Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
Wijslander schreef:Of de mate van stress acceptabel is, hangt voor mij af van de hond zelf: in hoeverre heeft die er last van?
Enige stress hoort inderdaad bij het leven, maar een chronisch hoog level is een aanslag op de gezondheid, net als bij mensen. Honden die bijvoorbeeld dagelijks 'de gekke 5 minuten' oftewel een fiddle about hebben, hebben op die momenten eigenlijk last van een overlopende stressemmer en de vraag is dan hoe vol die emmer de rest van de dag is.
Je kunt natuurlijk uitzoeken welke spelletjes/oefeningen stress geven bij je hond en die weglaten of vervangen door stressverlagende activiteiten zoals snuffelen/hersenwerk.
EmptyWords schreef:Positieve stress is ook stress. Stress hoeft niet negatief te zijn en je kunt je hond ook niet aan alle stress onttrekken.
kiwiwitje schreef:Als ze bij bepaalde commando’s stress ervaart en bij spelen etc zou ik haar sowieso eens door een fysio laten checken. Regelmatig stress signalen laten zien betekend stress. Stress heeft vaak een negatieve reactie op het lichaam en daar kunnen ze pijn van krijgen en dan krijg je een neerwaardse spiraal
Wijslander schreef:kiwiwitje schreef:Als ze bij bepaalde commando’s stress ervaart en bij spelen etc zou ik haar sowieso eens door een fysio laten checken. Regelmatig stress signalen laten zien betekend stress. Stress heeft vaak een negatieve reactie op het lichaam en daar kunnen ze pijn van krijgen en dan krijg je een neerwaardse spiraal
Of bepaalde bewegingen/oefeningen doen pijn en als gevolg daarvan heeft de hond last van stress, dus een lichamelijke check kan inderdaad ook zeker geen kwaad!
Wijslander schreef:EmptyWords schreef:Positieve stress is ook stress. Stress hoeft niet negatief te zijn en je kunt je hond ook niet aan alle stress onttrekken.
Maar positieve stress geeft dezelfde lichamelijke reactie (o.a. aanmaak van cortisol) als negatieve stress en teveel positieve stress kan dus net zoveel kwaad op de langere termijn. Alleen maar goed dus dat TS hierop let.
Kuggur schreef:Stress in de breedste zin van het woord heeft ook positieve gevolgen voor het lichaam, je kunt bijvoorbeeld niet trainen zonder stress. Cortisol is een van de vele hormonen die daar een rol in spelen, cortisol aanmaak is niet "goed" of "slecht".
Chronische stress is slecht, er zijn aanwijzingen dat cortisol onder zulke omstandigheden niet meer de reactie geeft in het lichaam dat het zou moeten geven, dat kan leiden tot grote lichamelijke problemen.
Kuggur schreef:Stress in de breedste zin van het woord heeft ook positieve gevolgen voor het lichaam, je kunt bijvoorbeeld niet trainen zonder stress. Cortisol is een van de vele hormonen die daar een rol in spelen, cortisol aanmaak is niet "goed" of "slecht".
Chronische stress is slecht, er zijn aanwijzingen dat cortisol onder zulke omstandigheden niet meer de reactie geeft in het lichaam dat het zou moeten geven, dat kan leiden tot grote lichamelijke problemen.
Kuggur schreef:Wijslander schreef:[quote
Vandaar dat ik het heb over teveel stress. En er zijn nogal wat honden in de huidige maatschappij die daar last van hebben.
Waar baseer je dat rare idee op?
EmptyWords schreef:ik begin me bijna een slecht hondenbaas te vinden, gewoon omdat ik vind dat ze moet leren dealen met die stress, ipv dat ik de stressfactor weghaal.
Kuggur schreef:Tsja, ik vind het indrukwekkend dat dieren die bij de meeste eigenaren meer dan twintig uur in een etmaal in hun mand liggen te snurken, een teveel aan stress kunnen oplopen. Het uitlaten is blijkbaar (VEEL) spannender dan ik had ingeschat...
Kuggur schreef:Tsja, ik vind het indrukwekkend dat dieren die bij de meeste eigenaren meer dan twintig uur in een etmaal in hun mand liggen te snurken, een teveel aan stress kunnen oplopen. Het uitlaten is blijkbaar (VEEL) spannender dan ik had ingeschat...
Sclimpre schreef:Kuggur schreef:Tsja, ik vind het indrukwekkend dat dieren die bij de meeste eigenaren meer dan twintig uur in een etmaal in hun mand liggen te snurken, een teveel aan stress kunnen oplopen. Het uitlaten is blijkbaar (VEEL) spannender dan ik had ingeschat...
Ik denk dat het net die honden zijn die bij gedragsterapeuten terecht komen. Degenen die een hele dag op een erf rondstruinen of op een andere manier bezig zijn hebben meestal nergens last van.
Wijslander schreef:Maar wie zegt hier dan dat je nooit iets met je hond zou kunnen doen wat stress geeft, niemand volgens mij?
Het gaat over chronische stress, een teveel dus. En dat is niet goed, wat de oorzaak ook is. Een balans vinden is dan alleen maar verstandig, toch?
Gebruikers op dit forum: Katootje7791, Ubermetrics en 26 bezoekers