Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen/op ideeën brengen.
Situatieschets:
Mijn meisje is een gesteriliseerd cavalier king charles teefje van bijna 10 jaar. Ze is lui van aard, maar als ze eenmaal buiten is loopt ze lekker mee. Is geen spelerig hondje, maar dat is ze niet meer geweest sinds ze pup-af is. Ze eet goed, als in ze is onwijs voedsel georiënteerd. Ze heeft zelfs een speciaal voerbakje tegen het schrokken, want anders is het net een stofzuiger. Ook dit is al sinds pup-af het geval.
Ze heeft in het verleden (lees +-6 jaar geleden) problemen gehad met blaasontstekingen, waardoor ze op royal canin urinary s/o is gezet. Hier doet ze het met betrekking tot haar blaasproblemen van het verleden heel goed op, ze heeft het namelijk nooit meer gehad. Daarvoor had ze het regelmatig.
Ze krijgt tevens extra vezels over haar voeding van plantago ovata, in verband met regelmatig (lees, 2x per jaar) ontstoken anaalklieren. Ook met deze vezelfs heeft ze hier veel minder last van.
Het voer en het supplement wat ze krijgt is door de dierenarts aangeschreven. de vezels heeft ze sinds april/mei van dit jaar.
Nu merk ik dat ze toch op leeftijd begint te komen. Ze wordt grijzer, iets langzamer maar nog wel redelijk actief (voor haar doen). Maar wat mij het meest een belletje doet rinkelen, is dat ze magerder wordt. Ze is in september nog gecheckt door de dierenarts en die vond haar inderdaad wel slank, maar vond geen gekke dingen bij haar standaard check-up.
Ze is niet graat mager, maar ik voel toch wat duidelijker haar ribbetjes en vind haar wat ingevallen op haar flanken. Ze krijgt wat meer voeding dan voorheen, maar dat lijkt niet echt veel te helpen.
Ik wil dus kijken naar een voeding wat haar kan ondersteunen. Zeker omdat de blaasontstekingen echt van jaren geleden is, wil ik toch gaan proberen over te stappen. Hier heb ik de dierenarts over gesproken en die zei dat dat zeker zou moeten kunnen. Maar ik zie echt door het bomen het bos niet meer. Ik zie van senior-voedingen vaak dat ze overgewicht reduceren, maar ik moet toch echt de andere kant op werken. Ze krijgt voeding over 2 voerbeurten per dag, en daarnaast nog iets van een kauwstaafje in de avond.
Mijn kat krijgt overigens carnilove voeding. Niet veel verkrijgbaar, maar mijn kat is er echt van opgefleurt en zit goed in vacht, mooi op gewicht (+- 12 jaar) en stinkt niet. Maar of dit ook een optie zou zijn voor de hond kan ik eigenlijk er niet goed uithalen en daar heb ik niet genoeg kennis voor qua hondenvoeding.
Oja, overstappen op vers vlees/kvv zie ik eigenlijk niet zitten. Maar dat is ook gevoelsmatig omdat ze al 10 jaar op brokken leeft en ik niet zo'n ingrijpende verandering wil toebrengen.
Lang verhaal, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen