Ik ben in het bezit van de allerliefste koningspoedel. Een teefje van bijna 2. Ik ben zo iemand die veel nadenkt over hoe mijn dieren zich voelen. Doe ik het goed? Wat kan beter? Ik ben perfectionistisch en wil het graag goed voor ze doen.
Dus nu mijn hond, het is mijn eerste eigen. Wel opgegroeid met honden maar van een heel ander type energie (sint bernard).
We wonen in een groot dorp in het centrum met voor centrumbegrippen een redelijke tuin. Onze hond is een makkelijk dier maar heeft veel energie.
Dit is hoe de dag er ongeveer uit ziet. Doordeweeks 9 uur en in het weekend 10 uur eerste wandeling (ik weet het best laat, maar Mila is een echte uitslaper, die ligt als ik beneden kom nog zo te knorren dat ik niet eens begroet word en er maar net een kwispeltje af kan

S Ochtends een wandeling van meestal een uur, soms iets korter. Mila heeft veel jachtinstinct en kan niet overal los. Terwijl ze wel de behoefte heeft om flink te rennen. Ik probeer dus regelmatig naar een geschikt losloopgebied te gaan en laat haar als het rustig is (illegaal) in het park losrennen. Er zijn hier bijna geen losloopplekken waar geen wegen of fietspaden langslopen. Het park is het meest veilige maar daar mag het officieel niet

Tijdens de wandeling doe ik wat speurspelletjes en gehoorzaamheid.
In de middag doen we nog een vergelijkbare wandeling en s avonds een kortere. Verder heeft ze een snuffelmat, voerspellen, elke dag wat te knagen.
Af en toe fiets ik met haar. Ik heb diverse cursussen gedaan en wil dit ook weer gaan oppakken om het appèl te verbeteren. Speurles staat ook hoog op het verlanglijstje, maar dit is erg duur. We hebben 1 proefles gehad en ze vond en deed het geweldig. Toen zag ik wat een werkhond ze is en sindsdien vraag ik me af of ik haar genoeg uitdaging bied.
Ze vertoont verder geen probleemgedrag hoor, behalve een enkele keer staart najagen en ze heeft vaak de zoomies op wandeling en dat kan ook gerust s ochtends vroeg zijn, dan lijkt ze me nog niet overprikkeld. Verder is ze bijna niet alleen, soms 3 uurtjes daarin is ze altijd perfect braaf en rustig.
Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal met je hond doen wellicht doe ik nog wat ideeën op en om even te vergelijken.