Florenc schreef:Aan je uitleg te horen zit er ook wel een tikkeltje onzekerheid /onrust in je hond? Misschien eerder daarop gaan werken, zodat die minder vaak de nood heeft om te beginnen blaffen en ook sneller kan settlen. Verder herkenbaar hoor. De oudste hier is super zelfzeker, die blaft alleen als het nodig is. De jongste is nog wat onzeker, snel nerveus, gaat ook snel 'hoog' in énergie.... En dan is er qua blaffen niets mee te beginnen.
Oorzaak, gevolg. Probeer de oorzaak eerst aan te pakken, ipv eerst het gevolg.
Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar bij mijn hond zie ik ook steeds meer dat het ook heel duidelijk de behoefte aan controle is, zoals hij als vrij zelfstandige drijver en hoeder - en nog volledig gefokt voor werk- betaamt te hebben.
Onzekerheid twijfel ik nog steeds wel eens over; mijn eerdere honden, vrij "dominante" teven, hadden veel meer dat negeren in zich. Maar hij is zéér reactief, een scherpe, harde hond als het gaat om zijn "taken" (en die neemt hij zeer serieus
)
Een paar voorbeelden: mijn Spaanse dame groeide bij mij op met dagelijkse lange wandelingen in het Amsterdamse bos. Als pup van vier maanden liep ze al een wandeling van twee uur los mee. Veel mensen vinden dit idioot, maar ze liep het op haar sloffen. Thuis ging ze eerst nog een uurtje spelen met haar speelgoed, waarna ze op een gegeven moment bij me op de bank klauterde voor een slaapje. Smiddags was ze weer net zo fris voor het volgende uitje.
Mijn reu liep met 6, 7 maanden nog maar nèt aan een uurtje in een heel rustige omgeving, en dan was hij bij thuiskomst echt wel moe van "alle" prikkels en viel vrij snel in slaap. Hij kon niet langs een drukke weg lopen want dan was hij compleet overprikkeld door de vele auto's, de snelheid en het geluid. Erf honden passeren vond hij vreselijk ingewikkeld. Regelmatig wandelde ik een dag niet en speelde hij op het erf.
Hij is hard en scherp als het aankomt op sport of naar andere honden, maar zeer gevoelig voor correcties, terwijl hij tegelijkertijd weinig grenzen heeft van zichzelf en dus wel een kader nodig heeft.
We trainen al vier jaar lang op zelfbeheersing
waarin hij hele grote stappen heeft gemaakt, maar hij blijft wel een impulsieve kerel.
Hij heeft een tomeloze energie en een altijd zonnig humeur, maar hij doet alles in de overtreffende trap.
Hij staat graag in het middelpunt van de belangstelling en kan niet goed delen.
Voor wie er wat vanaf weet, hij heeft veel van het vuur element, ook kieskeurige eter, maar ook het harde, beetje overmoedige van hout.