Hond gooit gewicht in strijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Hond gooit gewicht in strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 14:33

Hi allemaal,

Ik ben benieuwd of Bokt nog wat tips voor ons heeft.
Wij hebben twee honden in huis. Een 11 jarige reu en een +/- 1,5 jarige teef.
De reu is 'de baas', een hele stabiele makkelijke en lieve hond.
De teef is van nature wat onzeker en onderdanig maar ontzettend lief en heel erg gek op de reu.

Echter gooit onze teef graag haar 'gewicht in de strijd', ze is eigenlijk vrij onhandig wat dat betreft. Met spelen is ze bijvoorbeeld heel voorzichtig met de reu, hij is oud, hij is een stuk groter maar heel ander type hond. Qua gewicht zijn ze redelijk gelijk aan elkaar (+/- 20 kg). Ze zou hem makkelijk kunnen omgooien, ze zou het alleen niet bewust doen.

Het probleem zit hem meer in haar extreme enthousiasme. Ze banjert iedereen bijna omver als ze blij is. Ze doet het bij mensen ook. Ze komt met een flinke vaart tegen je aan staan. Of op je voet zitten, altijd opzoek naar contact alleen moet het allemaal snel snel en vrij onhandig.

Dat resulteert er dus in dat de reu geregeld tussen muur en teef gedrukt wordt. Ook ik krijg wel eens een kont in mijn knieholte waardoor ik bijna omval. Het is gewoon niet heel prettig. Ik ben vooral bang dat als de reu minder stabiel wordt, of als er kindjes in huis komen, dat dit dan wel een probleem gaat zijn. Daarom wil ik het graag voor zijn maar ik vind het heel lastig om haar dit 'af te leren'.

Ze kan heel goed wachten als ze enthousiast is, ze luistert in die zin goed en blijft zitten/liggen zolang dat gevraagd wordt. Maar zodra ze dan in beweging mag komen gaat dat met zo ontzettend veel geweld :+ :') , dat ze echt iedereen bijna omstoot/omduwt. Bij mij mag ze niet op mijn voeten o.i.d. zitten en alleen tegen mij aan als wij dat willen. Dus niet te pas en te onpas. De reu vindt het prima, ze zit ook graag op zijn voorpoot en als hij het zat is dan hoort ze het wel. We proberen ook zo minimaal en rustig mogelijk te begroeten, dan is ze wel rustiger maar blijft toch 'duwen' tegen de reu/katten/ons. Als je terug duwt, duwt ze harder.

Laat ik voorop stellen dat er echt geen kwaad in de teef zit. Wel is ze door onzekerheid met andere honden vaak wat zoekende (ze wil niet onderin rang staan). Ik denk dat die onzekerheid ook de reden is dat ze altijd fysiek contact 'moet' hebben. Mijn meubels gooit ze namelijk nooit (meer) om. Ik begrijp ook dat het leeftijd is, ze is jong en energiek. Maar ik denk/hoop wel dat ik haar kan leren dat ze wat minder haar gewicht in de strijd moet gooien.

Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor ons hoe we dit met haar kunnen trainen?

MarlindeRooz

Re: Hond gooit gewicht in strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:46

Ik heb laatst hier een video over gezien hoe die mensen dat deden. Die trainer haalde de hond uit de situatie (aan de lijn, binnen) en pas als de hond rustig was werd ze opnieuw in de situatie gebracht. De situatie was dat er bezoek was. Die hond ging in plaats van duwen aan erg hard aan mensen hun handen knagen. :')

Heb je al eens geprobeerd om haar uit de situatie te halen, en als ze écht rustig is dan mag ze pas weer terug. Zodat ze leert dat rustig benaderen een positief resultaat heeft.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:50

Negeren en geen aandacht geven totdat ze rustig is (ook geen negatieve aandacht). Mocht ze opspringen tegen je aan komen etc gewoon omdraaien. Mijn ervaring is dat ze het dan snel genoeg afleren. Zolang je er maar consequent in bent

Amy111

Re: Hond gooit gewicht in strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:00

Oh zooo herkenbaar dit probleem! Hier een labrador die in het begin ontzettend lomp was. Ik kreeg haar op 1 jarige leeftijd en er was echt helemaal niets afgeleerd. Ze was een hyper, lomp ongeleid projectiel. En ik vind bijna niets irritanter dan dat, helaas voor haar.

Ik ben heel streng geweest gelijk vanaf het begin. Ik wil namelijk echt niet dat andere mensen last hebben van mijn hond. Mijn moeder is ook niet goed te pas en vond het dus ook gewoon een gevaarlijke situatie.

Elke keer bij lomp gedrag kreeg ze een hele duidelijke tik. Opspringen, tegen mij aan rennen, blaffen, neus tussen je benen drukken/schooien, blijven trekken aan de lijn moest ik haar allemaal afleren. Ik ben daar heel makkelijk in wat dat betreft. Het is nu bijna niet meer nodig maar ik hou haar erg kort en heel af en toe is een opfriscursus nodig.
Ik zou nu echt even streng zijn, dan pluk je daar later echt de vruchten van. Succes!