Nieuwe hond, of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:16

Ik herken de zorgen om het financiële wel, maar als je zegt het normaal gewoon goed aan te kunnen financieel, zou ik me niet teveel laten tegenhouden door “wat als”.
Ik verdien niet zoveel, heb twee honden en een pony. Een van mijn honden heeft veel medische issues waar dus ook behoorlijk wat kosten tegenover staan en ik red me ook, ook op financieel vlak. Soms vraagt het wat creativiteit, maar ik bekijk het dan maar zo: je leert ook nieuwe dingen kennen door anders met geld om te gaan als dat nodig is...

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:22

Dat is waar, maarja, de zorgen er rond zijn toch niet zo leuk.

Een puppy komt er sowieso niet, of toch niet via een fokker en al helemaal niet via marktplaats of dergelijke. Asiel/herplaatsing zal het worden als er eentje komt.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:37

Dan zou ik me toch afvragen wat het meest doorweegt: de eventuele zorgen om een hond of de voordelen die het je oplevert.

Onthoud ook dat angst een slechte raadgever is. Als je je teveel laat leiden door angst bestaat de kans dat je jezelf (te)veel ontzegt en je wereld wel erg klein wordt.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:56

[***] schreef:
Dat is waar, maarja, de zorgen er rond zijn toch niet zo leuk.

Een puppy komt er sowieso niet, of toch niet via een fokker en al helemaal niet via marktplaats of dergelijke. Asiel/herplaatsing zal het worden als er eentje komt.

Ik noemde dat alleen omdat je er zelf over begon ook qua prijzen enzo.
Maar er zijn zeker ook in asiels af en toe jongere hondjes te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:01

Kent iemand toevallig deze site?
https://www.adopteer.be/organisaties/hondenherplaatsing

Ik vind hun informatie een beetje raar, maar er staat wel een leukerd op.

https://www.adopteer.be/hond/onbekend/stasik

Deze wordt geplaatst via https://www.petconnect.be/ maar die ken ik ook niet en weet ook niet wat ik ervan moet denken :+

Ik vind de kosten zo raar, 300 euro voor oa een vliegtuigticket, maar de hond zit in België. Wil dit dan zeggen dat die uit het buitenland komt? Ik vind er nergens niks van terug.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:29

[***] schreef:
Kent iemand toevallig deze site?
https://www.adopteer.be/organisaties/hondenherplaatsing

Ik vind hun informatie een beetje raar, maar er staat wel een leukerd op.

https://www.adopteer.be/hond/onbekend/stasik

Deze wordt geplaatst via https://www.petconnect.be/ maar die ken ik ook niet en weet ook niet wat ik ervan moet denken :+

Ik vind de kosten zo raar, 300 euro voor oa een vliegtuigticket, maar de hond zit in België. Wil dit dan zeggen dat die uit het buitenland komt? Ik vind er nergens niks van terug.


Vermoedelijk is het dan inderdaad import. De meeste organisaties proberen ze eerst naar hier te halen, maar verrekenen de kosten van vliegticket, chip, vaccinaties en castratie wel.

Toby (mijn hond) was ook al in NL, maar komt uit Portugal. Daar werden transport, chip, vaccinatie en castratie ook doorberekend. Ik meen dat de adoptiekosten ongeveer 275 waren toen?

Edit: de organisaties hierboven ken ik niet, maar ben dan ook van NL, dus daar zitten meestal andere organisaties achter.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:42

Ik las in je andere topic dat je nergens energie voor hebt door ziekte. Hoe ga je dat doen doen als de hond ook aandacht en beweging nodig heeft. Mij lijkt dat best pittig naast je werk, huishouden, paard etc. Zeker als de hond nog training nodig heeft.

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:55

Op dezelfde manier als dat ik het altijd gedaan heb: gewoon doen. Komt mezelf waarschijnlijk ook wel ten goede als ik niet hier thuis zit te denken dat ik niks meer kan.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:27

Zit er nu werkelijk 15 cm verschil tussen schoft en kont? Dat lijkt mij niet goed. Stasik.


Ik heb ook altijd herplaatsers , nu mijn 5e, en heel verschillend. Van particulier en asiel en de laatste van mp. Ook particulier dus eigenlijk.

Sterkte nog met het overlijden van je vorige hond. Er komt heus weer een op je pad.

Een hond kan ook juist energie geven

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:31

Ik heb geen idee, misschien als zijn staart in de lucht steekt ofzo? :+ Maar ja, ik vind wel meerdere dingen gek op beide sites dus weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

En dank je :) Het heeft ook allemaal geen haast maar er is natuurlijk een verschil tussen actief kijken en wachten tot je iets vindt, of besluiten dat je er (nog) niks mee gaat doen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:54

kiwiwitje schreef:
Sowieso qua pupprijzen niet op marktplaats kijken(ofja sowieso liever niet voor een pup)
Want een beetje fatsoenlijke fokker gaat niet mee in die corona madness.
Nu fok ik zelf zo af en toe een nestje engelse staffords(heb nu mn 2e nestje liggen) maar mijn prijs is gewoon nog steeds t zelfde als 1,5 jr geleden en binnen de adviesprijzen van de rasvereniging.


Wat een klets. Alsof een dure hond garant staat voor een probleemhond. Er zijn zat fokkers die hun prijs laten beïnvloeden door marktwerking, zoals nu met corona. Dat hoeft niets te zeggen over het fatsoen van de fokker.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:24

Er zijn ook organisaties die honden in huis in de opvang hebben, zij weten vaak wat meer van de hond en kunnen ook een eerlijker beeld geven. Net als Skippy waren wij ook rond de €250 kwijt voor een volledig ingeënte hond met chip, vanwege haar leeftijd (3,5 maand) was ze nog niet geneutraliseerd.
Deze stichting heeft soms ook honden in de opvang in Belgïe, daar komt onze hond ook vandaan.
https://www.animalinneed.com/index.php? ... Itemid=170
https://www.all4dogsvzw.com/

Qua gezondheid moet je gewoon mazzel hebben. Met de honden heb ik tot nu altijd mazzel gehad, met de paarden 2 paarden die alleen de dierenarts zien voor enten en tanden en nummer 3 heeft altijd wat, terwijl dat een dochter is van 1 van mijn andere paarden. Gelukkig heb ik haar wel verzekerd voor ziektenkosten.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:34

Ik vind bij twijfel niet doen in dit geval niet helemaal passend denk ik, want volgens mij ben je zo iemand die altijd wel twijfelt :) Dan zou je dus nooit wat kunnen doen!
Ik herken het hoor, bij mij gaat dat ook zo.

De grootste bezwaren voor een eigen hond zijn normaal gesproken de verantwoordelijkheden van meerdere keren per dag uitlaten, nooit zomaar een dagje weg maar eerst oppas regelen, dat soort zaken.
Daar hoor ik je niet echt over, het grootste bezwaar lijkt de angst te zijn dat hij misschien ziek wordt.

Als de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken geen bezwaar voor je zijn, dan zou ik er lekker voor gaan :)
Angst is een slechte raadgever, vind ik dan weer wel van toepassing in dit geval :)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:40

In welke regio zit je? Wat voor type hond zoek eigenlijk? Ik weet een hele fijne stichting, wie weet hebben zij wat goeds voor je.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:50

Je kan je als opvanggezin aanmelden bij een stichting of bij een asiel. Daar zijn ze maar al te blij dat er weer eentje een hok in het asiel kan ruilen voor een plekje in huis. Dan heb je een hond in huis, maar geen risico op medische kosten. En misschien komt er dan wel eentje voorbij die in jouw plaats de beslissing neemt...
Ook voor blindegeleidehonden zoeken ze opvang voor pups. Dan is het wel de bedoeling dat je de pup gericht voorbereid op zijn taak als geleidehond. Maar dan weet je van tevoren dat de hond op een vooraf bepaald moment bij jou weggaat om aan zijn opleiding te beginnen.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:59

Oja en voor mijn geen buitenlandse hond. :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:03

[***] schreef:
Kent iemand toevallig deze site?
https://www.adopteer.be/organisaties/hondenherplaatsing

Ik vind hun informatie een beetje raar, maar er staat wel een leukerd op.

https://www.adopteer.be/hond/onbekend/stasik

Deze wordt geplaatst via https://www.petconnect.be/ maar die ken ik ook niet en weet ook niet wat ik ervan moet denken :+

Ik vind de kosten zo raar, 300 euro voor oa een vliegtuigticket, maar de hond zit in België. Wil dit dan zeggen dat die uit het buitenland komt? Ik vind er nergens niks van terug.

Ik zie dat Stasik in een opvanggezin in Namen zit. De rare info is waarschijnlijk een knullige vertaling uit het Frans.
Bij https://www.petconnect.be staat dat ze samenwerken met asiels in Rusland en Oekraine.

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:00

Bedankt, zo ver was ik nog niet geraakt :+
Ben ergens wel wat bang voor honden uit het buitenland, iets zegt mij dat er vaker wat mis mee is? Of heel angstig of rugzakjes of dat soort dingen. En hier zitten ook zoveel dieren in het asiel ... Ik vind het een moeilijke.

Bedankt verder ook voor de reacties.
Wat Temeraire klopt eigenlijk volledig. Ik heb geen schrik voor een hond op zich, want ik weet wat erbij komt kijken (heb er immers 10 jaar eentje gehad en mijn situatie is niet verandert tov toen). Maar het hele gedeelte van medische problemen en medicatie en zorgen zie ik momenteel echt niet opnieuw zitten. Maarja, dat hoeft natuurlijk niet noodzakelijk opnieuw te gebeuren...

@Secretly: ik woon in Belgisch Limburg. Qua type zijn het gewoon wat algemeenheden. Ik wil graag een langharige hond, maar geen witte. Gewoon een gezelschapshond of terriër(kruising), beetje die grootte. Dus een kleine hond, maar het hoeft geen mini te zijn. Liefst rond de 1-3 jaar, iets jonger of ouder kan ook maar zindelijk zou wel heel fijn zijn. Als de hond even alleen kan blijven is dat meegenomen, maar dat valt in principe ook nog aan te leren. Maar eentje met echt verlatingsangst en veel problemen (angst ed) enzo zie ik dan weer niet zitten.

@Sclimpre: gastgezin is echt niks voor mij, ik hecht mij veel te snel aan dieren en denk dat ik de eerste al niet meer afgeef :+ En zelfs al zou dat nog lukken dan is het steeds een nieuwe hond in huis en leren kennen en dingen moeten aanleren en noem het maar en dat wil ik liever niet. Sta wel open voor een nieuwe hond, maar wil daar dan wel graag jaren gezelschap van hebben zeg maar.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:05

Wedden dat je met een kortharige witte naar huis gaat ? :D

Ik hoop echt dat er een leuke match je pad kruist en je de piekerende gedachten wat kan loslaten.
Dan ben je al een heel eind op weg.

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:12

Waarschijnlijk :D Maar ik ga het toch proberen te voorkomen, hahaha. Heb nog een partij (de doggysit :P) die iets of wat inspraak wil hebben dus we proberen toch maar te luisteren.

Ik denk dat het misschien wel iets is wat ik nodig heb, omdat het thuis vaak ook mis gaat met die gedachten. Als ik bezig ben heb ik er minder last van, maar ik heb zonder hond zoveel momenten dat ik hier maar zit te zitten (en dan zou ik wel nog energie hebben om met de hond in huis bezig te zijn, of even een wandeling te gaan doen, maar niet voldoende om de hele trip naar mijn paarden te maken en daarmee wat te doen) en dat is voor een piekeraar niet goed ...

Maar ik heb geen haast, ik kijk wel wat er op mijn pad komt.

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:13

Ik ben een opvanggezin voor 2 fokteven. De ene op 3 jarige leeftijd gekregen en de andere als pup. Ze wonen dus bij mij maar 1 keer in het jaar moeten ze 2 maandjes terug voor de puppy’s. Na 5 jaar krijg je de hond. In de jaren heb ik geen kosten. Alles, maar dan ook echt alles wordt betaald door de fokster. Als ik op vakantie ga dan mogen de teven bij haar komen. Is dit niks voor jou?

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:26

Jazeker

Neem eerst de tijd, er mag echt verdriet zijn.

Eigen verhaal: onze blonde labrador is 14,5 geworden.
Ze kon gewoon niet meer.
En toen zij er niet meer was...ik kon er niet aan wennen.
Wat een verdriet, mijn man zag een nieuwe hond niet zitten 'al die haren weer''en dan zijn we weer zo geboden'.

Ik ben toen uren gaan lopen, alleen door de bossen en polders.
Dan werd ik rustig in mijn hoofd, maar het verdriet bleef alle dagen.

We zijn nu drie jaar verder, en sinds een jaar woont er een spierwitte en super lieve golden retriever met stamboom bij ons.
Super lieve hond en de juiste beslissing.
In principe stonden we bij een fokker op de wachtlijst voor een pup
Maar deze hond kwam op ons pad, was net 1 jaar oud.

Misschien kan je kijken voor een herplaatser?
Er zijn ook facebook groepen voor specifieke rassen m.b.t herplaatsen.

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:28

Misschien kun je bij je dierenarts ook een berichtje achter laten dat je wel weer een hond zou willen of althans er voor in bent als alles klopt. Mocht er vanuit de praktijk een hondje zijn van een klant dat beter herplaatst kan worden dan kent hij de hond en de eigenaar en de situatie. Misschien past dat dan bij jou en je hebt een goede intermediair aan je DA. Kun je in alle rust overleggen, misschien een proefdagje/nachtje draaien enz.
Vind het wel super dat je er zo goed over nadenkt. Het is ook niet niets om weer een verbintenis aan te gaan. Ik zou liever niet zonder hond willen zijn maar een dergelijke beslissing is niet lichtvaardig te nemen. Succes en ik hoop van harte dat je weer een lieverd zult vinden waar je voor de toekomst een fijn maatje aan zult hebben.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:29


anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:33

Knollboll schreef:
Ik ben een opvanggezin voor 2 fokteven. De ene op 3 jarige leeftijd gekregen en de andere als pup. Ze wonen dus bij mij maar 1 keer in het jaar moeten ze 2 maandjes terug voor de puppy’s. Na 5 jaar krijg je de hond. In de jaren heb ik geen kosten. Alles, maar dan ook echt alles wordt betaald door de fokster. Als ik op vakantie ga dan mogen de teven bij haar komen. Is dit niks voor jou?


Echt ? Ieder jaar een nest ?

En hoeveel teven heeft die "" fokker"" uitstaan? Dat is nog eens een verdienmodel :+