Poes met overgewicht, tips?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Missy_

Poes met overgewicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 09:17

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een poes geadopteerd uit het asiel die toen al te zwaar was. Nu was ik afgelopen vrijdag bij de dierenarts voor vaccinaties en controle en woog ze alsnog 6.8 kg terwijl ik het idee dat ze was afgevallen. De dierenarts zei dat ik haar minder voer moet geven (ze zit al op dieetvoer afgewogen op 6 kg). Ik merk aan haar dat ze hangry wordt van nog minder eten. Ik wil sowieso een voerbal voor haar aanschaffen. Het is een binnenkat en ik heb binnen niet heel veel ruimte. Hebben jullie misschien nog andere tips die ik kan proberen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:26

Hier is de truc gegaan op serieus minder voeren. De meeste HTK katten horen geen 6 kg aan te tikken.
De kat van mijn schoonouders woog ook 6,8 kg en is inmiddels afgevallen naar 5,6 kg. Door van Alexis blikvoer over te stappen naar 1 kuipje edgard en cooper. En zonder een zeurende kat. Terwijl ze van alexis voor 4 kg kreeg en daarmee dus 6,8 kg werd.
Met de Edgard en cooper zit ze met 1 kuipje voor 3 kg. Ze valt af terwijl ze nog steeds (een hoop ;) ) extra's krijgt.

Onze eigen kater kreeg orijen brok en kvv. En zat op zn top op bijna 8 kg. Die is afgevallen door brok en vlees af te wegen en zit nu stabiel rond de 5,5 kg. Hij krijgt zn brokken wel in een voerspel.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:18

Wij wegen de brokjes af en geven dat verdeeld over de dag en sinds 2 weken hebben we een soort van slowfeeder.
Afbeelding
Deze was maar 4 euro bij de Wibra, dus dat vond ik nog wel het proberen waard.

Edit: we voeren de brokjes ook wel eens door ze 1 voor 1 door het huis te gooien, dat is ook meteen weer wat extra beweging.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:23

Wat voor dieetvoer krijgt ze? Dit soort katten zou ik altijd op royal canin satiety zetten. Brokjes na laten jagen door ze 1 voor 1 te gooien wil soms helpen voor extra beweging.

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.

Laure

Re: Poes met overgewicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:37

Hier ook een kat die net 6kg woog. Hij zou zich doodeten als hij kon. Mijn andere 2 katten hadden altijd voer staan en konden de hele dag door eten en bleven mooi op gewicht.
Voor de 2 andere katten heb ik een voerbak op microchip gekocht, zodat ze nog steeds 24/24 kunnen eten. De fatty zijn microchip is hierin niet geregistreerd, dus hij kan niet aan het voer. (hij probeert dit wel vaak)

Voor hem weeg ik dagelijks het voer af, dit krijgt hij in 2 porties op een dag.
Als het op is, is het op en krijgt hij niets extra. Als hij grumpy wordt kan ik hem wel afleiden met zijn favoriete speeltje, zodat hij ook extra beweging krijgt.
Ondertussen is hij afgevallen naar 5,3 kg en dus bijna mooi op gewicht.

Succes!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:44

Spelen! Minder eten is 1 ding, maar je bereikt meer resultaat als er ook voldoende beweging is en/of ze moet "werken" voor haar voer. Zo'n voerbal, slowfeederbakje of brokjes door de kamer gooien is een mooie start! Wakker dat jachtinstinct maar aan... Als je haar met wat lekkers kunt verleiden om te rennen, springen, klimmen - kun je het ook gewoon met een speeltje proberen. Een hengeltje (of dressuurzweep) vinden die van ons fantastisch. Ook favoriet: een muisje oid door gedroogd kattenkruid heen halen (dat kun je in een blikje kopen bij de dierenwinkel). Muisje wordt dan enthousiast aangevallen. Zijn ze weer even aan het stoeien, en vervolgens helemaal high aan het uitpuffen. Katten willen ook wel eten uit verveling. Als ze wat te doen heeft valt de trek misschien wel mee ;)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:55

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... bak/115002 inderdaad wat eerder aangegeven werd, slow feeder, dat ze iets moeten doen voor hun eten, ik heb bovenstaande voor mijn katten. 1 van mijn katten had ook overgewicht en is langzaamaan op een gezond gewicht gekomen. Nu heeft hij ook wel een vriendje waar hij mee speelt. Drinken is ook erg belangrijk, daar heb ik hier een fonteintje voor, vinden ze erg fijn

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:19

Mijn 15 jarige kater weegt 7.5lg, woog er voor zelfs 8 kg.
T is ezn grote kater en op deze leeftijd ben ik al blij dat hij nog wat reserve heeft.
Hij is ook wat dement aan het worden en wordt agressief naar de andere katten als hij niet kan eten wanneer hij wilt.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 13:03

Mizora schreef:
Wat voor dieetvoer krijgt ze? Dit soort katten zou ik altijd op royal canin satiety zetten. Brokjes na laten jagen door ze 1 voor 1 te gooien wil soms helpen voor extra beweging.

Ze krijgt nu Weight Reduction van het merk Prins. Vroeg me inderdaad af of het ook zou helpen om over te stappen van voer.

Bedankt voor alle tips! Zo'n bal wil ik sowieso en misschien is zo'n slowfeeder ook wel een goed idee! Dan wordt ze in elk geval wat meer uitgedaagd.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:24

Natvoer!

Van natvoer mogen ze qua volume veeel meer dan van brokjes.
https://www.catmoneo.nl/afvaltips-kat/

Zo zit kat voller, maar kun je wel makkelijker minder kcal voeren :)
Daarnaast is natvoer ook beter voor de blaas.
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 29-09-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:36

Hoe oud is ze? En is ze evt getest op diabetes?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:37

Zou inderdaad RC Satiety gaan geven, je hebt ongeveer hetzelfde ook van Hills. Dat geeft een voller gevoel en zo hoeft poes geen honger te lijden. Verspreiden over meerdere keren op de dag, bij voorkeur in een voerspelletje, helpt ook.
Of de brokjes voor haar weggooien, zodat ze erachteraan moet, als ze niet wil bewegen in de vorm van spelen.
Let wel op dat je gaat voeren voor het gewicht wat ze zou moeten wegen. 6 kg is nog veel te zwaar dus geef je teveel.
Uit nieuwsgierigheid vanwege een soortgelijk verhaal, uit welk asiel komt ze?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:54

SimoneeM schreef:
Natvoer!

Dank voor die link! Ik heb ook een poes met overgewicht en het vlot niet zo met afvallen. Moet anderhalve kilo af. Nu ik die uitleg op Catmoneo gelezen heb, ga ik het inderdaad proberen met enkel natvoer. En dan als speelsnack af en toe een brokje.

Ze is wel een hele kieskeurige eter, dus dat wordt uitproberen. En om het nog makkelijker te maken heb ik een kitten die aan de magere kant is, dus die haar voer moet ik weer afschermen tegen grote poes.

Heb een beetje hetzelfde probleem als jij, TO, binnenkat. Nu het kitten er is, hoop ik dat er meer wordt gerend buiten de speelmomenten met mij. Lijkt al wel te lukken, arme onderburen ;( .
Laatst bijgewerkt door miereneter op 29-09-20 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Homo sapiens non urinat in ventum.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 15:54

eilleen333 schreef:
Hoe oud is ze? En is ze evt getest op diabetes?

Ze is 11 :) En uit het asiel dus geen idee hoelang precies te zwaar.. Nee niet getest op diabetes, werd wel gezegd dat als ze lang te zwaar is het risico hierop toeneemt. Maar ik weet dus niet hoelang ze al te zwaar is.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 15:55

SimoneeM schreef:
Natvoer!

Dank je! Zal eens kijken bij die link!

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 15:56

Borisje schreef:
Zou inderdaad RC Satiety gaan geven, je hebt ongeveer hetzelfde ook van Hills. Dat geeft een voller gevoel en zo hoeft poes geen honger te lijden. Verspreiden over meerdere keren op de dag, bij voorkeur in een voerspelletje, helpt ook.
Of de brokjes voor haar weggooien, zodat ze erachteraan moet, als ze niet wil bewegen in de vorm van spelen.
Let wel op dat je gaat voeren voor het gewicht wat ze zou moeten wegen. 6 kg is nog veel te zwaar dus geef je teveel.
Uit nieuwsgierigheid vanwege een soortgelijk verhaal, uit welk asiel komt ze?

Uit het Haags Dierencentrum in Den Haag

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:21

miereneter schreef:
SimoneeM schreef:
Natvoer!

Dank voor die link! Ik heb ook een poes met overgewicht en het vlot niet zo met afvallen. Moet anderhalve kilo af. Nu ik die uitleg op Catmoneo gelezen heb, ga ik het inderdaad proberen met enkel natvoer. En dan als speelsnack af en toe een brokje.

Ze is wel een hele kieskeurige eter, dus dat wordt uitproberen. En om het nog makkelijker te maken heb ik een kitten die aan de magere kant is, dus die haar voer moet ik weer afschermen tegen grote poes.

Heb een beetje hetzelfde probleem als jij, TO, binnenkat. Nu het kitten er is, hoop ik dat er meer wordt gerend buiten de speelmomenten met mij. Lijkt al wel te lukken, arme onderburen ;( .

Als het echt een gedoe is met afschermen, zou je altijd nog een surefeed voerbak op chip kunnen overwegen. Is wel een uitgave, maar wel een uitkomst haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie