Een leuke dame van 12-7-2020
Eet goed en groeit als kool. Eergister had ze brocolie stronk laten liggen en gister een stuk wortel. Witlof en paardebloem had ze wel graag. Vreemd een konijn die geen wortel wil.... maar goed stukje appel gegeven uit de hand.... Begon fanatiek te knabbelen maar appeltje bleef net zo groot. doe mij een chocolade reep met dat systeem

In de houdgreep gepakt en tandjes na gekeken. Ik kreeg een hartverzakking. Nog geen 4 maanden oud en tandjes die elkaar bijna 1,5 cm overlappen

Ik overweeg om de voortanden geheel te laten trekken om haar een leven van regelmatig knippen/slijpen/stress/narcose te besparen. Het zijn geen kleine tandjes en heb al vernomen dat je met die grotere harde tanden risico hebt op splijten.
Goed dat is te overzien. Maar......ze zal binnenkort ook gesteriliseerd moeten worden, omdat ze hier los komt te lopen en wij in het buitengebied zitten. Ons hekwerk is niet wilde konijnen bestendig en ik wil geen ongewenste dekking of ruzie met de exram.
Wat is nu wijsheid? Ze mag in theorie 12-12 geholpen worden. Dat is nog een maandje. Brokjes eten gaat nog goed en ze is niet sloom of mager. Het lijkt me niet goed voor een konijn om 2x zo kort achter elkaar onder narcose te moeten.
Wat zijn jullie ervaringen? Groenvoer raspen en het konijn nauwlettend in de gaten houden of een beetje schipperen en de sterilisatie 2 weekjes naar voren halen zodat we nog maar 2 weekjes hoeven te overbruggen met dit gebitje? Dan kan alles in 1 narcose geregeld worden.
Ik ga morgen ochtend meteen de dierenarts bellen voor advies maar zou graag alvast wat verschillende opties en adviezen horen.