Ik ben benieuwd of Bokt nog wat tips voor ons heeft.
Wij hebben twee honden in huis. Een 11 jarige reu en een +/- 1,5 jarige teef.
De reu is 'de baas', een hele stabiele makkelijke en lieve hond.
De teef is van nature wat onzeker en onderdanig maar ontzettend lief en heel erg gek op de reu.
Echter gooit onze teef graag haar 'gewicht in de strijd', ze is eigenlijk vrij onhandig wat dat betreft. Met spelen is ze bijvoorbeeld heel voorzichtig met de reu, hij is oud, hij is een stuk groter maar heel ander type hond. Qua gewicht zijn ze redelijk gelijk aan elkaar (+/- 20 kg). Ze zou hem makkelijk kunnen omgooien, ze zou het alleen niet bewust doen.
Het probleem zit hem meer in haar extreme enthousiasme. Ze banjert iedereen bijna omver als ze blij is. Ze doet het bij mensen ook. Ze komt met een flinke vaart tegen je aan staan. Of op je voet zitten, altijd opzoek naar contact alleen moet het allemaal snel snel en vrij onhandig.
Dat resulteert er dus in dat de reu geregeld tussen muur en teef gedrukt wordt. Ook ik krijg wel eens een kont in mijn knieholte waardoor ik bijna omval. Het is gewoon niet heel prettig. Ik ben vooral bang dat als de reu minder stabiel wordt, of als er kindjes in huis komen, dat dit dan wel een probleem gaat zijn. Daarom wil ik het graag voor zijn maar ik vind het heel lastig om haar dit 'af te leren'.
Ze kan heel goed wachten als ze enthousiast is, ze luistert in die zin goed en blijft zitten/liggen zolang dat gevraagd wordt. Maar zodra ze dan in beweging mag komen gaat dat met zo ontzettend veel geweld

Laat ik voorop stellen dat er echt geen kwaad in de teef zit. Wel is ze door onzekerheid met andere honden vaak wat zoekende (ze wil niet onderin rang staan). Ik denk dat die onzekerheid ook de reden is dat ze altijd fysiek contact 'moet' hebben. Mijn meubels gooit ze namelijk nooit (meer) om. Ik begrijp ook dat het leeftijd is, ze is jong en energiek. Maar ik denk/hoop wel dat ik haar kan leren dat ze wat minder haar gewicht in de strijd moet gooien.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor ons hoe we dit met haar kunnen trainen?