Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:57

:D :') Grapjas :D Maar wat fijn dat hij zich zo goed voelt nu! Komt vast helemaal goed, katten wennen snel aan nieuwe situaties!

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:18

Heel goed uitkijken dat hij niet bij de wond kan hoor! Wij hebben ook een kat met 3 pootjes en hebben na de operatie een verkeerde kap mee gekregen van de dierenarts, toen heeft de kat de wond helemaal open gehaald. Dat kon niet opnieuw worden gehecht dus we zijn maanden zoet geweest met bijna dagelijks naar de dierenarts gaan voor een verbandwissel onder narcose. Ze moest toen ook een heel pak aan om het verband op zijn plek te houden. De kat had daar ook echt veel last van.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 23:10

Hij heeft bijna de hele dag zijn kap op. Hij is dan echt tam en hangerig.
Zonder kap is hij meteen blij en attent.
Vanavond lekker even borstelen en heeft hij zich heerlijk kunnen wassen. Als hij richting wond ging kon ik mijn hand er op houden en nam hij mijn hand ook meteen ff mee. Daarna heeft hij heerlijk in allerlei standjes die met kap niet kunnen liggen slapen. Zo nog ff rustig zonder eten en dan voor de nacht weer op. Hij was laatst met kap zo aan het schransen dat hij er heel flink van moest hoesten omdat de kap in zijn keel drukte als hij te woest deed (bij normaal eten geen probleem).

Ook ff lekker zonder bak op de kap. Dat heeft hij nog van zijn operatie over gehouden, in zijn bench met kap op de bak vond hij heel stom. Toen ging hij ook alleen met zijn kap af.

Weer een dagje dichter naar een echt blije fitte terrorist.

Van de dierenarts mocht kap wel na een week af en mocht hij weer naar buiten. Lijkt mij wel heel erg positief ;) . Eerst hechtingen er over 2 weken maar uit, wond helemaal goed dicht en dan maar verder zien denk ik.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:28

Fijn dat het nu beter gaat. Ik heb langer gewacht met weer naar buiten doen heb gewacht tot de hechtingen eruit waren en tot er waar haar op de kale plek gegroeit was. Hier hadden ze de halve kat geschoren, dus dat was wel erg koud buiten..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:53

Vanmorgen was hij ook erg tam.
Hij heeft nu lekker zijn kap af, net rustig wat gespeeld, zich lekker gewassen en ligt nu heerlijk te slapen.
Hij lijkt echt depressief te worden van zijn kap. Maar als we niet op letten kan hij vol overtuiging aan zijn hechtingen trekken, dus alleen s avonds als hij naast ons ligt kan hij af.

Hij heeft ook echt een kale kipfilet. Daarom slaapt hij s nachts in de huiskamer. Overdag wel als we niet thuis zijn in de niet geïsoleerde bijkeuken.

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:15

Is een opblaasring een idee ts? Werkt hier bij veel beter dan een kap :j

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 21:46

Heb ik geprobeerd, maar daar word hij heel boos van. Depressief(en dus rustig) geeft mij meer rust dan heel boos ;) .

Pyjama ook geprobeerd(voor de operatie al), maar dan doet zijn goede poot het ook niet meer :') . Dus ben bang dat we hier toch gewoon ff doorheen moeten.

Mijn man noemt ons arme vriendje nu steeds stumpie :(:) .

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:23

Dennis schreef:
Ook ff lekker zonder bak op de kap.


Ik moest eventjes 2x lezen, maar ik vermoed dat je bedoelt: "zonder kap op de bak" ? :D

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:39

8)7
Ja, dat dus :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:48

Misschien zou je dat pakje nog eens kunnen proberen. Mijn katten wisten ook ineens niet meer hoe ze moesten lopen als ze een tuigje aanhadden; die vielen slap om :+ .Tot ze door hadden dat we ermee naar buiten gingen :D .
Misschien naar gelang jouw kat wat meer aan zn poot gewend is dat ie t ook ineens doorheeft..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 12:18

Norrit lijkt zowat wel depressief. Met kap wil hij helemaal niets. Zonder is het iets beter. Hij eet zijn natvoer goed, brokjes matig. Ligt met zijn ogen open beetje te liggen.
Hij is niet ziek ofzo, attent als we met hem bezig zijn, wond gaat heel goed. Met kap af wil hij er graag aan zitten dus manlief en ik ziten nu omstebeurt naast hem op de bank dat hij toch veel zonder kap kan en we hem in de gaten kunnen houden.
We motiveren hem nu maar zo veel mogelijk om wel wat te doen en bewegen.

Vanmorgen was hij best heel goed in zijn hum. Lekker snoepjes jagen, ook weer oog voor een speeltje.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:34

Hopelijk is de wond snel goed genoeg dat de kap weer af mag. Daar worden ze gewoon ook echt niet vrolijk van. Zou fijn zijn als hij straks weer gewoon z'n eigen gang kan gaan binnen. Kun je hem ook aan een tuigje mee naar buiten nemen? Dat heb ik toen gedaan met mijn kat. We hebben toen twee weken gewandeld om ook weer een beetje spieren en conditie op te bouwen. En vooral om weer een frisse kop te krijgen want na al die weken binnen zitten werd hij ook wel depressief op het eind. Hij accepteerde het allemaal super, maar keerde steeds meer in zichzelf als je hem van een afstandje observeerde.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 12:47

Nor ging echt in zijn koppie prima tot afgelopen week. Eerder deed hij meer dan hij eigenlijk met zijn lijf kon. Nu doet en wil hij juist veel minder.
Weer narcose, poot er af, stomme kap weer op, wennen aan je nieuwe lijf is ook allemaal niet zomaar wat.

We hebben een tuigje, maar daar mee naar buiten geeft blinde paniek. Week of wat geleden geprobeerd, maar hij wurmde zich er in paniek uit en klapte tegen de achterdeur aan omdat hij er in wou. Geen succes dus. Hij vond buiten echt heel eng. Dus wil hem daar niet mee plagen, als hij fit genoeg is gewoon de achterdeur weer open laten staan zodat hij er zelf weer in en uit kan en kijken of hij weer gaat helpen pony's voeren enzo.
Maar wie weet neem ik hem van het weekeind even mee naar de schuur of naar stal om daar te spelen.
Omdat hij niet zo veel brokjes eet en wel wat smaller begint te worden gewoon wat uit dagen met snoepjes (als zijn broer buiten is natuurlijk ;) ). Heb liever dat hij wat extra snoepjes eet dan dat hij gewoon echt te weinig eet.

Van de dierenarts mocht hij na een week zijn kap af en weer naar buiten.
Dat gaan we dus echt niet doen, hij zit dan enorm aan zijn hechtingen te trekken en zoals hij nu is (geestelijk en lichamelijk) durf ik hem echt niet naar buiten te laten (laat staan volgende week de kou op zijn kale kipfilet).

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:00

Ja het is gewoon best veel en duurt best lang. Bij die van mij zag je dat vooral terug als hij echt even op zichzelf was. Hij was best te porren voor een spelletje of even spelen met zijn broer. Maar tussendoor lag hij als een zoutzak op de leuning van de bank met een heel verdrietig koppie.

Jammer dat het met een tuigje niet lukt. Ik vond het echt een mooie tussenoplossing om hem wat sterker/handiger te maken voordat hij het weer zelf uit zou gaan zoeken. Maar ik snap dat je dat niet wil doen als hij er zo op reageert. Luistert hij goed? Die van mij is half kat, half bordercollie dus met hem durfde ik het ook al gauw los wel weer. Inderdaad mee de hond uit laten en naar de paarden. Kon ik hem toch een beetje in de gaten houden. Zo zag ik bijvoorbeeld wel dat hij in het begin snel moe werd en dan nam ik hem weer mee naar binnen.

Worden de hechtingen er uitgehaald of lossen ze op? Zou wel fijn zijn als die er uit zijn straks zodat hij daar geen kwaad mee kan. En een beetje haar er op is ook wel fijn. Anders is het allemaal nog zo kwetsbaar.

Arme Norrit... Nog even volhouden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:32

Arme vent :(:)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 13:37

Hechtingen worden er eind volgende week uit gehaald. Vorige keer waren het oplossende hechtingen, nu echt mooie strikjes (waar hij heel hard aan kan trekken als je niet op let ;) ).

Van de week zat hij zijn broer over zijn hoofd te likken, over zijn hals te likken en hij grijpt hem in eens weer bij zijn strot :') . Zijn broer helemaal kuchen. Niet aardig, maar ik vond het heel grappig.
Zijn broer was vorige week super schichtig en helemaal van slag toen zijn broer weg was. Met de fysio bezoekjes niet. Alsof hij wist dat er meer aan de hand was. En zijn broer is nu echt heel lief. Normaal kunnen ze elkaar af en toe aanvliegen. Echt broertjes, niet met en niet zonder elkaar ;) .

Hij luistert best heel goed (naar snoepjes O:) ). Als ik hem 's avond riep gebeurde het wel dat ik echt op 500 meter iets in het land zag bewegen, dat was hem dan en dan kwam hij naar huis sprinten, luid mauwend. Hij is echt het beste tussen een buiten jager en een aanhankelijke huiskat :D .
Alleen geen schoot kat, wel er bij, maar niet op schoot.

s Ochtends krijgen ook eerst de pony's eten, ff mesten en dan de katten. Dus vaak is het ff mee naar buiten, schijten (bijvoorkeur in de stal als het vies weer is) en dan even bunkeren en weer naar buiten. Zijn broer heeft deze routine nog steeds.

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:29

Die van ons heeft nooit een kap op gehad na de operatie.. Hij mocht gewoon direct weer los..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:33

Misschien de pijnstilling wat verhogen?
Hij trekt natuurlijk aan hechtingen door ongemak. En depri ogen ze ook vaak door pijn. Misschien helpt het!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 22:46

Met kap komt hij zelfs niet voor snoepjes uit zijn doos.
Zonder kap kan hij zijn broer pesten, deur naar boven open doen, meter van stoel naar bank springen enz.
Kap zit echt prima, heb alles na gelopen maar heb het idee dat het echt tussen zijn oren zit.

Een genezende operatie wond gaat ook jeuken (ik spreek uit ervaring), dus het hoeft echt geen pijn te zijn dat hij er aan zit.

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:08

Katten houden natuurlijk sowieso niet van gedoe aan hun lichaam.. Leg een kat maar eens een doekje op de rug en ze gaan plat over de grond en doen alsof ze niet meer kunnen lopen.. Dus dat hij er depressief van wordt en niets wil, snap ik wel.. Hij zal er toch even doorheen moeten als hij niet zonder de kap kan.. Ik vind het alleen zo apart, die van ons heeft de kap nooit op gehad, hebben ze het niet eens over gehad bij de dierenarts. Misschien toch nog weer een ander soort operatie dan.. Is al wel heel wat jaren geleden..

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:21

Nog even een weekje doorbijten, figuurlijk gesproken :D .
Katten zijn taai; met hun spreekwoordelijke negen levens...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:30

Ja dan nog even een week doorbijten met kap!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:41

Het is alleen een beetje een lastig cirkeltje.
Met kap eet hij ook slecht, zonder eten wat last van zijn mag door de pijnstillers, maar zonder pijnstillers kan ook nog niet.
Dus het is nu maar op als we er niet bij zijn, af als we er wel bij zijn. En extra natvoer(dat gaat er altijd in) voor hij zijn pijnstillers krijgt.

9 levens, maar ben bang dat Nor er al een paar in heeft moeten leveren ;) .

We willen dat hij gewoon goed geneest, ellende hebben we genoeg gehad, dus gewoon nog even door zetten.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:24

Krijgt hij wel een maagbeschermer bij de pijnstillers?

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:48

Dennis schreef:
Het is alleen een beetje een lastig cirkeltje.
Met kap eet hij ook slecht, zonder eten wat last van zijn mag door de pijnstillers, maar zonder pijnstillers kan ook nog niet.
Dus het is nu maar op als we er niet bij zijn, af als we er wel bij zijn. En extra natvoer(dat gaat er altijd in) voor hij zijn pijnstillers krijgt.

9 levens, maar ben bang dat Nor er al een paar in heeft moeten leveren ;) .

We willen dat hij gewoon goed geneest, ellende hebben we genoeg gehad, dus gewoon nog even door zetten.


Deed ik ook zo. Onze katten hadden soms een kap, maar ook vaak zo'n 'rompertje' waarin ze weigerden te bewegen als ze dat aanhadden, ook al zat het nergens strak. Dus zolang ik erbij was mocht ie uit of af, en als ik weg was of naar bed ging moest ie aan, anders bleven ze niet van hun hechtingen af.