Is het echt zo moeilijk?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 08:50

Graag on topic blijven! Het gaat hier niet om staffords.
Ik heb er zelf een en weet wat het inhoud. Maar daar gaat het hier niet om

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:52

Het zijn geen vooroordelen, het is gewoon een risico. Net zoals dat roken een risico is voor je gezondheid. En we kennen allemaal een tante Truus die 90 is geworden met kettingroken, maar helaas kennen we allemaal veel meer voorbeelden van mensen die wel ziek zijn geworden van roken. Idem met staffords. Tuurlijk zijn er voorbeelden die goed gaan, net zoals met tante Truus, maar hun fokdoel is jarenlang hondagressief geweest, dus het is en blijft gewoon een risico.

Ik ben gewoon benieuwd waarom je er dan een 3e hond bij zou willen, want dat kan ook het advies beïnvloeden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:57

Is de rasvereniging bij de Engelse bulldogs nog niet bezig met outcross? Er zitten zó veel problemen in dat het mij lijkt dat de enige manier om daar vanaf te komen outcross is.
Veel andere rassen zijn daar al mee bezig (mops, griffon belge - nog wat andere rassen om andere redenen zoals de wetterhoun en het markiesje, maar dat gaat meer over bloedspreiding).

Ik zou me zéker niet wagen aan een Engelse bulldog 'as is' in elk geval. Je koopt zoveel problemen. Onnodig, want er zijn heel veel leuke rassen :j

AmStaf zou ook niet mijn keuze zijn, persoonlijke ervaring daarmee is op ééntje na gewoon niet goed naar andere honden. Maar goed, jullie hebben er al een, en als je een tweede wil, neem ik aan dat die van jullie sociaal is. Dus misschien heeft diezelfde fokker een nestje in de planning?
Of misschien past de Engelse Stafford beter?

Wat zoek je precies qua eigenschappen die jou zo aanspreken in de Engelse bulldog @TS? Dan kunnen we misschien gerichter meedenken over een alternatief?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 08:59

_Nelleke_ schreef:
Het zijn geen vooroordelen, het is gewoon een risico. Net zoals dat roken een risico is voor je gezondheid. En we kennen allemaal een tante Truus die 90 is geworden met kettingroken, maar helaas kennen we allemaal veel meer voorbeelden van mensen die wel ziek zijn geworden van roken. Idem met staffords. Tuurlijk zijn er voorbeelden die goed gaan, net zoals met tante Truus, maar hun fokdoel is jarenlang hondagressief geweest, dus het is en blijft gewoon een risico.

Ik ben gewoon benieuwd waarom je er dan een 3e hond bij zou willen, want dat kan ook het advies beïnvloeden.


Graag ontopic blijven :)

Vraag: onze honden zijn al een dagje ouder dus zijn aan het kijken voor een opvolger. Hetzij of ze nog leven en mee helpen in de opvoeding (doen we vaker) hetzij ze overleden zijn.

Maar ik zou niet zo goed weten hoe dit kan beïnvloeden. Ik ben voor kudde/roedel achtige samen stellingen, mits dit mogelijk is

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:59

Als inmiddels afgestudeerd DA kan ik je het ras ook afraden. Naast de bovengenoemde aandoeningen komen ook hernia's, afwijkingen aan het bewegingsapparaat en een verhoogde oogboldruk veelvoudig voor. Ik zet hier een linkje bij naar de rashondenwijzer. Die is redelijk compleet en geeft een indicatie van de globale problematiek per ras.

https://www.dierenrecht.nl/rashonden/engelse-buldog

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 09:04

Even tussen door bedankt voor alle links ga deze zorgvuldig door nemen (ook om bij te leren, verbaas me steeds meer erover)

Mezelf even copy / paste:
Engelse bull (de kleinere maar wel potige zelfverzekerde honden met wel wat Meer rimpels) ik vind het formaat fijn, makkelijk mee te nemen. Ze zijn vrij zelf verzekerd en zelfstandig. Niet snel onder de indruk, naar mijn idee wel aanhankelijk, in de zin van ze houden van aandacht.

Ik dacht dat ze vrij stevig en goed, compact gebouwd zijn (van die hier in de buurt lopen staan de pootjes eronder i.p.v. ernaast).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:11

Nou, als je had gezegd dat je een speelmaatje voor je staf of chihuahua wil is het advies anders dan het doel wat je nu zegt, een opvolger voor je huidige honden, dus dat beïnvloed inderdaad de keuze, dus is wat mij betreft on-topic. ;)

Wil je, na de info in dit topic, überhaupt nog een engelse bull of stap je liever van dit idee af en kijk je naar een alternatief?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:16

@TS ik vind het zelf lastig daar iets op te adviseren merk ik. Want wat ik vermoed dat past qua karakter (wel aanhankelijk, redelijk stoicijns) is meestal bést groot, dus iets minder makkelijk mee te nemen. Oostenrijkse pinscher of misschien middenslag schnauzer komt er misschien nog het dichtst bij in de buurt, maar toch een flink stuk actiever dan een Engelse bulldog wel...
Het zelfverzekerde zie ik dan weer meer bij terriers, maar daar zit een iets ander energielevel in gemiddeld genomen, en dat is misschien ook weer iets té zelfverzekerd?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:24

Ik heb twee jaar deels de zorg gehad over een engelse bulldog. Hoewel van een erkend fokker (niet bewust aangeschaft maar gekregen ivm ongeschikt als fokreu) en redelijk vrij van mankementen en zolang niet te warm kon hij nog een aardig rondje meestappen. Maar het beestje was een ravage kwa gebit -O- . Boven de 20 graden en hij kon niet meer mee met mijn twee oudere honden toen ook al. Zelfs bij lagere temperaturen was het al twee voor op aan de lijn en een achter me. Door de kortere poten hield hij ze gewoon niet bij. En met hogere temperaturen gewoon onmogelijk en was het gescheiden uitlaten.

Maar met voeding was het erg opletten ook. Hij stonk snel, erg gevoelig voor bloedende "blaren" tussen zijn tenen. Huidontstekingen bij een keer een verkeerde soort vlees. Uiteindelijk is hij net voor zijn 8 e verjaardag na heel kort ziekbed overleden aan hartfalen. ;(

Kwa karakter, eenmaal een korte opvoed cursus hoe ga ik om met andere honden (baasje hield hem altijd weg van soortgenoten) :P en een behoedzame introductie met die van mij ging dat wel goed.

Maar als derde hond zou ik er zeker niet aan beginnen :n ze kunnen meest gewoon niet mee in de beweging met andere honden. Dus nog los van het ras je komt mogelijk ook klem met uitlaten als je ze alle drie wilt meenemen tegelijk.


Afbeelding

Ravage gebit
Afbeelding

Hier zie je verschil tussen iets neus en geen neus. Links is de bulldog reu waar ik voor gezorgd heb. Rechts een in pension waar ze hem bij hebben gezet toen, een teefje zonder neus. Zijn neus was echt minstens 3 cm langer dan die van haar.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-11-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:44

Ik weet niet of meer dat hebben maar ik moet bijna huilen van die foto's, arme beesten wat hebben mensen ervan gemaakt :n

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:47

En de Old English Bulldog? Wel iets groter dan een engelse, maar niet zo hoog als een AmStaff. Langere neus, honden die van aandacht houden maar niet vreselijk veel beweging nodig hebben.
Die van ons is inmiddels 10 en speelt voornamelijk vloerkleedje nu, maar is een ontzettend lieve en sociale hond en altijd rustig geweest in huis terwijl hij prima uit te dagen was om te spelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:51

Daarom zet ik ze er ook bij. De eerste keer dat ik de hond zag. Pff arm dier, baasje stond gelukkig open voor drastische veranderingen die echt haaks op de adviezen van de fokker stonden. In korte tijd was de geur weg, de huidontstekingen over en was hij ipv een opgeblazen hoopje ellende strak in zijn vel en goed in conditie. Maar ja de korte neus, het gebrek aan fatsoenlijke tanden echt.

En dan wandel je en hoor je hee deze knort niet, is het geen echte? %) hee wat is hij mager. Nee hij is op gewicht. Gewoon niet echt grappig als je zelf altijd puntneuzen hebt. Maar ja beestje kon er ook niks aan doen. Kwa humeur was het altijd wel lachen met meneer geinponem. :+

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:53

Ook ik zou zeggen blijf weg van die engelse bullen. Maar ook van die pocket bully’s etc. T is allemaal kleiner en breder en ellende.
Ik zou dan ook zeggen kijk eens naar de engelse stafford, showlijn ipv sport/werklijn.
Of evt de old english bulldog.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:55

Ik denk niet dat de EB nog te redden is met outcross. Zou eerder proberen via totaal andere rassen een gezonder type wat er toch op lijkt terug te fokken. Men zegt dat de old english bulldog het betere type is (brrrr)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:00

Bovenstaande reu was een old english bulldog volgens de stamboom papieren. -O-

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:14

Je moet ze natuurlijk maar net tegenkomen, maar mijn vriend heeft een kruising old English bulldog x stafford. Dat dier is echt één van de meest verdraagzaame honden die ik ken. Kan werkelijk waar met alle honden, is zo'n heerlijk dier!
Misschien niet de meest logische kruising, ook niet bewust voor gekozen omdat het een herplaatser is. Maar echt één van de meest gelukte kruising ooit!

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:25

Overweeg adopteren :)
Wij hadden echt een super lieve makkelijke hond, die ook nog eens echt heel mooi was (zo vaak complimentjes van vreemden met uitlaten).
Jaagde niet, super relaxt maar wel gezellig en vond tennishallen geweldig.
Geen idee wat voor ras, was een echte vuilnisbak die ze uit een dodingsstation uit Madrid hebben gehaald. Was trouwens ook een prima betaalbare hond. Alle honden die ze naar Nederland halen hebben ze ook al gecheckt of ze beetje normaal en leuk zijn, aka een realistische kans om geplaatst te worden :)
Ze hebben ook kleinere honden en echt van alles en nog wat qua rassen. Aanbod veranderd ook steeds

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:41

Ik weet wel een goede Franse Bulldog fokker die echt al weer meer het oude type Bulldog terug gefokt heeft (dus zonder de hele extreme kenmerken). Natuurlijk is een Fransje wel totaal iets anders als een Engelse en ook een stuk actiever dus ik weet niet of dit precies is wat je zoekt. Maar ik wou de link toch even met je delen.
http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:02

Liannevh schreef:
Ik weet wel een goede Franse Bulldog fokker die echt al weer meer het oude type Bulldog terug gefokt heeft (dus zonder de hele extreme kenmerken). Natuurlijk is een Fransje wel totaal iets anders als een Engelse en ook een stuk actiever dus ik weet niet of dit precies is wat je zoekt. Maar ik wou de link toch even met je delen.
http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/


Heel erg bedankt! Ik had gehoopt dat er ook zoiets onder de Engelse bull zou zijn.

(Iemand opperde eerder iets over max 1500, dit ging om een pup uit het buitenland waarbij ik de ouder dieren dus niet kon zien en zonder stamboom)

Nog een vraag: klopt het dat er een fokverbod is in Nederland op kort snuiten?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 13:03

f4bjheu schreef:
Overweeg adopteren :)
Wij hadden echt een super lieve makkelijke hond, die ook nog eens echt heel mooi was (zo vaak complimentjes van vreemden met uitlaten).
Jaagde niet, super relaxt maar wel gezellig en vond tennishallen geweldig.
Geen idee wat voor ras, was een echte vuilnisbak die ze uit een dodingsstation uit Madrid hebben gehaald. Was trouwens ook een prima betaalbare hond. Alle honden die ze naar Nederland halen hebben ze ook al gecheckt of ze beetje normaal en leuk zijn, aka een realistische kans om geplaatst te worden :)
Ze hebben ook kleinere honden en echt van alles en nog wat qua rassen. Aanbod veranderd ook steeds



Hebben we voor deze 2 honden, alleen maar gedaan :) uit Nederlandse asiels. Herders over het algemeen.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:16


Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:20

miesnaom schreef:
Liannevh schreef:
Ik weet wel een goede Franse Bulldog fokker die echt al weer meer het oude type Bulldog terug gefokt heeft (dus zonder de hele extreme kenmerken). Natuurlijk is een Fransje wel totaal iets anders als een Engelse en ook een stuk actiever dus ik weet niet of dit precies is wat je zoekt. Maar ik wou de link toch even met je delen.
http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/


Heel erg bedankt! Ik had gehoopt dat er ook zoiets onder de Engelse bull zou zijn.

(Iemand opperde eerder iets over max 1500, dit ging om een pup uit het buitenland waarbij ik de ouder dieren dus niet kon zien en zonder stamboom)

Nog een vraag: klopt het dat er een fokverbod is in Nederland op kort snuiten?


Er is geen volledig fokverbod, er ligt wel een fokverbod op honden die niet voldoen aan de 6 gestelde criteria van de Universiteit Utrecht, en daar wordt ook op gehandhaafd. In de praktijk vallen daar erg veel (soms zelfs bijna alle) honden onder binnen de Engelse/Franse bulldog, mopshonden en andere kortsnuitige hondenpopulaties. Voor het volledige rapport uit Utrecht, zie deze link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ige-honden

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:21

Je bent naar iets opzoek wat om problemen vraagt, een goedkope engelse bulldog pup.

Als het te mooi om waar te zijn lijkt, is het dat vaak ook.

Wil je echt een engelse bulldog zul je je moeten gaan melden bij goede fokkers en bereid te willen zijn hiervoor een bedrag neer te leggen wat sowieso hoger is dan 1500 euro.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:26

mvdbijl schreef:
Je bent naar iets opzoek wat om problemen vraagt, een goedkope engelse bulldog pup.

Als het te mooi om waar te zijn lijkt, is het dat vaak ook.

Wil je echt een engelse bulldog zul je je moeten gaan melden bij goede fokkers en bereid te willen zijn hiervoor een bedrag neer te leggen wat sowieso hoger is dan 1500 euro.


Dat zegt TS niet. TS zegt dat ze geen 1500 gaat neertellen voor hond uit buitenland zonder stamboom (= waarschijnlijk broodfok). Ze zegt nergens dat ze niet bereid is 1500 of meer uit te trekken voor een hond.

Anoniem

Re: Is het echt zo moeilijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:38

Ts, fijn dat je ook nu nadenkt over de gezondheid van het dier. Een ongezond beestje gaat jou geen plezier geven.
Heel veel kleine hondjes hebben last van gezondheidsproblemen. Zo heeft de chihuahua altijd hoofdpijn, heeft de King Charles Cavalier dat ook, en bij de kort snuitige honden zijn ademhalingsproblemen heel erg veel voorkomend. Daarnaast is de schedel vaak te klein voor de hersens en door de korte maar brede poten krijg je ook een grote kans op ED of HD.

Kortom dit zijn allerlei problemen waardoor het beestje wordt belemmerd in zijn kunnen en willen. Met zo een diertje ga je geen einden kunnen lopen, ze zijn snel echt moe. (Uiteraard zijn er ook exemplaren met minder problemen, maar je kunt er beter vanuit gaan dat deze rassen zulke problemen hebben)

Je zou eens kunnen kijken naar een Nederlands Kooiker hondje. Deze zijn niet zo groot en een stuk gezonder.
Het beste zou nog zijn een hond zonder stamboom, een vuilnisbakkenras gezien de problemen binnen rassen.
Ga eens kijken naar verschillende (kleinere) rassen en let ook goed op hoe de honden zijn gebouwd. Een hond die niet in verhouding is staat voor problemen.