mij) om het op te merken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:25

Celiien schreef:
veel reacties, fijn!

MarlindeRooz schreef:

Ray heeft godzijdank geen hartproblemen. Dierenarts checkt haar altijd op haar hart bij de jaarlijkse checken en er zit nog geen lichte ruis op zoals hij het zegt.

@kiwiwitje
interessant, dat wist ik niet. ik heb gezien hoe goed dat kat het op carnilove doet, maarja die heeft natuurlijk een compleet andere voedingsbehoefte dan de hond.van de vezels nu afstappen, vind ik wel een beetje spannend. haar anaalproblemen zijn eindelijk voorbij nu, en het is zo zielig als ze dat weer krijgt. het barst bij haar echt open namelijk incl ontsteking en de dierenartsen krijgen het er echt niet uitgeknepen omdat het net steen is.

maar het voeding wat je zegt klinkt wel interessant, ik ga er eens naar kijken.

ik wil nu eerst de komende 2 weken kijken wat er gebeurd. wat ik zeg, ze is magerder, maar niet graatmager. ze is nooit een super dikke cavalier geweest, zoals je ze vaak ziet lopen, maar nu vind ik haar net iets te slank. haar gedrag is ook niet anders, net zo enthousiast etc als altijd. ik heb haar gewogen, en waar ze bij haar checken rond de 7,4kg zat, zit ze nu op 7,2 dus niet schokkend wel genoeg (voor mij) om het op te merken.

Ik zou ook zeker niet nu stoppen met de vezels. Maar wel bij overstap naar andere voeding. :)
Deze voeding is duidelijk niet geschikt als vezels het anaalklierprobleem oplossen.
Met ander voer verwacht ik dus dat haar ontlasting beter word, ze er meer voedingsstoffen uit haalt en t anaalklierprobleem over zal zijn net als het gewicht verbeteren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:51

duidelijk! zoals gezegd, ik wacht nog even een weekje af. ik zit nu een week op iets meer voeding geven en voor mijn gevoel komt ze weer wat meer aan. maar dat is gevoel.

Edgar en cooper ga ik sowieso naar kijken, vind ik heel interessant. maar eerst even deze twee weken af ronden met wat meer voer, wil nu niet 100 dingen tegelijk gaan aanpassen :n

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:51

Groot gelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:02

Ik zou niet overstappen op andere voeding, wel haar een jas aan doen. Het is koud, en mijn hond heeft sinds half september ook weer regelmatig haar vest aan. Zodra ik daar een week slordig mee ben is ze zo 1 a 2 ons kwijt, terwijl ze maar 10.5kg hoort te wegen en eet voor een hond van dik 15kg. Mensen onderschatten het effect van kou bij honden vaak, of herkennen het simpelweg niet. Tot de gevallen waar honden die letterlijk staan te trillen van de kou te horen krijgen dat ze zich aanstellen. Een hond die zodra het kouder wordt begint af te vallen, heeft het eigenlijk altijd koud. Of ze hebben pijn doordat de kou op beschadigde gewrichten slaat. In beide gevallen is een jas een goede keuze. Let erop dat de jas ook de heup en billen bedekt.

Zelf gebruik ik graag Pomppa, zoals de Jumppa Pomppa en de Perus Pomppa, maar daar zit wel een lange levertijd op. De kwaliteit van Ruffwear is ook erg hoog, maar dan moet de maat wel net passen, mijn hond zit tussen twee maten in. Ook hebben ze een heel aantal sportmodellen die heup en billen vrijlaat. Fijn als de hond aan het bergbeklimmen is, minder fijn als de hond rustig meescharrelt en het meest actieve een 30m galopje is.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:38

Wat Mizora en Kiwiwitje al aangaven: Denk eens aan een jas. Zie https://digidog.nl/hondenjas-onzin-toch ... _HlmzL0_EI

Hopelijk zorgt meer van hetzelfde voer er inderdaad voor dat ze aankomt in gewicht. Op ander voer overstappen kan altijd nog. Met het risico dat ze het daar niet goed op doet en je andere problemen krijgt. Ik dacht ook dat ik er goed aan deed om mijn hond energierijker eten te geven nadat ze door ziekte zo was afgevallen. Helaas bleek ze een sluimerend leverprobleem te hebben die door het energierijke voer werd aangewakkerd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:48

Bij mijn oude cavje heb ik bloedonderzoek laten doen. Daar kwam naast nierproblemen ook leverproblemen uit: die de nierproblemen veroorzaakte. Die kreeg een leverdieet.

Dus als je gericht wil gaan voeren zou ik eerst een bloedje laten trekken zodat je het lichaam niet teveel gaat belasten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:38

Even een kleine update:
We zijn nu een aantal dagen/paar weken verder en gelukkig is mijn meisje weer aardig bijgetrokken. Ze had inderdaad wat meer voeding nodig denk ik. Dus dit houden we even aan op deze manier. Verder Heb ik twee truitjes besteld, hadden al moeten aankomen, maar goed postnl en feestdagenperiode..

Bedankt in ieder geval voor alle tips!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:46

Kijk das fijn!