Ik heb de leukste hond van de wereld; Haribo! Haribo is een Leonberger van anderhalf jaar oud. Het is een lolbroek, knuffelbeer en enorme mensen- en hondenhond.

Vroeger (8 weken geleden) woonden wij in een gezellig woonwijkje, waar Haribo en ik een paar keer per dag door de wijk tuften en bij iedere voorbijganger uitgebreid stil moesten staan om geknuffeld te worden. Ook de school verderop in de straat was een feest, want dat betekende heeul veeul knuffels.
Het hele gezin had behoefte aan meer ruimte binnen en buiten en daarom hebben we Haribo een speelbos van 17.000m2 cadeau gedaan. Volledig omheind en voorzien van allerlei vermaak in de vorm van takken, bladeren-hopen, vijvers waar je zwart van de drek uitkomt en konijntjes en muizen om achterna te zitten. Helemaal leuk voor de blije pup!
Maar dan... Aan de andere kant van dat hek lopen en fietsen gezellige mensen. Van diezelfde mensen waar Haribo voorheen heeul veeul knuffels van kreeg. Deze mensen zijn nu meer op afstand en, met de anderhalve meter samenleving in achtnemend, heeft Haribo een nieuw spelletje bedacht. Nu rent hij mee en blaft hij. De mensen kijken wel, maar reageren verder niet, dus Haribo rent nu mee en blaft nog een beetje harder. Ergo; baasje wordt gestoord en schaamt zich dood voor de grizzlybeer die Haribo nu is.
Haribo en ik zijn netjes naar school geweest waar we de puppycursus en de jonge honden training hebben afgerond. Dit heeft hij als voorbeeldige hond doorlopen en hij was altijd het beste jongetje van de klas. 'Nee' kent hij ook goed, want hij kan voer weigeren als een malle. 'Hier' werkt ook goed, tenzij er dus een gezellig mens aan de andere kant van het hek loopt of fietst. En hier stokt zijn opvoeding en mijn kennis....
Hoe kan ik die malle hond toch aanleren om niet meer zo hard te blaffen. Het meelopen/rennen vind ik niet erg, maar dat blaffen moet er echt uit. Ons perceel werkt op zo'n moment echt tegen me, die 17.000m2 overbrug je niet zomaar met je stem (en het is toch tegen dovemansoren gericht) en hem op zo'n moment vangen is helemaal geen doen. Blaffen als hij naast me staat, doet hij nooit.
Wie heeft de gouden tip?