Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja
Thioro schreef:Er valt op te trainen maar vaak heb je daar wel begeleiding bij nodig en in sommige gevallen is een stroomband noodzakelijk om ze uit hun focus te halen.
De hond moet leren z'n drang onder controle te houden en pas te vertrekken als jij dat toestaat (in jouw geval dus: niet).
Zijn er voorafgaande tekenen? Plots stilstaan, staren, eventueel zelfs voorstaan? Indien ja moet je haar op dat moment al uit haar focus halen, koste wat kost. Als ze vertrekt ben je al te laat.
Indien ze zich weer op jou richt of zelfs naar je toekomt uiteraard belonen.
Je zou eventueel kunnen kijken of er jachttrainingen bij jou in de buurt zijn, daar leren honden zich te beheersen. Een jager heeft niets aan een hond die niet luisterd.
Wil je oefenen, zou je dat eventueel met een paard (bekend met honden) kunnen doen en dan dus oefenen op het negeren van paarden maar vooral ook op het terugkomen ondanks dat ze wil spelen. Uiteindelijk zou ze midden in haar achtervolging moeten kunnen stoppen en terugkomen.
En tot ze het echt begrepen heeft is loslopen inderdaad geen optie.
Veel succes.
Thioro schreef:Het gaat er niet persé om dat ze het hert/paard niets doet, het najagen op zich kan al gevaarlijke situaties geven en ook het wild ernstig verstoren.
Het feit dat het dier voor haar wegloopt is al een succes voor haar. Dus vermijden dat ze succes kan halen.
Misschien is speuren iets voor haar? Dan leert ze zich al te concentreren.
Controle is ook aan te leren.
Bij mijn weten is een stroomband niet verboden maar mag je hem niet te pas en te onpas gebruiken.
Mijn broer heeft een grote munster, waar hij ook effectief mee jaagt. Die hond kan altijd en overal los.
Maar in z'n jonge jaren heeft die toch echt een paar keer een tik gekregen toen hij luisteren niet nodig vond want de drive om het wild te volgen was te groot. Helaas voor hem was en is niet luisteren dus geen optie.
Zo ongeveer alle jachthonden die ik ken waar ook echt mee gejaagd wordt, gaan nooit zonder toestemming zelfstandig achter wild. Daar zit wel een fikse opvoeding achter.
Maar ik snap dat het niet simpel is hoor. Wij hadden vroeger ook een poedel (kleine versie) die paarden najagen lollig vond, maar zij ging ook daadwerkelijk in de staarten hangen. Niks luisteren op zo'n moment.
Tot ze een keer flinke vliegles gekregen heeft en van ons ook nog eens flink op haar donder dat het nu eens gedaan moest zijn.
Vond ze het toch niet zo grappig meer.
Achter wild is ze nooit gegaan.
Rebel_Jits schreef:Eerlijk? Niet meer loslaten.
Mijn reu jaagt op alles wat weg rent/vliegt. Verder een hele brave hond die zo graag rent en ravot, maar dat jagen he. Hij is al eens de vijver in gesprongen achter een eend aan, een weiland (met prikleldraad) doorgecrosst achter een fazant aan... Laatste druppel was achter een hond van iemand aangegaan en daarna al blaffend rond de eigenaren met hun hond in de arm rondsprong. Echt, het werd alleen maar erger en erger en voor je het weet is er dikke miserie.
Niet luisteren betekent aan de riem en helaas. De twee dames gunnen andere beesten geen blik waardig buiten en kunnen wel los.
Mindim schreef:En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.
Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.
Mindim schreef:En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.
Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.
Sjong schreef:Mindim schreef:En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.
Ze gaat er alleen achteraan als ze ze ziet. Het is helemaal geen jager op geur. En inderdaad zei ik al dat haar aan de riem houdt, maar ik zoek wel naar andere oplossingen want ik vind het ook sneu om voor die 3x in 3 jaar dat ze ergens achteraan gaat haar te veroordelen tot een leven aan de lijn.
Sjong schreef:Mindim schreef:En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.
Ze gaat er alleen achteraan als ze ze ziet. Het is helemaal geen jager op geur. En inderdaad zei ik al dat haar aan de riem houdt, maar ik zoek wel naar andere oplossingen want ik vind het ook sneu om voor die 3x in 3 jaar dat ze ergens achteraan gaat haar te veroordelen tot een leven aan de lijn.
BillyJ schreef:Weet niet of het al genoemd is, maar, jachttraining!!!
Deze mensen zijn geschoold in het opleiden van honden met jachtdrift en het leren beheersen hiervan.
Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Bernadth99, Swift, SylS, xoranlover en 39 bezoekers