Kat met verlamde anus- ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 14:15

Ik trof donderdagochtend mijn ragdollkatertje aan met een lamme staart. Na enig nadenken vermoed ik dat de staart de avond daarvoor ook al slap was.
Ik kon vrijdagochtend al terecht bij de dierenarts en er is op de foto’s geen breuk te zien aan de wervels, gelukkig. Het lijkt dus op valtrauma of misschien heeft hij vast gezeten en zich losgetrokken.
Hij toont niet ziek en er zijn geen verschoven, verdikte of gevoelige plekken gezien. Hij eet goed, beweegt goed en is levendig.
Hij kan godzijdank nog gewoon zelf plassen, maar zijn anus doet op het moment niks.
Ik heb laxeermiddel mee gekregen en daarmee gaat poepen wel ok. Binnen een half uur ligt er dan een keurig gevormd ( klein) drolletje.
Heeft iemand dit wel eens gehad? Ik kan hem voorlopig helpen met laxeren. Ik weet dat zenuwen lang nodig kunnen hebben voordat ze genezen, maar ik ben benieuwd hoe lang dit evt kan duren en hoe verder als het niet geneest.
Ik sta uiteraard in nauw contact met de dierenarts. Ik moet hem nu echter wel steeds apart zetten als ik niet thuis ben, om in de gaten te houden wat hij zelfstandig produceert. Dat is nogal sneu voor hem. Normaal zitten ze gezellig met zijn drietjes.

Het slachtoffer:

Afbeelding

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:23

Vooral heel veel geduld en hoop houden, maar weet dat het ook niet kan herstellen. Google eens op 'tail pull injury cat'.
Sterkte, ik hoop dat het goed komt, hij is prachtig!

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:54

Hoe gaat het nu met je kat? Heeft hij trouwens ook ontstekingsremmers gekregen?

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 17:56

Hij heeft inderdaad ook ontstekingsremmer gekregen voor een week.
En vd week ook nog Cisapral druppels om de boel intern actiever te krijgen. De staart ging dinsdag al beter. Bovenste werveltjes deden het al weer, maar de anus deed nog niks.
Inmiddels doet zijn staart het weer helemaal, alleen nog wat minder krachtig en heeft hij tot nu toe 2 x gepoept.
Hij knijpt zijn anus nu ook weer samen als reflex. Dus het lijkt de goede kant op te gaan gelukkig.
Ik hou hem voorlopig nog ‘s nachts en als ik werk apart, zodat ik kan blijven volgen of hij poept. Ik denk dat ik daar ba het weekend mee op hou als hij zo door gaat.
Ik mag nu stoppen met de Cisaral gelukkig. Vandaag ook de laatste dosis Novacam en anaal laxeren hoeft ook niet meer.
Het arme dier had het zwaar met zijn zijn medicijnen! 4 x oer dag een spuit van het een of ander is wel erg veel. En vooral de Cisaral was erg veel en erg vies!
Hopelijk komt het dus helemaal goed nu!

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:46

Wij hebben hetzelfde gehad met een pup van ons. Wij hebben eerst ontstekingsremmers gekregen voor een aantal weken, in het geval dat het kwam door trauma van bijvoorbeeld ooit gevallen zijn.

Dit heeft niet geholpen, maar de eigenaar (die in Zweden woont) wilde haar ondanks dit probleem nog steeds heel graag kopen. Nadat zij verhuist is naar Zweden heeft haar baasje haar laten behandelen door een osteopaat (ik dacht dat ik alleen voor paarden was). Volgens haar baasje gaat het sindsdien beter.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 18:57

Dat is mooi om te horen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat met verlamde anus- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 06:19

Ik weet wel van een kat die vast had gezeten in een kattenluikje en hier ook last van had.
Dat was na 4 maanden weer helemaal goed.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:08

Onze kat heeft dit ook gehad, vermoedelijk een trauma, wij weten niet hoe. De staart was eerst helemaal verlamd, de anus gelukkig niet. De DA wilde hem gelijk amputeren, omdat ze de staart anders niet meer schoon kunnen houden en ze hem kunnen verwonden zonder het te voelen en hij kan gaan ontsteken.

Ik heb besloten het eerst aan te gaan kijken, (ik heb een keer een bijna compleet verlamd konijn weer helemaal zien herstellen, de natuur kan veel) Hij had wel pijn, maar kreeg hiervoor pijnstillers en at en deed alles verder prima. Over de tijd herstelde er steeds een stukje staart. Uit eindelijk heeft hij de complete controle en gevoel over zijn staart weer terug gekregen en is alleen het alle uiterste kleine puntje nog gevoelloos. Maar doordat hij hem weer goed omhoog kan dragen (dan wel in een iets afbuigende boog), vormt dit geen probleem meer. Het herstel heeft echt wel 2 jaar geduurd en ging langzaam, maar echt stukje voor stukje. Nu nog steeds zo blij dat we de staart niet gelijk geamputeerd hebben

Er is dus zeker hoop op herstel, sterkte! Prachtige man. :j