Katten en lederen bank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:27

Hoihoi,

Ik heb thuis 2 lelijke oude banken en kan nu eventueel 2 kalfslederen banken overnemen van een bekende.
Ik heb hier wel interesse in, maar ik zou het jammer vinden als deze met een week of 3 ook gesloopt zijn. Weet iemand in hoeverre een lederen bank snel lelijk wordt met 2 katten?
Ja ze hebben een krabpaal, maar de bank heeft helaas op dit moment de voorkeur

Deel graag je ervaringen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:39

Als je bank de voorkeur heeft dan is het een goed idee om te kijken naar de aantrekkelijkheid en lokatie van je krabpaal. De reden waarom in de meeste gevallen de bank de voorkeur heeft, is omdat het krabben aan voorwerpen met name territoriaal gedrag is, wat ze graag uiten op een plek waar het soms minder naar hun ruikt als dat ze lief is..

Bijvoorbeeld de bank, zeker wanneer het baasje met zijn kleding waarmee hij van buiten komt op de bank neer ploft..

Ook zijn de meeste krabpalen te laag, of niet stabiel genoeg in de ogen van de kat..

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:47

Wij hebben een gloednieuwe leren bank gekocht afgelopen zomer, op de gok. Onze katten hadden het altijd op onze banken, dus nooit aangedurfd. Nu een nieuwbouwwoning gekocht dus compleet nieuw interieur en toch gekozen voor leer.

Geloof het of niet.. ze blijven er vanaf :+ We hebben wel veel krabpalen staan en knippen de scherpste nageltjes bij. Een enkel keer met spelen of uitrekken zetten ze een nageltje erin, maar je ziet er niks van!

Wat Flevolander zegt is wel een belangrijk punt, die goedkope kleine krabpalen zijn leuk maar probeer jezelf eens lekker uit te rekken terwijl je geen ruimte hebt := Kies dus een fatsoenlijke krabpaal waarbij de kat zich geheel kan uitrekken en die ook goed stevig blijft staan.

ikkedus
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:51

Ik heb ook een leren bank. Een wat ruwer type leer. Ik vind de karrensporen wel wat toevoegen eigenlijk. Hoort een beetje bij de charme van verouderend leer.
Dan heb ik het niet over krabben, want dan doen ze niet. Maar als ze over de bank rennen, dan zie je daar wel sporen van. Dat moet je dus wel incalculeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:09

Sastaic schreef:
Ja ze hebben een krabpaal, maar de bank heeft helaas op dit moment de voorkeur

Het ligt eraan wat je hiermee bedoelt. Heeft de bank de voorkeur om aan te krabben? Dan moet je dat eerst oplossen. Bedoel je echter met krabpaal en heel klimmeubel maar dat ze liever op de bank liggen? Dan lijkt me dat geen enkel probleem en veel plezier met jullie nieuwe banken.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:16

Wij hebben 15 jaar katten gehad, meerdere bankstellen en stoelen gehad van uiteenlopende materiaal en kwaliteit.
Maar niets was bestand tegen kattennagels helaas :o

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:18

Ik heb zo’n cognac leren bank die 3 jaar terug hip was.
Hond ligt er iedere dag op, springt erop, rolt erop en nog steeds in hele goede staat.

Ik heb 3 katten en krabben daar niet aan.
Andere tip is velvet/fluweel, daar krabben katten over het algemeen ook niet aan.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:19

Mijn katten krabben nooit aan de bank maar heb dan ook een grote krabpaal en kleine in de woonkamer staan. En een kleed bij de bank waar ze in mogen krabben. Tevens een matje bij de voor en achterdeur.

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar hoe de kamer is ingericht voor de katten

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:26

Ik heb hier een opgeschuurde leren bank, maar de katten laten die verder met rust. Ze slapen er alleen graag op.

Afbeelding

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:46

Ik heb deze krabpaal: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/605811

Ze liggen daar wel graag op te slapen maar hun nagels zetten ze liever in mijn bank deze is van stof. Ik heb een vierkante kamer en de banken staan aan 2 zijdes en de krabpaal staat in de hoek ertussen.

De katten zijn boerderijkatten en zijn wel lief maar nooit echt opgevoed ofzo.

Ik vind het nu ook niet echt erg dat ze m'n bank hebben gesloopt, alleen ik vraag me af of een andere bank het investeren waard is. En of leer misschien langer mooi blijft en of katten misschien leer minder fijn vinden om de nagels in te zetten (dat laatste hoop ik stiekem :P )

Storm

Berichten: 20846
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:49

Ik had vroeger een geweven stoffen bank, die zag er vreselijk uit, overal halen van de kat.
Nu een microvezel bank, lijkt op leer, en omdat katlief er zijn nagels niet in kan zetten, blijft hij eraf. Hij staat nu een ruim half jaar ongeveer, en geen enkel haaltje. De kat heeft wel een grote krabton.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:58

Ik heb het idee dat katten leer niet tof vinden om in te hangen. Boven heb ik nog een hele oude stoffen ikea slaapbank staan en die hebben ze wel goed gesloopt :)) Maar dat mocht ook :+

ikkedus
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:00

Blijft in fluweel dan niet heel veel haar hangen?

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:09

Ons kat krabde nooit aan onze lederen zetel. Wel lag ze vaak bovenop de rugleuning te slapen en rekte ze zich daarna uit. Daar zag je na een tijd (lees: een aantal jaar) wel de sporen van.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:14

Sastaic schreef:

Dat is een leuk klimmeubel, maar duidelijk niet afdoende voor hun krabbehoefte. Ik heb op zo ongeveer iedere hoek in de kamer krabpalen staan, dikke (niet die 9cm in diameter paaltjes, dat voldoet voor veel katten niet). Plus een paar krabmatten (horizontaal en verticaal). Resultaat: er wordt hier nooit aan een bank gekrabt, wel in het voorbijgaan vaak aan een krabpaal. Die tactiek raad ik je dan ook aan.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:03

Ik heb momenteel 5 katten in huis, drie daarvan zijn grote katten (Noren) en een (nep)leren bank.
Ze krabben geen van allen ad bank.
Maar heb ook 6 flinke krabpalen met inderdaad een paar lange dikke palen erin.

Vang ook regelmatig kittens op en die krabben ook niet aan de bank. De enige sporen op de bank zijn klim en klauter en oeps ik glij weg krassen en putjes.
Dat weet je met katten. Ik koop gewoon eens in de zoveel jaar een andere op MP. :D
Dat is alweer een hele tijd geleden overigens, deze bank houdt het nog steeds goed vol!

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:45

Ik heb juist altijd een leren bank omdat ik katten heb. Die kan wel tegen een stootje namelijk. Ook makkelijk af te zuigen of af te nemen met een leerdoekje. Uiteindelijk zie je van dichtbij wel kleine gaatjes van de nagels maar zeker geen krassen.

Binnen heb ik een krabpaal en krabton en op de dag zijn mijn katten buiten. Dus van de meubels blijven af wat krabben betreft.

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:15

https://www.bol.com/nl/p/district-70-sa ... qUEALw_wcB

Koop zo een ding voor de krabbehoeften... ze worden hier compleet leip van... ze liggen er op te krabben, erin.. (met de pootjes op het vloerstuk, of op de kop met de pootjes in het plafond van het "sardineblik"... ik hebsinds dit ding geen kat meer zien krabben aan een bank... daarnaast hebben we nog een krabton staan en een grote dikke krabpaal tot aan het plafond met een hoop dikke palen en lig nestjes.... deze is geeschikt voor grote katten en blijft lekker stabiel als ze hun nagels erin zetten (iets met keuzes aanbieden :+

Ik zou nu best een leren bank durven overwegen...

sasja0705
Berichten: 1985
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:44

Onze oude kattenbende (2, later 3 katers) hebben onze toen nieuwe ( en echt dure) banken en stoelen onder handen (eh krallen) genomen.
Dus zijkanten in flaarden.
Hebben ooit dan de stoelen en bank vervangen voor andere (o.a. leren bankje) en het "oude spul naar kantoor gebracht .
Na het overlijdeb van de oudjes hebben wij nu 4 jonkies.
En omdat wij bank en stoelen toch leuker ( en qua zittingen veel beter )vonden ,die ouden weer terug.
Met de gedachte ,ok ,is al vernielt, dus maakt krabben niets uit.
Wonder boven wonder heeft nog geen een van de 4 aan bank of stoelen gekrabt - en helemaal niet aan de "oude" plekken.
boven stevige paal en beneden 2 dikke ,hufterproeve , krabtonnen, die zijn ook nog van de oudjes.

Wat kennelijk bij ons "de truc" is : voor de bank en naast heb ik 2 van die goedkope, kartonnen krabplanken ( beetje golvend) ooit bij de Big Bazaar of Action gekocht) en die worden gebruikt als een malle.
Zo simpel als maar kan en zij verkiezen ze over de bank.
Inmiddels zijn wij zo ver , dat wij besloten hebben binnenkort de bank en de stoelen naar de stoffeerder te brengen.
Dus mijn tip : kartonnen krabplanken :D

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:52

mijn poezen krabben nooit aan meubels en ik heb een leren bank.
maar ze springen er wel op dus zie je toch ook wel de nodige haakjes.
dat hou je toch denk ik.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:37

ikkedus schreef:
Ik heb ook een leren bank. Een wat ruwer type leer. Ik vind de karrensporen wel wat toevoegen eigenlijk. Hoort een beetje bij de charme van verouderend leer.
Dan heb ik het niet over krabben, want dan doen ze niet. Maar als ze over de bank rennen, dan zie je daar wel sporen van. Dat moet je dus wel incalculeren.



Dat dus!
Ik vond het ook nooit erg!
Mijn kat krabt ook nooit aan de leren bank!

luuntje

Berichten: 13976
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Katten en lederen bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:26

Onze katten hebben nooit aan de meubels gekrabt gelukkig.
Weleens dat ze blijven haken met uitrekken.
Ik heb geen krabpalen staan. Krabben doen ze buiten aan mijn fruitbomen of hek.

Is het mogelijk erop toe te zien dat de katten niet krabben aan de bank?
Als de bank niet al te duur is zou ik er gewoon voor gaan.