Wij hebben een hond die heel graag blaft
Dat zit in het ras, dus dat is niet gek. Ik vind het ook niet erg dat hij af en toe blaft, maarrr hij begrijpt soms niet dat klaar ook daadwerkelijk klaar is
Hij weet dat als ik mijn vinger tegen mijn lippen leg dat sssht betekent; zachtjes doen! Hij stopt dan met blaffen, gaat zitten en wil een koekje
Maar ik heb het idee dat hij dit als een leuk spelletje ziet en dat de essentie van het verhaal hem een beetje ontgaat. Ook kan hij zo op zijn praatstoel zitten dat het even lastig is om zijn aandacht te trekken en dan zou hij het commando "klaar" moeten kennen, maar dan lijken er toch ergens bananen in de weg te zitten
Nu is het niet zo dat mijn hond de hele dag blaft, gelukkig niet, maar hij heeft graag de controle en is waaks. Soms hoort hij bijvoorbeeld mensen buiten praten en dan blaft hij. Dan zeg ik dat het goed is maar dan volgt toch even later weer een blaf, en paar minuten later weer... Zolang het geluid waar hij op reageert blijft, heeft hij moeite om dat te negeren.
Ik zou het zo prettig vinden als één keer "klaar" gewoon genoeg zou zijn.
Ik werk veel met clicker training, maar sta ook open voor andere methoden. Ben benieuwd hoe jullie met soortgelijk gedrag om gaan en wat bij jullie werkt. Ik ben even door mijn inspiratie heen
bij mijn vriend is hij wat braver haha, maar bij hem doet hij het ook hoor!