Vandaar de vraag: kat vs hond.
Ik ben een dierenmens in het algemeen, noem mezelf niet meteen een kattenmens maar heb op de 1 of andere manier een aantrekking tot katten, want als ze er zijn zitten ze binnen de kortste keren op schoot of struikel ik erover

Ik woon alleen in een appartement, werk gemiddeld 30u/week (8u/dag, maar ook nachtdiensten) en heb 3 paarden waar ik op mijn vrije dagen naartoe ga. Bij de hond was mijn moeder back-up, waardoor deze dus eigenlijk meer bij mijn moeder zat dan bij mij, maar alsnog duidelijk mijn hond. Het back-up zijn wil ze op zich nog wel doen, maar ze is niet meer in de beste gezondheid, er zit een knie-operatie aan te komen en dat soort dingen, dus er is veel twijfel of opnieuw een hond wel iets gaat zijn.
Nu zat ik te denken wat ik vooral mis, en ik denk dat het gezelschap in huis is. Beestig gezelschap dan, een mens hoeft niet zo nodig, haha. Gewoon dat er iets rondloopt als je thuis bent, waar je eens tegen kan praten, eens kan aaien, iets wat je begroet als je thuis komt en eventueel blij is dat je er bent (of omdat je eten geeft, dat kan ook

Maar een kat, waar begin je? Hoe is een kat doorgaans vs een hond?
Ik heb een beeld van een dier wat zijn/haar eigen leven leidt, het allemaal prima vindt zolang er eten/drinken en een leuke slaap/speelplek is en overal op springt, in hangt en vooral veel haar verliest.
Klopt dit beeld?

Zijn er ook katten die niet zo springerig zijn (als in: op tafel/aanrecht springen ed, daar ben ik een beetje allergisch voor) of die weinig haar verliezen? Een naaktkat is niet zo meteen mijn ding, ik vind juist langharige dieren prachtig, maar heb het liefst dat ze dat haar gewoon bij houden.
En hoe zit het met de kosten bij een kat? Moet je daar speciale dingen voor doen die maandelijks terug komen? Hoe zit het qua voer? Ik lees vaak dat ze nogal gevoelig zijn voor blaas/nierproblemen, is dit door ouderdom of gewoon omdat het een kat is? Want daar hangt vaak ook speciaal, kostelijk, voer aan vast.
Kortom: zou een kat iets voor mij zijn, en hoe zit het met alles in vergelijking met een hond? Kan ik een kat gelukkig maken in mijn appartementje zonder buitenruimte? (heb wel een terras, maar woon ook aan een drukke weg dus het zou wel echt een binnenkat worden). Ook als ik zelf veel weg ben (ook 's nachts)?
Ik lees het graag, ga intussen nog wat verder op bokt en google spitten