Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja
Pepperrr schreef:Sorry, maar dit is echt een heel erg verkeerd advies. Het zijn groepsdieren, die dus soortenoten nodig hebben om zich prettig te voelen. Ik zou contact opnemen met een plaatselijke opvang en kijken of zij iets hebben wat een goede match zou zijn. Of evt. de cavia daar plaatsen tot ze iets hebben gevonden (en dan terug in huis halen met een nieuw maatje). Inslapen is helemaal van de zotte, heel erg fout advies!Overbrengen zou ik ook sneu vinden, maar alleen zitten ook. Sommige dieren pakken het best goed op om alleen te zijn, voor anderen levert het weer stress op. Ik zou even aankijken hoe het gaat. En als het toch slechter gaat zou ik de keuze maken om de overgebleven cavia ook te laten gaan
Pepperrr schreef:Misschien dat je dan beter geen advies kunt geven, want dit is echt een heel verkeerd advies, om meerdere fronten.Echt veel verstand van cavia's heb ik niet. Maar ken meerdere die het alleen toch prima doen uiteindelijk. Hoe dan ook denk ik dat alle opties momenteel niet stress vrij zal gaan zijn.
Duran123 schreef:Wij willen vooral dat deze cavia het zo fijn mogelijk heeft op naar oude dag. Ik vraag me echt serieus af of we hier nog een ander bij moeten gaan zetten. Ik weet (hebben al >12 jaar cavia’s) dat dat best stressvol kan zijn.
Maar alles voor de beestjes, dus als dat echt nodig is doen we dat.
MarjanB schreef:Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.
vevina schreef:MarjanB schreef:Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.
Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.
MarjanB schreef:Dieren zijn geen mensen? Weet je dat zekervevina schreef:Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.
Valt vaak wel mee, dieren zijn geen mensen hé. sommige opvangen hebben ook een ouderensoos waar oude cavia’s bij elkaar kunnen.
vevina schreef:Zeggen dat inslapen de makkelijkste optie is vind ik wel erg kort door de bocht. Inslapen is in mijn ogen juist een van de moeilijkste opties![]()
Ook ik heb mijn laatste rat samen met mijn 1na laatste laten inslapen. Na heel wat tranen en alle opties overwogen te hebben had ik juist gekozen voor het welzijn van mijn rat.... en ja dat was mee laten gaan.
Ik zelf ga geen oude dieren een ander huis geven voor slechts nog maar een klein aantal weken/maanden. Alleen laten zitten is in mijn ogen voor groepsdieren geen optie. Als deze cavia nog fit genoeg is zou ik opzoek gaan naar een nieuw huisje of opvang om daar de rest van zijn leven nog te verblijven. Alleen laten zitten zou ik absoluut niet overwegen.
vevina schreef:MarjanB schreef:Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.
Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.
Sweetgirl1 schreef:Er is hier op Bokt een persoon die heeft ook meerdere cavia's misschien haar even vragen?
Melody7 is dat
Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, YandexBot en 3 bezoekers